BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: frank1979 op 25 September 2015, 23:44:01

Titel: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: frank1979 op 25 September 2015, 23:44:01
Ik lees telkens bij diverse locomotieven dat de loc in kwestie een reko locomotief is. Wat wil dit nou precies zeggen? Ik lees het vooral veel bij BR 50 en 52.
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: MarcNL op 25 September 2015, 23:56:34
Www.Wikipedia.de
En zoek op REKOLOK
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: ivanzon op 26 September 2015, 07:50:53
Oost-Duitse modernisering programma. Meestal herkenbaar aan de IfS voorverwarmer voor de schoorsteen.
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: Simon Stenneberg op 26 September 2015, 08:48:29
Reko staat voor "Rekonstruktion". Na WO2 en de splitsing van de DRG in DB (West-Duitsland) en DR (Oost-Duitsland) was er vooral bij die laatste onvoldoende middelen voor de wederopbouw. Op basis van (ver)oud(erd) materieel werd een vernieuwings-, oftewel reconstructieprogramma gestart. Zo werden oude stoomlocs vernieuwd door o.a. nieuwe ketels. Hierbij werden de grotere series ook meer gestandaardiseerd. Kleinere series werden vanwege hun te grote verschillen en daardoor kostbaar onderhoud geleidelijk buiten dienst gesteld.
Er zijn ook "Neubau-loks", m.a.w. op basis van bestaande ontwerpen werden nieuwe locs gebouwd. Dit was vooral bij de smalspoorbedrijven het geval.

Maar ook op basis van onderstellen van oude rijtuigen werden nieuwe rijtuigen gereconstrueerd, de zgn. "Reko-wagen". De DB deed dit trouwens ook met oude rijtuigen, dit werden de zgn. "Umbauwagens".
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: frank1979 op 26 September 2015, 09:22:24
Dank voor de uitgebreide reactie! Zijn alle type locomotieven zowel in Oost als in West Duitsland na de Oorlog gebleven? Of was een type vooral Oost en het andere in West te vinden?

Wat mij opvalt is dat uit de voorverwarmers continu rook komt, waarom?
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: Jeroen1975 op 26 September 2015, 09:42:14
Dank voor de uitgebreide reactie! Zijn alle type locomotieven zowel in Oost als in West Duitsland na de Oorlog gebleven? Of was een type vooral Oost en het andere in West te vinden?

Ik denk niet dat alle types zowel in oost als west Duitsland zijn gebleven. De Br 23, 65 en 66 zijn na de oorlog gebouwd, dus alleen bij de DB te zien.

Bij de DB, DR en DRG hadden ze zeker 240 verschillende types stoomlocomotieven, vele waren al voor de oorlog denk al uitgestorven. (bron : Taschenbuchbuch Deutsche Dampflokomotiven)

Groete Jeroen
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: draisinenl op 26 September 2015, 09:45:11
Het REKO programma ging in somige gevallen (o.a smalspoorlok 99 4511) zover dat eigenlijk alleen de nummerplaten zijn hergebruikt......



Michael
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: v140 op 26 September 2015, 12:00:17
Hallo

Ook de DR hadden een br 23 en een br 65. Genummerd  als 23.10 en 65.10. echte neubau loc's
Op wiki kun je de specifieke kenmerken van deze twee loc typen wel vinden.
Ze hadden in ieder geval beiden dezelfde asindeling als de DB 23 en 65.
De DR baureihe 23.10 is later nog tot Baureihe  35 omgenummerd

Gr. Ron
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: rjz222 op 26 September 2015, 12:11:55
Dank voor de uitgebreide reactie! Zijn alle type locomotieven zowel in Oost als in West Duitsland na de Oorlog gebleven? Of was een type vooral Oost en het andere in West te vinden?

Sommige locomotieftypen kwamen aan beide kanten van het gordijn ongeveer evenveel voor, maar andere typen, zoals het type 0110 werd slechts in het westen of in het oosten aangetroffen. Het type 0110 werd alleen in de BRD aangetroffen, en die serie kwam dus in zijn geheel bij de DB terecht.
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: guest7823 op 26 September 2015, 12:38:18
Wat mij opvalt is dat uit de voorverwarmers continu rook komt, waarom?

Heb je een plaatje om je vraag wat te verduidelijken?
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: frank1979 op 26 September 2015, 13:56:31
Neem bijvoorbeeld de oude Vennbahn loc: 50 3666. Je ziet bij deze Loc uit die voorverwarmer continu witte rook komen.

https://c2.staticflickr.com/6/5527/11692416643_4122e692cd.jpg

http://train-photos.com.s3.amazonaws.com/11208.jpg

Is dit plaatje een beetje duidelijk?

Nog een vraag van mijn kant. Ik heb het idee dat er ook over verschillende series BR01 wordt gesproken. Klopt dat? Ik denk dan bijvoorbeeld direct aan de 01 1075 van de SSN. Maar volgens mij kun je onder 01 ook nog een ander type verstaan...
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: Hans Reints op 26 September 2015, 14:02:37
Dat is geen rook, maar stoom
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: v140 op 26 September 2015, 14:04:50
Hallo

Er zijn in basis twee typen 01
De oorspronkelijke 01 is een tweecilinder loc.
Na de oorlog heeft de DB daaruit een ombouw versie gemaakt. ( br 01.180 van Eisenbahnmuseum Nördlingen die weer rijvaardig is)
De DR heeft de machine ook vergaand omgebouwd een deze loc de naam 01.5 gegeven.
Van deze loc's heeft een aantal oliestook gekregen. (01.509 die bewaard is gebleven bij de pressnitztahlbahn)
De 01.10 , waar de 01.1075 deel van uitmaakt is een driecilinder loc die oorspronkelijk gestroomlijnd was.
Na de oorlog zijn alle loc's van 01.10 bij de DB terecht gekomen.
Deze loc's zijn "uitgekleed"en hebben een nieuwbouwketel gekregen.
Een aantal is omgebouwd met oliestook, zoals bv de 01.1066 van de Ulmer Eisenbahn Freunden.

Gr. Ron
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: frank1979 op 26 September 2015, 14:19:09
Hoi V140,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Weer wat geleerd. Als we het over een 01 hebben, hebben we het niet standaard over het type van de SSN. Ik zie trouwens dat de SSN haar locplaat heeft aangepast? Waarom?

Ik lees ook je opmerking over oliestook. Waarom zijn diverse machines op oliestook overgegaan. Lijkt mij duurder (althans zeker in onze tijd ;)). Is er ergens ook een filmpje waarop je kunt zien hoe oliestook precies werkt?
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: draisinenl op 26 September 2015, 15:03:18
Frank,

De 01.10 werden na het invoeren van het computernummer verdeeld in de serie 011 (kolenstokers) en de serie 012 voor de oliestokers. Het eerste cijfer van het serienummer verviel..

Technisch is het correct zoals de 011 075-x nu rijdt. Het is tenslotte weer een kolenstoker. Historisch is het echter onjuist. Bij de DB was de 01 1075 namelijk een oliestoker en heeft dus het nummer 012 075-x gekregen..

Olistook is, bij goedkope olie en continu rijden, veel voordeliger en lichter voor het personeel als kolenstook... Alleen het opstoken vanaf koud van zo'n olielok is wat gecompiceerder. Je hebt namelijk een andere stoomlok nodig om de olie vloeibaar te krijgen en om de branders te laten werken.... Dus als museumlok is het heel begrijpelijk dat de SSN de lok toen heeft laten terugbouwen op kolenstook..


Michael
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: guest7823 op 26 September 2015, 18:32:36
Hmmmm, eens kijken of ik hier een overzichtje kan dichten naar beste vermogen voor de twee vragen: Reko en voorverwarmer

In de jaren 20/30 zijn er in Duitsland door Wagner de zogenaamde Einheitslokomotieven ontworpen en later gebouwd

De Br 01 was een 2C1 twee cilinder lok. Later zijn er ook Br01.10 bij gekomen. De Br 01.10 was de driecilinder uitvoering van de Br 01. Waarom die drie cilinder uitvoering in een sub-serie is ondergebracht: ik weet het niet, maar het heeft mij tot recent erg verward.

Veel van de Einheitslokomotieven zijn na de oorlog zwaar verbouwd. Op zich niet zo bijzonder dat gebeurde vaker midden in het leven van een stoomloc.

Bij de DB (West Duitsland) is dat bij mijn weten nooit onder een soort van project(verzamel)naam gebeurd. Maar o.a. de 01-en hebben onder Witte (ontwerper Br o.a. 23/65/81) een zware herbouw gehad waarbij er o.a. een compleet nieuwe ketel op is gegaan en andere verbouwingen, waardoor de loc's hun typische Wageriaanse uiterlijk verloren en meer op de modernere Witte loc's gingen lijken (RVS ketelbanden, nieuw machinistenhuis en kleinere windleiplaten). Dit is niet alleen bij de 01-en gebeurd maar ook bij andere west Duitse stoomloc series. Hierdoor mengde de verbouwde Einheitslok's visueel goed met de nieuwbouw loks en leek het allemaal "een geheel"

In Oost Duitsland is de herbouw van vooroorlogse stoomloc's bekend geworden als "REKO locs". Ook hierbij werden ketels en soms ook frames compleet vervangen. Daar waar het West Duitse verbouwprogramma van Einheitslok's qua vormgeving goed mengde met de neubau lok's van Witte vielen de verbouwde Oost Duitse lok's duidelijk uit de toon bij de dan aanwezige vormgeving.

Een van de opvallendste kenmerken van Reko lok's is de vormgeving van de mengvoorverwarmer boven op de rookkast. Deze zit in een trapeziumvormige behuizing. Echter andere zaken gebeurde ook bij Reko loc. O.a. het vervangen van gegoten cilinderblokken door cilinderblokken die zijn opgebouwd uit gelaste onderdelen.

FYI: een complete herbouw ergens midden in het leven van een stoomlok was niet ongebruikelijk. Dit kwam ook in Engeland en volgens mij in beperkte mate zelfs in Nederland voor. Er staan mij zelfs voorbeelden bij waarbij een compleet nieuw ontwerp gemaakt werd (incl. andere as indeling) maar waarbij ongeveer enkel de fabrieksplaat werd overgezet. De rest werd gewoon gesloopt. Deels was een "vernieuwbouw" administratief makkelijker dan een complete nieuwbouw.

Een mooi voorbeeld zijn de (smalspoor)stoomloks van de HSB. Formeel is dat een renovatie, maar indien je frame, ketel, cilinders, bovenbouw en soms zelfs drijfwerk vervangt ......

De (meng)voorverwarmer in de uitvoering van de Reko loks zit bovenin de rookkast voor de schoorsteen. Bij een mengvoorverwarmer wordt o.a. de stoom van de diverse hulpapparaten (voedingspomp, luchtpomp, dynamo ed) gemengd met het water voor de voedingpomp. Omdat niet alle stoom condenseert in het voedingswater heeft een mengvoorverwarmer ook een afvoer voor de niet gecondenseerde stoom en dat is dus hetgene wat jij vermoedelijk bedoelt.

https://en.wikipedia.org/wiki/DRG_Class_01

https://en.wikipedia.org/wiki/Rekonstruktionslokomotive

https://de.wikipedia.org/wiki/Mischvorw%C3%A4rmer

Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: frank1979 op 26 September 2015, 23:01:13
Bedankt voor je goede.uitgebreide reactie. Ook de andere posters bedankt!
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: Reinout van Rees op 28 September 2015, 00:10:05
Wat in Oost-Duitsland meespeelde was de arbeidsverdeling tussen de verschillende oostblok-landen. Oost-Duitsland mocht electrische locomotieven leveren. Tatra trams kwamen uit (geloof ik) Tsjecho-Slowakije.

Maar niet altijd was de kwaliteit even goed. De DR had dieselloks van de BR 119 (https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_119) in dienst die uit Roemenië kwamen en die "dus" de bijnaam "Ceausescu's wraak" hadden omdat ze zo legendarisch onbetrouwbaar waren. De Tatra trams waren ook niet perfect. Daarom werd hier vaak omheen gewerkt door oud materieel te herstellen. Zodra er een schoefje of nummerplaat bewaard was gebleven had je immers het recht door je eigen inheemse industrie er een mooi goed product van te laten maken.... Communistische efficiëntie :)

Reinout
Titel: Re: Wat is precies een Reko locomotief
Bericht door: Rotterdam op 28 September 2015, 09:38:42
heren

een heel interessant draadje over de Rekoloks.
er waren in feite drie categorien -
als eerste simpel alles herstellen wat kapot is zonder grotere verbeteringen in ontwerp.
dit heette General Reparatur
dan totale ombouw met nieuwe ketels en de kinderziektes proberen te herstellen
dit waren de rekoloks,oa bij baureihe 52 en 58 (de 58.30)
tenslotte compleet nieuwbouw
vaak was het werk aan een rekolok zo complex en intensief dat het in feite neerkwam
om bijna complete nieuwbouw.

soms waren de resultaten heel goed,zoals bij 58.30 en 39(later 22)
maar men kwam erachter dat de ketel meer wilde als het onderstel
en dat ging dan fout uiteraard
de ketels van de 39 zijn omgezet op de 03.0

het comecon kontrakt tussen de diverse oostbloklanden was op een of andere
manier niet bindend,later bleek dat alleen de ddr zich er aan zou houden.
lichte vrachtwagens mochten gebouwt worden (W50-L60)
het zware spul moest uit Rusland en Tschechie komen (Tatra)
De ddr mocht dieselloks bouwen tot bepaalde PK klasse,zoals de V180
daarboven wederom import uit Rusland of Roemenie
dit is later omzeild door de V180 sterkere motoren te geven,ook de V100
Trams mochten ze alleen Reko modellen bouwen op oude onderstellen
de nieuwbouwtrams kwamen bijne geheel,op Lowa na,uit Tschecie
de ddr bouwde oa vierassige koelwagons,koeltreinen met machinewagen,lange
afstandswagons voor de russen,D trein wagons UIC Type Y,en dubbeldekkers.
rangeerlocs kwamen veelal uit de ddr (V60) maar anderen bouwden ze zelf
electrische loks bouwde de ddr zelf voor eigen gebruik,de export was vaak
afkomstig uit Tschecie (Skoda)