BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Toroque op 11 October 2015, 10:18:22
-
Hoi alle,
Ik ben net weer bezig om over mijn test baan te gaan rijden die ik gemaakt heb van Fleischmann rails en ik irriteer me aan 1 ding... De wissel aandrijvingen...
Na vorige jaar een klein ovaaltje met in aanhaal spoor in Koploper geprogrammeerd te hebben. wilde ik deze winter mijn eigen wat meer uitdaging geven met koploper door mijn test baan wat meer uit te breiden. Ook beetje gekeken naar budget heb ik vooral 2dehands rails gekocht. Nu ligt er een baan met 8 wissels en nodige spoor.
Na alles weer aangesloten en geprogrammeerd te hebben loopt het elke keer in de soep omdat de wissels niet om gezet worden. Nu had ik dat bij me eerste test baan ook in het begin gehad maar naar een aantal keer handmatig wisselen deden de aandrijvingen het steeds beter. maar nu lijkt het wel of ze er helemaal geen zin in hebben.
Nu heb ik al wat zitten google, en kom ik vooral tegen dat het veertje moet verwijderd worden. Nu zie ik dat persoonlijk niet zo zitten omdat ik bang ben dat ik het verder vererger dan het verhelpen en heel erg twijfels krijg aan de betrouwbaarheid van de Fleischmann wissel aandrijvingen... Nu is het nog een test baan en is het 1 en ander snel te wisselen maar straks op een defenitieve baan wil ik niet elke keer alles moeten slopen omdat het weer niet werk...
Dus waar ik nu mee zit is: Zijn de Fleischmann wissel aandrijving wel betrouwbaar genoeg, ja of nee? En wat zou ik er aan kunnen doen om het te verbeter of misschien wel over gaan stappen naar ander merk rails.. ???
Technische informatie:
Roco multimaus + koploper
Rosoft WDD8
Fleischman wisselaandrijvingen H0 rails
-
De wisselaandrijvingen kunnen omgedraaid worden. Dan moet je eerst het palletje waarmee je de wissel omzet uit de wissel trekken en omdraaien. Dan vervolgens moet je ook de wisselaandrijving er omgedraaid opzetten. Dan zie van de aandrijving niets meer. Soms weigeren de aandrijvingen wel eens. Daar moet je rekening mee houden. Dus altijd rekening houden dat de aandrijving er weer uit kan. Meestal kun je het ding weer aan de gang helpen door ze met de hand om te zetten.
-
Voor het mooi en de betrouwbaarheid zijn servo's of motoraandrijvingen onverslaanbaar. En als een servo kapot gaat, dan heb je die voor een paar euro verwisseld.
Nu zijn die Fleischmann aandrijvingen bij mijn weten ook niet zo onbetrouwbaar dat ze zo massaal zouden moeten afhaken. Misschien dat de combinatie met de gebruikte decoder niet de meest gelukkige is? Aan de andere kant weet je bij tweedehands aangeschaft spul natuurlijk nooit hoe intensief de boel al is gebruikt. Uiteindelijk slijt alles.
-
In het verleden ook banen gehad met fleischmann aandrijvingen. Als die dingen wat ouder worden laten ze het nogal eens afweten. In combinatie met computerbesturing geeft dat nogal vaak problemen en daarmee ergernis.
Tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar servo's. Eigenlijk zijn deze alleen geschikt om onder de tafel te monteren i.v.m. het formaat.
Bij servo's is het aan te bevelen om een aansturing toe te passen die na het omzetten de servo uitzet, dit in verband met brommen en de levensduur ven de servo.
Weigerende wissels heb ik eigenlijk nooit meer.
Groet,
Gerrit
-
Het probleem met deze aandrijvingen zit hem in de eindafschakeling. Ook ik had hier last van en heb, met behulp van voldoende informatie op dit forum, deze bij al mijn aandrijvingen verwijderen dan wel overbrugd. De aandrijving is trouwens met behulp van een klein schroevendraaiertje gemakkelijk op te maken, zonder dat je iets kapot maakt. ook het in elkaar zetten is erg gemakkelijk.
Ik ben begonnen met zoeken en lezen op de informatie die hier te vinden is en heb vervolgens eerst 1 aandrijving omgebouwd.
groet,
Hans
-
Ik heb ongeveer 40 van dit soort wisselaandrijvingen liggen met een gemiddelde leeftijd van 25 jaar. Ze worden aangestuurd door ESU switchpilots.
Voorheen had ik wel eens het probleem dat sommige wissels niet om wilden. Nadat ik het voltage verhoogt had van 14V naar 16.5 V gaat alles feilloos om.
-
Ik zal beginnen met de voedings spanning te meten en proberen te verhoge. Dat is mooi begin
-
Ik had dat probleem ook dat er tijdens het automatisch rijden soms een wissel niet om ging. De wissels kregen de voeding van een Fleischmann trafo 6735 deze levert 14 volt en 7 va .
Nu gebruik ik een trafo met meer vermogen de Roco 10725. Deze levert 16 volt en 50 va
De wisselaandrijvingen werken nu goed.
Joeke
-
De voeding is nu maar 13.5 volt moet even stekker halen voor me andere voeding
-
weer wat geleerd
ook ik heb dat probleem wel dat het bleef hangen dus nu weet ik daar met mijn nieuwe baan rekening mee tehouden (y)
-
Ik las dit draadje en zit ook met hetzelfde probleem, bij mij blijven ze soms ook hangen.
Ik gebruik zelf een Fleischmann MSF trafo 6735 en heb daar al mijn elektrische wissels (6) en seinen (3) op aangesloten. Deze bedien ik via de kleine groene schakelkastjes ook van Fleischmann. Nou las ik hier in dit draadje dat het verhogen van het voltage beter helpt bij het omzetten van deze wisselaandrijvingen. Kan ik dan mijn wisselaandrijvingen op bijvoorbeeld een Viessmann 5200 'lichttransformator' aansluiten die dus wel de benodigde 16V~ geeft, of werkt het niet op die manier? (de Fleischmann trafo's hebben namelijk allemaal maar max. 14V~, dus met andere Fleischmann trafo kom ik niet aan 16V~)
EDIT: zie dat Joeke de Roco versie gebruikt heeft, waar ik de Viessmann versie had aangegeven. Dan is mijn probleem dus ook opgelost, gewoon zo'n apparaatje kopen. Mijn reactie mag dus verwijderd worden....
-
Ik heb ze al jaren en werk met deze dingen op 18V~, Via koploper heb ik ze ingesteld op 0,5sec omsteltijd.
Gaat prima. GÈÈN enkel probleem mee. :D
Tsja als je ze op de kop monteert moet je er van onderen wel bij kunnen, in tijd van nood.
-
De voeding is nu maar 13.5 volt moet even stekker halen voor me andere voeding
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dit wilt doen met alleen een andere stekker...
Gr,Bert
-
Ik heb nog een andere voeding liggen die je ik kan instellen. Maar deze heeft geen stekker :P
-
Net de andere voeding er tussen gezet. Max 14.5 V. Gelijk getest en er zit veel meer power in! ze doen het nog niet allemaal maar goed die kunnen misschien ook wel gewoon defect zijn (y)
Er komt met de tijd een zwaarder voeding dus super bedankt voor de tip (y)
-
Je zult echt naar de 16 a 17 volt moeten wil je verbetering kunnen zien. 1 volt meer zet geen zoden aan de dijk.
-
Ik ben even aan rond neuzen voor andere voeding. Nu werd er al een Roco voeding genoemt maar nu vroeg ik me af is een voeding zo als deze (zie link) ook geschikt?
https://www.conrad.nl/nl/tdk-lambda-ls-75-15-acdc-inbouwnetvoeding-165-vdc-5-a-75-w-511824.html
-
Het lijkt me dat dit een gelijkstroom-voeding is. Je hebt wisselstroom nodig voor de Fleischmann wisselaandrijvingen.
-
Het lijkt me dat dit een gelijkstroom-voeding is. Je hebt wisselstroom nodig voor de Fleischmann wisselaandrijvingen.
Serieus? :o
-
Spoelenaandrijvingen zoals die van Fleischmann doen het uitstekend op gelijkspanning.
Ook de veelgeprezen CDU (Condensatorontladingsunit) (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#04) levert gelijkspanning. En die is toch echt bedoeld voor spoelenaandrijvingen.
-
Nooit geprobeerd op gelijkspanning. Fleischmann trafo geven standaard wisselspanning voor wisselaandrijvingen, vandaar dat ik nu een zwaardere wisselstroom trafo gebruik die 16.5 Volt geeft. Maar ...... in ieder geval weer wat geleerd. (y)
-
Ik heb ook veel problemen met de FM aandrijvingen gehad en al een aantal vervangen.
In plaats van een andere voeding zou je ook eens kunnen proberen om de eindafschakeling te verwijderen, zie deze link (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66614.msg3221608067.html#msg3221608067).
Het lijkt echt veel ingewikkelder dan het is. Ik ben ook niet echt handig al moet je wel een beetje kunnen solderen.
-
Wisselspoelen werken prima op gelijkspanning, digitaal wordt (bijna) niet anders gedaan.
Maar je kunt de problemen met wisselspoelen uitsplitsen in twee problemen.
Wissel reageert niet (ook geen brom), dan werkt de eindafschakeling niet meer. Deze eruit halen / overbruggen is dan de optie.
Of de spoelen hebben moeite, hier kan het dan helpen om ze krachtiger aan te sturen, hoger voltage dus.
Timo
-
Wisselspoelen werken prima op gelijkspanning, digitaal wordt (bijna) niet anders gedaan.
Maar je kunt de problemen met wisselspoelen uitsplitsen in twee problemen.
Wissel reageert niet (ook geen brom), dan werkt de eindafschakeling niet meer. Deze eruit halen / overbruggen is dan de optie.
Of de spoelen hebben moeite, hier kan het dan helpen om ze krachtiger aan te sturen, hoger voltage dus.
Timo
Ik heb er 4 die werken en 3 stuks die net niet om slaan. Dus de decoder even op de rijspanning van de MM aan gesloten (~17v) en nu doen alle 7 wissels het goed8)
-
Hallo,
Ik heb een viessman voeding van 16 V ,50 VA gekocht en die aangesloten op mijn wisseldecoders.
en dat werkt goed.
Gr Jan
-
Ik heb ook heel veel ellende gehad met deze wisselspoelen. Maar ook andere spoelen hebben dit probleem.
Vele wisseldecoders geprobeerd maar het lijkt bijna altijd op een spanningsprobleem.
Eindafschakkeling eruit halen lost al veel problemen op.
Via de treinenclub nog een stap verder gegaan. Heb nu de wissels totaal onafhankelijk draaien van het digitale systeem, via een PM/OM32 van dinamo.
Bij mijn OM32 (niet meer leverbaar), is een laptop voeding geplaatst voor de stroom, via een RS232 --> USB Kabel wordt de PM/OM aangesloten op de computer.
Je hebt dan wel de Pro versie van iTrain nodig, die kan met meerdere interface's werken. En sindsdien schakelen de wissels 99,9% foutloos. Zowel thuis als op de club maken wij gebruik van dit systeem, en zelf als de trein 8 tot 10 uur rijdt schakelen de wissel al die tijd foutloos.
De fouten die dan wel optreden komen meer doordat een trein te ver door rijdt in een blok, of te lang is en niet volledig gedetecteerd wordt, maar dat is een andere discussie.
-
Best Toroque,
Wil je er even op letten dat je de REAGEER-knop gebruikt als je wil antwoorden?
Nu gebruik je de CITAAT-knop, waarmee je elke keer een bericht kopieert. Nu komt alles er dubbel op te staan. Kijk maar eens naar jouw berichten hierboven!
Met dank, gr,
Bert
Team moderatoren
-
Beste allemaal,
Ook ik heb wel eens last van wissels die niet overgaan. Als ik aan een zwaardere voeding ga, gaat dat dan nog goed met mijn Digikeijs wisseldecoders? En wat voor voeding raden jullie dan aan voor mij?
Technische informatie:
Digikeijs schakeldecoders
Fleischmann profi wisselaandrijvingen H0
Fleischmann trafo voor de voeding
Roco MM + koploper voor aansturing
Met vriendelijke groet,
Timo Dijkstra
-
De DR4018 kan 12-18V aan volgens de handleiding.
Ik schakel mijn wissels met 19V via de DR4018 en tot nu toe gaat dat allemaal goed.
-
Bedankt Freek! Is dat een 'normale' voeding die ik op conrad kan bestellen?
Groet,
Timo
-
Timo, ja dat zou kunnen. Maar zie ook dit draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66614.msg3221607361.html#msg3221607361 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66614.msg3221607361.html#msg3221607361).
-
Hartelijk dank Freek! (y)