BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: EricZmS op 19 September 2015, 22:43:53
-
Ik ben al geruime tijd op het forum aan het zoeken naar een afbeelding van een (Fleischmann) wissel die in een straat ligt.
Heb een haven in mijn baan waar wissels in de kade liggen :P
De N rails heb ik ingesloten met karton, maar ik zit met de wissels hoe dit te doen?
Heb allerlei draadjes gevonden met foto's van tramwissels (gaaf trouwens) maar daar kom ik niet verder mee.
Iemand een linkje voor een duidelijke foto (y)
-
Hmmm N wissels - straatspoor. Hmmmm. Yep staat ook hoog op mijn lijstje ;-)
Alleen zou ik nooit merkwissels als uitgangspunt nemen
Tapatalk time of the day :-)
-
Maar ja........ ze liggen er nu eenmaal elektrisch bediend en al. Met de wisselbedienig natuurlijk onder het "beton" ;D
-
Kartonnetjes d'r over/in in dat geval ;)
-
Ja, maar hoe? Daarom opzoek naar een foto
-
Eric,
Kun je het niet zo doen als bij andere merken, zoals hier: http://www.miniaturbahn.at/product_info.php?products_id=9481
Alleen moet het karton tussen de tongen maar heel smal zijn. Daaraan lijkt me niet te ontkomen.
Hoe ziet de bestrating om het wissel er uit? Is dat karton, schuim, papier, plastic,....??? En is dat makkelijk tussen de sporen in het wissel te plakken, of zoek je juist daarvoor een oplossing?
Als dat (te dik) plastic zou zijn, zou mijn oplossing zijn: de bestrating fotograferen, afdrukken op decalpapier, dat op een velletje styreen van de juiste dikte plakken, pas snijden en in het wissel plakken.
Daarvoor zou ik dan fotolijm nemen, dan kun je het desgewenst altijd weer zonder schade aan het wissel verwijderen.
Zomaar een idee.
Ben
-
Ben,
Dank voor de fotolijm tip, dat ga ik zeker toepassen.
Alles in en om de rails wordt beton met hier en daar een "dilatatievoeg" voor het beeld. Het is een haven terrein waar de rails over/langs de kade lopen.
Eric
-
Eric,
Je plaatst toch wel een fotootje als het klaar is hè? :) :)
Ben
-
Ben,
Ja hoor, maar dat duurt denk ik nog wel even, voordat ik helemaal tevreden ben ;)
-
Kijk hier (http://www.shapeways.com/product/7GPUGKMEF/asphalt-walze-stra-szlig-enbahn-ubergang-schmalspur-n?li=shop-results&optionId=40660183) eens. Deze verkoopt rollers in verschillende schalen en verschillende straat bedekkingen. Dit is de asphalt versie.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Een van de problemen waar je bij modelbouwwissels tegen aan loopt is dat de flensopening disproportioneel groot is en die disproportionaliteit wordt groter naarmate de schaal kleiner wordt. En dit geldt helemaal voor fabriekswissels.
In N-spoor zit je bij een fabriekswissel al gauw op een flensopening van 1,5 mm terwijl 0,7 de norm is. Echter ..... in werkelijkheid is een groefbreedte van 41-43 mm of te wel 0,26 mm
Bij wisseltongen hou je dus "als opvulling" 9-((2x 1,5(wisseltongslag)) - (2x0,5(breedte wisseltong)))=5 mm over. Of te wel net iets meer dan je halve spoorbreedte. En "dat ziet er dus niet uit"
Kortom, straatrails in N ......... het gaat hem bij wissels zelden worden qua natuurgetrouwheid.
-
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Straatspoor_in_model
-
Kom er toch niet helemaal uit >:(
Is er iemand die een foto heeft van n-spoor wissel ingebed in straatwerk? :-[
-
Hallo Eric
Dit is wel geen N spoor maar H0 het principe blijft gelijk
Verder is het merk van de wissel niet belangrijk, wat wel belangrijk is is boven of onder wissel aandrijving.
De bestrating van het Haven complex of Fabrieksterreinen
Hieronder een deel van mijn haven complex bestraat met Belgische kasseien, hierbij geen klei gebruikt maar gebruik gemaakt van HD 300 Blauw plaat van 3mm dik (een soort Foambord maar dan zonder de twee lagen karton.)
De stempels die ik gebruik heb ik gemaakt van oude kleine kunstverfkwasten zo’n kindersetje voor 3€ de haren haal ik eraf en de metalen huls die overblijft vorm ik met een klein tangetje tot een vierkantje of rechthoekje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0303_8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc_0332_1.jpg)
De stukken waar de bielzen nog te zien zijn worden nog opgevuld met DAS Klei
Een andere methode is om DAS klei te gebruiken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/asvalt_en_plaveien_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0226_4.jpg)
Nu maak ik gebruik van onder wissel aandrijvingen maar het zelfde kan ook bereikt worden
met boven aandrijving.
Zorg er altijd voor dat de wissel tong ruimte heeft om heen en weer te gaan.
Beide methoden zijn heel goed te doen.
Vergeet in je bestrating geen put deksels op te nemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000906_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0295_17.jpg)
succes
gr,
Herwim Frank
-
Herwim Frank,
Dat ziet er goed uit, dank voor de toelichting en de foto's mooi om te zien hoe je kaseien maakt.
Omdat de baan nogal eens verplaatst moet worden, gebruik ik zo min mogelijk klei.
Ben bang dat dit naar verloop van tijd toch gaat scheuren.
Ik denk echter dat ik jou principe eens ga proberen met Knauf Renoband, een zachte bijna gewichtsloze flexibele vuller waar ik goede resultaten in mijn bergen mee heb behaald.
Dit wordt wel hard maar blijft "krasbaar"
Overigens de putten heb ik aan gedacht, deze zijn in N-schaal maar 2 x 2 mm (papier), ze vallen echter wel op roestige putdeksels in grijs beton.
Zodra ik e.e.a. geweatherd heb zal ik een foto posten.
Vanmiddag eerst kijken of ik m'n airbrush op kan halen. :)
Dank