BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Werner op 20 September 2015, 14:06:22
-
Hallo,
Ik rij met Traincontroller en daarin kan je heel mooi de belading opgeven voor goederenwagons.
Als de de bak vol gooit begint de lok natuurgetrouw ook langzaam op gang te komen.
Echter is wil wel graag de tonnages op waarheid gebaseerd hebben.
Nu is er op de duitse wiki veel te vinden, maar lang niet alles.
Zo ben ik op zoek naar de Großraum-Schüttgut-Wagen Bauart Fads-50/OOtz (voor Markin/Trix - Lange Heinrich set)
Ik kan nergens gegevens vinden van dit type wagon. En met gegevens bedoel ik leeg-gewicht, max. volgewicht en max. snelheid.
Wie weet of er websites zijn waar je dit soort gegevens kan vinden.
Ben de hele middag al aan het prutsen, maar krijg het niet boven water.
Werner
-
Heb je hier iets aan? :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fads.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fads.jpg)
Verklaring:
Het grote raster met de letters A B C D heeft met de baanvakken te maken i.v.m. de aslast.
A = max. 17,5 ton asdruk.
B = max. 20 ton asdruk.
C = max. 22,5 ton asdruk.
D = max. 25 ton asdruk.
Met daarachter het van toepassing zijnde maximum totaalgewicht.
Wit omrand, het eigen gewicht van de wagen.
Bron: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Symbolen_op_rijdend_materieel
-
http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_f_1/g167.html
heb je hier wat aan
-
een Fad kan dus max. 80, een Fads max. 100 km/u. De 's' in de aanduiding betekend dat de wagen geschikt is voor 100 km/u.
Maar een beladen ertstrein zal nooit veel sneller dan 80 gaan lijkt me.
-
Ik denk dat die treinen zo lang en zwaar zijn/waren, dat ze ivm koppelingbreuk en remweg niet boven de 50 km uitkwamen
-
Verklaring:
Het grote raster met de letters A B C D heeft met de baanvakken te maken i.v.m. de aslast.
A = max. 17,5 ton asdruk.
B = max. 20 ton asdruk.
C = max. 22,5 ton asdruk.
D = max. 25 ton asdruk.
Met daarachter het van toepassing zijnde maximum totaalgewicht.
Bron: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Symbolen_op_rijdend_materieel
Dan zit er wat dit betreft een paar foutjes in de encyclopedie.
Algemene letters (zonder toevoeging) voor trajectklasse:
A = 16 ton per as
B = 17,5 ton per as
C = 20 ton per as
D = 22,5 ton per as
In het raster wordt dan niet aangegeven wat het maximum totaalgewicht van de wagen is, maar hoeveel ton er geladen mag worden.
zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beladingsklasse
-
Ik denk dat die treinen zo lang en zwaar zijn/waren, dat ze ivm koppelingbreuk en remweg niet boven de 50 km uitkwamen
Het gewicht van een trein is in de basis niet het uitgangspunt voor de maximumsnelheid. De wagens die tegenwoordig rondrijden zijn allemaal wel geschikt voor 100km/h 's' wagens Bv Gbs, is deze wagen voor 120km/h geschikt is dit een 'ss' wagen. Het opschrift zou dan bijvoorbeeld Gbss zijn.
'Vroeger' reden er nog wagens rond die 'enkel geveerd'waren, die waren geschikt voor max 80 km/h, tegenwoordig is alles 'dubbel geveerd' en dus voor minimaal 100 km/h geschikt.
Op de koppelingen komt alleen bij het aanzetten van een trein een grote kracht te staan, wanneer je eenmaal op gang bent maakt het voor de koppeling weinig meer uit of je 50 of 100 rijd. verder is de maximum snelheid inderdaad afhankelijk van de beremming, maar een zware graantrein van 2500 ton rijdt gewoon met 95/100 km/h over het spoor en echt geen 50 vanwege het gewicht.
Groet Dennis
-
...rijdt gewoon met 95/100 km/h over het spoor en echt...
Tenzij bepaalde omstandigheden dit niet toelaten, bijvoorbeeld een te geringe afstand voorsein - hoofdsein.
-
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb zeker wat aan de info en ga ermee aan de slag.
Werner