BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: marcombv op 17 October 2015, 22:22:59
-
Ik heb een tweetal vragen over de plaatsing van mijn uitrijseinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinen_station.jpg)
Op de eerste afbeelding zie je (een deel) van mijn station, de sporen zijnh van boven naar beneden genummerd 1 t/m 4.
De sporen 1 en 2 zijn doorgaand sporen (spoor 1 wordt altijd bereden van rechts naar links en spoor 2 van links naar rechts)
de sporen 3 en 4 eindigen in dit station (en worden beide kanten op bereden).
Hoe nu de uitrijseinen te plaatsen?
Voor spoor 1 is het geen probleem, gewoon rechts naast het spoor aan het eind van het perron.
Is de oplossing in de afbeelding de juiste?
Of moeten er bij A wachtseinen en/of sperseinen komen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinen_rangeer.jpg)
De tweede vraag is bijna hetzelfde als de eerste en betreft mijn goederen depot. Ook hier weer een simpele afbeelding.
Bij B staat een uitrijsein voor de hele bundel.
Dus wat moet er bij A komen?
Een meervoedig gekoppeld uitrijsein, een spersein of een wachtsein?
-
In beide gevallen zou ik de seinen bij A handhaven, en die bij B weglaten.
Als een trein moet stoppen voor een sein halverwege of aan het einde van een wisselstraat, dan staat hij één of meerdere wissels te blokkeren en dat moet je vermijden.
-
Vraag 1:ik zou de hele groepnwissels en seinen onder A er uit gooien.Als dat niet kan ,kun je met sperseinen volstaan.
Sein B2 kan een enkelvoudig hoofdsein worden(HP0/HP1).
Vraag2:de seinen A kunnen worden vervangen door sperseinen..Sein B kan weer een enkelvoudig hoofdsein worden ,tenzij het met een snelheidsbeperking(aftakkend) op het hoofdspoor aan sluit.
Je bepaalt zelf hoe jehet wilt hebben,maar ik zou je willen adviseren,houdt het zo eenvoudig mogelijk en voorkom doublures.
Succes.
Mvg, Romani-P
-
Ik zou uitgaan van de regel dat er een complete trein tussen seinen in moet passen (uitzonderingen daargelaten). Dus, zoals genoemd, A behouden, B weglaten.
Sperrsignalen: was dat niet voor rangeerbewegingen? Dat die daarmee toestemming gegeven kon worden het stop-tonende hoofdsein te passeren voor een rangeerbeweging? Ik zou ze in dit geval bij de hoofdseinen plaatsen.
Zoals draaischijf2000 zegt: één van de seinen kan een enkelvoudig sein ('rood/groen') tonen, omdat vanaf daar nooit met een snelheidsbeperking (hp2) vertrokken zal kunnen worden.
Tot slot zou ik bij het goederendepot kijken of er niet wat seinen minder kunnen. Vaak werd daar van lang niet alle sporen vertrokken. In jouw voorbeeld zou ik verwachten dat spoor 1 en 2 een sein hebben en 3 en 4 niet. 3 en 4 zijn dan alleen voor rangeren bedoeld, de goederentrein zelf wordt op spoor 2 (of 1, maar dat lijkt me het doorgaande hoofdspoor) samengesteld. Op 3 en 4 zou je dan sperrsignalen kunnen zetten. Leuk voor de afwisseling!
Reinout
-
Allen bedankt voor de reacties,
Ik zal nog even wat verduidelijken.
Voor Klaas Zondervan:
Bij het station is de rails voor seinen A net zo lang (of zelfs langer) dan de rails voor seinen B.
Dus er kan nooit materiaal op een wissel blijven staan of terecht komen.
Voor draaischijf2000:
Vraag 1: zie boven, er zit wel degelijk een nut functie in de wisselstraat bij A.
Indien er dus een spoor tussen A en B bezet is kan een trein die vanaf sein A vertrekt een affwijkende route nemen.
Dus bijvoorbeeld vertrek van spoor 4 en het spoor 4 tussen A en B is bezet dan kan er toch via spoor 3 uitgereden worden.
Eventueel zelfs via sppor 2 (de hoofdbaan).
Vraag 2: Het goederen deel sluit vanaf het uitrijsein aan op de meest rechter wisselstraat van afbeelding 1 en komt dus op een gegeven moment uit op de hoofdbaan.
Dus volgens mij zou er dan toch een uitrijsein moeten komen die de beelden HP0 en HP2 kan tonen.
Voor Reinout van Rees: Zie boven, er past inderdaad een complete trein tussen seinen A en B.
Spersignalen is er inderdaad voor rangeer bewegingen.
Op de sporen 3 en 4 zal er soms van loc gewisseld moeten worden. De treinen komen vanaf rechts binnen en vertrekken ook weer naar rechts.
Dus of de loc moet omrijden (heb ik in dit voorbeeld nog geen rekening mee gehouden) of er staat tussen de seinen A en B al een verse loc klaar.
Dan gaat het volgens mij toch om rangeer bewegingen?
Bij het goederen depot is het zo dat spoor 4 de losweg is, spoor 3 aan de goederenloods grenst en sporen 1 en 2 als opstel en/of samenstel sporen bedoeld zijn.
Maar door jullie antwoorden is het mij wel weer wat duidelijker geworden.
Overigens is het station uit afbeelding 1 nog wat uitgebreider, maar het ging om het principe van de plaatsing van de uitrijseinen. Zal er straks wel een foto van proberen te maken.
De inrijseinen waren geen probleem want die komen alleen langs de hoofdbaan en moeten de beelden HP0, HP1 of HP2 kunnen tonen.
-
Sperrseinen zijn voor trein- en rangeerbewegingen, hoofdseinen alleen voor treinbewegingen (in Duitsland tenminste).
In het eerste plaatje moeten zowel bij A als B hoofdseinen staan. Bij A zijn het dan Zwischensignale en bij B Ausfahrsignale.
Bij lichtseinen zie je in zo'n geval vaak dat afhankelijk van de ingestelde rijweg slechts een van de twee opvolgende seinen een seinbeeld laat zien, het andere is dan met een Kennlicht uitgeschakeld. Bij armseinen valt er echter niks uit te schakelen.
In het tweede plaatje bij A Sperrseinen (en zelfs dat niet altijd). In principe hoeven alleen sporen beveiligd te worden die uitkomen op een spoor waar treinbewegingen plaatsvinden. En vaak gebeurt dat dan nog met een stopontspoorblok.
Als van spoor 1 en/of 2 treinbewegingen vertrekken, heb je daar een hoofdsein nodig. Dat kan een Gruppenausfahrtsignal bij B zijn als van beide sporen een trein kan vertrekken. En als dat alleen van 1 kan, zet je dat bij B naast spoor 1.
Als je echt geïnteresseerd bent hoe het allemaal hoort, kan ik je de serie Miba-Report Signale van Stefan Carstens aanbevelen.
Huub
-
Hallo Huub,
Dus als ik het goed begrijp is plaatje 1 eigenlijk compleet zo?
Moeten er dan nog ergens wachtseinen komen?
Bij het tweede plaatje kunnen in principe vanaf ieder spoor treinen vertrekken.
Dus dat betekend, dat alle 4 de sporen een spersignaal krijgen en er 1 uitrijsein komt.
Alles wordt trouwens inderdaad met armseinen uitgevoerd.
Dat boek had ik inderdaad in mijn bezit maar is helaas bij mijn scheiding verloren gegaan, evenals mijn complete N-spoor depot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/depot_2.jpg)
-
Het is heel erg afhankelijk van wat er gebeurt op zo'n station en hoe de situatie ter plaatse is. Als er veel gerangeerd wordt, is het plaatsen van sperr- en/of wachtseinen wel logisch. Maar er zijn ook voorbeelden waar alleen hoofdseinen staan en er toch ook gerangeerd wordt. Dan wordt de rangeertoestemming mondeling gegeven.
Vertrek als treinbeweging (een rangeerdeel is geen treinbeweging) vanaf een losspoor of goederenloods lijkt me onwaarschijnlijk. Maar wellicht zijn er wel voorbeelden te vinden waar dat wel gebeurde.
-
Antwoord op vraag 2:
Hier zou je ook kunnen overwegen om één hoodfsein als Gruppensignal te plaatsen. Wordt dit sein veilig getrokken, dan wordt door de Hauptsperrsignale aangegeven voor welk spoor het sein Hp1 (of natuurlijk Hp2) geldt.
Vlugschets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_1044.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_1044.jpg)
-
Hoi,
Kijk eens bij de Schwarzwaldbahn ,bahnhof Villingen daar is ook nog klassieke beveiliging,
of Neuss die staan op het internet.
Want bij een treinbeweging moet ook het rangeersein getrokken worden en het is zoals Hubertus schreef
het ligt aan de situatie en hoe je de sporen wilt gebruiken.
Gr Jo
-
Kleine aanvulling op mijn bericht van hierboven:
Als je in plaats van de Hauptsperrsignale hoofdseinen gebruikt, dan vervalt het "gezamenlijke" hoofdsein. Twee seinen zo vlak na elkaar is op z'n minst ongebruikelijk te noemen, zo niet onmogelijk, als de reglementen goed nageleefd worden.
Hierboven werd het al aangestipt: de afstand tussen twee hoofdseinen moet minstens de lengte van een trein beslaan, plus de "Durchrutschweg".
-
Allemaal dank voor de zinvolle opmerkingen. :)
En de mods bedankt voor het aanpassen van de topictitel, was dat zinvol? ???
-
Hai,
Veel is al in delen gezegd in de voorgaande berichten. Toch nog een kleine, naar ik hoop zinvolle, aanvulling. ::)
Belangrijk is dat Duitse Hauptsignale (Hp0/1/2) alleen bestemd waren voor treinen en niet voor rangeerdelen. In de eerste situatie (A/B met 2 doorgaande sporen en 2 kopsporen) zou ik de seinen bij A laten staan. Dit zijn dan de uitrijseinen voor treinen die uit het station vertrekken naar het ‘oosten’ (het station uit, dus voorbij het ‘Einfahrsignal’).
Alle overige bewegingen binnen het station – en dan vooral het deel tussen A en B – zou je dan (beide kanten op!) kunnen regelen met sperseinen Sh0/1 (een flink aantal…). Als het een rustig station is zou je het zonder seinen of met het Wartezeichen (Ra11) kunnen doen. Over borden gesproken: vergeet ook de borden Ra10 Rangierhalttafel op de sporen het station uit niet.
‘Zwischensignale’ heb je alleen nodig als er op hetzelfde spoor (al of niet via een wissel halverwege) twee treinen achter elkaar op hetzelfde spoor zouden kunnen staan.
Ongeveer hetzelfde geldt voor het goederenstation: als je vanaf elk spoor een trein laat vertrekken moet er bij elk spoor een uitrijsein staan of je kan, zoals Jan (44) aangeeft, ook een groepsuitrijsein geplaatst worden.
Een andere oplossing is dat je een van de sporen als vertrekspoor aanwijst. Daar komt dan het hoofdsein (als uitrijsein) te staan, terwijl je de rest van de sporen met sperseinen kan beveiligen.
Groetz,
Hans
-
Hans, bedankt voor weer wat nuttige tips.
Er kunnen inderdaad twee treinen achter elkaar staan.
Dus ik denk dat ik voor de optie met Zwischensignale ga.
Dan heb ik nog wel wat seintjes te bouwen. :D