BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: stig op 25 October 2007, 22:29:18
-
Ivm. de bouw van een gele Plan U, zou ik graag jullie voorkeuren horen betreffende het gebruik van NS geel. Geel is nogal een kritische kleur en ik wil alvast proefstukken spuiten voordat ik werkelijk aan de gang ga. Vermeld graag ook je gebruikte ondergrond primer. Alvast bedankt en wellicht kunnen we er een "referentie document" van maken. Leuk voor anderen, want voor mij is dit eenmalig.
Voor mij is dit een eerste kennismaking met NS geel. Ik heb niet eens een Lima of Fleischmann staan ter vergelijk vandaar ook mijn vraag.
Alvast bedankt.
-
Ik weet niet of je naar Eurospoor gaat, maar daar staan genoeg NS/NL modellen in het geel.
Ook heeft Kleinspoor de goede verf, en Edwin heeft heel veel verstand van het verven/spuiten ed. van modellen.
Dus je zou het aan hem kunnen vragen.
Willem
-
Wit (mat) als primer. Wit is nodig om geel dekkend te krijgen. Ik gebruik verf van Revell en Humbrol: mengverhouding H 154 en 2x R 310. Ik heb minder goede ervaringen met Kleinspoorverf.
-
Hoi,
Geel van kleinspoor is vrij aardig kwa kleur dacht ik zo, hoewel ik dit maar een keer eerder heb gebruikt.
Ikzelf spuit uitsluitend met nitrolak en maak dan zelf altijd een mix van RAL1003 met RAL1023 omdat ik nog geen exacte kleur gevonden heb.
Als ondergrond Büchner MP25 primer gebruiken. Dit is gewoon het beste voor alle ondergronden dat ik tot nog toe ben tegengekomen. Het geeft een dusdanige blokkerende laag dat je zonder problemen zelfs styreen of polistyrol met de meest agressieve deklakken nog kunt overspuiten. Hechting is hierna ook dusdanig goed dat je nooit bang hoeft te zijn om nog maar iets te beschadigen met afplakken of zo.
Bart
-
Ik ben me bewust van het draadje eerder gestart door Karst "een lans voor KleiNSpoor verf". Daaruit bleek de verf een speciale behandeling nodig te hebben.
Frank, meng je Revell en Humbrol door mekaar? Welke verdunner gebruik je dan?
Bart, voordat ik het inernet ga afstruinen, waar vind ik genoemde verven?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
-
Ja, ik meng Humbrol en Revell door elkaar. Als verdunner gebruik ik M600 van Sikkens. Duur spul (12,50/ltr) maar erg prettig om mee te werken. Gelukkig heb ik een voormalige ex-aanstaande zwager die schilder is en voor mij af en toe een litertje voor inkoopprijs mee neemt.
-
Bart, voordat ik het inernet ga afstruinen, waar vind ik genoemde verven?
Büchner koop ik bij de lokale verfboer hier in vlaardingen, ik kan je eventueel wel een potje bezorgen.
Deklakken zijn autolakken van motip. Ik koop altijd een spuitbus (in RAL kleuren) en boor hier dan een paar kleine gaatjes in totdat het drijfgas eruit is. Hierna met een priem gaten groter steken en hup, zo de verfspuit in. Eventueel even verdunnen met een beetje thinner dan nog.
Grote voordeel van deze lak t.o.v. kleinspoor of revell is dat de dekking beter te krijgen is. Het droogt namelijk in ongeveer 10 minuten en door veel lucht te gebruiken bij weinig lak, kun je plaatslijk precies zoveel aanbrengen zonder dat je bang hoeft te zijn dat het gaat lopen.
Sealen doe ik hierna met eenblanke MIPA acryllakmix van glans en mat (ongeveer 1:1).
Bart
-
Kwa kosten maak ik me geen zorgen, de styreen plots van Gerco/Karst rechtvaardigen dat wel. Bedankt.
Bart, dank voor je beschrijving, als ik Böchner niet kan localiseren, maak ik graag gebruik van je aanbod.
Ik had het niet gevraagd, maar een vermelding van gebruikte blanke lak is ook welkom!
-
...voormalige ex-aanstaande zwager...
??? ??? ??? ??? ;D
Bart
-
Ja, dat begrijpt niemand. Zelfs wij, mijn voormalige ex-aanstaande ex en ik, weten na 13 jaar nog niet precies hoe het zit ;D ;D ;D
-
Als ondergrond Büchner MP25 primer gebruiken.
Bart
Welke kleur heeft deze primer?
-
Lichtgrijs zoals bij de duitse S-bahn loks ;D
Bart
-
Bijna wit dus?
-
Bijna wit dus?
Nou nee, ongeveer de kleur van een lichtgrijze marklindoos. Met een slecht dekkende gele lak heb je hier al geen problemen mee.
Bart
-
Waarmee verdun je die primer?
-
Om geel goed dekkend te krijgen is een witte grondlaag toch wel de beste keus.
Het echte NS-geel is chromaatgeel, daarin zit maar 1 pigmentsoort, en dat voorkomt weer dat de kleur gaat verbleken. Bij Sikkens/Flexa is dat kleurnummer 47, de HEMA heeft dezelfde verf met de naam goudgeel. Ik denk alleen niet dat die verfsoorten echt geschikt zijn om een model mee te behandelen.
-
Waarmee verdun je die primer?
Ehhhhh, weet ik eigenlijk niet meer zo precies, heb altijd een voorgemengde pot klaarstaan. Thinner gaat zeker, wasbenzine of terpentine gaan ook. Weet alleen niet meer welke van de twee. Kom ik morgen nog op terug als ik aan ACTS 1200 nummer twee begin.
Bart
-
Het echte NS-geel is chromaatgeel,
Chromaatgeel neigt heel iets naar oranje?
-
Om geel goed dekkend te krijgen is een witte grondlaag toch wel de beste keus.
Niet persé, ligt erg aan de gebruikte laksoort. Kijk naar de 1200 in mijn avatar. Het geel is gewoon over het blauw gespoten.
Het echte NS-geel is chromaatgeel, daarin zit maar 1 pigmentsoort, en dat voorkomt weer dat de kleur gaat verbleken. Bij Sikkens/Flexa is dat kleurnummer 47, de HEMA heeft dezelfde verf met de naam goudgeel. Ik denk alleen niet dat die verfsoorten echt geschikt zijn om een model mee te behandelen.
Dan zullen ze bij de HEMA of Gamma waarschijnlijk ook kleurstalen hebben ;D.
-
Ik neem alles mee jongens, dus blijf gezellig posten. Dank tot nu toe.
-
Niet persé, ligt erg aan de gebruikte laksoort. Kijk naar de 1200 in mijn avatar. Het geel is gewoon over het blauw gespoten.
THS had een aantal jaren geleden ook NS-gele verf die zelfs over zwart dekte. Dat waren nog eens producten! Dat waren nog eens tijden!
-
Ik neem alles mee jongens, dus blijf gezellig posten. Dank tot nu toe.
Wij gaan ervoor zorgen dat dit draadje dat van Artitec doet verbleken. Nog maar 13 pagina's te gaan.
-
Dekken o.k., maar ik vond THS lak toch maar weinig hechten als ik eerlijk mag zijn.
In airbrushzaken verkopen ze nog steeds superdekkende lak, maar of je hier de juiste kleur vindt??
bart
-
@ lokpaint:
Goede verven of lakken van uitzonderlijke kwaliteit zijn onderandere Sikkens en Sigma of die van ICI.
Ikzelf gebruik de ' autocolor ' van ICI en mag zeggen dat deze verven me zeer goed bevallen vanwege hun uitzonderlijk goede hecht-eigenschappen, echter de prijs is wat meer maar dan heb je ook wat.
Een goed gesorteerde verfhandel kan je hierover meer advies geven denk ik.
Overigens ligt NS geel tussen RAL1021( Cadmiumgeel ) en RAL1023( Verkeersgeel ) in.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
@ lokpaint:
Goede verven of lakken van uitzonderlijke kwaliteit zijn onderandere Sikkens en Sigma of die van ICI.
Ikzelf gebruik de ' autocolor ' van ICI en mag zeggen dat deze verven me zeer goed bevallen vanwege hun uitzonderlijk goede hecht-eigenschappen, echter de prijs is wat meer maar dan heb je ook wat.
Een goed gesorteerde verfhandel kan je hierover meer advies geven denk ik.
Overigens ligt NS geel tussen RAL1021( Cadmiumgeel ) en RAL1023( Verkeersgeel ) in.
Met vriendelijke groet,
Peter.
Klopt als een bus; ook STANDOX is uitzonderlijk goed. Het probleem van bovengenoemde lakken is echter de verkrijgbaarheid of de minimaal af te nemen hoeveelheid.
Een halve liter geel voor een plan U is een beetje teveel van het goede.
Bart
-
Dekken o.k., maar ik vond THS lak toch maar weinig hechten als ik eerlijk mag zijn.
In airbrushzaken verkopen ze nog steeds superdekkende lak, maar of je hier de juiste kleur vindt??
bart
Ik kan mij niet herinneren dat ik daar problemen mee had. Ik had hechtproblemen met olijfgroen van Kleinspoor.
Stig, heb jij de plan U al in elkaar zitten of moet je nog beginnen?
-
Frank, ik ben er net mee begonnen, dus "ik heb nog even".
-
Ah! Ik hoop begin 2008 met 2 stellen te beginnen: rood/grijze deuren en geel/blauwe banen. Ben benieuwd naar je ervaringen.
-
Het feit dat sommige verfsoorten niet goed kunnen hechten zou een geval kunnen zijn van het gebruik van verschillende verfsoorten door elkaar heen.
Als je verfsoorten gebruikt die allemaal op dezelfde basis zijn zul je hoogstwaarschijnlijk minder problemen hebben met hechtkracht.
Mijn ervaring met verfsoorten op oliebasis ( Humbroll en Revell ) zijn dat de hechtkracht iets minder is dan de verfsoorten die op acrylbasis of polyesterbasis zijn, bovendien trekken verven op basis van acryl of polyester mooi alle on-effenheden strak( hangt ook af van je manier van spuiten met airbrush).
Ook het gebruik van een verdunningsmiddel welke eigenlijk niet geschikt is voor de verfsoort kan problemen in de hechtkracht doen geven.
Verdunners zijn er namelijk in een aantal soorten, en de ene verdunt beter dan de andere of de ene is beter geschikt voor een verfsoort dan de andere.
Verder heb je nog snel en langzaam drogende verfsoorten, welke je ook, indien je gaat lamineren(meerdere lagen dus) niet door elkaar heen kunt gebruiken.
Verder is je manier van verfspuiten (met airbrush) van belang, hoe verder van je te verven voorwerp af, hoe droger de verf al is wanneer het op het te verven oppervlak aankomt, wat de adhesie nadelig kan be-invloeden.
Ook je hoeveelheid toegevoegde verdunner speelt hierin een rol.
Het is de kunst om je verhoudingen zodanig te kiezen dat je verf dun genoeg is om zonder problemen te veroorzaken in de verfspuit, opgespoten kan worden, maar dat ie dan tegelijkertijd ook weer niet danig te dun is dat ie hierdoor (te) snel droogt, en hierdoor min of meer al nagenoeg droog op het voorwerp aankomt.
Ook je afstand van verfspuit tot voorwerp speelt een rol hierin.
Maar het een en ander behoeft voor de ' ervaren ' verfspuiters onder ons geen nadere uitleg denk ik.
@ lokpaint:
Een halve liter voor een plan U is zeker niet teveel, zeker niet als je het strak wilt doen.
Misschien kun je ook voor anderen spuiten in dat geval?
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Acrylverf acht ik ongeschikt voor onze hobby. Deze verfsoort is weinig krasvast. Eén flinke ontsporing en het model is niet meer in te zetten. Voor modellen die de vitrine nooit meer uitkomen is het een ideale verf maar niet voor modellen die op de baan komen. Verder is het een absolute airbrushkiller: even weggeroepen kunnen worden tijdens het spuiten is er niet bij, de boel zit zo verstopt.
Ik heb nauwelijks hechtproblemen met Humbrol en Revell. Voorwaarde: geen spiegelgladde oppervlakken, goede primer (mat!) en dito tape (Tamiya).
-
Acrylverf acht ik ongeschikt voor onze hobby. Deze verfsoort is weinig krasvast......
Ik spuit dagelijks verf op acrylbasis op al mijn produkten en moet zeggen dat ik geen enkele hinder heb van verstopte verfspuiten.
Ik maak dan ook gebruik van auto-color van ICI, deze heeft een superfijne verfkorrel waardoor ie ook nog eens gemakkelijker te verdunnen valt.
Ook heb ik niet echt het idee dat dergelijke verven niet krasvast zouden zijn.
Er valt in mijn bedrijf echt wel eens een half fabrikaat op de betonnen vloer, dan nog is er geen krasje te zien.
Tenzij je met een scherp voorwerp in de verf gaat krassen, dan natuurlijk wel ( ook als voorbeeld een gevalletje auto bekrassen met sleutels of schaar).
Zelfs een autolak is hier niet tegen bestand.
Mt vriendelijke groet,
Peter.
-
Ik heb wisselende ervaringen wat dat betreft. Tot nu toe spoot ik vooral met tamiya verdund et alcohol. Ik heb nog niet de vinger op de zere plek kunnen leggen. Ervaren acht ik mijzelf evenmin, maar het moet er toch maar eens van komen toch? Vandaar ook mijn oproep alles te vermelden. Als het nodig is, wil ik het allemaal uitproberen.
-
Aan jou de taak om deze wisselende en soms elkaar tegensprekende ervaringen te bundelen tot een voor jou bruikbaar advies.
-
ik smots voornamelijk acrylverf over mn modellen. Ja, als je er met een stuk metaal overheen gaat raggen kun je krassen krijgen. Misschien meer een kwestie van enigszins netjes met je spul omgaan? (niet dat ik dat doe, maar naar omstandigheden vind ik het wel meevallen met krassen)
-
Ehhhhh, weet ik eigenlijk niet meer zo precies, heb altijd een voorgemengde pot klaarstaan. Thinner gaat zeker, wasbenzine of terpentine gaan ook. Weet alleen niet meer welke van de twee. Kom ik morgen nog op terug als ik aan ACTS 1200 nummer twee begin.
Bart
Hoi,
Verdunnen met wasbenzine/ terpentine gaat dus niet.
Ik ben een 110 van lima aan het spuiten, en na een test aan de binnenkant van de kap blijkt dat mijn nitrolak de kunststof "opvreet".
Nu dien ik dus een beschermlaag aan te brengen met MP25. Deze heb ik verdund met thinner. dit kun je op de een of andere manier dan wel probleemloos verspuiten zonder dat de kap oplost. Heb dit ook al eens gedaan bij de "ludmilla" van revell, dus styreen zal ook probleemloos zijn.
Vooor de 110 heb ik de primer met revell zwart donkerder gemaakt, mijn kobaltblauw voor deze lok is een hele mooie kleur, maar erg moeilijk dekkend.
Plaatje..
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Projekten/PICT0009.jpg)
De kap staat op de pot primer waarop je duidelijk de originele kleur kan zien.
Bart
-
Ik ben een 110 van lima aan het spuiten, en na een test aan de binnenkant van de kap blijkt dat mijn nitrolak de kunststof "opvreet".
Bevat die nitrolak wellicht tolueen?
-
Yep, is ook de bedoeling ;D
Ik spuit nooit met enamels, vind ik maar plaktroep.
Bart
-
*schop* Zo, vanavond de kap van de moderne motorpost in de MP25 gezet. Ei die ik ben, niet eerst even opzoeken waarmee jij het verdunt (Bart) Thinner dus, was ik al lekker met de m600 aan de slag. D'r zit een laagje op nu, maar ik vind het nu een 3 uren later nog steeds plakkerig. Is dat normaal? Had ik beter gewoon thinner kunnen nemen? Ik ben acryl gewent en dat droogt megasnel. Tevens, het had strakker gekund. Komt het omdat k m600 heb gebruikt, of niet goed gespoten heb? 'T is een beetje korrelig. Jou foto van die 110 ziet er veel gladder uit. Moet je veel dunne laagjes nevelen, of in een paar stroken dicht spuiten?
Nou ja, eens kijken hoe hard het morgen is. D'r moet toch nog wat geplamuurd en geschuurd worden.
-
Hoi,
M600 gaat denk ik ook wel. Dat het na drie uur nog plakkerig is, is normaal. Het moet toch wel een uurtje of 24 drogen. En niet teveel verdunnen, maximaal 1:1.
Heb je vantevoren ook goed geroerd?
Je zegt dat het korrelig is, dan ben je dus gewoon te bang ;D
Je moet eerst even heel licht innevelen, en daarna "gas geven". Dus..de spuit flink open en lang genoeg op een plek dat je een glad oppervlak hebt. Niet bang zijn voor zakkers.
Bart
-
Ja tis zoals Bart zegt.
Plak zooi (Kleinspoorverf met therpentine in mijn geval).
Moet wel zeggen dat het aardig te spuiten valt in de verdunning 1:1
Tamiya geeft in mijn spuit ook wel eens een laagje "koek" in de norzel (spetterde spet is dan het resultaat..........).
Kees-jan
-
Owkee.... Je mag/moet hem dus goed "nat" spuiten?
-
Ik heb de afgelopen weken voor het eerst een rondje modellen met de spuit geverfd, ook met Kleinspoor verf. Ik heb een simpele spuit, een plastic Badger, die toch voor effen vlakken afdoende zou moeten zijn. Ik gebruik wasbenzine als oplosmiddel.
Ik vond het lastig om het juiste midden te vinden tussen te dun (zakkers) en te droog (sinaasappelhuidje), en de juiste afstand. Merkwaardig genoeg speelde dit vooral bij de donkere kleuren (NS Berlijns blauw en NS-groen). Sinaasappelhuid heb ik niet gehad met het zandgeel en huisstijlgeel (met die laatste wel zakkers). De Kleinspoor verf droogt inderdaad langzaam, wat het volgens mij moeilijker maakt om een dunne en toch dekkende laag te maken. Met het NS-geel heb ik daar mee geworsteld.
Overigens had ik de sinaasappelhuid ook een keer met donkere Revell verf (blauw en zwart gemengd om Benelux-blauw te maken); omdat ik dit meteen zag heb ik het model een paar keer met alleen wasbenzine overgespoten, waardoor het effect tot een aanvaardbaar niveau daalde.
De Alabastine primer (spuitplamuur) uit de spuitbus kwam er perfect op; grijs en zwart (Tamiya en ColorWorks) minder; die bussen spuiten wel erg veel verf tegelijk. Overigens verdragen Tamiya TS spuitbus en Kleinspoor verf elkaar niet.
Waarom schrijft Bart 'niet bang zijn voor zakkers'?
Ik lees dit draadje dus met belangstelling, want ik heb nog wel het een en ander te leren.
-
Doe ik niet Jan.
Ik gebruik tussen de lagen door een (verf) Föhn om het drogen iets te versnellen en dat werkt bij mij prima.
Dat geel spuit ik in de eerste lagen heel dun, bijna sinasappel om de lagen daarna volle porrie te geven zoals Bart schrijft.
Kees-Jan
-
Dat schreef Bart. En dat ging over die MP25 primer.
-
Ik had 'm al verbeterd maar jullie waren me weer voor. Fris als de jonge Fa. Ging het echt over die primer?
-
Goed, ik heb het geplamuur en de gehele primer even met P600 geschuurd. Ik dacht nog ff, zou ik nou weer dat ding in de primer moeten zetten? Nee he... Dus de Philo NS goederen bruin aangemaakt en spuiten maar! Dan merk je toch hoe slecht lak dekt tov. een primer en wordt je weer eens met je neus op de feiten gedrukt, dat een primer niet voor niets primer heet... Maar goed, stug doorspuiten en uiteindelijk dekt het bruin de plamuurvlekken wel. Maar toch, weer dezelfde (beginners)fout gemaakt. Te voorzichtig gespoten... Het is wel overal mooi egaal dekkend enzo, maar ik vind het er niet mooi opzitten. Als je het schuin tegen het licht bekijkt, glimt het net als of het een metallic lak is. Alleen rond de neus is het mooi "glad" gevloeid. Je kunt kennelijk heel ver gaan voordat het gaat zakken?
In eerste instantie zag ik al dat het weer heel korrelig/stoffig uit zag. Ik heb direct thinner in de spuit gedaan en de hele zijkant "nat" gespoten met alleen thinner. Warempel vloeide het nog redelijk uit. Het doffe korrelige was weg. Daarna gewoon weer met verf erover gespoten.
Maar goed. Zou het te polijsten te zijn met spul waarmee je ook je autolak ophaalt?
Wat wel fijn is, is dat de verf nu al droog is en keihard. Acryl droogt ook snel, maar altijd uitkijken totdat je het gesealed hebt.
Ik heb geen foto gemaakt, dat komt toch niet uit. Als je inzoomt lijkt het een maanlandschap, en op een afstandje ziet het er weer prima uit en denk je, waar l*lt ie over... ;D
Ik dacht, ik deel dit even met jullie...
-
Hoi,
Oefen eerst eens op een leeg bierblik (of zoiets).
Probeer gewoon de grens op te zoeken tussen glad en zakkers. Probeer eens verschillende verdunningen uit en spuit eens met een hogere of lagere druk.
Dit kan per persoon verschillend zijn, ik spuit altijd met "stroop"en een vrij hoge druk.
En als je het gevoel te pakken hebt ga je proberen om de scherpe rand van het blik dekkend te krijgen zonder zakkers. Lukt je dit, dan mag je de lok spuiten.
Als je denkt dat je klaar bent voor het model, zorg dan dat je toch nog even proefspuit op het bovengenoemde blik. Je krijgt dan even het gevoel te pakken.
Bart
-
Eigenlijk weet ik dat wel, maar ja, je wilt zo graag beginnen hè. Dat van een blikje is helemaal geen gek idee, mooi oppervlak en kost niets.
-
Bart:
Door met stroop te spuiten heb je dan niet de kans dat je norzel aan de onderkant een prop verf krijgt? ( ik wel als ik met te dikke verf spuit, vooral tamiya).
Spuit nou op een vol blik anders weet je niet meer hoe je verhoudingen waren en alles wordt gelijk mooi met drank op!
Kees-Jan
-
Bart:
Door met stroop te spuiten heb je dan niet de kans dat je norzel aan de onderkant een prop verf krijgt? ( ik wel als ik met te dikke verf spuit, vooral tamiya).
Hik..
Alles is natuurlijk relatief, stroop is een beetje zo dik als karnemelk,
Krijg je een prop, dan is je nozzle te klein, of je hebt de doorvoer te klein, of teveel luchtdruk.
Als je nou met een erg lage druk spuit dan komt de verf ook natter op het model aan. Voordeel is betere vloeiing, nadeel een grotere kans op zakkers.
Bart
-
Ik dacht, kom, ik polijst de niet zo mooie lak met dat spul waarmee je telefoondisplay krasvrij maakt. Geen succes. Het is wel glad geworden, maar een vieze plakkerige teringbende... Wat ben ik ook een clown...
Nou goed, de boel opgekuisd en het zag er niet onaardig uit, maar de lak was nu enigzins plaatselijk beschadigd.
Omdat ik geen bierblikjes in huis heb, heb ik een sisi blikje genomen (hoop dat dat ook kan) en een proefspuit philotrainlak direct op het blik gedaan. Wel even de naald vervangen door een grotere (0,4mm), ik zag je opmerking over een te kleine naald. En warempel, een fraai laagje! Dus meteen de motorpost weer ter hand genomen en nog maals gespoten. Maar wat ik ook doe, het wil niet vlak als een stilstaande vijver worden... Waar kan ik me inschrijven voor een prive cursus? Spuit met thinner geladen en over het oppervlak nat gespoten en nu werd het wel een plasje... Absoluut geen neiging tot uitlopen. Misschien wel een kwaliteit van de philolak? Maar goed, het droogt toch op als een sinaasappel... Ik ga nu maar gewoon door met dit model, maar er is nog een lange weg te gaan voordat ik me aan de plan U waag... Het glimt ook als een biljartbal, misschien valt het met een semi-matte vernis allemaal wel mee straks...
Hier nog de horror plaatjes. Eerst een nogal compromitterende:
(http://www.belderok.net/benelux/mp-spuitactie_5875.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/mp-spuitactie_5875.jpg)
En als het licht goed valt, valt het wel mee. De dekking is goed.
(http://www.belderok.net/benelux/mp-spuitactie_5877.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/mp-spuitactie_5877.jpg)
:-|
-
Haha dat de kleur van die pleerol op je model komt............heel raar.
Advies: via PM.
kees-jan
-
Wij zijn hier allemaal wel nieuwsgierig naar je advies, wat is er fout gegaan?
Als spuitnitwit zou ik zeggen verf te dik of niet?
Groet Stephan.
-
@k-j: Zou dat het zijn? :P
Stephan, ik had het echt behoorlijk verdund hoor. Netjes met thinner zoals op het blik vermeld.
-
Hoi,
De pleerol zegt mij dat je nog steeds te dun poept ;D
Nog vetter spuiten de volgende keer.
Op zich valt het wel mee hoor, een blanke lak verdoezeld veel.
Ziehier (morgen het eindresultaat)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050098.jpg)
Bart
-
Oooooooo, jij spuit net zo beroerd als ik! ;D
-
Dat valt nog mee hoor.................wacht maar tot je z'n werk in het echt ziet ;D ;)
Kees-Jan
-
Oooooooo, jij spuit net zo beroerd als ik! ;D
Ik zeg toch altijd.. allemaal photoshop ;D
Bart
-
Ik zeg toch altijd.. allemaal photoshop ;D
Straks gaat ie nog vertellen dat hij een werkplaats vol kaboutertjes heeft... :D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2659383228_fc2c98f9f0_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2659383228_fc2c98f9f0_o.jpg)
De s(p)oep is nooit zo dun als dat ie opgediend wordt.
kees-jan
-
Aanstekelijk hè die kleur?
Potverdikke, zit ik mijn eigen draadje te vervuilen... :)
-
Da's toch één van je hobby's?
-
Da's toch één van je hobby's?
Ja eerst alleen met woorden nu ook met kleuren (bruin.........bah).
Kees-jan
-
Topictitel is toch "NS geel"?
Bart
-
Ja, maar de Plan U is nog niet klaar. ;)
-
nu ben ik zelf ook op zoek naar de juiste kleur geel en zag ik op de site van Bart Tigges een kleurenschema met kleurnummers van phildie.
nu had ik wel eens gehoord dat de verf van phildie heel goed overeen komen , maar het kleurnummer van phildie nr639 zou volgens dat schema overeen komen met revell#12 en maar dat lijkt mij te licht, dan komt de 2x revell#310 en 1x humbrol#154 beter uit.
-
Ontzettend jammer dat Revell 311 niet meer in haar assortiment zit. Dit was het geel wat erg dicht bij het NS geel lag. :-| Die Lima 1300 en verschillende 2400'n heb ik met deze Revell verf bespoten.
-
nu ben ik zelf ook op zoek naar de juiste kleur geel en zag ik op de site van Bart Tigges een kleurenschema met kleurnummers van phildie.
nu had ik wel eens gehoord dat de verf van phildie heel goed overeen komen , maar het kleurnummer van phildie nr639 zou volgens dat schema overeen komen met revell#12 en maar dat lijkt mij te licht, dan komt de 2x revell#310 en 1x humbrol#154 beter uit.
Walter en anderen,
Mochten jullie aanvullingen hebben op de genoemde tabel dan zijn die natuurlijk van harte welkom!
Voor de mensen die zich afvragen welke tabel dat is, kijk op: http://www.h0gerbosch.nl/index.php/tips-aamp-tools/19-tips-en-tools/35-verven
Gr,
Bart
-
Handige lijst Bart!
Wie weet eigenlijk de kleur van de overnight express rijtuigen ( dat donkere blauw) zoals die van LS models geleverd zijn ?
Kees-Jan
-
RAL 5011 is mij door Martijn Haman aangeraden voor het NSI fietsenrijtuig.
-
Deel ?? in “the never ending story off NS geel”
Omdat ik een mastica Plan E postrijtuig op de kop getikt heb en deze wil ombouwen naar een fietsenrijtuig kwam het punt van de te gebruiken kleuren aan de orde. Nu vind je op diverse sites (ook in dit draadje vermeld) diverse lijsten van NS kleuren ed.
Echter, die lijsten zijn het niet helemaal eens over die kleuren…
Nu zal het fietsenrijtuig samen met Märklin ICR’s gecombineerd worden en is het dus wenselijk dat het een beetje spoort met die kleuren. Nu zijn er net zoveel kleuren geel op mijn ICR’s te vinden dan ik rijtuigen heb (geel op blauw gespoten) dus dat is ook geen houvast. Nu is er ook een onderscheid tussen geel vòòr 2000 en nà 2000. Ik heb dus geel vòòr 2000 nodig voor bovenstaande. Ergens heb ik gelezen dat NS geel tussen ral 1021 en ral 1023 in moet zitten. Is dit oud geel of nieuw geel??
Via mijn werk heb ik de beschikking over een Ral-waaier en die ging dus afgelopen zaterdag mee naar Haarlem. ;D De waaier tegen divers opgesteld materieel gehouden en maar zoeken welke er het dichtste bij zit. De resultaten:
NS1700: geel ~1021 / grijs ~7011
DDM: geel ~1021 / groen ~6017 (van de banken)
Plan T: geel ~1021/1023 / grijs ~7011
VIRM en koploper: geel 1003 / blauw ~5002
2225: bruin ~8012
Volker 203-1: blauw ~5005 / geel ~1004 / oranje ~2009
Voorzichtige conclusie: oud geel = ral 1021 en nieuw geel = 1003 ???
Opvallend was dat bij de fabrieksnieuwe VIRM het geel exact dezelfde was als op mijn ralwaaier 1003. Bij alle andere zat de kleur er heel dicht bij. De vlavlip was een probleem: zowel het geel als het blauw was niet te matchen met de waaier. Het was het allemaal net niet. Er was geen materieel aanwezig met oud blauw (dit zou ook in 2000 veranderd zijn).
Ik had ergens gevonden dat het oud blauw ral 5005 zou zijn. Zoals hierboven te zien is, is volker-blauw ral 5005, en het oogt ook erg licht voor NS blauw.
Het grijs van de 1700 klopte ook mooi met dat van de deuren van de Plan T.
Dit 7011 is lichter dan het Kleinspoor lok-grijs wat ongeveer 7023 is.
Nu ik toch in de weer was ook maar wat materieel 1:87 “meten”
Marklin ICR: geel 1012 – 1032 / blauw 5002
Roco ICK (1:100): geel 1003 / blauw 5010
Fleischmann plan V en sprinter: geel 1004
Lima koploper: geel 1003 / blauw 5010
Kleinspoor nr. 1: geel 1021
Wordt het daar duidelijker van?? De nogal “oranje” geachte ICK’s blijken de juiste kleur te zijn voor geel nà 2000 > zie de VIRM.
De Fleischmann’s en de Lima koploper zijn “te geel”. Ze horen 1021.
Wat nu te doen. Ik ga het geel van de ICR overspuiten met 1021. Omdat ze allemaal verschillend zijn, was dit toch al het plan. Het fietsenrijtuig dus ook. Het blauw van de ICR’s is wel hetzelfde bij alle rijtuigen en hetzelfde als het nieuwe blauw. Dit laat ik zo.
Ik ben wel nieuwsgierig naar het blauw vòòr 2000. Toch nog eens een nog niet gerenoveerde koploper monsteren.
Voor de ICL rijtuigen die ik, als ik een stam compleet heb, ga overspuiten naar geel-blauw, neem ik als geel 1003 en ook 5002 voor blauw.
Wat is waar? Is de waaier betrouwbaar? Ik weet het niet. Er zit wel een duidelijke lijn in vind ik.
Het zal niet het laatste deel van “the story” zijn denk ik… ;)