BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Nederlaantje op 19 September 2015, 13:57:52
-
hallo,
ik wil een modelbaan gaan maken, echter een paar vragen over het hout. een eerdere baan die ik had had ik gebouwd op berkenmultiplex platen (zeer duur!) met daaronder een frame van balken. die rustte weer op schragen, standaard hoogte 73 cm. Nu wil ik niet weer als teveel geld uitgeven, dus ik zat te denken aan spaanplaat. functioneert dit goed bij modelbouw? ik wil ook een deel van de plaat inzagen en dat omhoog trekken om zo de helling te beginnen. nu is er met spaanplaat keuze uit 12mm en 8mm. ik wil er daarmee ook nog de rest van de helling en het niveau erboven mee maken. ik zat zelf al aan 8mm te denken. onder de platen (het is module bouw) wil ik balken plaatsen van 89mm hoog en 39 mm breed. op zich genoeg om te zorgen dat de platen niet krom trekken toch? Omdat ik me schragen nog steeds wil gebruiken maar de tafel hoger wil leggen wil ik onder de modules een "tussenbak" maken die de hoogte overwint. dit wil ik uiteindelijk met balken van 44x44mm doen. zie tekening wat ik bedoel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_1.png)
de tussenbakken wil ik andere afmetingen geven als de modules erboven, zodat de krachten gelijkmatiger verdeeld worden. (dus stel ik wil 3 modules van 120x60 naast elkaar, wil ik de tussenbakken 60x60-2x120x60-60x60 maken)
groetjes zwitserlaantje
-
Spaanplaat gelijk vergeten. Bagger om je frame van te maken. Zo deden we dat 30 jaar geleden.
Gebruik gewoon goede kwaliteit hout en/of triplex. Scheelt je een hoop ergenis.
-
hallo,
het frame wil ik niet van spaanplaat maken, misschien vergeten te vermelden maar dat worden gewoon vurenhouten latten/balken. alleen de plaat bedoelde ik spaanplaat mee
-
GEEN spaanplaat. Op onderstaande foto staat een bak die ik gemaakt heb.
Het frame is van berken multiplex net als de twee tussenspanten. Dat is geschroefd
en gelijmd, 9mm dik. Daarop ligt als onderplaat berken multiplex 3,2. Het is
licht in gewicht en zeer sterk. Je kunt de bakken niet torderen. En de prijs is
ook niet te hoog. Het geheel staat op Ivar staanders van Ikea.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3173.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3173.jpg)
-
Behang is gaaf ! (y)
-
@Marijn: Ja, dat weten we nu wel.... Dat heeft steef al jaren ;D Gewoon even in zijn draadjes kijken als je nog meer van dat mooie behang wil zien....
het frame wil ik niet van spaanplaat maken, misschien vergeten te vermelden maar dat worden gewoon vurenhouten latten/balken.
Of je de spaanplaat gaat gebruiken als plaat en de rest als frame: Niet doen. Gewoon wat Steef aangeeft: Berkenmultiplex gebruiken. Duur? (Peppelplex is duurder ;) ) Mogelijk maar het is nog vervelender als je je baan mag afbreken omdat het niet goed gaat. Als je naar de standaard grote merkbouwmarkten gaat dan is het spul duur en meestal niet recht. Ga naar een goede houthandel en laat het daar op maat zagen en dan vallen de kosten 9 van 10 keer mee.
Groet Ronald.
-
Wat is er mis met MDF? Geen spaanplaat maar wel een stuk goedkoper dan berkenmultiplex denk ik
-
MDF is ook spaanplaat. En voor een spoorbaan te hard en te zwaar.
Voor een spoorbaan gebruik ik uitsluitend multiplex/triplex. Berken is inderdaad tamelijk aan de prijs. Populieren is de helft goedkoper, en tamelijk zacht. Makkelijk te zagen en schroeven draai je er zonder voorboren in.
-
Wat is er mis met MDF? Geen spaanplaat maar wel een stuk goedkoper dan berkenmultiplex denk ik
Wat Klaas aangeeft. Het een een beetje vreemd dat men wel 300 euro uitgeeft aan lokjes e.d. en dan de basis van de modelbaan zo goedkoop mogelijk wil gaan maken. Juist je basis moet goed zijn. :)
Ik ken mensen die MDF als basis gebruikt hebben. Ook bij een hele mooie beurs-baan. Dus zo heel gek is het niet. Maar het is relatief zwaar, je moet wat meer oppassen met vocht e.d. Het werkt bij grotere overspanningen en belasting gaat het doorhangen. Kijk maar eens naar de boekenplanken van een bekend zweeds warenhuis, die hangen na verloop van tijd ook door.... Gewoon met berken of peppel-plex aan de gang al dan niet in combinatie met XPS-platen als bodem, dan heb je mooiste resultaat.
@Klaas: Meestal is Peppelplex iets duurder dan berken. ;) Zal wel aan de kwaliteit liggen die je gebruikt. Mijn ervaring is dat berken iets goedkoper is dan peppel.
Groet Ronald.
-
Dat van de houthandel is wel een gouden tip! heb even gekeken de handel hier in de buurt heeft geen berkenmultiplex wel populieren multiplex. diktes 6-9-12 mm of meer. kan ik hier mee wel goed uit de voeten? en dan denk ik 9 mm het beste is toch?
gr remco.
-
@Marijn: Ja, dat weten we nu wel.... Dat heeft steef al jaren ;D Gewoon even in zijn draadjes kijken als je nog meer van dat mooie behang wil zien....
Bedankt voor de tip Ronald, ik wist niet dat Steef's behang al zo vaak geprezen was.
Ik zal nu niks meer zeggen over Steef's fraaie behang keuze ;)
Nu even mijn bijdrage, en ik spreek uit ervaring met MDF, Spaanplaat en multiplex.
Kleine module's zijn te doen met spaanplaat als topplaat, maar dan moet er voldoende ondersteuning zijn (lees een ondersteuningsraster). Naast eerder genoemde nadelen is een groot probleem van spaanplaat als het eens wat harder op een punt terecht komt er meestal gelijk een hele lap afbreekt. Bij multiplex is dat aanzienlijk minder, vaak een gebutste hoek, maar that's it.
Ook mijn advies:
Multiplex als langsliggers, tussenschotten en topplaat.
P.S. met XPS als (tweede) topplaat geen ervaring, maar dan is het misschien weer handig om dit verzonken aan te leggen om te voorkomen dat dit schuim niet beschadigd. ;)
-
Spaanplaat / MDF is prima spul en duurzaam, zelfs als constructie is dat prima spul.
Ik ken iemand die uit MDF platen complete meubels maakt, zelfs poten uit MDF platen, je ziet niet eens dat het mdf is.
Het is net hoe je ermee omgaat, ga je slordig werken ja dan knikt spaanplaat sneller dan multiplex, bij spaanplaat/mdf is de constructie heel belangerijk, dus niet om een meter een balk doen want in het begin staat wel recht maar na een paar maanden niet meer, en dat krijg je heel moeilijk weer recht.
-
Dat van de houthandel is wel een gouden tip! heb even gekeken de handel hier in de buurt heeft geen berkenmultiplex wel populieren multiplex. diktes 6-9-12 mm of meer. kan ik hier mee wel goed uit de voeten? en dan denk ik 9 mm het beste is toch?
Je kan daar wel mee uit de voeten. Goed, kijk even naar de constructie van de BNLS-bakken (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54425.0.html) Dan zie je een opzet voor een goede constructie. Je kan daarbij de hoogte van de "ribben" aanpassen naar bijvoorbeeld 100mm i.p.v. 150mm om wat gewicht te beparen. Gaten boren helpt daarin ook wel goed ;)
@Bastaard: Inderdaad met al het materiaal geldt hoe je er mee omgaat. :)
@Marijn: XPS zal je inderdaad in de bakken moeten laten verzinken. Dan is het handig om de sporen op hout te leggen en het landschap op XPS.
Groet Ronald.
-
Ik vind spaanplaat wezenlijk ander materiaal dan MDF.
Spaanplaat wordt gemaakt van zaagsel, kleine stukjes (spaanders)hout en een bindmiddel (meestal een kunsthars). De spaanders zijn van een bepaalde minimum en maximum grootte.
Medium Density Fibreboard (MDF) is een eenvoudig te bewerken houtsoort. Een groot voordeel van MDF is dat het niet splintert. De dichte en gelijkmatige verdeling van vezels maakt dat het materiaal voortreffelijk te bewerken is, terwijl het gladde oppervlak zich uitstekend leent voor diverse afwerkingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dev3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dev3.jpg)
In de bouwmarkt zie je ook niet meer zoveel spaanplaat. Eigenlijk alleen het geplastificeerde spul. MDF is er in allerlei diktes en dus ook zwaartes.
Zelf gebruik ik op m'n (opklapbare) testbaan van 180x80 cm MDF van 8 mm. Dat bevalt uitstekend.
-
Klassieke discussie op het forum, zoek maar eens na. ;)
Ik heb MDF voor mijn Trambaantje gebruikt maar zou dat nooit een tweede keer doen. Het spul is nodeloos zwaar ten opzichte van een zelfde dikte populierenmultiplex.
De eigenschappen die je noemt kloppen maar zijn voor modelbanen nauwelijks interessant, we zijn geen meubelbouwers die een strakke kast maken. Op het gladde oppervlak komt altijd nig een afwerking vam ballast, vezels, gips, vul maar in... dat kan ook prima op multiplex.
-
LDF = Low Density Fibreboard
MDF = Medium Density Fibreboard
HDF = High Density Fibre Board.
Allemaal fibreboard = spaanplaat
@Ronald, wat de prijsstelling van multiplex betreft, in de bouwmarkt hier ter plaatse is berken 2 keer zo duur als populieren.
Dan heb je ook nog merantimultiplex/triplex, dat kost ongeveer hetzelfde als populieren. Is zwaarder en sterker, maar heeft als belangrijk nadeel dat het akelige harde splinters heeft. Mijn huidige modules zijn van meranti, maar dat doe ik dus nooit meer.
-
Inderdaad, meranti geeft rotsplinters. Bij populieren triplex kun je na het zagen de splinters met je vingers van de zaagsnede wegvegen, als je dat met meranti probeert schuiven de splinters bij je vingers naar binnen en via je oksel er weer uit ;D Keiharde, scherpe zooi is het.
-
Och, ik vind meranti wel lekker werken. En wat splinters betreft, ik loop al tientallen jaren rond met en splinter azobé (https://nl.wikipedia.org/wiki/Azob%C3%A9) in m'n arm. Geen centje pijn.
-
Ik ken iemand die uit MDF platen complete meubels maakt, zelfs poten uit MDF platen, je ziet niet eens dat het mdf is.
Ik ook, en hij maakt meubels, keukens, you name it.... toch gebruikt hij voor zijn banen berken, en dat is een bewuste keuze van hem. We kennen hem hier onder de naam Martin Welberg ;)
Beter in 1 keer goed met berken of populieren dan verder gaan met spaanplaat of mdf. Beide te zwaar en minder geschikt in mijn ogen.
-
Ik heb toen voor mijn spoormodulen 18m/m interplex (populierenplaat) gebruikt en de poten vuren regels geschaafd 5x7 ,t is een gemakkelijk te verwerken materiaal en lekker licht
Interplex is te verkrijgen bij een goede bouwmaterialen leverancier o.a Jongeneel of een Bouw Center
Cor
-
Zelf heb ik alles van multiplex gemaakt. Gewoon het standaard spul dat ze bij de Karwei hebben. Geen idee welk soort multiplex het is, eerlijk gezegd. Ik heb toendertijd wel vergeleken hoeveel alles woog en kostte. Spaanplaat was erg goedkoop, maar ook zwaar. MDF ook relatief zwaar en kennelijk gevoelig voor vocht. Makkelijkste en bereikbaarste voor mij was dan om de 9 en 12 mm goedkope multiplex van de Karwei te pakken.
Beetje op maat laten zagen is wel makkelijk. Niet alles laten zagen, maar je komt al een eind als je je 62 cm brede plank in 40cm en 22cm laat zagen. Of 50+12. Hangt af van je landschap en wat je wilt qua vorm. Rest zelf zagen. Decoupeerzaag en/of goedkope hand-cirkelzaag zijn dan erg makkelijk.
Met multiplex kan je in ieder geval probleemloos schoeven. Stapel houtlijm erop en een schoef erin en het is bomvast. Gewicht valt reuze mee.
Voordeel van een gezaagde multiplex lat van 10cm breed: die is tenminste recht. Wat je niet kan zeggen van een gemiddelde houten plank van de bouwmarkt :) Dus als je modules hebt van 50cm breed: laten zagen en je hebt als restant mooie rechte 10-12cm hoge kaarsrechte multiplex latten over :)
Reinout
-
Multiplex platen zijn als regel 61x122 cm, geen 62 breed...
MDF is 62,5x125 cm.
-
61, ook goed. Wat ik bedoelde was dat als je 30/40/50 af laat snijden je net iets meer dan 30/20/10 cm krijgt. Qua '2' was ik dan in de war met de "122".
Reinout
-
Multiplex platen zijn als regel 61x122 cm, geen 62 breed...
MDF is 62,5x125 cm.
Het is eerder omgekeerd Marc, aangezien de standaard in MDF 122X244 is en in multiplex 125x250..
En Klaas een fibreboard is geen chipboars en dat laatste is spaanplaat, MDF is een vezelplaat..
Maar om verder geen les te gaan geven in materialen maar om antwoord te geven op de vraag. Spaanplaat en MDF kun je als bouwmateriaal voor modelbanen links laten liggen. Mits je niet van plan bent je baan om de zoveel jaar te veranderen maar er langdurig plezier van te hebben zou ik niet bezuinigen op de onderbouw. Zweer net als Steef bij de bouw van modules bij berkenmultiplex, juist omdat dit een multimultiplex is en ten opzicht van andere zoals populier, lauan enzo wat meer lagen heeft en daardoor minder de neiging om te werken, daarnaast is het watervast..
-
Alle berichten op een rijtje tot de volgende conclusie gekomen. Ik ga voor 9mm populieren multiplex vanuit de houthandel. Van de week een even langs rijden voor navraag te doen. Daaronder komt een geraamte van vurenhouten latten (welke ik eerder al benoemde 89mm hoog en ik meen 29mm breed) als tussenlatten zal ik kleinere uitzoeken zodat de bekabeling niet in de knoei komt. Onder de modules ga ik als tussenbak 44x44mm balken gebruiken, welke die rusten op de schragen.
Gr Remco
Ps ik draagde dit onderwerp weer naar voren daar iedereen (en dat blijkt ook nu weer) iets anders zegt. Ook de encyclopedie van hier zei spaanplaat, maar meerendeel raadt dus gewoon een goede plaat multiplex aan
-
Ga je een tafel bouwen waar je op moet kunnen lopen? Als dat niet zo is, dan lijkt me een balkje van 29 mm nogal breed. 19 mm lijkt me breed zat. Hoogte 89 is goed.
-
Ik zou helemaal voor multiplex gaan. Ik heb net nieuwe tafels gebouwd na een verhuizing. Mijn vorige baan stond op MDF plaat op een onderstel van vuren balkjes. Het grote nadeel daarvan is tweeledig. MDF kent geen lengte- of dwarsverband en kan dus alle kanten op vervormen na verloop van jaren. Daarnaast is het moeilijk om al je vuren balkjes exact recht te krijgen of ze trekken na verloop van tijd krom door natuurlijke werking.
Ik heb mijn nieuwe tafels gebouwd van een frame van 12mm multiplex met een toplaag van 9mm multiplex. Onder de tafel komen iedere 35 tot 40cm dwarsschotten van 12 mm multiplex. Zo krijg je een goed dwarsverband en het total wordt een sort box. Uiterst sterk en niet al te zwaar.
Ed
-
De modelbaan in mijn jeugd was 18 mm spaanplaat.
Moet je eens proberen om daar van die kleine Fleischmann schroefjes in te draaien om je rails vast te leggen.
Zelfs als je 1 mm voorboorde, was dat geen doen.
Spaanplaat: echt nooit meer.
Ik gebruik nu meranti 9 mm.
Die splinters zijn inderdaad niet fijn, maar dat zagen doe je ook maar één keer. Dus heb je er maar 1x last van.
Het frame eronder zijn vuren planken van 12x92 en 18x92 mm (of zoiets), op zijn kant. Alles geschroefd, niets gelijmd.
Voor een baan die niet op reis hoeft is dat allemaal stevig zat.
De poten eronder zijn vuren balkjes 44x44 mm, met een goed zwenkwiel eronder. De poten zijn 2-aan-2 gekoppeld aan de onderzijde (latje 12x56 mm), en een schoor ertussen (dito).
Op de laminaatvloer van mijn zolder kan ik zo de gehele baan moeiteloos verrijden.
De komende periode ga ik een achtergrond maken.
Ik denk van 5 mm MDF. Dat is mooi vlak en strak. Gewicht is geen probleem.
-
Valt wat voor te zeggen om niet met spaanplaat te werken.
Het is ook geen ramp.
En ik vindt hout ook duur.
Wat te denken van een frame van vuren en een deklaag styridur die er invalt.
Snel en voordelig als je nog niet zo ervaren bent met moduleconstructies
-
Hout is inderdaad duur.
Dan is het ook zaak om je werkstuk en inkopen zodanig op elkaar af te stemmen, dat je zo min mogelijk zaagverlies hebt.
En restantjes zijn - zeker voor modelbouwer - vaak toch de moeite om te bewaren.
Styrodur kan inderdaad wel handig zijn, ligt er ook aan wat voor soort landschap je nabouwt.
Heeft wel weer wat meer ondersteuning nodig dan een plaatje multiplex van 122x61 cm.
-
Het is natuurlijk wel een groot verschil of je een baan wilt kunnen verplaatsen of niet. Als het een vaste baan wordt ( zelfs uit modules die je eigenlijk niet meer wilt verplaatsen ) dan is gewicht natuurlijk geen issue.
De eerste banen waren spaanplaat. Nadeel daarvan is inderdaad een beetje om een schroef er in te draaien. Maar zoveel deed ik dat ook weer niet.
Latere banen ben ik dat oude spaanplaat gewoon gaan hergebruiken, maar daar waar nieuw bij moest komen ging ik voor MDF. En ja dan speelt de prijs bij mij wel degelijk mee in de keuze.
Maar dat doet het ook voor de aanschaf van een lok of andere hobby gerelateerde zaken. (of eigenlijk alle zaken)
Ga geen 300 euro uitgeven voor een lok als ik dezelfde lok ergens ook voor 200 kan kopen.
En voor mijn wissel decoders zoek ik ook naar een type die wat prijs/kwaliteits-verhouding voldoet. En dat doe ik dus ook voor het houtmateriaal voor mijn baan. En voor mij, vaste baan, voldoet spaanplaat/MDF prima.
Groet,
Roelco
-
Bedoeling is dat het modulair wordt opgebouwd en ik kan loskoppelen bij eventueel verhuizen. Ook als ik aan sxenery ga werken dat ik eventueel een module beneden kan aankleden.
Gr remco
-
In dat geval, lees de adviezen van Milocomarty nog eens......
Walter
-
Werken met modules is altijd een aanrader. Mijn eigen spoorbaan is ook opgebouwd in modules, en die liggen los op een rek van rachels. Handig als je aan de bedrading moet werken. Module loskoppelen van de buren en op zijn kant zetten. Krukje er voor en je kan heel comfortabel werken.
-
Wat dacht je van verhuizen?
Een beetje modelbaan die niet in modules is gebouwd, past door geen enkel trapgat of raam.
Ook al ben je niet van plan om te gaan verhuizen: toch raadzaam om je baan hanteerbaar op te zetten.
-
Inderdaad, is mij ook goed van pas gekomen. Bij mijn laatste verhuizing bleek dat de spoorbaan perfect paste op de nieuwe locatie. Bij de bezichtinging keek de makelaar wel een beetje vreemd op toen ik mijn duimstok tevoorschijn trok om de zolderkamer te meten. En hij keek nog vreemder toen ik zei: als mijn spoorbaan hier niet in past, dan gaat de koop niet door. ;D
Bij zo'n transport is het toch wel handig om alles in modules te hebben. Bovendien had ik mijn baan vanaf het begin gebouwd met de bedoeling om er ook mee op tentoonstellingen te staan. (wat tot nu toe nog maar 1 keer is gebeurd)
-
Ik kan me het ontzette gezicht van de makelaar voorstellen ;D
Modules zijn voor heel veel dingen handig. Piepschuim landschap maken in de schuur, lekker schilderen en knoeien met strooisels in het zomerzonnetje in de tuin. Op z'n zijkant op een tafel om zonder rugklachten de draadjes aan de onderkant te kunnen solderen. Enz enz.
Verder prima als het modules zijn die op maat gemaakt zijn. Die van mij passen maar op één manier aan elkaar. Het hoeven niet gelijk allemaal dezelfde zijkanten te zijn, uiteraard.
Reinout
-
Alle goede redenen om in modules te bouwen zijn al genoemd, die hoef ik niet te herhalen.
Verder volg ik de adviezen van Milicomarty op het gebied van de houten onderbouw. Misschien wel iets duurder dan andere oplossingen, maar ik kies voor zekerheid. En Martin heeft wel verstand van hout, za'k maar zeggen.
-
En koopt in via de professionele groothandel.
Krijg je gemiddeld toch beter spul in handen dan bij Gamma of Hornbach.
-
hallo,
ik heb nog geen contact gehad met de houthandelaar, daar probeer ik van de week achteraan te gaan. het beste is dus voor berkenmultiplex te gaan (is russiche ook goed?) en anders populieren multiplex, al is deze minder geschikt voor modulebouw als ik het goed begrijp. ik heb verder wel even op de gamma wat uitgezocht voor de latten onder de module (NIET de tussenbakken)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Gamma_assortiment.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Gamma_assortiment.png)
ik zat zelf aan de eerste te denken: 94x18mm of moet dit dikker?
de lengte maat (2100) komt mij het beste uit. ik heb een zeer klein autootje en bovendien is de grootste module 100x110 wat ik precies uit 2 balken kan halen voor de buitenomlijsting. (ik weet dat ik de zaagsnede eraf moet halen, maar ook de dikte van de lat gaat er nog af natuurlijk;))
groetjes remco
-
Hallo Remco,
Ik zou nog een keer de adviezen hier in het draadje staan lezen. Gewoon alles uit multiplex maken en niet met balkjes kloten. Balkjes alleen voor de poten. Welke plex maakt niet zoveel uit. Berken wordt het meeste gebruikt, zelf alles uit populieren multiplex gebouwd.
Groeten Ronald
-
dat is het nu juist er staan verschillende antwoorden en zie door de bomen het bos niet meer (of het hout :P)
de 1 zegt vuren houten balken zijn prima, de ander zegt weer een frame van multiplex... (al denk ik dat dat niet handig is bij module bouw want ik begreep uit het verhaal dat het plat erop geschroefd wordt)
gr remco
-
Kijk naar de bouwdraadjes van de bnls-forumbaan. Daar wordt alleen maar multiplex gebruikt of de bakken van milcomarty en stedahult of mijn eigen bakken . Allemaal multiplex. 9 en 12mm dik is dik zat om het een ander in te schroeven of te spijkeren.
Groeten Ronald.
-
Inderdaad, doe je zelf een lol, bouw je bakken geheel van multiplex, gewoon altijd goed ! (y)
-
Is me nu al stuk duidelijker. De bovenlaag valt zeg maar in de buitenrand. Bedankt!
-
Hoi,
Ik heb mijn baan (geen modules) opgebouwd uit multiplex12 mm met als ondersteuning een vuren latwerk
daarboven op heb ik een laag zachtboard gelijmd.
Voordeel is de geluidsdemping ,aar ook voor scenerybouw erg handig.
een slootje is gauw gemaakt en je kunt er ook makkelijk iets op bevestigen.
Als je geen shows bezoekt met je modules hoeft alles ook echt niet met betonijzer vast gemaakt te worden.
Modelbouwers hebben vaak de neiging iets olifantenproof te bouwen.
succes jandcargo
-
Olifantenproof . echt niet als je naar tentoonstellingen gaat, til je je een breuk. Wel zo licht en star mogelijk, vandaar de keuze voor berkenmultiplex
-
Daarbij, wat is multiplex..geleverd in diverse houtsoorten, multiplex is geen standaard benaming voor een bepaald product. Je hebt berk, populier, lauan, meranti, ocoumé en noem maar op..het is in ieder geval meer dan 3 lagen want dan zou het triplex zijn ;)
-
Makkelijkste manier om te kiezen tussen welke-soort-dan-ook multiplex en houten balken: ga een random bouwmarkt in en pak een paar van die latjes en leg ze op de grond. Hoeveel zijn er netjes recht?
Vraag ze dan van een multiplex plaat 10cm af te snijden en leg dat op de grond. Da's echt wel recht :)
Reinout
-
Ik heb zelf ook al een keer 12 mm berkenmultiplex krom uit de schappen getrokken!
Maargoed even wat anders. Die bakken modules van de BNLS die zitten verzonken in het raamwerk. Maar mag de plaat er ook gewoon bovenop liggen of heeft het hout (mulitplex) dan weer teveel ruimte om te bewegen? Ik vraag dit omdat het stuk waar ik me stijging wil beginnen uit de plaat wil zagen. En die wil ik vanaf de rand van de module tot ongeveer 2/3 uitzagen en dat omhoogzitten.
Gr
-
..het is in ieder geval meer dan 3 lagen want dan zou het triplex zijn ;)
Ik heb wel timmenrmannen meegemaakt die 40 mm multiplex ook triplex noemden.
Maar mag de plaat er ook gewoon bovenop liggen of heeft het hout (mulitplex) dan weer teveel ruimte om te bewegen?
Constructief maakt het niks uit. Maar voor het zicht vanaf de publiekszijde is het netter om de bovenplaat te verzinken. Als het voor je eigen spoorbaan op zolder is mag je zelf kiezen. De bovenplaat bovenop is makkelijker bouwen.
-
Ik heb zelf ook al een keer 12 mm berkenmultiplex krom uit de schappen getrokken!
Een reden te meer om je te richten tot de vakhandel en niet tot de DIY-ketens waar men benul heeft van een goede stockage van hout.
Gewon alles uit multiplex en het maakt niet uit of de plaat boven op het frame of tussenin gebouwd wordt als je lijmt en schroeft. Je hebt alleen een kantje dat iets moeilijke mooi te krijgen is bij een plaatsing boven op (plamuren , schuren, plamuren, schuren,..., schilderen is dan de opdracht).
De onderbouw, zo min mogelijk gevoelig maken voor torsende houten balkjes, planken,.. dus ook multiplex. De poten steken dan weer niet zo nauw zolang ze maar "recht" blijven.
Een eenvoudige samenvatting van ervaringen door de jaren heen van verschillende model- en banenbouwers.
Je doet er je ding mee, het is jou baan en het zijn jouw centen.
Succes ermee.
-
bedankt voor alle reacties.
nog 2 vragen. kan ik ook 9 mm berkenmultiplex gebruiken voor me helling en als ondervloer voor de rails? of is dit te dik? wil het spoor uiteindelijk ook gaan balasten ;)
2e vraag. ik wil de tafel op ongeveer 1,10m hoogte hebben. echter me schragen zijn maar 72,5cm. nu wil ik dus "tussenbakken" maken om die hoogte te overwinnen. kan dit wel met vuren balkjes? of is het beter alleen vurenbalken als staanders te gebruiken en dan daar aan de onderkant ook horizontaal een strook multiplex bevestigen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_3.png)
links de eerste uitleg (dus tussenbakken van alleen maar vurenbalkjes. de module rust daar op, de tussenbakken rust op de schragen) rechts uitleg 2 (tussenbakken: staanders van vurenhouten balkjes, onderkant een multiplex strook. de staanders vallen in de module net als een tafelpoot. de multiplex strook rust op de schragen)
gr remco
-
Juist voor het begin van een helling is 9mm prima. Kan net genoeg buigen om mooi binnen 30cm ofzo een rustige overgang van "vlak" naar "je helling" te krijgen.
Reinout
-
Remco, denk even na over eenmogelijk vervormen van die bewuste tussenbakken.
Alle natuurhouten balkjes vervormen, zelfs deze waar je een garantie op krijgt ;)
dus eigenlijk gewoon een constructie maken uit multiplex 6mm of 9mm die voldoende stijfheid heeft (moet je trouwens ook doen bij de balkjesmethode).
Als je die tussenbakken wil gebruiken als stockage plek voor je materiaal, gereedschappen en andere zooi, zorg er dan voor dat de onderste plaat dik genoeg is of versterk deze met een aantal langse schotten.
De vertikale steunen maak je gewoon uit een volledige gesloten plaat die je aan de onderste draagplaat kan vastschroeven.
Bovenaan aan de voor- en achterzijde 2 langse schotjes en je "tussenbak" heeft voldoende stijfheid, als je de verbindingen goed lijmt en schroeft.
En bovenal vrij van vervormingen (tenzij je hem te vol laad)
-
2e vraag. ik wil de tafel op ongeveer 1,10m hoogte hebben
De hoogte van de tafel zou je beter 1,25 mtr. kunnen maken. Dit geeft een realistischer beeld. Op beurzen zijn de meeste banen 1,25-1,30 mtr. hoog.
Bij Ikea verkopen ze rekken van verschillende maten.
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2014/01/OT-6.jpg)
Groet Jaap
-
Hallo Jaap,
Die hoogte zal bij mij niet gaan ivm een schuin zolder dak. Gezien ik Zwitsers ga rijden (me naam verraadt dat al). Gezien ik ook nog wat bergen wil maken kies ik ervoor op 1meter /1 meter 10 te houden. Om er makkelijk onder te komen zal er 1 module tussen uit gaan en daar wordt de bietschtal brug overheen geplaatst. Zo kan ik midden in de baan staan en besturen.
Gr Remco
-
Bij Hornbach hebben ze powerplex.
0.a. 9 mm dik en splintert weinig, onlangs met frees bewerkt.
Is wat gunstiger in prijs als berken.
-
Remco, denk even na over eenmogelijk vervormen van die bewuste tussenbakken.
Alle natuurhouten balkjes vervormen, zelfs deze waar je een garantie op krijgt ;)
dus eigenlijk gewoon een constructie maken uit multiplex 6mm of 9mm die voldoende stijfheid heeft (moet je trouwens ook doen bij de balkjesmethode).
Als je die tussenbakken wil gebruiken als stockage plek voor je materiaal, gereedschappen en andere zooi, zorg er dan voor dat de onderste plaat dik genoeg is of versterk deze met een aantal langse schotten.
De vertikale steunen maak je gewoon uit een volledige gesloten plaat die je aan de onderste draagplaat kan vastschroeven.
Bovenaan aan de voor- en achterzijde 2 langse schotjes en je "tussenbak" heeft voldoende stijfheid, als je de verbindingen goed lijmt en schroeft.
En bovenal vrij van vervormingen (tenzij je hem te vol laad)
Frans bedoel je hierbij dat ook de verticale staanders dus geen vuren hout betreft maar gewoon multiplex? Kun je misschien anders een tekening maken ik kan er moeilijk een beeld bij vormen. Maar wel leuk idee had zelf er niet bij stil gestaan dat dat handig is voor gereedschap en eventueel materieel wat niet rijdt en dus niet op de baan staat.
Gr remco
-
Bij Hornbach hebben ze powerplex.
0.a. 9 mm dik en splintert weinig, onlangs met frees bewerkt.
Is wat gunstiger in prijs als berken.
Even gegoocheld. Powerplex is lauan. Maar dan multiplex uitgevoerd. Heeft dezelfde eigenschappen als berken? Dus deze kan ik ook goed gebruiken? Scheelt idd veel, plaat van 244*122 voor 30 euro! (Berken volgens mij al rond de 80). Bedankt voor de tip!
Gr Remco.
-
80 euro? Ik heb net een populierenplaatje 9mm van 122 bij 61 bij de Karwei gehaald voor 11,89. Is voor een grote plaat dan ongeveer 22 euro. Spul is licht en sterk genoeg.
-
Maak je niet een rekenfoutje voor een grote plaat ?
Sander
-
Sander,
Berken multiplex van 244 x 122 van 9mm dik is wel degelijk ca. €80,-
Ben
-
2x is 244 bij 122........ da's toch een grote plaat? Dus 2x 11,89. Een grote is altijd iets goedkoper dan 2 kleine, dus ongeveer 22 euro.
EDIT sh*t..... black-out.... je hebt gelijk, die is 4x duurder ;)
Ben, ik heb het over de goedkopere versie.... geen berken maar populieren.
-
even op gamma gekeken,
244x122 12 mm dik berken multiplex: 58,95. (ik was in verwarring met 18mm die is boven de 80 euro!) wat betreft die platen kunnen ze bij de hornbach wel fatsoenlijk zagen? (er was hier een discussie ontstaan dat ze bij de bouwmarkten niet juiste maten kunnen zagen en als je dus om 2 planken van 10 cm vraagt dat je 1 van 9 en 1 van 11 kunt krijgen).
ik heb nog even gedacht over wat frans peeters vertelde paar berichten terug, maar ik denk dat dat niet gaat werken. want zo kan ik niet aan de onderkant komen voor elektra aan te leggen. dus iemand enig ander idee voor een goede constructie voor de "tussenbakken"
groetjes
-
Uit een plaat van 122x244 hal je 4 stukken van 122x61 (als je het zaagverlies niet meerekend)
Dus dan wordt de plaat van 122x244 4x11,89 maar is wel iets voordeliger.
-
Ronald, uit een grote plaat haal je toch 4 plaatjes van 122 bij 61.
Sander
-
Zie mijn edit ;) Ik had even een blackout :P
-
Gewoon doen, zoals bij de bnls - baan of zoals anderen gewoon een ikea-stelling gebruiken. Dus niet met extra tussenlaag gaan beginnen. Gewoon een paar poten, eventueel met wat tussenstanden.
Groeten Ronald
-
... fatsoenlijk zagen? (er was hier een discussie ontstaan dat ze bij de bouwmarkten niet juiste maten kunnen zagen en als je dus om 2 planken van 10 cm vraagt dat je 1 van 9 en 1 van 11 kunt krijgen).
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Als je ze tegelijkertijd laat zagen, tenminste. Ze zullen voor dezelfde maat de zaag heus niet gaan verstellen, dus allebei de planken zullen op de tiende micrometer dezelfde maat hebben :) Misschien zijn ze 9.75cm i.p.v. 10cm, maar goed.
Reinout
-
hallo,
moeten de ribben die onder de plaat komen 12 mm zijn of is 9 ook goed? want de 9mm plaat die ik laat zagen voor de tafel kan ik de restafval eventueel voor de ribben gebruiken. of kan ik beter een 12mm plaat gebruiken als plaat? verder wil ik graag wel gewoon op schragen blijven werken daar ik al 20 stuks van heb (vorige baan) en die verkopen denk toch niet lekker op Marktplaats.
groetjes remco
-
Hallo Remco,
Waarom de poten niet verlengen (lijmen en schroeven). :D
Groeten
Wim
-
9mm is ook prima Remco, al heb ik zelf liever wat meer vlees op de kopschotten ivm het koppelen..
-
Hallo Remco,
Waarom de poten niet verlengen (lijmen en schroeven). :D
Groeten
Wim
Dat ik zelf hier niet aan gedacht heb! het geheel moet natuurlijk wel stevigheid bieden en mag niet gaan doorbuigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitleg.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitleg.png)
is het beter deze vanaf de bovenkant te bevestigen met 2 schroeven of via de binnenkant? of zal dat niet uitmaken. zal vandaag even gaan meten want hoe hoger ik ze maak hoe minder dicht ik ze bij elkaar kan zetten, dus moet even kijken met kleinste module (95cm) of dat past, en anders voor die module poten maken en de rest op schragen.
gr remco
-
Waarom wil je schragen gebruiken? ::) Ik zie de meerwaarde niet van het gebruik van schragen. Met een "onderstel" alla de BNLS-bakken ben je in één keer klaar. Je maakt losse poten, met dwarsverbindingen ertussen. Dan zitten je poten zo stevig dat je bak er niet afgaat en ook nog zo dat je de boel zo kan op tillen om op een werkbank te leggen. Mijn baan ligt op ikea-stellingen: Poggendam: het begin en de plannen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg776538.html#msg776538)
Geen gekloot met verlengen en andere zaken....
Groeten Ronald.
-
Aan de buitenkant, dan kan je de schragen nog dicht klappen. Aan de binnekant zit de verlenging steeds in de weg.
Als je overlappende delen lang genoegmaakt is dit trouwens geen verschil.
Als je schraag een tophoek heeft van 30°, kan je de schraag verhogen tot bijna 1,45m alvoerens de poten te dicht bij elkaar komen. Dus ook bij die korte module niet direct een probleem
-
@ ronald. ik zal even vertellen waarom ik schragen wil gebruiken:
ik heb er al een 20 stuks van de vorige baan. tevens gekeken voor de ivar poten van ikea, maar deze zijn 124 hoog. de bovenkant van de baan moet op 1,10m komen. Dit omdat ik op zolder werk met een schuin dak. op deze hoogte kan ik nog bergen van 50 cm hoog maken (thema zwitserland: Lötschbergbahn --> het echte alpen gebergte) hoe hoger ik ga werken hoe minder berg er overblijft! ook is 1,10 voor mij prima om onder de baan te solderen, dan kan ik met rechte rug eronder zitten. en de plek waar de bietschtal brug komt (wat de opening van mijn modelbaan betekent) zit de hoogte daar op 1,20, genoeg om er bukkend onderdoor te komen (daar ik midden in de baan wil gaan staan)
ben even gaan meten, kwam tot het volgende: als ik de schragen op 100 cm hoogte wil hebben (plus 10cm rand van de module bak kom ik op 1,10m hoogte) dan moet deze vanuit de buitenkant 25cm verlengt worden. ik weet niet of 10cm overlapping voldoende is? anders gewoon balkjes van 50cm zagen (en dus 25cm overlapping). zit te denken of houtschroeven als bevestiging voldoende is of dat het niet beter is gewoon met bouten en moeren te gaan werken.
gr remco
-
Hallo Remco,
Ik zou voor de zekerheid een wat grotere overlap nemen (50 cm), goed lijmen en met meerdere schroeven vastzetten.
Succes ermee.
Groeten,
Wim
-
Goedenavond,
Over het zagen van plaatmateriaal: Bij ons in de buurt zit een houtbedrijf
dat platen niet alleen zaagt maar ook uit vreest. Schilt een hoop in zaag verlies.
En het is gewoon haaks en de juiste maat.
Mischien een idee voor dat je naar een lokale bouwmarkt gaat is te informeren
of er 1 in de buurt zit.
Gr Arnout.
-
Hoi Remco,
Ik ben op dit moment ook aan het bouwen, ik gebruik Pellos floor plaat, is licht en niet duur. Misschien dat er hier meer mensen zijn die er ervaring mee hebben.
Gr Ruud
-
Goedenavond beste mede-modelbouw(st)ers,
Ik heb een hele voorraad 1:87 automodellen (vrachtwagens, bussen, personenauto's en allerlei zaken die rijden), en nou wil ik een fotomotief gaan opbouwen om daar leuk fotowerk mee te doen.
Ik zit te denken aan een stuk kanaal waar een spoorlijn langs loopt en een autoweg met fietspad. Daarbij een afslaande weg die met een brug over het kanaal loopt. Het kanaal is zodanig breed dat moderne binnenvaartschepen (die moeten dan gebouwd worden) elkaar kunnen passeren. Als brug denk ik aan een moderne zuiger-ophaalbrug zoals je die bij Muiden naast de A1 nu ziet.
Maar nu de basis: zou ik dat meteen moeten doen met een bak waarin een raamwerk wordt gelegd ? Welke materialen raden jullie mij aan?
Ik denk zelf aan het formaat 3 meter bij 1,5 meter, want dan kun je redelijk wat scenery maken.
Ik ben benieuwd.
Groeten
Viralvirus
-
Hallo allemaal,
Het begin is er: mijn derde modelbaan. Althans het begin.
Eerst H0, toen N (beperkte ruimte) en nu weer HO.
Op een oppervlakte van 7 X 2,5 meter moet daar weer een nieuwe modelbaan ontstaan.
ik had het liever wat breder gehad, maar iedereen heeft zo zijn beperkingen.
Geen modulen-bouw, daar heb ik het geduld nier voor en al die aansluitingen zijn mij te omslachtig en storinggevoelig.
Onderbouw van vurenhout en verder (jawel) 18 mm spaanplaat. Goedkoop en ondergewaardeerd.
Vooral als je geplastificeerde meubelpanelen koopt ( gamma 9 euro voor 1,5 vierkante meter) heb je
van vocht weinig te vrezen. Altijd zonder problemen gebruikt en nu dus weer opnieuw.
Bovendien bekleed ik de hele baan nog eens met 2 cm Styrisol (XPS) 20 platen voor 44 euro bij
Hornbach. Fantastisch spul waar je ook nog eens van alles van bouwen kunt. Eenvoudig te verwerken met stanleymes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170305_152802.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170305_152802.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8514.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8514.jpg)