BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: japspoor op 09 October 2015, 12:22:45
-
Hallo allen
Ik ben Jasper. Ik ben 15 jaar en hoop komende winter samen met mijn vader een start aan onze modelbaan te maken.
Ik heb de volgende vraag: als ik digitaal rij kan ik dan de rails uitschakelen zodat de loc stopt?
En als ik dan de rails weer stroom geef rijd de loc dan verder met de eerder gegeven snelheid licht instelling etc?
Jasper
Verstuurd vanaf mijn Z520 met Tapatalk
-
Normaal gesproken wel. Maar waarom wil je dat? Bij digitaal is het juist leuk dat alle functies "aan" blijven als een lok / trein stil staat.
Groet Ronald.
-
Klassiek analoog naar digitaal overstapper "probleem" 8)
Het mooi van digitaal is, zoals Ronald ook schrijft, dat alles gewoon blijft werken als de loc stilstaat. Er is geen noodzaak meer om rails spanningsloos te schakelen. Zou zeggen eerder af te raden.
Misschien een idee om eens in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Inleiding_digitale_baanbesturing) te lezen over digitale besturing (y)
-
Een remmodule is een mooi alternatief. Soms volstaat een diode tussen de rijspanning (afhankelijk van het type decoder).
-
Ik wil het schaduw station besturen met reed contacten die via relais de wissels en rijspanning besturen. Ik dacht dat als ik dat zou dien met analoog dat ik dan via bijv koploper moest gaan werken met terug melding etc. Ik wil graag als ik digitaal ga rijden met een multimous gaan rijden en de wissels en seinen analoog gaan besturen.
Ik heb mee al een hele tijd verdiept in digitaal en hoop een Electra monteur te worden.
Jasper
Verstuurd vanaf mijn Z520 met Tapatalk
-
Hallo Jasper,
Wat jij voorstelt werkt prima. Deze baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54030.270.html) gebruikt ook stroomloze stukken in het schaduwstation op beurzen.
En dat werkt heel goed en betrouwbaar.
Als je verder wilt gaan met automatiseren van de treinenloop is het wel de moeite waard om te gaan kijken naar een PC met programma, maar je hoeft daar zeker niet mee te beginnen.
Langzaam afremmen en langzaam optrekken regel je makkelijker met computerbesturing, maar dat is in je schaduwstation niet van toepassing.
Groet,
Tjalling
-
als je loc een opstel spoor binnenrijd, de spanning gaat van het spoor, de loc stopt. Als ik dan de spanning er weer op zet, rijd de loc dan weer verder?
Verstuurd vanaf mijn Z520 met Tapatalk
-
De DCC informatie voor de betreffende loc blijft gewoon op de voeding staan, ook als je een bepaald stuk rails stroomloos zet.
Echter ....... indien je dmv reedcontacten en relais (oid) stukken rails wilt uitschakelen, kom je al gauw op iets wat ingewikkelder is als besturing via PC.
Kortom: ja het kan wat je wilt, maar vraag je goed af wat je wilt bereiken (met name in de eindsituatie) en vraag je af of het (niet hand) aangestuurd uitschakelen van railsecties een handige / efficiente oplossing is
-
Ben ik het niet helemaal met je eens. Als het alleen het schaduwstation betreft en geen volle automatisering van de baan zou ik ook voor relais gaan. Ik zou alleen stroomdetectie gebruiken zodat ik de loc niet aan hoef te passen. Maar met een paar relais is het dan wel zo simpel :)
Timo
-
Het is inderdaad zo dat het alleen gaat om automatisering van het schaduwstation. Het idee is dat de locs via een twee spoorige helix naar beneden gaan en het eerste beschikbare opstel spoor binnenrijd. Dat spoor gaat stroomloos zodra het reedcontackt geschakeld word en de wissels worden geschakeld naar het naastliggende spoor . als alle vijf sporen bezet zijn dan schakelt de wissel van de helix af. De treinen vertrekken vervolgens pas als je het spoor weer stroom geeft. Ook ben ik vanavond bezig geweest de laatste hand te leggen aan een kibri portaalkraan. Die eclectisch is.
Jasper
Verstuurd vanaf mijn Z520 met Tapatalk