BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: HansQ op 25 September 2015, 09:56:03
-
Heren machinisten,
Ik ben betrokken bij een project waarbij gebruik gemaakt wordt van OBE-bladen zoals ProRail die gebruikt ter documentatie (Overzicht Baanvak Emplacement).
Mijn vraag is nu; gebruiken machinisten deze informatie ook, al dan niet in afgeleide vorm? Ter opleiding, of dagelijks?
Alvast hartelijk dank,
Hans
-
Hans,
OBE bladen worden in afgeleide vorm gebruikt door machinisten (zeer waterige versie), het is verder afgeleid van het OKT-blad (een van de vele afgeleiden van het OBE blad). Het OBE blad is de moeder van de beveiligingstekeningen, iedere andere tekening is er van afgeleid, al of niet automatisch.
Bij opleiding alleen zover ik weet. Alhoewel er een dagelijks naslag werkje is.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
OBE-bladen worden vooral gebruikt door de afdeling "Seinwezen" bij ProRail of spooraannemers. Daarnaast worden ze gebruikt voor werkplekbeveiliging ter voorkoming van het niet gepland binnenrijden van een trein in een buiten dienst gesteld spoor. Machinisten gebruike volgens mij de zgn "Wegwijzer"
-
Ik heb tijdens mijn opleiding aantekeningen gemaakt over de te rijden baanvakken om zo baanvakkennis op te doen.
Verder had ik een map met veel e, placements tekeningen erin via sporenplan.
Deze plannen van deze site zijn erg goed.
In duitsland probeer ik altijd via db netz hun emplacements instructie te krijgen voor bepaalde emplacementen.hierin is meestal ook een sporenoverzicht in opgenomen.
Maar door de jaren heen leer je wel met wie praten en waar je heen gaat/moet.
Groeten Chris (y)