BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: MRam op 15 September 2015, 21:35:59

Titel: Gestart met MS I en nu?
Bericht door: MRam op 15 September 2015, 21:35:59
Beste lezer,

Ik ben een starter wat betreft het digitaal gebeuren.
Nu heb ik een aantal treintjes rijden met een MS1
Werkt leuk. Prima zelfs.

Maar nu kom ik op een struikelblok.
Ik wil met seinen wissels gaan beveiligen zodat er daar geen botsingen ontstaan.

Nou zat ik te denken aan een sein op rood = blok stroomloos. Maar dan valt alles uit qua verlichting uiteraard.

Hoe is dit op te lossen?
Met decoder werken en zo ja... tips !
Ben een leek, ook qua electronica (reeds, relais, diodes... enz enz)
Titel: Re: Gestart met MS I en nu?
Bericht door: KNed op 16 September 2015, 00:22:01
Met een MS1 kan je geen seinen aansturen dus je zult iets anders moeten verzinnen.
Ik denk echter dat dit lastig wordt.

Koen
Titel: Re: Gestart met MS I en nu?
Bericht door: MRam op 16 September 2015, 16:40:58
Beste KNed,

Het gaat mij ook niet om het aansturen van seinen via de MS.
Daar wil ik best aparte knoppen voor hebben, geen probleem.
Gaat mij om het op stroom houden van de sectie, maar dat de trein wel stopt voor rood.

Is dit dan niet mogelijk icm de MS?
Titel: Re: Gestart met MS I en nu?
Bericht door: Remunj op 16 September 2015, 16:46:35
Gaat mij om het op stroom houden van de sectie, maar dat de trein wel stopt voor rood.
Kwestie van de regelaar naar 0 draaien. Dan stopt de trein maar blijft de verlichting branden. Dat is nou juist het mooie van digitaal rijden. Alle functies blijven gewoon werken.
Je moet het hele analoge denken vergeten bij digitaal rijden.

En je seinen en wissels kun je prima analoog blijven bedienen. Zijn de laatste tijd genoeg draadjes over gestart.
Titel: Re: Gestart met MS I en nu?
Bericht door: MRam op 16 September 2015, 17:03:17
Dat snap ik volledig...
Is ook logisch. Zo een leek ben ik ook weer niet.

Wat de bedoeling is, dat de trein automatisch stopt voor een rood sein, waarbij dus alles in de trein blijft branden.
En zodra ik handmatig naar groen schakel de trein weer gaat rijden.

Titel: Re: Gestart met MS I en nu?
Bericht door: henk op 16 September 2015, 17:16:20
Daarvoor bestaan wel trucjes die in de decoder zijn gebouwd. Een bekende is Lenz ABC. Je isoleert dan een stuk spoorstaaf, net als bij analoog, maar dat komt niet stroomloos te staan. Met een schakelaar kan dat stuk spoor direct op de digitale stroom zijn aangesloten of via een setje diodes. Is de stroom via de diodes aangesloten, dan zal de loc afremmen tot stilstand. Schakel je de digitale stroom weer direct op dat stuk spoor, dan trekt de loc weer op. De verlichting blijft al die tijd branden en de locs remmen netjes af en trekken even netjes weer op. Er zijn vergelijkbare varianten. Maar je moet weten of de decoder in je loc daarvoor geschikt is. Dus welke decoders zitten er in de locs?

Met een uitgebreidere centrale en/of een computeraansluiting zijn veel uitgebreidere vormen van automatisering mogelijk, maar daar gaat het je duidelijk nog niet om.
Titel: Re: Gestart met MS I en nu?
Bericht door: Johnnytrein op 17 September 2015, 07:16:48
Toen ik met digitaal startte zaten er bij de decoders om seinen aan te sturen 2 weerstandjes bij om de 2 rode draden te verbinden en het resultaat te bekomen wat jij zoekt. Ik heb geen idee meer van de waarde van deze weerstanden.
Titel: Re: Gestart met MS I en nu?
Bericht door: Hans van Kampen op 17 September 2015, 18:10:06
Het lijkt op wat ik ook wil. Geen computer, maar kale multimausjes. En treinen die automatisch stoppen. Ik heb gekozen voor h0 en wil in de komende maanden hiervoor een oplossing testen. h0 geeft iets meer ruimte om wat electronica in te bouwen.
Het is mijn idee om een trein die moet stoppen, omdat b.v. het volgende baanvak, of wisselspoor bezet is, op het moment dat laatste vrije stuk spoor betreedt een lichtsignaal van tussen de bielzen te geven. (of omdat hij langs het perron moet stoppen)
Die lichtpuls wordt door een sensor gezien die daarmee een bistabiele flipflop "set" . Een uitgang van de flipflop zet dan een schakelaar open die over een serieweerstand in het motorcircuit is geschakeld. De weerstandswaarde is zodanig dat de trein tot stilstand komt, maar niet abrupt. Door het schakelen van een functieschakelaar van de decoder moet de flipflop weer gerest worden en wordt de serieweerstand weer door de gesloten schakelaar overbrugt. De trein gaat dus met een klap rijden. Als het werkt meld ik me wel. Dan weet ik ook hoe groot het is geworden.
Titel: Re: Gestart met MS I en nu?
Bericht door: Timo op 17 September 2015, 20:21:22
Hoi Hans,

Je weet dat heeeeeel veel DCC decoders daar al meerdere, naar mijn mening, veel elegantere oplossingen voor hebben?

@MRam, Ik weet niet wat voor decoders je gebruikt, zijn dat decoders met Motorola protocol? Anders kan je de Motorola remmodule (http://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm) gebruiken. Ik rij zelf niet met Marklin dus ik heb geeeeeeen idee welke decoders wel en niet remmen op gelijkspanning ondersteunen.


Timo
Titel: Re: Gestart met MS I en nu?
Bericht door: Jan-Peter op 20 September 2015, 19:33:48
De boven gemelde weerstanden waren 1.5 K ohm. Genoeg om het alsheimer effect van de decoders te voorkomen, niet genoeg om te rijden.

Grote voordeel met (ook de huidige) decoders is dat ze verder rijden, met de laatste instelling, ook als uit de refresh cycle zijn gevallen, na een lange tijd.

Jan-Peter