BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: frank1979 op 10 October 2015, 19:29:25
-
Vraag voor de kenners. Als je een trein met een dieplader over de weg gaat vervoeren, mag dat dan gewoon? Of moet je vergunningen aanvragen?
-
Heel vaak ( afhankelijk wat voor materieel) is een vergunning benodigd, dit omdat het maximaal gewicht, lengte, hoogte en breedte vaak overschreden worden. Een sik zou vergunningsloos kunnen, maar een 1600 ( zonder draaistellen) weer niet.
Hoop je vraag te hebben beantwoord.
Gr,
Wesley
-
Dank voor je reactie. En hoe/waar moet je die dan aanvragen?
-
Dat is een goeie, neem aan dat voor de desbetreffende vervoerder is. Zeker weten doe ik niet.
Uit je vraag maak ik op dat je wat vervoeren wil???
Gr,
Wesley
-
Ligt een beetje aan waar je over heen gaat... Dus bij rijkswaterstaat, gemeente, provincies..... enzovoorts. In veel gevallen kan de transporteur dit voor je regelen. Dit omdat zij ook de route van het transport bepalen. Inclusief het laden en lossen.
Groeten Ronald
-
Ik ga niets vervoeren. Ik vroeg het me alleen even af omdat ik foto's zag waarop treinstellen e.d. Op diepladers onderweg waren. Heeft een transporteur een doorlopende vergunning, of moet alles apart worden aangevraagd? Gelet op ons land en de ambtelijke molens duurt het een half jaar....
-
Dat ligt een beetje aan de transporteur en wat er getransporteerd moet worden. Per situatie zal dat bekeken worden of er nieuwe of andere vergunningen nodig zijn.
En ja dat kan soms wat lang duren.
Groeten Ronald.
-
Gelet op ons land en de ambtelijke molens duurt het een half jaar....
Onzin.
Je kunt ontheffingen gewoon aanvragen (online) bij het RDW.
Gr, Ben.
-
Oftewel: deze website ontheffingen RDW (https://www.rdw.nl/sites/ontheffingen/Paginas/default.aspx) (y) namens alle wegbeheerders regelt deze de ontheffing / vergunning. Dat scheelt een boel overleg en werk. ;) Het is een jaar of wat geleden dat ik er mee te maken had, bijzonder transport. Toen deed de transporteur al het overleg met de wegbeheerders.
Groeten Ronald
-
En hoe lang duurde het toen bij jou Ronald?
-
SHM had in Purmerend een behoorlijk standaard uitziende dieplader staan voor de HTM 8 en een kleine wagon. Een Br01 is natuurlijk een totaal andere schaal in lengte en gewicht
-
De meeste vervoerders die in het bijzondere werk zitten hebben standaard ontheffingen tot bepaalde maten. Kom je daar weer boven dan inderdaad via de RDW. Als je een hele complexe aanvraag hebt |(zoals een 300 tons trafo) dan zal het wel even duren, maar met een trein zal dat doorgaans meevallen. Het is eerder dagen of hooguit weken dan een halfjaar.
-
Standaard ontheffingen betstaann alleen voor bepaalde routes die steeds met dezelfde afmetingen of gewichten worden gereden. Elke route die buiten de standaard maat gaat moet worden aangevraagd bij het RDW. Deze checkt of de route al dan niet permanent is vrijgegeven dor de wegbeheerder. Indien niet, dan moet de route goedgekeurd worden door de wegbeheerder. Overigens is de vervoerder uiteindelijk verantwoordelijk of het transport de route ook daadwerkelijk kan rijden, zij moeten daarom de route zelf geinspecteerd hebben.
Uit praktijk weet ik dat dat laatste niet altijd gedaan wordt....
Grtz,
Niels