BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Dennis Vink op 18 October 2015, 11:44:31
-
Hallo ik lees al een tijdje dit forum. 10 Jaar terug een redelijke grote baan gehad samen met mijn vader, maar toen ik uit huis ging hebben we alles opgeruimd.
Nu willen we toch weer wat bouwen en niet zo groot meer.
- alleen nederlands
- digitaal met uhlenbrock IB 1
- besturing met koploper
hier ons baanplan
de wissels waar nog niks aanzit gaan naar 2 fabrieken die worden aangesloten als de fabrieken staan
Met vriendelijke groet,
Dennis Vink
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan2_3.jpg)
-
Ik zou het links wissel linksonder richting station een rechts wissel laten zijn en een iets minder bochtig verloop maken in dat hoekje.
Er zal nog wel een schaduwstation bij zitten tussen de spiralen?
Groet, Sicco Jan
-
Hoi Jo,
Ik lees in de titel dat de baan 1 meter breed wordt. Dit betekent dat je bochten voor de spiraal een radius zullen krijgen van ergens tussen de 40 a 50 cm. Dat is misschien wat krap.
-
Denk dat het wel moet lukken fleischman profi 6125 we hebben deze bochten altijd gebruikt nooit problemen gehad
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
-
Ik zou het links wissel linksonder richting station een rechts wissel laten zijn en een iets minder bochtig verloop maken in dat hoekje.
Er zal nog wel een schaduwstation bij zitten tussen de spiralen?
Groet, Sicco Jan
Hoe bedoel je dat precies minder bochtig zit 1 slinger in en de snelheid zal laag zijn.
En ja er zit nog een schaduwstation onder de baan
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
-
Kan niet tekenen dus in woorden, als vanaf het station naar de helix links rijdt dan heb je een bochtje naar rechts, een bochtje naar links het wissel op, weer rechts, weer links een wissel op en dan het korte rode spoortje bij de spiraal.
Al je de eerste wissel vanaf het station rechts maakt, heb je bochtje rechts, stukje recht door het rechtse wissel, bochtje links door het wissel naar het rode spoortje.
Volgens mij is dat een bochtje minder. Maar zoals je zegt, als het niet hard gaat dan maakt het allemaal weinig uit.
Groet, Sicco Jan
-
Nu snap ik hem dat klopt wel wat je zecht zo had ik het nog niet bekeken.
Had nog een vraagje wat gebruiken jullie als ondergrond eerder gebruikte wij zachtboard, was volgens mij een 1cm dik. Wat is daar tegenwoordig een goed alternatief voor.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
-
beste sicco Jan,
Op zich een mooi plan. Alleen met die spoorspiralen werkt niet.
De diameter van de cirkel is ong max 85 cm.
Dus de lengte die een rondgang oplevert is 3,14 x 85 = 267 cm
Bij een stijgingspercentage van 2,5% is dat 267 x 2,5% = 6,7 cm hoogteverschil
Daar moet de plaatdikte van bv 0,7 cm af = 6,7 -0,7= 6cm wat overblijft voor de trein.
dat is toch echt te weinig om een trein te laten rijden.
ga je het stijgingspercentage verhogen dan kom je onherroepelijk in botsing met de onverbiddelijke wetten van de natuurkunde zoals wrijving, weerstand en motorkracht.
Dit werkt extra sterk bij kleine diameters omdat alles in een bocht ligt.
het is helaas zo dat je deze wetten niet voor de gek kunt houden en wishfull thinking helpt ook al niet.
Succes met bedenken van iets wat wel werkt.
groeten jandcargo
-
Het is de baan van mij trouwens niet sicco jan. We hebben 1 spiraal liggen en even proef gereden en we hebben er geen probleem mee alles gaat omhooggevallen
Mvg
Dennis
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
-
Beste Dennis,
Wel apart, meerdere zolderbanen genoemd.
Mijn baan heet al jaren Zolderbaan (zie ook bij zoekopdracht).
Beetje verwarrend toch.
Maar ja, Dennis, in ieder geval veel succes met de bouw van jouw Zolderbaan.
mvg Henk
-
Ja das waar maar geloof dat de omschrijving het verschil wel duidelijk maakt.
Mvg
Dennis
-
Dag Dennis,
Maakt mij niet uit hoor, dennis.
Alleen wat verwarrend.
mvg Henk