BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: S.A.N. op 26 October 2007, 21:27:33
-
Hallo allemaal,
Nieuw op dit forum hier maar toch al een jaar of wat marklin/intellibox/railroad ervaring op een grotere baan met wat kameraden in een separate ruimte. Leuk maar met opgroeiende kinderen moet ik thuis natuurlijk ook het virus proberen door te geven.
Daarom het idee opgevat om op de bovenste verdieping van ons huis (plat dak) een baan aan te leggen. Omdat ook wij ruimtegebrek kennen is het idee opgevat een elektrisch/automatisch vertikaal beweegbaar plateau te maken. Ca. 4 x 3,5 meter.
Ik heb gedacht aan de (elektrische) as van bijvoorbeeld een zonwering, daaraan kunnen dan op eenvoudige wijze staaldraden via katrollen het plateau "liften".
Maar,..... ik heb toch het idee dat ik het wiel opnieuw aan het uitvinden ben ? Wie heeft er een beter idee ? Is er een standaard oplossing te koop ?
Nico
-
Idee is op zich wel leuk ja, en lijkt mij ook niet nieuw.
De bedoeling is om er onder ook nog wat te kunnen doen / neer te zetten of ...
Denk dat dat met die katrollen enzo op zich wel goed plan is. Alleen moet je wel er voor zorgen dat ook alles gelijkmatig zakt en gelijkmatig zodat er niet het één en ander omvalt en of beschadigd, bv treintjes oid. Zou beetje zonde zijn.
Het meest lastige lijkt mij is al die bedrading van stroom voor je trafo's verlichting en dergelijke. In die 19" kasten hebben ze voor achter die servers een soort van systeem dat uitklapt waaraan de bekabeling zit. Op die manier kan er geen kabel klem komen te zitten tussen de server en de kast enzo. Misschien kan je dat idee dan gebruiken voor je bedrading...
-
Nico,
Ik ken het idee van m'n vader .
Het is echter nooit een succes geworden . Ik zal uitleggen waarom , misschien kan je dit dan verbeteren .
1e) De baan was uitendelijk te zwaar , en de motor had moeite om alles omhoog te krijgen . Dit is mogelijk op te heffen door contra gewichten te gebruiken , dan weegt de baan uiteindelijk bijna niets.
2e) Er werd gebruik gemaakt van katrollen met meerdere schijven om het geheel makkelijk op te takelen - gevolg : regelmatig liepen de stalen kabels van de schijven af .
Ik spreek nu over 25 tot 30 jaar geleden , we hebben nu veel betere en mooiere oplossingen dan toen , dus ik ben benieuwd.
Mijn advies is in ieder geval , houd het zo simpel mogelijk, dan kan er ook minder mis gaan.
maar denk ook eens aan een baan , welke met scharnieren uitgeklapt kan worden . ingeklapt is dit een afgesloten kast (scharnier hoogte is de hoogte waarop de baan komt )
als je meer duidelijkheid wil , laat het maar weten
mvg Ronald
-
Beste Nico.
Heb in het verleden een baan gehad tussen de balken van een schuin dak.
Deze was 1.4 m diep en 3. m lang.
Aan een zijde een lang piano scharnier gemaakt en een motor gemaakt van 12 volt vrachtwagen ruitenwissers.
Aan de assen van de moter een kabel haspel en daar kon ik de hele zaak mee opdraaien.
Kan er nu even niet bij anders had ik er een foto van kunnen maken.
IK zal de unit wel binnenkort op vraag en aanbod zetten mag voor een prikkie weg.
IK denk dat de plaat met alles er op en aan tussen de 30 /40 kilo geweest zal zijn.
wil.
-
Je wil nogal een gevaarte optakelen ?????
Het motortje is nog niet van zo'n groot belang
Wel je katrol welke het gewicht moet dragen en dan zeker de verbinding in je palfond.
met een paar slagpluggen haal je het niet, en mag je zeker een zwik keilbouten gebruiken
Ook moet je een stevig frame maken. en het doorzakken tijdens bedrijf kan je schragen eronder zetten.
Wat je zeker niet mag vergeten zijn de contra gewichten.
Deze moeten hetzelfde gewicht hebben als je gehele baangewicht, dan kan je met 1 pink de baan op en neer laten.
Hoe je zo'n gevaarte moet wegen....heummmm, daar heb ik ook nog niet over nagedacht :)
Als je er veel halsbrekende toeren moet uithalen om van je baan te genieten zal het plezier je gauw vergaan, weet ik uit ervaring, en kan je mischien beter de module optie bekijken
-
Beste allemaal,
Allereerst bedankt voor jullie reacties, ik maak eruit op dat er dus standaard weinig te koop is dus ik zal mijn idee verder uitwerken.
Ik zal daar zeker enkele van jullie aandachtspunten in verwerken. Mijn plan is nu om een mix te maken van mijn oorspronkelijk idee en dat van http://www.erichs-modellbahn.de. De cosmetische uitvoering gelijk aan die van Erichs.
Als aandrijving kies ik voor een elektrisch aangereven as uit de rolluikenwereld (op marktplaats voor een habbekrats te koop). Naar mijn idee heeft zo’n as veel in zich.
-1- zeker voldoende sterk, geen contragewicht nodig.
-2- ingebouwde minimaal/maximaal eindschakelaars.
-3- geen contragewicht nodig.
Als gezegd een oppervlakte van ca. 4x3,5 mtr. uitgevoerd in een ongelijkzijdige U-vorm.
Omdat ik de baan bij een eventuele verhuizing natuurlijk niet wil verliezen gaat deze U uit twee delen bestaan. In het ergste geval kan de baan dan “gewoon” mee verhuizen.
Ik heb geen ervaring met het “doorhangen” van de baan iemand suggesties ? Ik wil in ieder geval een “open frame-contructie”. Ik denk aan latten 75x22 mm maar wellicht is aluminium koker van een zelfde maatvoering sterker ?
De baan zal door middel van 6 of zeven staaldraden worden opgehangen.
Omdat deze kabels allen individueel via een “eigen” katrol naar de as lopen zullen de krachten per katrol niet extreem zijn. Ik ga op zoek naar katrollen die reeds op een wat groter monatgeplaatje bevestigd zijn waardoor met meerderen Keil/slot/chemische-bouten kunnen worden gebruikt per katrol.
Door de kabels op exact dezelfde doorsnede positie op de as te monteren is gerealiseerd dat de baan overals absoluut even hoog-laag hangt.
Dan nog een opmerking over de elektrische verbinding(en). Alles (intellibox,booster, PC etc.) gaat mee omhoog/omlaag een 220V-voeding d.m.v. een “bouwmarkt-krulsnoer” over/langs een van de staaldraden is dan voldoende.
In de omlaag-positie zal de baan op twee plaatsen door elektromagneten of mechansiche vangpunten worden gefixeerd, het is natuurlijk onhandig als die baan steeds beweegt als je er tegenaan stoot of aan werkt.
Grootste vraag gaat dus over het doorhangen van het frame wie heeft praktijkervaring ? hangend aan kabels of staand op poten lijkt mij hetzelfde ? Natuurlijk sta ik open voor iedere suggestie want ik ben vast nog iets vergeten.
Tot zover, ik ben waarschijnlijk net zo benieuwd als jullie,……
Nico
-
Onderwerp is wel interessant, dat het in 2 verschillende posts staat is erg onhandig. En beiden ook nog door dezelfde persoon gestart. ::)
Laat een moderator dit alsjeblieft aan elkaar lijmen o.i.d...
Groetjes,
Dave
-
Dubbelpost, dus gesloten.
Is zeer verwarrend voor bezoekers, en ook niet echt handig voor jezelf.