BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Mediatheek => Youtube kanaal => Topic gestart door: Sneeuwtrein op 12 September 2015, 11:14:01

Titel: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
Bericht door: Sneeuwtrein op 12 September 2015, 11:14:01
Korst stukje van het Engelse programma 'Bang goes the theory' over blaadjes op de rails.

https://www.youtube.com/watch?v=eZl9l9vET44
Titel: Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
Bericht door: St00mboy op 12 September 2015, 21:00:43
Mooie post!  (y)
Hoe zouden we dit in model kunnen uitvoeren?  ;)

Leen.
Titel: Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
Bericht door: Bert van Gelder op 13 September 2015, 11:40:05
Conclusies:

;)

Gr, Bert
Titel: Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
Bericht door: Rob van Kooy op 13 September 2015, 16:50:36
Dag Bert,

Jouw opmerking inzake het voordeel van antislipbandjes is voor mij als honing op de ziel!

Gegroet,

Rob van Kooy
Titel: Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
Bericht door: Reinout van Rees op 13 September 2015, 17:13:46
Offtopic: het doet me gewoon pijn aan mijn ogen om te zien hoe leeg die banden waren en dat zo'n verslaggever een fietshelm denkt te moeten dragen terwijl ze 3 km/u op een trottoir rijdt. Ok, als je googled op "cyclist helmet cam" krijgt je veel hits uit de UK. Het is daar zo ongeveer legaal fietsers te overrijden.

Ontopic: als het zo erg is als hier geschilderd betekent het dat de treinen in de herfst 1/3 van hun reguliere snelheid mogen rijden. Da's baarlijke nonsens. Een beetje doorschieten kan gebeuren, hoewel ik dat alleen in de Rotterdamse metro één keer heb gemerkt, daar reden we een station voorbij. In Nederland was het probleem toch vooral dat de detectie van de beveiliging op ATB-NG lijnen minder betrouwbaar werkte? En dat er door slippen "vierkante" wielen ontstonden?

Reinout
Titel: Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
Bericht door: Mcn1986 op 13 September 2015, 20:24:27
Wat hier inderdaad weergeven wordt is te kort door de bocht.
Doorschieten kan heel goed gebeuren. Heeft ook te maken met het vakmanschap van de machinist.
1/3 van de snelheid rijden wordt niks, niet overal is het glad. Daarbij is heel Nederland over de zeik als een trein 2 seconden vertraging heeft. En vertraging ontstaat ook in de herfst door het langzamer remmen en optrekken.

Wat hier weergeven wordt in het filmpje is eigenlijk het bewust door laten glijden.
Als je slechts 2 asjes hebt waarop word geremd met volle kracht op glas spoor is dat vragen om moeilijkheden.
Als machinist weet je dat als het glad is door wat voor omstandigheden dan ook, pas je niet altijd je snelheid aan maar juist de rem/tractie kracht, je zult dus zachter moeten remmen wat betekend dat je eerder moet gaan remmen dan normaal. Dan gebeurd het enkel dat je doorschiet, als de trein in de 1e remstand al "op z'n reet gaat" kun je weinig meer doen dan een snel remming inzetten (afhankelijk van de afstand waar je stil wil/moet staan) en eventueel zand strooien (niet al het materieel is voorzien van deze luxe). Zeker nu we meer en meer doen aan het reduceren van treinlawaai waardoor de meeste treinen en locomotieven niet meer met stalen blokken die op het loopvlak van de wielband/volwiel drukken afremmen maar juist door remschijven wordt ook het wiel niet meer opgeruwd en schoongemaakt.
Ook dit merk je aanzienlijk. Als jij je beseft dat het raakvlak van een wiel minder is dan 1 vierkante centimeter heb je een indruk hoe voorzichtig er dus gereden moet worden.

Gr. Silvester