BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Eelco Storm op 22 September 2015, 16:49:10
-
Mijn exemplaar van Philotrain's NS 1794 heeft op de achterste balansveren corrosie (aan beide zijden). De verf is verdwenen en er zit nu een witte uitslag op. Kan ik hier zelf iets aan doen, of moet ik hiermee langs een vakman?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4356_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4356_1.jpg)
-
Dat heeft die van mij ook... De SS uitvoering niet, want die is mooi rood gelakt. Ik weet niet wat de originele afwerking op de NS modellen is geweest destijds, ik denk dat ze niet gelakt zijn geweest, maar gezwart misschien.
Heb je Philotrain al eens geprobeerd? Ze zijn nog steeds actief tenslotte.
-
Zal eens contact met ze opnemen. Maar interessant dat het niet alleen mijn exemplaar is.
(Verder ben ik er nog steeds blij mee, blijft een prachtlocje (y) )
-
Zal eens kijken of dat bij mij ook aan de hand is. Eelco, staat jouw loc op een vochtige plek? Want dat soort dingen hebben natuurlijk invloed op je Nederlandse rijdende stoommachientjes. Overigens, daar waar twee verschillende metalen tegen elkaar aan zitten, zal eerder roest ontstaan. Misschien met dunne olie inwrijven ter voorkoming ervan? En dit dan met een wattenstaafje doen. (y)
-
Geen vochtige locatie, altijd netjes opgeborgen. Dus dat zal het niet zijn.
-
Begin van zinkpest, dus over een half jaartje valt 'ie uit elkaar....
-
*klepperdeklep* deed mijn digitale brievenbusje. Antwoord van Philotrain:
"Vervelend dat er corrosie is opgetreden aan de bladveren van uw NS 1794. Blijkbaar is daar de soldeervloeistof niet voldoende uitgespoeld en tussen de bladen blijven zitten.
U kunt het schoonmaken door met een oude tandenborstel, die bevochtigd is in een sopje van water met afwasmiddel, voorzichtig de corrosie weg te borstelen. Daarna goed naspoelen met water (met b.v. een wattenstaafje).
Dan goed laten drogen en uiteindelijk met coal black van Humbrol (kleur 85) de bladveren weer opnieuw in de lak zetten."
-
Bij de meeste van de 1700en is maar zeer matig de Flux schoongemaakt.
Bijv bij de tender voor decoder inbouw heeft Karst tot nu toe bijna alle boutjes de kop af moeten frezen omdat ze vast gerot zaten.
-
Mjah, zal dat dan ook maar eens gaan doen...
Nee Bert, is geen zinkpest. Nu Jan het zegt, inderdaad soms zie je in een hoekje een nestje zitten. Gewoon niet voldoende schoongemaakt dus. Kan de beste overkomen.
-
??? wordt hier nogal cool opgevat. Als dit bij een piko lok van €98,00 het geval was geweest, was geheid het hele forum er over gevallen en had het een avond chips en cola geworden, nu alleen een avond hobbyen en een potje zwart van €2 (y). Tevreden lui die Philotrain rijders 8) ;D.
-
Wat maar weer aantoont dat je modelspoorders en modelspoorders hebt ;)
-
Hoe heurt het? ;D.
-
Zinkpest is het zeker niet! Model is niet van die legering gemaakt! Eerder van gesoldeerd messing.
-
Ach Ruud , Als je Nederlandse stoom wil hebben blijft het gewoon kloten.
Of je het helemaal zelf in elkaar freubelt of te duur koopt, je mot er gewoon rigoreus de dremel in zetten. ;D
Noemen ze hobbby. (y)
Maar echt ,de 1700 spant de kroon kwa corrosie.
ik heb er al heel wat gezien en allemaal hebben ze het.
Is gewoon te nonchalant mee om gegaan tijdens de productie.
-
Begin van zinkpest, dus over een half jaartje valt 'ie uit elkaar....
Bert, jouw reactie is wellicht ironisch bedoeld maar als je geen kennis van de toegepaste materialen van het model kent kun je je beter van commentaar onthouden...
gr, Rob
-
Zuylen,Silvolde die veren zijn niet van messing.
waarvan wel geen idee ,zou toch best zink kunnen zijn.
-
Maar als het gesoldeerd is, zal het geen zink zijn. Of kun je zink solderen?
-
Rob,
Ik ken Eelco al iets langer. Een smiley was niet nodig... En ja, ik heb kennis van materialen... ;)
Eelco: een zinken dakgoot....
Gr, Bert
-
Ik denk dat zink niet goed veert. Een veer is of van staal of van brons. Gezien de kleur van het materiaal lijkt het van staal dat voor de mooiigheid van een laagje nikkel voorzien is. (y)
-
Point taken, Bert. ;D Nouja, de boel zal niet met een half jaar uit elkaar vallen ;)
@Zuylen, ik denk niet dat het echt werkende verenpakketten zijn. De kleur die je ziet is die van de corrosie, normaal horen ze zwart te zijn.
-
preciesssss ;D
-
En fyi, het is me tot nu toe bij alle 1700's opgevallen, daarnaast heb ik ook altijd het idee dat die dingen los zitten. Maar zoals ik al zei, ze hebben allemaal een vreemd kleurtje....
-
Ik heb het idee dat het gewoon ijzer is. M'n leraar zou hebben gezegd, als je het echt wilt weten, zaag je het toch door? Mwoah, eerst maar even een magneetje zoeken... ;D
Tom, door die platte schroef met grote vlakke kop aan te draaien, kun je het vast zetten, zodat het schommelen ophoud. Maar je loc komt dan in een soort dwangbuis te zitten en loopt niet lekker meer. Dus gewoon een beetje los laten.
-
@Roadster: Klopt, het Nederlandse stoom is vrij goed vertegenwoordigd door Philotrain. Alleen vind ik ze veel te duur, zeker als ik zo lees hoe de rijeigenschappen vaak zijn :-[. Dan krijg je bij Artitec toch meer voor, ook duur, je geld. Moet ik wel erbij zeggen dat die techniek ook wel qua jaartal niet vergelijkbaar is. Veder vind ik alleen de 6500 stomer een mooie lok. Hoewel ik echt wel fan ben van Nederlands materieel, zie ik wat betreft modellen liever de Duitse goederenstoomloks, dan de in mijn ogen foei lelijke Nederlandse stomers. Ik zie zo wie zo liever goederenloks dan die sneltreinloks met hun grote wielen. Maar ieder zijn ding natuurlijk. Ik heb maar één stomer en dat is de oude Fleishmann 4178 (de 4903) (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39793.msg679845.html#msg679845) vernederlandste goederenlok.
-
Oftewel, je hebt niks te zoeken in dit topic. Doei. ;D
-
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/22/fd030e9132f7eafb41f56bfb890a5c93.jpg)
;D
-
??? wordt hier nogal cool opgevat.
Wat denk je dat jaren soldeer-, verf- en andere chemische dampen snuiven met een mens doen? 8)
-
Inderdaad, cool opgevat, 't is maar hobby hoor....
-
En verder gewoon wachten op de Artitec 1700 ;)
-
Het veertje boven het veerpakket is, jawel, echt verend! Maar ik geloof dat jij het imitatie veerpakket bedoelt? Maar ik weet niet hoe het eruit ziet van deze afstand. Blijkbaar mag ik niets meer iets zeggen want dan hangt menig persoon hier een lading aan! (Roadster36)
-
Valt mee André, maar vanaf het begin bedoelde iedereen behalve jij dat lange (grijze) imitatiegeval onder de aspot en niet het werkzame spiraalveertje bovenop de aspot. Dan is het vrij logisch dat jouw opmerkingen over de spiraalveer niet begrepen worden.
-
In een ander draadje zag ik een grote foto van de bewuste loc als trekkracht voor een een-wagen buurtgoederentrein.
Het kan aan mij liggen maar met die loc is beslist meer aan de hand. Als ik het goed zie zit de gehele loc onder de witgespikkelde uitslag.
Ik heb mijn vooroorlogse 1749 er op nagekeken een daar is niks aan te bespeuren. Ziet er perfect uit. Maar......
Het achterste veerpakket onder de laatste drijfas lijkt van kunststof te zijn. Als de naoorlogse versie inderdaad gesoldeerde veerpakketten heeft dan krijg ik zo mijn vermoedens hoe men die batch gebouwd heeft.
Gr.
John
-
Dat gespikkelde is gewoon stof. Fotografisch nogal ongelukkig uitgelicht zeg maar.
Ik zeg niet dat het niet zo is, maar kunststof veerpakketten ben ik nog niet tegengekomen.
Hmmm, nu ga ik de mijne toch maar uit elkaar halen denk ik.
Edit, toch maar niet, ik zie dat het een geheel is met het aslager...
-
Mooi, dan is dat ook weer opgelost. Een misverstand dus.
-
Dat aslager is op de openingspost even grijs als het onderliggende veerpakket. Als die onderdelen aan elkaar zitten, dan zijn beiden mogelijk aangetast omdat ze destijds samen onvoldoende gespoeld zijn.
-
Ziet er inderdaad naar uit dat daar de oorzaak zit. Vervelend. Ik moet dien van mij inderdaad nog controleren op corrosie. Zal ik gelijk mijn 3400 ook maar effe nakijken. Je weet maar nooit.
-
3400 is veel netter. Vooral na een zwemles in de thinner. ;D
-
Het kan aan mij liggen maar met die loc is beslist meer aan de hand. Als ik het goed zie zit de gehele loc onder de witgespikkelde uitslag.
Zoals Ewout zegt, gewoon stof. Ik zal 'm even afstoffen en een nieuwe foto maken. De enige plek waar echt uitslag zit, zijn de verenpakketten onder het machinistenhuis.
-
Het veertje boven het veerpakket is, jawel, echt verend! Maar ik geloof dat jij het imitatie veerpakket bedoelt? Maar ik weet niet hoe het eruit ziet van deze afstand. Blijkbaar mag ik niets meer iets zeggen want dan hangt menig persoon hier een lading aan! (Roadster36)
Heb ik iets verkeerd gezegd?, ik heb ff terug gelezen.
Ik weet niet waar jij je aan stoort , maar ik heb het vast niet zo bedoeld als jij het opvat.
-
Eens mijn hartje en oververhitter 1700 erbij gehaald, maar ik heb denk ik geluk: ik zie geen corrosie op de achterste veerpakketten dus ze hebben het niet allemaal:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%201700/IMG_6115%20800x600_zpsgclwzyxm.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%201700/IMG_6114%20800x600_zps7gr3kyi0.jpg)
Zal het in de gaten houden.
mvg,
Ivo