BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 25 September 2015, 21:35:42
-
Hallo,
Vorige week waren we in Noord Italie, o.a. in Padua (Padove ) en Venetie.
We reden met een touringcar door de eerst genoemde stad en plotseling zag ik in de straat een tramrail liggen die echter " älleen "was ,een meter of 3 tot 4 lag nog zo'n rail.
Er was echter geen bovenleiding...
Toen er even later een tram passeerde ,zag ik plat op het dak een stroonafner lag.
Toch ging mij toen een licht op, ik dacht dat de Belgische tram- en treinenbouwer La Brugeoise wel eens een soort tram op de markt heeft geprobeerd te brengen,die echter wel een stroomafnemer gebruikte.
Ergens las ik toen dat deze tram een aantal assen heeft met een stalen wiel met twee flensen. Dit dient om de tram te geleiden . De onderstening is verder met gewone rubber banden als in een bus.
Ik zag in een ander deel van de stad, toen we vrij mochten rondlopen om de stad te bezichtigen, dat op andere plaatsen buiten het oude centrum er wel bovenleiding is ,en er gewoon een stooomafnemer gebruikt wordt. Zonder bovenleiding wordt op accu"s gereden.
Ook in Venetie rijdt een tram, niet zoveel van gezien, hij rijdt i.i.g. op de verbindingsdam naar het vaste land.
Ik vraag mij af ,of er nog elders zulke trams rijden.
Wie ?
Groetn ,Peter
-
Geen stalen wielen op rails dus wat mij betreft is het een bus.
In Padua rijdt de Translohr (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Translohr), maar volgens mij zijn er ook andere varianten.
EDIT: gevonden! Guided Light Transit (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Guided_Light_Transit)
En wij, van de trams, noemen dit geen trams. 8)
-
Correcte term is ook geleide bus.
Al dan niet met de mogelijkheid om ook zonder de geleiderail te rijden.
Soms met trolley bovenleiding maar ook met pantograaf.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Een paar foto's van de Translohr geleide bussen.
In Clermont Ferrand:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130615_001_Clermont_Ferrand.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130615_001_Clermont_Ferrand.jpg)
In Parijs, lijn T5:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150411_016_Paris.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150411_016_Paris.jpg)
In Parijs, lijn T6:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150412_016_Paris.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150412_016_Paris.jpg)
In Nancy heeft men gekozen voor het Bombardier product.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130618_001_Nancy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130618_001_Nancy.jpg)
Beide systemen hebben slechte rijeigenschappen en slijtageproblemen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
-
Wij zagen deze in Caen - Normandie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6997_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6997_1.jpg)
Op het eerste gezicht denk je: een tram. Maar nee, dat is het niet.
-
Geen tram!!I zijn spelendingetjes van bandenfabrikanten!!!
-
Vind het verdacht veel op trams lijken ;D
-
Het is geen tram, maar wel rail gebonden! wat is het dan eigenlijk? Als het geen tram maar een bus is, dan moet spontaan links of rechts af slaan toch mogelijk zijn???
-
Zoals al eerder genoemd; een geleide bus.
Blijkbaar worden sommige mensen nerveus als het niet in het hokje tram of bus past, het is gewoon een andere categorie. Maar zeker geen tram. 😎
-
Misschien is het dan een 'tus' of een 'bram'... ;D
Maar in ieder geval geen gezicht!
-
Zoals al eerder genoemd; een geleide bus.
Blijkbaar worden sommige mensen nerveus als het niet in het hokje tram of bus past, het is gewoon een andere categorie. Maar zeker geen tram. 😎
Al ga je op je kop staan, maar dit is gewoon een tram... een ander woord heb ik er niet voor. ::)
-
geen tram maar een geleide bus. ;)
dat is vernieuwend en modern.
vinden sommige mensen ook heel eng
kan door middel van een rail in de weg.
speciale markering
soort transponders in de weg. Phileas Eindhoven
speciale baan met soort wieltjes die tegen een betonnen rand lopen om te sturen.
Groeten Martijn
-
Het is meer Scalextric. Dat kan toch al lang met sensors in de grond en op de tram? Daar hoeft tegenwoordig toch geen fysiek contact meer nodig te zijn?
-
Dan moeten er natuurlijk ook wat plaatjes van Padua bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1260286.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1260286.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1260302.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1260302.jpg)
Rijdt dus (groten-)deels op bovenleiding, maar in deel in centrum niet.
Voor mij is een tram een voertuig, dat op railS rijdt; moeten ze persé stalen wielen hebben ? Voor mij wel, maar er zjn ook metro's met rubber banden, heb ik begrepen, dus.
Gr Frank.
-
Om iedereen hier blij te maken kan je het ook over een 'Geleide Voertuig' noemen... ;D
-
Voor mij is een tram een voertuig, dat op railS rijdt; moeten ze persé stalen wielen hebben ? Voor mij wel, maar er zjn ook metro's met rubber banden, heb ik begrepen, dus.
Gr Frank.
De tram is een vervoermiddel dat geleid wordt met rails, net als de trein en de metro. In tegenstelling tot het spoorverkeer zijn de rails echter vaak op de openbare weg aangebracht, waarmee de tram tussen het andere verkeer rijdt. Daarom worden trams met richtingaanwijzers en remlichten uitgerust. Tegenwoordig rijden trams meestal in steden. Het voertuig wordt tegenwoordig meestal aangedreven door een elektromotor die de elektrische stroom betrekken van een bovenleiding, net als bij een elektrisch aangedreven trein.
-
*kuch* ;)
"Legal status: GLT vehicles are legally considered buses, and they must bear number plates, rear-view mirrors and lights. Unlike trams and Translohr vehicles, GLT vehicles have a steering wheel (though it is not used when following a guidance rail), and are capable of operating independent of the guideway."
Bron: Wikipedia
Edit: via de link van Marc tramt :)
-
Misschien is het dan een 'tus' of een 'bram'... ;D
Maar in ieder geval geen gezicht!
Ik heb "gezicht" even in Google gestopt en kom tot de conclusie dat het inderdaad geen gezicht is ;D
-
De Translohr is meer tram op rubber banden (gelijk o.a. de metro in Paris), dan een geleide bus. De Translohr kan nooit zonder geleide rail rijden, want die stuurt alle assen en die rail is ook massa voor de bovenleiding.
Met alleen te volgen sensoren (a la Phileas, overigens werkt het daar niet betrouwbaar) is er geen bovenleiding rijden mogelijk, of het moeten er 2 worden, en dat kennen we al als trolley, en de geleide wieltjes zijn alleen voor heel strak langs de kant halteren.
Michel
Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk
-
Ik rij in een tram die rijdt op rails dat is meervoud dus over 2 railstaven links en rechts onder het rijtuig.
De Geleide bus of rubberbandentram heeft alleen een geleide rail die ook nog voor de terug voer
van de bovenleidingspanning zorgt. Daar waar de geleide bus een panto tegen de draad heeft
De Nancy Translohr van Bombardier heeft 2 trolleystangen dus gewoon een Trolleybus die Geleid wordt door 1 stukkie rail
Voor mij is dus een tram een railvoertuig welke over 2 railstaven voortbewogen wordt en is elk ander voertuig gewoon een bus ;D :D ;D :D
De Parijse metro rijdt idd gedeeltelijk op luchtbanden maar daar achter schuilt gewoon een stalen wiel met wielflens die weer nodig is voor de stroomvoorzieneining via de 3e rail en de geleiding door de rails
-
Misschien is het wel een Trus! ;)
Groet John.