BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Michiel 80 op 14 September 2015, 22:16:41
-
Ik zit met een vraagje betreffende de draaistellen van het LSM/Rivarossi 5657 model.
Op de site van Martijn Haman (http://www.martijnhaman.nl/) zie ik het volgende:
Er staan drie foto's bij de slaaprijtuigen type MUs, waarvan het bovenste rijtuig MDM draaistellen heeft. De foto is van 1999.
De andere twee foto's betreft een rijtuig uit de 3xx serie, waarbij het nummer genoteerd staat: Y24 draaistellen (volgens mij, maar in ieder geval anders).
De 320-4 die door het spoorwegmuseum bewaard is gebleven heeft ook deze draaistellen.
LSM heeft de 61 84 72-71 317-0 uitgebracht. Een originele foto heb ik daarvan niet kunnen vinden helaas.
Maar mijn vermoeden is toch dat deze dezelfde draaistellen zou moeten hebben als de bovengenoemde rijtuigen.
Wellicht iemand die meer weet betreffende deze rijtuigen en dan vooral de draaistellen?
Zijn wellicht de draaistellen ooit nog veranderd of zitten er echt verkeerde draaistellen onder het LSM/Rivarossi model?
Bedankt!
Michiel
-
De Rivarossi/LSM 5657 heeft op het model idd de Y25 draaistellen wat ik op internet terug kan vinden.
Ik bezit er zelf twee en die hebben allebei verschillende draaistellen. (welke is nu de juiste?)
Wat ik aan fotomateriaal heb is tot zover te zien dat de 300 nummers MDM draaistellen hebben.
De 622 ex320 (die ook een andere raamindeling aan de gangzijde heeft) heeft de genoemde Y25 draaistellen.
Nu ben ik ook benieuwd welke draaistellen de 317 eigenlijk hoort te hebben?
Mvg jamie diks
-
Dank voor de info! Vreemd van die twee verschillende type draaistellen.
Overigens hoop ik dat we dezelfde draaistellen voor ons hebben.
In het onderdelenblad van mijn 5657 staan namelijk bestelnummers van MDM draaistellen.
Deze zitten er bij mij ook onder (als ik op het onderdeel zoek). Maar dat lijken mij dus juist niet de goede draaistellen.
Hier staat een foto van de 320-4
http://www.martijnhaman.nl/slaaprijtuigtype_mu_mus_mun.htm
Lijkt mij dezelfde raamindeling maar met andere draaistellen dan dat mijn 5657 heeft...
Ik ben 'm dus nog steeds even kwijt ;-)
-
WL 4750 is in FS de 61 83 72-81 320-3 en in 1997 vernummerd naar NS 61 84 72-71 320-4 en in 2002 terug naar Wagons-Lits werd in 2007 verworven door het spoorwegmuseum staat op de site van http://www.martijnhaman.nl/internationaal_nummers.htm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding_2015_09_15_om_171455.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding_2015_09_15_om_171455.png)
WL 4832 bouwjaar 1973 is de 71 84 72-80 622-0 en in 1995 vernummerd naar 61 84 72-80 622-2 en in 1996 vernummerd naar 61 84 72-70 622-4 en in 2004 verkocht aan EETC
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding_2015_09_15_om_170327.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding_2015_09_15_om_170327.png)
En hier staan ze beide genoemd als omnummering,en volgens mij klopt dat niet.
http://www.nmld.nl/nl/object/2641
Wat ik eruit kan halen is dat idd de 300 nummers de MDM draaistellen hebben.
En de 622 (Met die andere raamindeling aan de gangzijde) die naar EETC is gegaan de Y25 draaistellen.
Mvg jamie diks
-
De 317 is de voormalige 4747. Hier een foto met Y24 draaistellen (https://picasaweb.google.com/115234348555106951467/84_NS_HV?authkey=Gv1sRgCLaji-2am7-NYA&feat=directlink#5759473901747728114)
Mooie Y24 draaistellen voor eronder kun je trouwens los bij REE bestellen: hier (http://www.ree-modeles.com/catalogue/accessoires/accessoires-materiel-roulant/191-les-bogies-ree)
dirkjan
-
Beste Falkenberg Y24 draaistellen had ik als MDM draaistellen overgenomen van Michel 80
Maar het zijn idd dezelfde als van de overige 300 serie (y)
Mvg jamie diks
-
Nee, MD-M draaistellen zijn niet dezelfde als Y24. MD-M komen van de Duitse industrie, Y24 van de franse
De MUs rijtuigen die de NS had (CIWL nummers tussen 4741 en 4760) hadden allemaal Y24 draaistellen bij de bouw.
en ik heb gewoon een naam hoor, Jamie
dirkjan
-
De 317 is de voormalige 4747. Hier een foto met Y24 draaistellen (https://picasaweb.google.com/115234348555106951467/84_NS_HV?authkey=Gv1sRgCLaji-2am7-NYA&feat=directlink#5759473901747728114)
Mooie Y24 draaistellen voor eronder kun je trouwens los bij REE bestellen: hier (http://www.ree-modeles.com/catalogue/accessoires/accessoires-materiel-roulant/191-les-bogies-ree)
dirkjan
Top! Welke moet ik dan hebben, want er lijken verschillen in te zitten.... (105-BF-01 en 105-CE-01)
Enig idee?
Groeten!
-
Ik zie deze discussie nu pas voorbij komen, dus een wat late reactie van mijn kant.
In 2004 en 2007 heb ik alle 12 slaaprijtuigen type MUs gezien (300-serie bij NS) kunnen bekijken. Alle rijtuigen hadden draaistellen van hetzelfde type.
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2007_0267.jpg)
Slaaprijtuig 61 84 72-71 317-1 (4747) in Oostende (B)
@Michiel 80: je moet 105-CE-01 hebben.
Verschil met de 105-BF-01 is de vorm van het draagjuk (de zwanehals).
Martijn
-
sh*t
Ik kan er nu niet bij, maar ik heb de 3607, 3592 van Riva en de 5657 van LSM/Riva. Moeten deze nou allemaal andere draaistellen ?
Daarnaast heb ik een oude CIWL mu van Riva, geldt dat ook daarvoor ?
M
-
De antwoorden staan hier (http://www.wagons-lits.de/phpbb2/viewtopic.php?t=375), 11e post
Welke er onder moeten bepaalt het CIWL nummer en daarmee de bouwserie. Als je dat weet van elk rijtuig, weet je ook of de draaistellen kloppen.
dirkjan
-
De LSM 5657 heeft totaal verkeerde draaistellen. Heel vreemd, want fabrikant Rivarossi had draaistellen in het assortiment die heel dicht bij de goeie komen.