BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Georg op 10 September 2015, 23:32:51

Titel: Schoonmaken Fleischmann motoren, wasbenzine/water
Bericht door: Georg op 10 September 2015, 23:32:51
Hallo,

Ik ga binnenkort maar beginnen met schoonmaken en weliswaar ook koolborstel vervangen, dat soorte zaken. Ik kwam de volgende onderwerpen tegen:

1.     De koolborsteltjes kunnen wat plakkerig zijn, de collector kan vies zijn, de koolborsteltjes kunnen misschien zelfs bijna op zijn. Haal het motortje er uit, doe wat wasbenzine in een potje, sluit het motortje aan op een trafo, gooi het dan in de wasbenzine terwijl je ondertussen het motortje laat draaien. Gegarandeerd brandschoon. Meteen koolborstels vervangen daarna en je kan weer jaren vooruit... (zie punt 3)

2.   http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,2680.10/wap2.html[/b]

Smeren motoren: toch voorzichtigheid geboden (zeker bij de Fleischmann rond-motor).
Gebruik nooit wasbenzine voor het reinigen van de motor, deze is namelijk van fabriekswege uit gesmeert in vacuum terwijl de as gepolijst en gechrommeerd is, zodat deze als het ware in het luchtledige draait. Bij het "wassen" met benzine verwijderd men de smeervloeistof uit de porieen van de messing aslager wat bij het indienststellen na korte tijd een schreeuwerig geluid oplevert en de loc doet horten en stoten. De motor is reddeloos verloren.
Voor alle andere smeerpunten gebruik ik Liquid Moly (voor assen en aslagers) en Molykotvet voor de tandwielen. Zeer duurzaam product.
Te verkrijgen in de autohandel.

Nu heb ik tijdens mijn modelspoor loopbaan al veel verhalen gelezen en gehoord, maar deze was ik nog niet eerder tegengekomen. Maar gelukkig de gebruiksaanwijzing bracht uitsluitsel, en kan ook dit verhaal naar het land der fabelen. Dus gewoon schoonmaken en dan opnieuw smeren, met de juiste smeermiddelen, en er is geen vuiltje aan de lucht.

Stomer:
Neem de uitdaging aan en werp uw motor in een bad wasbenzine.
Na 3 defecte motoren advies gevraagd in Duitsland(Hunerbein-Aachen):
"keine benzine"
Smering met Molykot: verschenen in MIBA
Proced? smering van fabriekswege: via ingenieur uit fabricatieproces

3. Elektromotor met koolborstels goed laten inlopen (nat)
Gedeminiraliseerd water is zeer zuiver water, waaruit door destillatie alle anorganische zouten en vele organische stoffen zijn verwijderd. Gedeminiraliseerd water is een slechte geleider van elektrische stroom en om die reden geschikt om de koolborstels goed mee in te laten lopen.


Punt 3 lijkt me wel logisch. Punt 2 , iemand daar ervaring mee? Fleischman rond-motor? Hoe ziet dat eruit? Verder zie niet echt heel veel verhalen over wasbenzine, vandaar mijn reactie.
Ik weet het, als je niks vreemds hoor tijdens rijden, dan je moet 't uiteraard verder met rust laten. Maar na 30 jaar wil je hem toch wel eventjes schoonmaken, dacht ik >:(

Mvg.
Georg
Titel: Re: Schoonmaken Fleischmann motoren, wasbenzine/water
Bericht door: ivanzon op 11 September 2015, 08:18:03
Handleiding zegt: Olie op de metaal contact vlakken, vet op de worm.

De motor eruit halen gaat niet altijd lukken, dat kan alleen als het tandwiel niet door het chassis zit (bij een Br78 heb je pech)

Hoe het eruit ziet: Vrij grote ronde motor met ronde koolborstel deksels.
Titel: Schoonmaken Fleischmann motoren, wasbenzine/water
Bericht door: Tomasso op 11 September 2015, 08:41:16
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/10/5c65573ee05075e650131bc382f1c10c.jpg)

Overigens, niet te moeilijk doen. Wasbenzine geleid niet, dus da's mooi, motor aansluiten, onderdompelen en vooruit laten draaien. Daarna nog even achteruit, voilà. Nieuwe koolborstels er in, even de bronzen lagertjes voorzien van een minimaal drupje olie (dat hoeft dus meestal maar op 2 punten) en eventueel de tandwielen voorzien van vet. Klaar is Kees! Op naar weer 30 jaar...
Titel: Re: Schoonmaken Fleischmann motoren, wasbenzine/water
Bericht door: ruudns op 11 September 2015, 08:46:21
btw, "spoel2" is een keramische condensator en géén spoel ;).
Titel: Re: Schoonmaken Fleischmann motoren, wasbenzine/water
Bericht door: oudebiels op 11 September 2015, 09:40:45
Even een aansluitende vraag:
om spoel 1 zit bij de Fl# rond-motoren hier een stukje isolatietape 'gewikkeld' wat door ouderdom(?) los gaat.
Op de foto hierboven is geen tape te zien. Moet er tape om en zo ja: hoe krijg ik het weer vast (de 'plak' van de tape (hier)  lijkt verdroogd te zijn).

BTW: ik las hier steeds dat de motor met wasbenzine moet worden schoongemaakt, en heb dat dus gedaan.
Zijn die van mij nu schroot of alleen wanneer ze naar Belgie verhuizen (niet gepland overigens)??  8)

Dank alvast,
oudebiels
Titel: Re: Schoonmaken Fleischmann motoren, wasbenzine/water
Bericht door: ruudns op 11 September 2015, 10:04:56
De spoel is van gelakt koperdraad, de plakband isolatie is dus niet echt nodig. Voor digitaal rijden sloop ik de keramische condensator er af en vervang de spoel door een vaste draad verbinding ;).
Titel: Re: Schoonmaken Fleischmann motoren, wasbenzine/water
Bericht door: Calimero op 11 September 2015, 10:39:38
Wil je toch de spoel extra beschermen, haal het meest goedkope flesje nagellak.
Titel: Re: Schoonmaken Fleischmann motoren, wasbenzine/water
Bericht door: Timo op 11 September 2015, 12:33:47
Nagellak, poor men's loctite/smeerbare isolatie!  (y) Zelf altijd een mooi potje gothic zwart bij de hand  :P


Timo
Titel: Re: Schoonmaken Fleischmann motoren, wasbenzine/water
Bericht door: zuylen op 11 September 2015, 15:26:11
Dan ga ik dat maar es aanschaffen voor mijn motoren en bovendien staat het niet verkeerd op mijn nagels! ;D