BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Jimi op 11 September 2015, 16:17:19

Titel: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Jimi op 11 September 2015, 16:17:19
Hallo,
Na een verhuizing heb ik een nieuwe ruimte tot mijn beschikking, dus is het ook tijd voor een nieuw baanplan.
Na een aantal pogingen in Anyrail ben ik op dit gekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_20.jpg)

Aan de rechterkant ligt een station en links is een schaduwstation (blauw). Het schaduwstation is op dezelfde hoogte als de rest van de baan. Ik ben van plan om er een houten behuizing omheen te maken zodat ik boven het schaduwstation een werkplek creëer. Op het korte spoor in het midden komt er een hal van Kibri over het spoor te staan voor een korte werktrein. Verder heb ik een VIRM, GTW, een ICE2 en een goederentrein.

Gegevens van mijn baan:

Schaal: H0
Land: Nederland
Tijdperk: V / VI
Rails: Roco Geoline
Aansturing: Multimaus + S88XPressNetLI

Ik hoor graag jullie mening of verbeteringen aan mijn baanplan.

Groet, Jimi
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Alewijn op 11 September 2015, 17:29:16
Dag Jimi,

Een heel basaal plan. Prima om je te beperken en niet alles vol te leggen met rails.

Ik heb wel een paar suggesties.
[1] Met deze baan kun je eigenlijk alleen heen en weer rijden. Als je dat genoeg vindt, is dat uiteraard geen probleem. Het is onder modelspoorders ook wel een beetje een trend om je daartoe te beperken. Misschien kun je gewoon eens uitproberen of het je bevalt om heen en weer te pendelen.

Het is ook mogelijk om de twee concepten (rondlopende baan en heen-en-weer-baan) te combineren. Dan zou je op het rechtse + onderste gedeelte een lus kunnen maken. Met een aftakking naar het schaduwstation en als de ruimte ervoor kunt vinden een aftakking naar een kopstation. Op de plekken waar je rondrijdt heb je uiteraard wel wat meer ruimte nodig.

[2] Los daarvan zou je in plaats van de gewone wissels aan het begin van het schaduwstation en het opstelterrein/station aan de rechterkant meegebogen wissels kunnen gebruiken. Daardoor worden de opstelsporen een stuk langer. En dat is altijd handig.

Succes verder.
Alewijn
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Alewijn op 11 September 2015, 22:25:33
Nog even een plaatje erbij.

[1] In zwart een rondlopende baan erbij getekend. Die zou ik dan een niveau lager doen. Met een spoor dat daarvan aftakt en omhoog gaat richting de andere sporen. Dat verbindingsspoor heb ik niet getekend.

[2] In grijs het idee van de meegebogen wissels.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_20a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_20a.jpg)
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: jandcargo op 11 September 2015, 23:46:48
Hallo JImi,

Ja het is allemaal wel erg stijfjes en ik denk dat dit sporenplan weinig bevrediging geeft.
Het is van A naar hetzelfde A aan de andere kant.
Probeer links duidelijk een andere functie te geven dan rechts.
Maak kopspoortjes voor losse locs/afgesteld rijtuig/werkmaterieel enz.
Leg de rails een beetje speels en schuin door het landschap.
Voor de goederendienst is een omloopmogelijkheid een must.
Anders zit je al gauw vast met je trein of loc.
je hebt een prachtige ruimte; gebruik je fantasie en ga op kladjes lekker schetsen en doe dat stijve computerprogramma voorlopig in de kast.
begin met te bedenken welke functies je ergens wil uitvoeren
Daaruit volgt welke treinen en wagens daarvoor nodig zijn
Daaruit volgt vanzelf welke sporen en wissels je daarvoor nodig hebt.
In de ecchie heeft elk spoor en wissel zn functie.
Niks ligt er voor de grap al mag je best een mooie situatie creeeren

succes jandcargo
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Jimi op 14 September 2015, 16:21:06
Hallo,
Allereerst bedankt voor jullie commentaar.
De gebogen wissels zijn volgens mij niet mogelijk met geoline rails op de manier die Alewijn aangeeft.
Verder blijf ik graag op een niveau met de baan.

Ik wil de volgende functies in mijn baan verwerken:
- Een station waar ik met een VIRM, een GTW en een ICE kan rijden.
- Ten minste twee goederensporen voor goederentreinen.
- Twee korte sporen voor werktreinen waar ik de hal van Kibri overheen kan zetten.
- Een schaduwstation.

Ik geef er zelf ook de voorkeur aan om rond te kunnen rijden, maar het is me nog niet goed gelukt dit in het plan te kunnen verwerken.
Ik ga proberen of ik nog wat anders kan bedenken.

Groet, Jimi
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Alewijn op 14 September 2015, 19:26:29
Met die meegebogen wissels moet je denk ik een beetje schuiven, voordat het goed past. Op je foto's van Afferden zag ik dat je er twee hebt. Je kunt er dus mee experimenteren. Ik ken de railgeometrie van Geoline niet precies, maar met wat extra R3 bogen en een halve rechte rail zou je volgens mij een heel eind moeten komen.

Let bij het station wel op dat je tussen de sporen genoeg ruimte hebt voor de perrons. Voor een mooie totaalindruk zou ik - daarmee sluit ik me bij jand aan - het station ietsje schuin leggen.
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Alewijn op 15 September 2015, 12:51:39
Even een idee hoe je al jouw opstelsporen zou kunnen combineren met een rondlopende baan.
Toegegeven: het komt zo wel een beetje vol te liggen. De onderste twee sporen, waarvan de een dus omhoog gaat en de andere omlaag, zou je ook kunnen verbergen. Bijvoorbeeld onder een dijk of onder een rij huizen.

Doe ermee wat je wilt - al doe je er niets mee, het is aan jou.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_20b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_20b.jpg)
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Ronald69 op 15 September 2015, 13:17:49
Bedenk wel dat als je met een VIRM of ICE gaat rijden dat de perronlengte minimaal 2 mtr. zal moeten zijn want anders is het geen gezicht. Op mijn eigen baan heb ik een lengte van 1.80 mtr. en dat is zelfs te krap voor een stam van 4 rijtuigen.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Jimi op 15 September 2015, 17:53:46
Hallo,
Ik heb besloten om een ander baanplan te gaan bedenken.
Mijn idee was om de tafel zo te maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tafel_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tafel_3.jpg)

De tafel is dan 375 bij 170, met een gat van 50 bij 215 in het midden.
Dan houd ik 80 cm aan de zijkanten over en 60 cm op de lange rechten stukken.
Ik ga weer proberen om iets te bedenken.

Groet, Jimi
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: jandcargo op 15 September 2015, 21:04:23
Hallo Jimmy,

Op zich een aardig idee om zon tafel te maken.
waar wil je het binnengat voor gaan gebruiken?
Als je daar wil werken of bedienen dan is 50 cm echt te krap.
Je kunt je zeker niet soepel bewegen en als met de jaren de overhemden steeds kleiner worden lukt het echt niet meer..................
Ben benieuwd naar het sporenplan
succes jandcargo
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: jandcargo op 15 September 2015, 21:10:54
Je kunt ook een L-vormige tafel nemen op maximale(bv 80cm diep) nog te werken afmetingen en dan, zeg maar aan de 2 ontbrekende zijden een smalle verbindingsbaan bouwen zodat je toch rond kunt rijden
Je kunt daar dan ook mooi aan de lange kant een schaduwstation van bv 5 sporen maken en aan de korte kant wat locopstelspoortjes
Geeft veel mogelijkheden voor een interessante treinenloop zonder hellingen, spoorspiralen of andere fustratiecreaturen

groet jandcargo
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Jimi op 18 September 2015, 19:38:37
Hallo,
Omdat ik toch niks anders kon bedenken ben ik mijn eerste plan verder uit gaan werken.
Ik ben tot dit gekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan2_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan2_4.jpg)

Ik heb nog twee vragen, namelijk:
- Kan ik het omloopspoor bij de goederensporen beter aan laten sluiten.
- Heeft er iemand een idee of ik goederensporen al eerder kan laten beginnen door de wissel in de bocht te leggen zodat ik de sporen langer kan maken.

Deze twee dingen zijn mij zelf niet gelukt, maar misschien dat jullie een idee hebben.
Alvast bedankt.

Groet, Jimi
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: jandcargo op 18 September 2015, 23:11:40
hallo Jimmy,
het middengedeelte voor de goederen is nu wel aardig goed.
Maar de linker en rechterpoot zijn precies hetzelfde.
En het spijt om te zeggen: maar oersaai en zal je ook weinig rijplezier opleveren is mijn mening.
Toch nog eens kijken naar een L=vormige baan met een verbindingslijn rondom?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan2_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan2_5.jpg)

Dit is een ontwerp wat misschien als basis voor een idee kan zijn.
kijk niet naar de maten(was voor een andere baan)

succes jandcargo
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Jimi op 29 September 2015, 20:51:36
Hallo,
Na weer wat proberen ben ik tot het volgende ontwerp gekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_21.jpg)

Onderin rechts zit een rond schaduwstation daar langs het station en aan de rechter bovenkant het goederen gedeelte.
Ik ben al redelijk tevreden over het ontwerp alleen over het goederengedeelte nog niet.
Ik ga proberen het plan nog verder uit te werken, maar jullie tips zijn welkom.

Groet, Jimi
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Alewijn op 30 September 2015, 12:19:17
Dag Jimi,

Dat ziet er al veel leuker uit doordat je de sporen schuin hebt gelegd.
Het rondlopende schaduwstation vind ik een origineel idee. Zie ik het goed dat je de boogstralen R2, R3 en R4 gebruikt?
Ik begrijp dat je graag alles op het platte vlak houdt. Dat snap ik, dat is ook veel eenvoudiger aan te leggen.

Een paar aandachtspunten:
[1] Vanuit het schaduwstation begint een dubbelsporige lijn. Daar heb je ter hoogte van het reizigersstation een wisselverbinding in gemaakt. Dat betekent bij het 2-railsysteem dat jij hebt, kortsluiting -  er zit een keerlus in je baan. Daar zijn electronische oplossingen voor. Zoek maar eens op 'keerlusmodule'. Maar het is de vraag of je dat wilt. Ook vraag ik me af of de keerlus in jouw baan echt iets toevoegt.Uiteindelijk kun je toch maar een klein stukje heen en weer rijden, of je nu een keerlus hebt of niet.

[2] Je bent zelf nog niet tevreden met het goederengedeelte (dat zit, neem ik aan, links). De dubbelsporige lijn die zomaar ophoudt vind ik zelf niet zo logisch. Is het een idee om links bovenin een boog van 180 graden te leggen? Zoals de rails nu getekend zijn past dat niet. Maar je zou kunnen beginnen om daar een halve cirkel te tekenen en vervolgens de beide uiteinden door te trekken richting het schaduwstation. Dan heb je meteen een rondlopende baan, waar je vervolgens een aantal goederensporen van kunt laten aftakken.

[3] Nog iets over het reizigersstation. Met een totale lengte van 3,75 m heb je echt een behoorlijke ruimte. Daar kun je wel iets langere perronsporen op realiseren dan je nu hebt getekend. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door in de buitenbocht in het schaduwstation al een aftakking te maken. Ik zou de perronsporen evenwijdig leggen met het doorgaande spoor. Dan wordt dat dus eigenlijk één groot station met bijvoorbeeld 2 doorgaande sporen en 4 kopsporen.

Succes verder. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Alewijn

Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: jandcargo op 30 September 2015, 23:20:27
Hallo Jimmi,

Ja dat weer een heel ander ontwerp. Ik denk dat aan de rechterkant de sporen verdwijnen naar een schaduwstation??
Toch denk ik dat op zo'n prachtige ruimte veel meer uit het sporenplan te halen is.
naar mijn idee ontbreekt nog steeds het doel van deze baan.
Wat,waarom en hoe gaan we mensen en goederen vervoeren?
En hoe ga je dat realiseren?
Als je bv een olieopslag bouwt dan hoort daar een losspoor, afhankelijk van het aantal wagons per dag, van bepaalde lengte bij.
Misschien een omloopspoor voor de loc.
Dit spoor moet ergens uit de baan komen enz enz
Zo volgt vanzelf voor alle dingen die je wil uitbeelden bepaalde spoorconfiguraties die je gaat samenvoegen tot een aanvaardbaar geheel en dan krijg je een zinvolle baan.

succes jandcargo
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Jimi op 01 October 2015, 10:10:49
Hallo,
Bedankt voor alle tips!
Nog maar weer een poging gedaan en nu ben ik tot een ronde baan gekomen namelijk deze.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_Tekst.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_Tekst.jpg)

Zelf ben ik nu tevreden over de baan.

Groet, Jimi
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Frans Peeters op 01 October 2015, 11:08:37
Als je er zelf tevreden over bent, moet je het bouwen.
Als het je later niet meer aanstaat, dan breek je het af en begint aan iets anders.

Ik vrees dat je snel "uitgespeeld" zal zijn op deze baan, tenzij je natuurlijk houd van "rondtoerende" treinen.
Naar rangeerwerk is er geen enkele uitdaging en je moet altijd over het hoofdspoor.

Maar zoals gezegd: het is jou ding.
Titel: Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
Bericht door: Alewijn op 01 October 2015, 12:11:40
Volgens mij is dit een prima plan om mee te beginnen.
Met zo'n oppervlakte kun je je railplan makkelijk aanpassen.

Nog even een paar opmerkingen.

Je hebt nu een ruime dubbelsporige ovaal. Dat geeft de mogelijkheid om met twee treinen gewoon te rijden. Dat kun je 'spelen' noemen of 'rondtoeren' (@ Frans). Maar volgens mij is daar helemaal niets mis mee. Voordeel is dat je treinen wat langere tijd kunnen rijden.

De opmerking van Frans over rangeren vind ik niet terecht. Als je wilt rangeren kun je daar een van beide doorgaande sporen voor gebruiken. Je kunt wel proberen meer gelegenheid te bieden om te rangeren. Het goederenstation zou je kunnen uitbreiden met een of twee kopsporen. Ik zou denk ik ook de sporen naar de werkhal laten aftakken vanaf het goederenstation.

Positief vind ik dat je reizigerstreinen in het station meer ruimte hebben. Je kunt redelijk lange perrons maken.
Het schaduwstation biedt de mogelijkheid op elk van beide hoofdsporen een trein weg te zetten. Echt lange treinen kun je er niet kwijt, maar dat is waarschijnlijk ook niet je bedoeling.

Nog een punt van overweging. Stel: vanaf spoor 3 (het doodlopende perronspoor) van het station vertrekt een reizigerstrein. Die kan vervolgens een aantal rondjes rijden. Maar waar rijdt die trein naar toe? Oftewel: waar keert deze trein om?
In het schaduwstation? Dan is het misschien goed om daar een extra kopspoor te maken. En misschien nog een extra verbinding tussen de twee doorgaande sporen zodat de trein meteen weer rechts kan rijden.

Maar goed, al met al komen er dan nog heel wat wissels bij.
In elk geval veel plezier met de verdere uitwerking van je plan.