BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: hooidonk op 06 October 2015, 19:24:17
-
Hallo,
In mijn zoektocht naar DCC decoders, zag ik tussen de resultaten van Google opeens aliexpress staan.
En tot mijn stomme verbazing, zag ik dat daar ook een aantal decoders aangeboden worden.
Klik (http://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20151006091953&SearchText=dcc+decoder)
Is er iemand die het heeft aangedurfd om ze te bestellen en/of ervaring met deze decoders heeft?
Groetjes,
Marten
-
Yes, ik heb er twee besteld. Ze zijn naar waarde van hun prijs: het werkt, maar niet lekker. Ik zat vooral te stoeien met de instellingen voor de motorbelasting e.d. Aan de andere kant heb je wel meerdere functies. De handleiding vind je op internet, die krijg je er niet bij:
http://laisdcc.com/General%20Quick%20Setting%20manual_en.pdf
http://laisdcc.com/LaisDcc_Decoders_Manual.pdf
-
Heb je er ook al een beetje mee gereden? De respons, hoe doen ze het? Ervaringen? Een testje hier binnen BNLS zou wel eens leuk zijn :)
-
Lid op de club had er ook 2 besteld in China.
Kost een paar duiten minder, maar wel vrijwel direct afgeschreven.
Met de Hornby "Centrale" waren ze niet te programmeren door hem.
Ook met de IB niet meer te redden. Schrijven lukte, onthouden helaas niet.
Heeft nu dus maar LoPi's gekocht.
-
Hmm, ik weet niet of ik daar de nodige skills voor heb en bovendien rijdt ik met trammetjes. Ik heb er eigenlijk verder weinig mee gedaan toen ik het zat was met de instellingen. Ze rijden, maar schokkerig (alsof er niet goed stroom wordt opgenomen, maar da's het probleem niet). Alle functies en verlichting werken wel prima. Misschien dat ik het binnenkort weer even opzadel als er niemand anders is die het heeft
Voorlopig advies: voor de prijs hoef je het niet te laten liggen. Effe een uurtje voor de betreffende loc klooien met je instellingen, maar daarna is het prima te gebruiken!
edit: Na Marcel, toch een slechte review. (Offtopic @marcel: Heb je dan die verkoper nog gecontacteerd? Kun je best mee overleggen. En ander 1 ster geven, vinden ze niet leuk. ;D)
-
Wes,
Ik was niet de koper.
Wat die gedaan heeft achteraf weet ik niet.
-
Goedenavond,
Ik heb vorige week 2 Lais-decoders (1,0 A) binnen gekregen en eentje in een ROCO BR101 (43741) gemonteerd en die doet het, na enige CV-instellingen met de Multimaus, echt prima. Nog niet kunnen vinden of ik de rangeerstand kan activeren...als dat überhaupt kan...
De ander in een Lima BR103 (8120) met 3-polige motor gemonteerd maar die moet ik nog even inregelen....naast dat het motortje wat lawaaiig is. Deze ga ik dan ook nog even testen met een Roco BR181-2 (4142A).
Mike
-
hallo allemaal
Hebben die decoders lastregeling?
Groeten
Bas
-
Ik kan het uit de plaatjes niet echt opmaken, maar worden ze met een 8-polige connector geleverd?
-
Het antwoord op die vragen staat in de manual.
-
@Bas: ja, er zit lastregeling op. Dat is waar ik de grootste problemen mee heb.
@Remco: ja, connector conform NEM 652.
-
Hier nog wat info ; http: //tiny-smart.co...ders_Manual.pdf
Nog even naar een Engels forum gekekn maar er zijn problemen met de lastregeling.
willem.
-
Dit werkt beter
http://laisdcc.com/LaisDcc_Decoders_Manual.pdf (http://laisdcc.com/LaisDcc_Decoders_Manual.pdf)
-
Bedankt Wes,
ik had het nog even opgezocht, het was wel een andere als in de link, er zijn meerdere uitvoeringen.
-
Hallo allen,
Bedankt voor jullie reacties.
Ondanks de lovende reviews in de advertentie, heb ik toch het idee dat je, (als je voor budget wilt gaan), beter voor een paar euro meer de Tams bij Conrad vandaan kan halen.
Groetjes,
Marten
-
Ik kon het niet laten om twee van die decoders te bestellen. Ze zijn heel basic met een paar leuke plusjes. De H0 decoders hebben allemaal aux1 (groen) en aux2 (violet). Daarnaast de mogelijkheid voor functiemapping en nog verschillende lichteffecten. De snelheidsregeling is instelbaar met naar keuze een start snelheid, midden snelheid en max snelheid (een instelbare curve dus) of door ingave van een 28 staps snelheidstabel. De instelling volgens de curve verliep schokkerig maar na instelling van de optrekvertraging loopt hij als een zonnetje. Ook de instelling van de 28 stappen werkt prima en kan je dus de curve helemaal aanpassen aan de motor. De lastregeling werkt ook prima. Deze is overigens ook uit te zetten.
Je kan de functieuitgangen instellen zodat ze actief zijn als de locomotief vooruit en/of achteruit rijdt. Stilstand is niet te kiezen dus je kan de decoder niet zodanig programmeren dat bijvoorbeeld het cabinelicht aangaat als de locomotief stil staat. Ik heb de programmering zowel op het programmeerspoor als op het hoofdspoor gedaan met een intellibox en dat werkt prima.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_02_05_220152.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_02_05_220152.jpg)
Ik heb de decoder overigens getest in een naar gelijkstroom omgebouwde Märklin motorpost. Ik zal daar nog eens een verslagje van maken.
gr. Frits
-
Heb er net ook een aantal bestelt.
Grtz,
Samuel.
-
Het is rommel, heb een 21MTC uitgebreid getest en het doet niet wat het moet doen: netjes rijden.
Motor regeling is vast ingebakken en niet te tunen. Maximum snelheid is niet omlaag te krijgen en op sommige decoderstappen schiet de lok vooruit. Met een Faulhaber is helemaal niet te rijden. Als de motorregeling uit gezet is rijdt het beter maar dan heb je geen cruise control.
Functiemappen werkt wel prima met instelbare effecten. Programmeren kan met elke DCC centrale of een LokProgrammer. En eventueel ook via POM op de baan.
Heb getest in een Trix 1200 (Faulhaber) en een Elotrack 1505 (standaard 5 polige middenmotor), 2-rail en uiteraard DCC.
Op z'n best hou je van je €12 investering er een nette functie decoder aan over. ;)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/912/om0N9l.jpg) (https://imageshack.com/i/pcom0N9lj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/912/7G3iWt.jpg) (https://imageshack.com/i/pc7G3iWtj)
De blauwe en zwarte draad die je ziet geeft de mogelijkheid de decoder met een capaciteit te bufferen maar dat heb ik niet nodig en dus ook niet getest.
Gr, Ben.
-
Maximum snelheid is niet omlaag te krijgen
De max snelheid is instelbaar met cv5. Staat standaard op 0. 0 en 255 is max speed. Bij 200 is de snelheid zo'n 20% langzamer.
Wat ik wel had was dat de locomotief zo'n 10cm wegschoot bij inschakelen van de IB. Door de DC optie uit te zetten is dat probleem over.
Ik herken de problemen niet maar zal de decoder ook eens in andere locomotieven steken.
Mocht je hem overigens als funktiedecoder willen gebruiken dan moet (mag) je een weerstand van 560ohm/0.25W op de motoraansluitingen aansluiten om er voor te zorgen dat je de decoder kan programmeren.
gr. Frits
-
Da's bekend Frits. Maar bij mijn exemplaar werkt het niet, de decoder is niet op lage snelheid te krijgen. En ik ben niet de enige dus het is niet exemplarisch. ;)
Gr, Ben.
-
Zoals Wesley in oktober al schreef, alle waarde naar zijn geld.
En wat bij onze zuiderburen op het modelspoormagazine forum ook al geschreven werd. Voor een paar euro extra heb je een ESU functiedecoder met veel meer mogelijkheden.
-
't zijn prima functie decoders, maar de motor instellingen........ik begin er niet eens aan.
Je leest zoveel narigheid.
grt Piet.
-
Ook ik heb onlangs 2 decoders laten komen.
Ze kwamen zeer snel na bestellen via een adres in Dresden !
Het bleken V 3 decoders te zijn.
Ingeprikt in een BR 189 van Piko.
Alles geprobeerd om de TGV snelheid omlaag te krijgen; ook de "bokkensprong" bij stap 17 kreeg ik er niet uit.
Ik werd er niet goed van, maar ben eruit:
in twincenter de lok op 128 stappen*) gezet en toen de CV waarden opnieuw ingegeven.
Nu ging het wel, lok loopt netjes op een topsnelheid zoals ik die wil.
Het ijken met Koploper ging ook goed; Koploper maakt er zelf 28 stappen van.
Wat ik er nog uit wil hebben is dat de lok soms licht schokt.
Wellicht weet iemand daar een oplossing voor.
*) mijn TC kwam overigens maar tot 126 stappen !
-
*) mijn TC kwam overigens maar tot 126 stappen !
Maar je vergeet iets ;) Stap 0 is natuurlijk ook een stap (en die heb je ook in beide richtingen), dan zit je al op 127. En dan heb je nog de 128e stap, de noodstop ;D.
Timo
-
Interessant! Goedkope decoders. Maar ja ze moeten het ook goed doen. Hou me op de hoogte van hoe ze presteren.
-
Ik heb er 5 in gebruik in combinatie met Rocrail en OpenDCC. Ik heb de eerste 2 nog voor 9 Dollar gekocht. Inmiddels zijn ze duurder. Toegegeven, ze zijn wat bewerkelijker in programmeren maar veel van de hier opgesomde problemen herken ik niet.
Ik heb met andere decoders ook wisselende ervaringen zoals 2 Lenz decoders die niet meer te programmeren zijn.
En laten we wel zijn. Het feit dat deze uit China komen onderscheidt ze waarschijnlijk niet van andere merken die ook allemaal in China geproduceerd worden 😄 maar door Europese firma geïmporteerd worden.
-
Waar ze geproduceerd worden doet dan ook niet echt ter zake. Wie ze ontworpen heeft en wie de firmware schrijft is van belang ;D
Zelf voel ik niet meer zo veel voor goedkope loc decoders. De hoeveelheid werk die ESU bijvoorbeeld in een Lopi 4 heeft gestopt is super! De rijeigenschappen maar zeker ook alle toeters en bellen zoals het functiemappen, geweldig :)
Timo
-
Ik heb ook een aantal van die Chinese decoders gekocht om te proberen. En ze doen wat ze moeten doen. Ik herken de problemen die genoemd worden niet en ook de uitgangen kan je mappen zodat je rijrichting afhankelijke verlichting kan maken. Echter ik heb mij zelf de vraag gesteld of ik deze decoders wel moet blijven kopen. Het schijnt zo te zijn dat het een gekraakte decoder van Train Control Systems (http://www.tcsdcc.com/) (TCS) is. Ik moet toegeven dat hij er akelig veel op lijkt en het programmeren van dat Chinese ding gaat prima met de TCS handleiding. (http://www.tcsdcc.com/Customer_Content/Technical_Info/Tech_Manuals/Comprehensive%20Programming%20Guide.pdf)
gr. Frits
-
Ik heb er zelf ook meerdere (LaisDCC) en herken de problemen ook niet, m.i. zijn het gewoon goeie budget decoders, een Esu is zeker beter maar kost ook ongeveer 2x zoveel geld.
De op 1 na goedkoopste decoder (Uhlenbrock 76320) kost 2 euro meer, heeft minder functies en laat (vaak) de lampen branden van de loks bij het opstarten van de baan (bekend probleem)
Mark
-
Bij de buren (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=59894.0 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=59894.0)) is ook een draadje met de LaisDCC decoder met zowel positief als negatief, over het programmeren en de rijeigenschappen.
Ik vraag me nu af of dit te herleiden is naar het land waar se gemaakt zijn.
CV60 (alleen leesbaar) land van herkomst:
1 = China
2 = Hongkong
3 = Vietnam
4 = Filippijnen
5 = Malaysia
RE465
-
Heb er zes rondrijden in mijn Italiaanse locs en heb er nog geen enkel probleem mee gehad.
Grtz,
Samuel.
-
Ze doen het fanatisch, twee uur en dan kan je er een nieuwe in zetten.
Bij mij zijn ze allemaal overleden.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75176.msg3221796285#msg3221796285
Koop ze zelf in ieder geval niet meer.
Ze zijn goedkoop, lekker klein, maar stop ze niet in H0 lok die wat last regeling nodig heeft.
In N willen ze waarschijnlijk wel wat langer leven.
-
Dus ook maar niet in zo'n oude Roco met de reuzenmotor? :)
-
Het gaat er om de benodigde motorstroom te combineren aan de stroomcapaciteit van de decoder. Bij sommige gebruikers lijkt het een tijdje goed te werken, maar overlijdt de decoder na verloop van tijd. Vermoedelijk oververhitting. Ik vind het lastig om te bepalen wat nu wel en wat niet kan. Daarom pas ik een zelfherstellende zekering toe. Meestal het 500 mA type. Die neem ik op in een draad die vanaf de rails komt. Bij de genoemde 500 mA loopt de weerstand op naar 0,5 Ohm en het spanningsverlies is dan 0,25 Volt. Acceptabel lijkt mij. Indien de stroom 800 mA is gedurende 1 minuut, dan loopt de weerstand al op naar 1 Ohm en wordt hij warm. Binnen 2 minuten wordt de stroom verbroken. De loc staat stil. Geef hem een paar minuten rust, en hij rijdt weer als vanouds.
De kosten zijn bij Ali Express € 1,89, thuis bezorgd en dan krijg je er 50 stuks. Dus minder dan 4 ct/stuk. Ook andere stroomwaardes zijn verkrijgbaar. Mijn voorbeeld: RF60050. Succes!
-
Decoder en rookgenerator in een! Perfect toch? ;D
Ik moet ze niet meer... mij te onbetrouwbaar, hoef geen rokende e-loc. Is al bij een paar misgegaan.
CV's instellen is ook een ramp bij die dingen, en fatsoenlijk resetten kan ook niet (maar de helft van de CV's wordt gereset).
Eddy.
-
Ik heb de Chinese Plux22 in 2 Roco Plan V stuurstand rijtuigen als functiedecoder. Moest wel wat pennen afknippen omdat er origineel een Plux16 in moet. Ik kan nu tenminste gewoon lange adressen programmeren wat met het door Roco geplaatste model niet kon. Ook zit de 8 polige NEM562 in de Roco 1600. En die doet het nog prima.
Groet Frits
-
Diverse gemonteerd voor anderen als goedkoop alternatief en nog steeds geen problemen gehad alleen soms een beetje onhandig om ze in te stellen.
Voor mijzelf blijf ik de ESU's gebruiken.
groet
Harald
-
Wat is er zo lastig in te stellen Harald?
-
In ieder geval de maximum snelheid. Het blijven race monsters :P Ze zijn niet te temmen. Ik heb er een paar getest en maakt niet uit wat je in CV 5 zet, ze blijven op topsnelheid rijden.
Mvg,
Robert.
-
Hi Jacob,
De instellingen van verschillende soorten motoren lijkt soms niet helemaal goed te gaan.
Moet vaak proberen en testen om het goed te krijgen.
groet
Harald
-
In ieder geval de maximum snelheid. Het blijven race monsters :P Ze zijn niet te temmen. Ik heb er een paar getest en maakt niet uit wat je in CV 5 zet, ze blijven op topsnelheid rijden.
Mvg,
Robert.
Mijn ervaringen zijn niet super met deze decoder, maar dat heeft meer met het type motor te maken (Faulhaber). Wat je beschrijft lijkt er op dat BEMF niet ingeschakeld staat. Dat wordt gecontrolleerd door een combinatie van cv61 en cv10. Probeer cv10 eens op 0 te zetten en cv61 op 1. Verder zou het kunnen dat de decoder gelocked is, dat is cv15, die moet op 0 staan (niet gelocked). Een reset naar factory instelling doe je door in cv8 de waarde 2 te schrijven.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
groet Meino
-
Wat ik me afvraag, is er iemand die zo'n decoder goed ingesteld heeft gekregen zodat de loc soepel zonder schokken rijdt? Mij is dat slechts bij 1 loc (Hornby-Rivarossi) gelukt... maar daarin werd die decoder zo heet dat ik hem weer vervangen heb.
Op lage snelheid rijden de meeste wel goed, maar wat sneller dan schokt het altijd, vooral op een (zwakke) helling naar beneden.
Na lang kl**ien aan de CV's heb je hem soms wel acceptabel rijdend, maar ik ga alleen voor perfect ;D Dus stop ik er een ESU decoder in en na een minuut glijd hij over de rails dan, en ligt die Chinese prul weer werkloos aan de kant :)
Eddy.
-
Ik heb 2 locs met deze decoder, een roco 2200 met Mashima motor en een roco 1000 met de originele motor. Die rijden goed. Weliswaar met beperking, zo gebruik ik voor deze 2 locs geen snelheids curve. Niet dat dat slecht werkt alleen de snelheden in het het onderste bereik gaat dan niet geleidelijk, waardoor ik dat niet goed in Koploper kon invoeren. Maar zolang je alleen cv2 en cv5 gebruikt en de snelheid tussen die 2 lineair is, werken ze goed.
Ik heb voor beiden de zelfde instellingen:
cv33=1, cv34=2, cv2=6, cv5=176, cv6=0, cv3=2, cv4=2, cv10=0, cv29=2, cv61=1
Groet Meino
-
Ik heb de Kroningstrein van Rivarossi van binnenverlichting voorzien en de bedrading daarvoor bestaat uit een 3-aderige doorvoerleiding met op de scheiding van de bakken een Micro JST 1.25 3-Pin Connector. Helaas is de bedrading ervan wat stug wat weer tot ontsporing dreigt te leiden, vandaar dat ik een stukje dunner decoderdraad opneem in de verbinding. Dat werkt prima. De binnenverlichting tap ik af van de front+sluitsein-verlichting met twee diodes en een weerstand van 1,5 k per bak. Ik heb dus maar één decoder nodig.
Ik heb de trein gedigitaliseerd met een Lais decoder en die rijdt redelijk goed met de juist hiervoor genoemde instellingen.
Nou is de kunststof wand van de Rivarossi erg dun dus de trein schijnt wat door. In de cv-lijst voor Lais decoders staan wel wel een paar mogelijke kandidaten om dat te regelen maar misschien is er onder de lezers hier iemand die me rechtstreeks naar de juiste cv-nummer kan verwijzen.
kandidaat: cv64 Dim Value 6
(Ik kan natuurlijk ook nog een extra weerstand opnemen in de blauwe draad..!)
Aanvulling: met cv 64 geen wijziging van de lichtsterkte. Dus gewoon een weerstand van 1k in de blauwe draad opgenomen. En in de toevoer van de railspanning naar de decoder een beveiliging opgenomen: de zelfherstellende zekering die hierboven (dank voor de tip van Hans van Kampen!) wordt genoemd omdat Lais blijkbaar niet goed tegen overbelasting/kortsluiting kan.
-
Mijn ervaringen zijn niet super met deze decoder, maar dat heeft meer met het type motor te maken (Faulhaber). Wat je beschrijft lijkt er op dat BEMF niet ingeschakeld staat. Dat wordt gecontrolleerd door een combinatie van cv61 en cv10. Probeer cv10 eens op 0 te zetten en cv61 op 1. Verder zou het kunnen dat de decoder gelocked is, dat is cv15, die moet op 0 staan (niet gelocked). Een reset naar factory instelling doe je door in cv8 de waarde 2 te schrijven.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
groet Meino
Vandaag eens voor de grap een Lais in een Lima 1600 gefrot. Rijdt niet slechter als analoog in ieder geval. maar nog steeds krijg ik de maximum snelheid niet naar beneden. Decoder staat unlocked zoals hierboven en met BEMF ingeschakeld. De optrek vertraging functioneert het ene moment wel en het andere moment niet. Afremmen lijkt wel goed te gaan. Als ik de CVs uitlees dan staan de waardes die ik er in gezet heb er gewoon in. Dus het wordt wel opgeslagen.
Ik heb nog niet naar eventuele motor optimalisatie gekeken. Ondanks dat de multimaus op 128 stappen staat en de decoder ook, lijkt het wel of vooral in de eerste 5 stappen grote sprongen gemaakt worden, alsof de decoder intern op 14 stappen staat.
Blijven rare dingen deze Lais decoders :-X Maar een LoPi 4 in een oude Lima vind ik ook zonde en de LoPi basic/standaard vind ik niet zo veel goedkoper dan een normale LoPi 4.
Mvg,
Robert.
-
Maar een LoPi 4 in een oude Lima vind ik ook zonde en de LoPi basic/standaard vind ik niet zo veel goedkoper dan een normale LoPi 4.
Ik vind dit een rare gedachtegang. Dus een oude Lima is het niet waard om er een goede decoder in te zetten? Dan kan je het ding net zo goed in de kliko gooien.
-
Helemaal met Klaas eens !
Wiebe
-
Hoi.
Een decoder van 25 euro verknippen voor een oude beschadigde loc die waarschijnlijk nog geen 20 euro waard is vind ik zonde. Waarom is dit raar? Ik heb een mooie Roco 1600 met LoPi 4 en had nog een oude Lima 1600 liggen (ooit gekregen van Snieklaas toen die nog op mijn oom leek) en het leek me wel geinig om deze ook weer eens te laten rijden. Dan ga ik niet een LoPi 4 of andere decoder bestellen of uit een andere loc peuteren om hem in een Lima te solderen (moet ik dus het stekkertje er af knippen) als ik ook nog een Lais heb liggen. Ik moet nu eenmaal keuzes maken en kan mijn geld maar één keer uitgeven. Als ik weer eens wat geld over heb koop ik wel weer wat ESU decoders maar dan stop ik deze in 'serieuze' treinen.
Ik snap dat sommigen de hobby heel serieus nemen en minder serieuze dingen in kliko's gooien, maar in mijn oude treinen die ik niet weg wil gooien (heb ook nog mijn oude Lima 1220 waar ik een andere vage decoder in heb geprakt, rijdt prima maar ik heb niet eenzelfde decoder liggen) doe ik gewoon wat ik over heb. De restanten uit mijn snotneus tijd zijn immers niet meer echt 'nodig' maar wel geinig. Als ik 2e hands een 'serieus' model koop waar al een decoder in zit dan vervang ik deze voor een ESU. Oude decoder gaat het recycle bakje in voor dit soort projectjes. Dit keer dus een Lais omdat ik deze al eerder geprobeerd had en deze niet kon temmen en intussen deze tips in dit draadje had gevonden. Met deze tips hielp het ook niet en vandaar mijn vraag alhier.
Excuses als ik mensen teleurstel dat ik mijn mooiere modellen voortrek :P Het is maar hobby voor mij.
Mvg,
Robert
-
Groot gelijk hoor Robert.
Ik heb ook nog een 1220 liggen met Plan E's. Ziet er natuurlijk niet uit en past totaal niet op mijn Oostenrijkse baan, maar weg doen nee nooit, was m'n eerste echte trein ;D
Ik zou alleen wel die Chinese rookgenerators uhh decoders in de kliko kieperen, rotzooi is het. Maar dat is mijn mening, er schijnen mensen wel blij mee te zijn. Ik zelf zou er zo'n goedkope Uhlenbrock van 15 euro in solderen, die hebben perfecte rijeigenschappen in die oude Lima's.
-
Een decoder van 25 euro verknippen voor een oude beschadigde loc die waarschijnlijk nog geen 20 euro waard is vind ik zonde. Waarom is dit raar?
Wat ik raar vind is dat je de prijs van de decoder gaat afwegen tegen de waarde van de loc. Je hebt een loc en die wil je digitaal goed laten rijden. Je schrijft zelf dat je de loc niet goed getemd krijgt. Je houdt een goedkope loc die nog steeds brak rijdt. Dan is die goedkope decoder toch ook weggegooid geld?
-
Het voornaamste probleem met de Lima "pannenkoekmotor" is het moeilijk op gang komen. Waarom? Misschien weet Klaas het :)
De Tams is een goede goedkope decoder met "kickstart" optie. Die moet voor de 1220 wel voldoen.
Mijn 1220, ook mijn eerste, blijft gewoon origineel analoog overigens.
-
Wil je de Lima pannenkoekmotor goed laten rijden, dan heb je eigenlijk juist een goed instelbare decoder nodig.
De motor heeft een driepolig anker en laat zich op lage snelheid wat minder nauwkeurig regelen dan een vijfpoler. Maar het probleem is vooral dat de tolerantie in de onderdelen zo groot is, dat de overbrenging zelf de nodige weerstand biedt bij het op gang komen. Maar je kan geluk hebben. Er zijn Lima motoren die opvallend soepel lopen. Bij grote toleranties kan het weleens net optimaal zijn.
-
Kan de Tams ook dacht ik.
Mijn locs (geen pannenkoeken) doen het prima met CV2 en CV5 alleen overigens.
Maar het ging hier over de Lais en die zijn niet zo fraai te regelen?
Nah, nieuwsgierig geworden moet ik ook maar eens zo'n ding hebben :)
-
Wat ik ervan lees heeft het verder afregelen van een Lais juist bij kwalitatief wat mindere motoren geen merkbaar effect.
-
Ik heb in berichten 40 en 42 al eens gereageerd. Ik heb zelf 3 Lais decoders in gebruik, weliswaar niet met een Lima, ze werken. Wel heb ik gemerkt, sinds ik met koploper werk dat de lage snelheids stappen niet goed werken omdat de snelheid dan alleen bij de oneven snelheids stap toeneemt. Ook bij de hogere stappen (vanaf stap10-14) is er wel verschil, maar dat is niet gelijkmatig. Ik heb zelf met andere decoders gekeken of het rijden met 128 stappen beter was, maar ik kon eigenlijk geen verschil detecteren tussen 28 stappen of 128 stappen. Dat kan te maken hebben met de aansturing, Lokmaus R3 en Koploper die waarschijnlijk intern met 28 stappen werken. Dus werk ik alleen met 28 stappen.
Iets anders, er wordt al gerefereerd aan de originele Lima motor. Ik heb een Lima mat46 rondrijden. Op volle snelheid rijdt dat goed, alleen langzaam moeizaam. Verder het geluid was dat van een roestige koffiemolen. Ik kwam een tijd geleden deze site tegen http://www.diesel-trains.co.uk/ (http://www.diesel-trains.co.uk/), die verkopen voor een luttle bedrag complete motor vervangingen. Ik heb de BoBo versie aangeschaft en de originele Lima motor daarmee vervangen. Dat gaf een enorme verbetering. De Mat46 rijdt nu zacht knorrend over de baan en rijdt ook prima langzaam. Ik kan dat echt aanraden als je met originele Lima's wilt rijden.
Groet Meino
-
Dank allen voor de reacties maar het topic ging over de decoder :P Waarom kan ik de maximum snelheid niet instellen?
Nog even voor de duidelijkheid: deze decoders komen uit mijn bakje met decoders die ik uit andere locs heb gesloopt en vervangen met een ESU. Ik heb deze (Lais) decoders dus over en heb er niks voor betaald en is dus geen weggegooid geld. Ik haak alleen maar in op het hele v erhaal waarom ze niet goed te programmeren zijn. Als ik de maximum snelheid wat kan temmen dan ben ik al tevreden.
Mijn Lima 1220 rijdt met de originele motor eigenlijk best goed. Het is ook eigenlijk niet mijn oude Hema locje (die is idd een keer in een kliko beland) maar een vervanger met iets nieuwere uitvoering. De oude motor ankers hebben iets kleinere polen en de nieuwere iets 'langere'. Dit helpt een beetje tegen ankerkleef. Ook zijn de tandwielen beter bij deze uitvoering. Verder kleinere koppelingen en donkere/gebruineerde wielen en geel aangezette handrails. De kleur geel is ook iets beter, niet zo typerend donker geel als de Hema versie. De decoder die ik er in geprakt heb lijkt op een Lenz.
Ik ben ook bekend met de vervangingsmotoren. Maar het topic was niet 'Hoe redt ik een Lima van de kliko' maar 'Ervaring met Chinese decoders' ;D Ik besloot ook maar eens weer een Lais te testen. Dat hij in een Lima zit is bijzaak.
Wie weet hoe ik de maximum snelheid goed aan kan passen? Deze staat nu op 60 (ook bij uitlezen) en ik merk geen verschil :-X
Mvg,
Robert
-
Kan de cruise control uit?
CV61 op 0 zie ik. Als de maximum snelheid zich dan wel laat terugschroeven, dan weet je dat de selfadjusting motorregeling self adjusting bagger is. ;D
-
Heb er z'n zes stuks bij mijzelf en anderen gemonteerd in Marklin Loc's.
De motor instellingen waren voor mij problematisch. Er rijden nog twee stuks rond de anderen zijn nu als functie decoder in gebruik.
Leuk experiment maar er (te) veel tijd ingestoken bestel ze niet meer blijf dus bij ESU.
Duurder maar m.i. beter en makkelijker.
Heb er nog twee nieuwe liggen, iemand interesse?
groet
Harald
-
@henk
CV61 op 0 zie ik. Als de maximum snelheid zich dan wel laat terugschroeven, dan weet je dat de selfadjusting motorregeling self adjusting bagger is.
CV61 moet op 1 staan. CV61 controlleert de werking van BEMF, als deze CV op 0 staat werkt de hele snelheidscontrole niet. Let ook even op de zetting van CV10, als daar niet 0 instaat, dan is dat de snelheidsstap waarop BEMF afgeschakeld wordt en de snelheid ook niet meer gecontroleerd wordt.
@Biesje
Wie weet hoe ik de maximum snelheid goed aan kan passen? Deze staat nu op 60 (ook bij uitlezen) en ik merk geen verschil :-X
Afgezien van wat ik hier boven gezegd heb, weet ik dat de Lais decoder bij de lagere snelheden niet lekker werkt. Die waarde van 60 (maximum is 255) is erg laag. Ik heb een Roco 1000 en 2200 rondrijden, bij deze staat CV5 op 176-180, dat werkt goed. Wel heb ik CV6 op 0 staan zodat er geen middensnelheid op gegeven is. Wat gebeurd er als je CV5 op een hogere waarde (bijv 128-176) zet?
Groet Meino
-
@henkCV61 moet op 1 staan. CV61 controlleert de werking van BEMF, als deze CV op 0 staat werkt de hele snelheidscontrole niet.
Ik lees uit de handleiding dat bij cv61 op 0 alleen de lastregeling niet werkt. Een matige lastregeling kan bij sommige motoren tot gevolg hebben dat de maximumsnelheid niet behoorlijk is in te stellen. Vandaar mijn suggestie om ter diagnose de lastregeling eens uit te zetten.
-
BEMF is de lastregeling. In de beschrijving/handleiding die ik bezit is CV61de enige CV die daar iets mee te maken heeft. Het kan zijn dat er in de afgelopen 2 jaar het een en ander is verandert. Maar dat weet ik dus niet.
Groet Meino
-
Het voornaamste probleem met de Lima "pannenkoekmotor" is het moeilijk op gang komen. Waarom? Misschien weet Klaas het :)
"Weten" is een groot woord. Maar ik heb wel een idee. Het anker van zo'n pannekoekmotor heeft een vrij grote diameter, en dat gaat samen met een vrij laag toerental. Daardoor is de tijd dat een ankerpool blijft kleven langer dan bij een slankere motor. Hij heeft daardoor meer pep nodig om los te komen en eenmaal los gaat hij er dan als een speer vandoor.
Dat lage toerental kun je ook afleiden uit de vertraging van de tandwielen. Ik heb van mijn Roco 1200 tandjes zitten tellen en dan kom ik op een vertraging van 1:7,2. Dat is aanmerkelijk sneller dan een loc met wormoverbrenging, die zitten al gauw op een vertraging van 1:20.
-
Aannemelijke verklaring Klaas.
Ook de precisie van de overbrenging kan meespelen. Oude Fleischmanns met vergelijkbare aandrijving doen het altijd.
-
Net nog even zitten pielen. maakt niet uit op welke waarde ik CV5 zet, maximum snelheid blijft onveranderd. Zowel op 255, 20 als op 128. De reden dat de loc soms het langzamer optrekken overslaat lijkt aan slecht contact met de rails te liggen (wat bij Lima nogal eens voorkomt). na een onderbreking gaat de loc er gewoon vandoor op de ingestelde snelheid in plaats van weer langzaam op te trekken.
Wat de Lima motor en eigenschappen betreft: er zijn verschillende Lima 'pannenkoeken' :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181209_181958.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181209_181958.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181209_181933.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181209_181933.jpg)
In de 'Hema' periode zat er een anker in met koperen lamellen op de collector (links op de foto). Toen Lima beter zijn best ging doen (Mat.'46 en mooiere 1300en met gebruinde wielen en metalen panto's) kwam er een anker in met zilverkleurige lamellen (midden en rechts). Deze hadden wat grotere 'haken' aan het anker waardoor de afstand tussen de polen kleiner werd. Dit ging ankerkleef iets tegen (ongeveer hetzelfde idee als als bij getordeerde ankers bij Roco en machima, afstand tussen de polen verminderen) en zorgde voor een iets betere loop. Ook werden de tandwielen verbeterd waardoor deze beter in elkaar grepen zodat er geen Jif/Cif truukje nodig was voor soepele tandwielen (zelf nooit gedaan maar sommigen lieten de oude tandwielen even inlopen met Cif er tussen zodat ze iets op elkaar insleten zodat het beter liep, daarna natuurlijk schoonmaken en invetten).
Ik heb mij lam gezocht naar een anker uit de allerlaatste serie pannenkoeken, deze had tussen de lamellen nog kleine SMD condensatoren op de collector gesoldeerd. Ik kan deze echter niet vinden en ben vergeten waar deze oorspronkelijk in zat. Ik denk in de NS/Cargo 1220 of zo. Ik denk niet dat deze veel beter reed. Ik denk ook niet dat er veel verschil zat in het middelste anker en de rechter. Misschien een ander/efficienter productie proces?
Nog even terug 'on topic': mijn ervaring met Chinese decoders is dus niet heel positief. Je krijgt waar je voor betaalt: niet heel erg veel. Zodra ik ergens een betere decoder tegenkom soldeer ik de Lais weer los en probeer ik een andere.
Vriendelijke groet,
Robert
-
Even los van de bovenstaande posts, ik heb van lais alleen de functie decoders aangeschaft.
Die werken gewoon prima om bijvoorbeeld een stuurstand van wisselende front/sluit verlichting, bestuurderscabine verlichting en of interieurverlichting te voorzien.
Werkt bij mij allemaal nog leuk, ook na 2 jaar nog.
Wat kosten die dingen; net geen 9 euro en bij ieder volgend exemplaar komt er 10 cent verzendkosten bij de standaard 3,65. Dus bundelen loont.
Fred