BeneluxSpoor.net forum
		Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: maartenvanderburgt op 10 September 2015, 14:10:04
		
			
			- 
				Met ingang van vandaag, 10 september 2015, zijn de adviesprijzen van Tillig in Nederland met 20% verlaagd.
 Hoeft niemand meer in Duitsland te kopen.
 
 Maarten.
- 
				 ;D   (y)
			
- 
				Ik denk dat de beslissing om in Duitsland te kopen (mede) gebaseerd is op de winkelprijs, niet de adviesprijs.
 
- 
				Ik heb nog een Tillig-wagentje in bestelling staan bij een Nederlandse winkelier in Vlaardingen ;D. Ben benieuwd of ik die voor de nieuwe prijs krijg.
 
 Groet,
 Ruud
- 
				De importeur denkt van wel, MTE overigens ook.
 
 Maarten.
- 
				Als de winkelprijs de adviesprijs is, zoals vanaf vandaag geldend, dan is het in Nederland goedkoper dan in Duitsland.
 De beslissing om voortaan in Nederland te kopen zou dan hierop (mede) gebaseerd kunnen worden.
 
 Maarten.
- 
				Daar staat tegenover dat Tillig de prijzen wereldwijd verhoogd heeft. Ik kan zo gauw niet vinden met hoeveel procent.
 Het blijft gewoon afwachten waar we het goedkoopste uit zijn. Een Nederlandse winkel die toch geen TT-spul op de plank heeft liggen of een Duitse webshop met veel standaard korting en geen verzendkosten(bv Modellbahnshop Lippe).
 Is er wel ergens een Nederlandse Tillig prijslijst verkrijgbaar?
 
 Nico
- 
				kortom, je krijgt 20% méér treinen voor het zelfde geld!  (y)
			
- 
				Daar staat tegenover dat Tillig de prijzen wereldwijd verhoogd heeft. Ik kan zo gauw niet vinden met hoeveel procent.
 
 
 Juist, wereldwijd, dus ook in Duitsland. Heeft hier dus niks mee te maken.
 Procent:  relatief veel, want in Duitsland is het minimumloon ingevoerd.  Dus behalve de normale jaarlijkse prijsverhoging zijn de extra loonkosten ook doorberekend. Gemiddelde verhoging:  tussen de 8 en 12 %, met uitschieters naar beneden en naar boven.
 
 Prijslijst op aanvraag verkrijgbaar. Afwijkingen hiervan door de winkel zijn uiteraard mogelijk. eurotrein(a)planet.nl
 
 Maarten.
- 
				Lijkt me sterk dat Tillig veel medewerkers had die onder het niet al te hoge minimumloon werden betaald. Maar ja, zeer bruikbaar als smoes.
			
- 
				Een prijsverlaging van 20% is nogal wat. Lijkt mij in ieder geval goed nieuws.
			
- 
				kortom, je krijgt 20% méér treinen voor het zelfde geld!  (y) 
 Zelfs 25%  ;)
 
 Maar inderdaad goed nieuws, geldt de verlaging ook voor de Elite-rails?
- 
				Ja.
 Maarten.
- 
				Lijkt me sterk dat Tillig veel medewerkers had die onder het niet al te hoge minimumloon werden betaald. Maar ja, zeer bruikbaar als smoes.
 
 
 Als je binnen een fabriek diverse loonschalen hebt en alleen de onderste worden verhoogd, dan kun je snappen,  dat mensen die daarvoor al ongeveer op de hoogte van het huidige minimumloon zaten, nu ook wat extra betaald willen worden, omdat hun functie/verantwoordelijkheden duidelijk hoger liggen dan die van de lieden die nu minimumloon krijgen.  Dat is bij veel Duitse bedrijven ook het probleem.  Het minimumloon is tot daar aan toe, maar je ziet een verschuiving/verhoging over een heel scala van loonschalen.
 Om dat een smoes te noemen gaat mij wat erg kort door de bocht.
 
 Overigens juich ik een minimumloon van harte toe.
 
 Maarten
- 
				Een prijsverlaging van 20% is nogal wat. Lijkt mij in ieder geval goed nieuws.
 
 
 Mooie verlaging na alle prijsstijgingen. En dan nog kan het uit voor producent en handel. Het verschil tussen inkoop en verkoopprijs bij een modeltrein is meestal behoorlijk. Blijkbaar zit er voor Nederland ook nog eens een importeur tussen. Het kan nog goedkoper als die er tussen uit wordt gehaald zou je mogen veronderstellen. Andere fabrikanten leveren ook al rechtstreeks aan de detailhandel.
 Maar goed verkrijgbaarheid en snelle levering uit voorraad is ook zoiets, dan kies ik in veel gevallen nog steeds voor snel-en-dan-maar-ietsje-duurder uit Duitsland.
- 
				Liggen de Nederlandse adviesprijzen van Tillig nu dan 20% lager dan de UVP in Duitsland?
 
 of liggen de NL prijzen nog %% boven die in Duitsland?? (we hebben hier tenslotte ook een hoger BTW tarief :()
- 
				De "oude" adviesprijs was precies dezelfde als die in Duitsland.  De 2% BTW verschil werd dus al door de Nederlandse winkelier voor eigen rekening genomen, uit concurrentieoverwegingen.
 De adviesprijs nu ligt 20% onder de Duitse adviesprijs.
 
 Naar aanleiding van een vorige opmerking:
 En dan nog kan het uit voor producent en handel.
 
 Dat geldt alleen voor de producent in dit geval, die stuurt dezelfde rekening.  En de handel, oa de importeur, kan hier helemaal niet mee uit. Dit is een noodmaatregel tegen het volstrekte prijsbederf in Duitsland.  En hoe dat mogelijk is?  Misschien toch extra kortingen vanaf fabiek?  Dat vermoed ik en daar heb ik al jaren bezwaar tegen gemaakt bij Tillig.
 
 De importeur ertussenuit halen ?  Vooral doen, verdwijnt Tillig tenminste helemaal uit Nederland.  De winkeliers verdwijnen vanzelf al, hoef je niks meer aan te doen.  Ook hier op Beneluxspoor niet meer over jeremieeren.
 
 Maarten
- 
				Raar volk die modeltreiners. Stijgen de prijzen dan is iedereen in rep en roer. Begrijpelijk. Maar als de prijzen dalen is er net zoveel tramelant. Het is nooit goed. We zien steeds meer modelbouwzaken er mee stoppen. We halen het liever bij de buren, totdat we verplicht zijn bij de buren te winkelen. Over prijsverlaging gesproken, stond enkel jaren terug bij mijn treinenboer in de winkel, toen ze een mailtje kregen dat digikeijs (toen nog andere naam) hun verlichtingsets in de aanbieding deden.  De verkoopprijs nog lager als de inkoop voor de winkelier. Die bedenkt zich wel voordat die weer van alles op voorraad neemt.
 
 Groeten Jan
- 
				Leuk om weten, dus ik voel me wel geroepen om nu via de PM een aantal winkels te vinden die ook tot in België willen leveren.
 Heb binnenkort toch nog een 30-tal flex H0-elite (85125) nodig.  ;)
- 
				Bestellen in het buitenland is helemaal niet de oorzaak van het verdwijnen van winkels. Het zou me verbazen als meer dan een paar procent van de NL uitgaven aan modelspoor in het buitenland worden gedaan. Dat kan voor een nichemerk als Tillig anders zijn, omdat het al bijna nergens op voorraad is, maar zelfs dat vraag ik me af. De modelspoorhandel concentreert zich onder invloed van internet en krimpende belangstelling. Grenzen worden dan wat minder belangrijk en de functie van importeur erodeert geleidelijk. Maar dat is de volgorde, niet omgekeerd en modelspoorders zijn wat dat betreft helemaal niet bijzonder.
			
- 
				 en de functie van importeur erodeert geleidelijk.  
 Zwak uitgedrukt.  Ik zou eerder zeggen met rasse schreden.
 En de winkels ook, maar dat proces vindt ook in Duitsland plaats.
 
 En daarna is het :  ieder voor zich en god hebben we afgeschaft.
 Maar gelukkig is ook deze importeur op een leeftijd, dat die over een tijdje gaat zeggen:  zoek het lekker zelf uit.  Maar dat zei ik geloof ik 10 jaar geleden ook al, en toen begon ik er juist mee, dus de spoorhobby is wat taaier dan gedacht.  De ouderwetse "handel" niet, daar is/blijft weinig van over.
 
 Want hoe zou een voldoende aantal jongeren nog geinteresseerd kunnen raken, als het bijna alleen nog maar via internet gaat ?  Laat staan ouders, die in het voorbijlopen van een winkel zouden kunnen denken:  leuk zo'n trein, misschien wel als cadeau.
 Maar ook daar geen buitensporig verschijnsel:  zie diverse berichtgevingen, die alle melden, dat 50% of meer van de winkels gaat verdwijnen, binnen afzienbare tijd.
 
 Dus; Tillig niet in Nederland kopen, des te eerder ben ik weg
 
 Maarten
- 
				Want hoe zou een voldoende aantal jongeren nog geinteresseerd kunnen raken, als het bijna alleen nog maar via internet gaat ?   De internetgeneratie?
- 
				De internetgeneratie mag bewijzen, dat die ouwe zakken alleen maar aan het zeuren waren.  Of bewijzen, dat die toch gelijk hadden.
 Maakt eigenlijk niet uit, de wereld draait door, dus de nieuwe generaties mogen prima vinden wat ik afschuwelijk vind.
 
 Maar laten we teruggaan naar het onderwerp Tillig en de prijsverlaging.
 
 Maarten
- 
				Welcome to the new order, Maarten :) ;)
			
- 
				Dus; Tillig niet in Nederland kopen, des te eerder ben ik weg
 
 Maarten
 
 
 Zoveel persoonlijkheid verliezen zou jammer zjn Maarten.  :)
 Wel één welgemeend advies. Misschien moet je stoppen met het uitdelen van sneren richting mensen die teveel op internet of in het buitenland zouden kopen en daarmee de ondergang van de hobby zouden veroorzaken. Zo is het niet. Overal veranderen productie- en distributieketens omder invloed van de technologie. Bij modelspoor nog gecompliceerd door een krimpende markt. Het heeft voor- en nadelen, maar de individuele klant of werknemer staat betrekkelijk machteloos.
- 
				Dus; Tillig niet in Nederland kopen, des te eerder ben ik weg
 Maarten
 
 
 Maarten, waar in Nederland vindt ik een goede internet-winkel waar ik een uitgebreid assortiment Tillig TT kan kopen (en waar voorraad is zodat snel geleverd wordt....???
 Ik ken deze NL winkel niet en ben 'genoodzaakt' om bij de buren te kopen. Ja via internet, bij gerenommeerde winkels (waar je ook zou kunnen kijken, maar ja de afstand en dan de benzine prijzen  :-\) Gelukkig is er internet....
 
 
- 
				Niet. 
 TT is in Nederland al jaren volstrekt niet gangbaar, dus wat jij vraagt zul je hier niet aantreffen.
 Dat heeft echter niks te maken met A/ verkrijgbaarheid / bestelbaarheid van andere gangbare Tillig artikelen, zoals het railmateriaal  B/  de prijsvorming
 
 Maarten
- 
				Wat heb je geslikt of gedronken ?Wat een chaos verhaal Maarten..en welke fabrikant zou zich ongeloofwaardig maken door voor 1 land de prijs onder hun advies te gooien..vertel?
			
- 
				Jongens, laten we eens ophouden Maarten te sarren. Als Maarten het zonde vindt dat de modeltreinwinkels uit het straatbeeld verdwijnen, dan ben ik dat met hem eens. Ook ik denk dat het niet goed is voor het voortbestaan van de hobby. Modeltreinen zijn iets anders dan kleren en een TV. Die heb je nodig. Dat de internetgeneratie het mogelijk prachtig vindt (of gewoon onontkoombaar), het zij zo. Ik vindt het jammer dat begin volgend jaar weer een echte modeltreinenzaak (Willies in Eindhoven) zijn deuren gaat sluiten. Nee, niet direct vanwege het internet, het is de leeftijd van de eigenaar. Wellicht indirect wel vanwege het internet, het vinden van een opvolger is tot nu toe niet succesvol. De jacht op goedkoper, goedkoper erodeert wel degelijk het winkelbestand. Laten we terug gaan naar het onderwerp "Prijzen Tillig omlaag". Dat is toch wat we willen?
 
 Ted
- 
				Jongens, laten we eens ophouden Maarten te sarren. Laten we terug gaan naar het onderwerp "Prijzen Tillig omlaag". Dat is toch wat we willen?
 
 Ted
 
 
 Helemaal mee eens.
 Mart
- 
				Niet. 
 TT is in Nederland al jaren volstrekt niet gangbaar, dus wat jij vraagt zul je hier niet aantreffen.
 Dat heeft echter niks te maken met A/ verkrijgbaarheid / bestelbaarheid van andere gangbare Tillig artikelen, zoals het railmateriaal  B/  de prijsvorming
 
 Maarten
 
 
 Maarten, nu snap ik er niets meer van.
 Het onderwerp is Prijzen Tillig omlaag (hebben we altijd te veel betaald???)(Tillig heeft de prijzen in D met circa 10% verhoogt en in NL gaan de prijzen met 20% na beneden, zijn nu de prijzen 30% lager dan in D? :D (geloof er niets van)
 
 Je zet je af tegen internet en kopen bij de buren, dit zou ten kosten gaan van de Nederlandse winkelier en importeur. Wat je zelf ook weet, is Tillig groot in TT, tot enige jaren gelden had Tillig zelfs nog geen H0 assortiment.
 
 Je vervloekt zowat iedereen die via internet de aankopen doen en vooral diegene welke dat ook nog in D doen en natuurlijk niet vergeten de 'dozen' schuivers.
 
 Ik ben best bereid op in NL Tillig te kopen  en dan krijg  als reactie dat dit enkele 'gangbare' artikelen gaat.. lijkt erg op dozenschuiven..
 Ik verwacht van de verkoop organisatie (fabrikant (importeur) en detaillist ) een service en deskundigheid tegen een nette prijs.
 Ook verwacht ik dat het gehele assortiment leverbaar is. Ik begrijp dat de winkelier/importeur niet alles op voorraad kan hebben. Gelukkig zijn in Europa de grenzen open en de TNT/DHL's leveren ook snel de grens over.  Enkele dagen tot een week wachten is echt geen probleem.
 
 Uit jou reactie maak ik op dat je echter enkele de 'hard'lopers (of in jouw woorden gangbare' Tillig artikelen) wil verkopen.. jammer een gemiste kans.
 
 In plaats je te verzetten en te klagen tegen de huidige tijd zijn er nu volop kansen om bv Tillig aan de man te brengen. Gebruik deze!
 Zo maar een idee: Waarom richt je in NL in samenwerking met dealers geen Tillig internetwinkel op waar het complete assortiment kan worden besteld. Afhalen kan dan bij een winkelier of je laat het thuis afleveren. Je bied dan ook aan de gene waar geen winkel in de buurt is de mogelijkheid om in NL Tillig te kopen en de winkelier kan ook minder 'gangbare' artikelen aanbieden zonder deze op voorraad te hebben.
 
 
 
- 
				Als het over verkrijgbaarheid gaat kijk ik altijd even bij MTE. Daar staat een uitgebreid programma TT rails op de website, maar de stoplichtjes die de beschikbaarheid aangeven ontbreken daar. Daaruit concludeer ik dat ze het wel kunnen leveren, maar niet op voorraad hebben. En daar ga ik met Maarten mee, de omzet aan TT in Nederland is zo gering, dat het voor een winkelier niet lonend is om het op voorraad te hebben. 
 
 Wat de prijsaanpassing betreft, als ik het goed begrijp is het algemeen prijspeil verhoogd, en daarna zijn de prijzen voor Nederland met 20% verlaagd. Wat de strategie daarachter is weet ik niet, maar voor de Tillig kopers is het mooi meegenomen.
- 
				
 Zo maar een idee: Waarom richt je in NL in samenwerking met dealers geen Tillig internetwinkel op waar het complete assortiment kan worden besteld. Afhalen kan dan bij een winkelier of je laat het thuis afleveren. Je bied dan ook aan de gene waar geen winkel in de buurt is de mogelijkheid om in NL Tillig te kopen en de winkelier kan ook minder 'gangbare' artikelen aanbieden zonder deze op voorraad te hebben.
 
 
 Ik denk dat je dan prima met de tijd meegaat. Internet is en blijft een gemakkelijk medium voor mensen, bestellen, betalen en het liefst s'morgens op de stoep. Je ziet het aan grote aanbieders zoals Bol en Coolblue. Zo snel mogelijk leveren is wat de klant nou eenmaal wil.
 
 En ja, het is de doodsteek voor een gewone winkel..... helaas is die vooruitgang op alle fronten en in alle bereiken van winkels etc niet meer te stoppen.
- 
				Wat heb je geslikt of gedronken ?Wat een chaos verhaal Maarten..en welke fabrikant zou zich ongeloofwaardig maken door voor 1 land de prijs onder hun advies te gooien..vertel?
 
 Goeie suggestie, ik zal maar eens wat gaan slikken.  En wat minder water drinken. :D
 En ongeloofwaardigheid ? Tillig laat al jaren toe, dat een winkelier en een internethandel (bij name : Lippe en Conrad) ver onder de adviesprijs verkopen. Dat doet de fabrikant dus niet, maar laat het wel toe. Vrij Europa, je weet wel.
 Nu is er 1 importeur, te weten ikzelf (Eurotrein), die in Nederland de adviesprijs van de fabrikant (Tillig) helemaal onderuit haalt.  Of de fabrikant het daar nou mee eens is of niet. Vrij Europa, je weet wel.  Dat heet pas echt de concurrentie aangaan.
 Het zou pas ongeloofwaardig zijn, als de fabrikant (Tillig) zich nu zou gaan verzetten tegen iets, wat in eigen land (Duitsland) al jaren toegelaten wordt. Als dat zou gebeuren, zou ik meteen een klacht in Brussel indienen.
 Overigens levert Conrad Nederland ook Tillig, dat dus niet van Eurotrein afkomt. En ik ben officieel erkende importeur ?  Ja, daar maakt Tillig zich werkelijk ongeloofwaardig mee, al jaren, om niet te zeggen onbetrouwbaar.
 
 Dus laten we allen blij  :D zijn, want hier heeft Europa precies wat het hebben wil: open markt, vrije concurrentie.  En 20% onder de adviesprijs en goedkoper dan in Duitsland. (y)
 
 Maarten
- 
				Heb zomaar het idee dat de zaken even wat minder gaan en dat het komkommertijd is. Overigens vind ik deze reacties niet echt zakelijk overkomen. Maar Maarten denk aan je bloeddruk, dit is het stukje rails echt niet waard.
 
 Suc6 en tel even tot een miljoen en terug.
 
- 
				Ga niet zeiken over je bloeddruk Maarten, daar heb je pillen voor.. ;)
 
 Maar ga je me nu echt vertellen dat Tillig voor elke importeur / handelaar andere prijzen heeft?
- 
				Oh yep, en 20% onder de adviesprijs gaat vaakvan je eigen winst af...of geeft Tillig een bonus deze dagen ?
			
- 
				Dit kan ook allemaal via een PB worden behandeld.
			
- 
				 zodat per saldo de prijzen min of meer wel gelijk blijven.
 
 
 De prijzen in Nederland zijn 20% gezakt.
 Maarten
- 
				Zo heren, zullen we de toon weer matigen?
 
 Eelco
 team forummoderatoren BNLS
- 
				Vaak zie je zo'n prijsdump actie ook als laatste ademteug, nog ff rap van zoveel mogelijk voorraad / winkeldochters afkomen en er dan mee kappen.....
			
- 
				Ok, dit hele draadje werd me dus pas op pagina drie of zo duidelijk. Het was me niet duidelijk dat Maarten zèlf de importeur van Tillig was die zèlf de prijs heeft verlaagd. Wat eerst las als "Maarten vindt het raar dat de prijzen zakken onder die van Duitsland" wordt dan opeens een bewuste actie van diezelfde Maarten :)
 
 Qua communicatie is het allemaal erg verwarrend. Maarten, misschien nog even een rustige samenvatting plaatsen? Het enige dat me nu duidelijk is is dat de adviesprijzen in NL 20% lager liggen en dat je Tillig een trap in de edele delen wenst te verkopen ofzo :)
 
 Reinout
- 
				Samenvatting:
 de adviesprijzen van Tillig in Nederland zijn (na de prijsverhoging per 1 augustus 2015) met 20% verlaagd ten opzichte van de door Tillig per 1 augustus 2015 uitgegeven adviesprijzen.
 
 Duidelijker kan ik het niet maken.
 
 Mijn edele delen zijn inmiddels weer genezen.
 
 Maarten.
- 
				Hallo Maarten,
 
 even voor mij: betekend dat de adviesprijzen in NL nu 20% lager zijn dan benoemd op de website van Tillig zelf?
 Geld dit voor alle artikelen, dus ook TT welke besteld moet worden?
- 
				Volgens mij levert Lippe ook met 20% korting.
			
- 
				Zucht....
			
- 
				Ja euh Bert, dan moet je niet iedereen binnen laten hoor... ;D
			
- 
				 :D
 
 Misschien moeten we de toelatingseisen maar eens aanscherpen.. ;)
 
 (Self destruct in 24 hours)
- 
				even voor mij: betekend dat
 
 
 Duidelijker kan ik het niet maken:  wat Tillig op hun website zet, ga ik niet controleren en ben ik niet verantwoordelijk voor, maar ik neem aan dat dat dezelfde prijzen zijn als in hun uitgegeven adviesprijslijst.
 
 Ja, ja, ja,   20 % op alles wat je maar wil.
 
 Maarten.
- 
				Ohhh :-*
			
- 
				 (y) Alles wat goedkoper wordt is toch mooi meegenomen? 
			
- 
				Tot op zekere hoogte wel ja. Maar ergens word er een prijs betaald en dat gaan we ergens in de toekomst voelen. En dan piept iedereen weer anders....
			
- 
				Maar, zoals Silvolde al zegt, bij Lippe dus ook 20%.... Dus wat is nu het voordeel van het in NL bestellen??? Pfff
			
- 
				Adviesprijzen en kortingen zijn helemaal niet interessant, sterker nog, werken alleen maar verwarrend. Wel vier pagina's lang hier. Kijk gewoon naar de prijs in de (internet)winkel, dat is wat je uiteindelijk betaalt.
 
- 
				Precies. (y)
			
- 
				Tillig, mijn favoriete merk! Zijn geweldig bezig met hun 1:87 smalspoorinitatieven, dat mag ook graag de aandacht hebben. En dat nu voor 20% minder. Mooi op tijd, want er komt me toch een mooie H0m lok aan. (y)
 
 Net zijn de herfstnieuwtjes uitgekomen. Compleet off-topic, maar dat was hier toch al aan de gang:
 http://tillig.com/Neuigkeiten/aktuelles-28_08_Veroeffentlichung_Herbstneuheiten_2015.html
- 
				Tillig, mijn favoriete merk! Zijn geweldig bezig met hun 1:87 smalspoorinitatieven, dat mag ook graag de aandacht hebben. En dat nu voor 20% minder. Mooi op tijd, want er komt me toch een mooie H0m lok aan. (y)
 
 
 Sven, tipje van de sluier. (RTM 37) ???
- 
				Maar, zoals Silvolde al zegt, bij Lippe dus ook 20%.... Dus wat is nu het voordeel van het in NL bestellen??? Pfff
 
 
 Mag ik vragen naar de bron ? Een bewering zegt me niks.
 
 Willikeurige greep uit Tillig artikelen:  rail, personenwagons, goederenwagons, onderdeel.
 (85125, 85343, 85353, 85390, 74862, 74829, 76589, 76561, 76617, 76912)
 Geeft bij Lippe allemaal slechts 17% korting aan (op promilles verschil na).
 
 Dus hier wordt weer iets ongefundeerd beweerd.
 
 Bronnen:  prijzen site Lippe, adviesprijs Tillig zoals ook op de site van Lippe aangegeven, site Tillig.
 Kan iedereen zelf controleren, ook fans van Lippe.
 
 Maarten.
- 
				Op aankopen bij Lippe krijgt je 3% bonustegoed, te besteden bij volgende aankopen. Totale voordeel komt daarmee op 20%, ongeveer...
 
- 
				Hoi,
 
 We zullen het anders doen.
 Een flexrails artikelnummer 85125 wordt als advies prijs door Tillig op 6.20€/st. doorgegeven.
 
 Dus klopt het dan dat deze bij u rond 4.95€ kost?  (normaal 4.96€ maar we ronden af naar beneden.
 
 Dave
- 
				Discussie lijkt een beetje "anti-Lippe" te worden..... zit daar soms het probleem? Geen idee wat Tillig bij andere Duitse aanbieders kost overigens...
			
- 
				Dan staan bij MTE-Vlaardingen ook gewoon de UVP in de prijslijst  ???
 Dus waar wordt die 20% korting gerekend?
 Ik koop mijn Tillig sporen momenteel goedkoper in België  8)
- 
				Nou ja, de bedoeling is kennelijk dat de winkelprijzen in Nederland ongeveer gelijk worden aan de prijzen in Duitsland. Dat was misschien ook wel bereikt als de adviesprijs ook echt een adviesprijs was geweest. Blijft het feit dat het assortiment van Tillig bij grote Duitse internetshops als Lippe grotendeels op voorraad is en bij Nederlandse internetshops nauwelijks. 
			
- 
				@Op aankopen bij Lippe krijgt je 3% bonustegoed, te besteden bij volgende aankopen. Totale voordeel komt daarmee op 20%, ongeveer...
 Diverse Nederlandse winkeliers werken met klantenkorting, kortings(spaar)kaarten of wat dies meer zij, soms oplopend tot 5%. Totale voordeel komt daarmee op 20 tot 25%, ongeveer...
 
 @Dus klopt het dan dat deze bij u rond 4.95€ kost?  (normaal 4.96€ maar we ronden af naar beneden.
 Niet bij mij, in de Nederlandse winkels. Ja.
 
 @Discussie lijkt een beetje "anti-Lippe" te worden.....
 De discussie leek mij een beetje "pro-Lippe" te worden, waarbij ook nog eens onjuiste beweringen gedaan worden.
 
 @Dan staan bij MTE-Vlaardingen ook gewoon de UVP in de prijslijst  ??? Dus waar wordt die 20% korting gerekend?
 Dat weet ik niet, UVP is een Duitse prijs. Als bij MTE de oude Nederlandse prijzen staan, zijn die nog niet aangepast.  Overigens wordt er geen korting gegeven, maar is de prijs 20% lager geworden.
 
 Maarten.
 
- 
				Zolang de BTW-tarieven in EU van elkaar verschillen zullen er altijd prijsverschillen zijn.
 
 Dus met andere woorden: in een land met het laagste BTW-tarief is het juist goedkoopst om daar treinmodellen e.d. te kopen. In dit geval is dat in Luxemburg (17% BTW).
 
 Dus heren sla je slag!
- 
				Beste Maarten, 
 
 Voor mij persoonlijk is deze discussie een déjà vu toen eind 70-er jaren van de vorige eeuw de gesprekken over aankopen tegen Duitse prijzen opgang maakte. Aangezien wij beiden in ongeveer dezelfde leeftijdsfase zitten ben ik er zeker van dat die verhitte debatten U ook niet ontgaan zijn.  Zelf was ik bij bezoek aan hobbyzaken onbedoeld geregeld deelgenoot van dit soort discussies.
 
 Inmiddels zitten we in één grote Europese markt met één munt en biedt Internet de nodige mogelijkheden om zich over de grenzen te oriënteren. Dit geldt zowel voor de nieuwe artikelen als voor de tweedehands markt. Deze veranderingen bieden zowel kansen als bedreigingen met de uitdaging om hierop in te spelen. Het leveren van toegevoegde waarde is één facet om aan klantenbinding te doen evenals het werken met klantenkaarten en zo.
 
 De veranderende en ook door ouderdom inkrimpende markt heeft ook zo zijn gevolgen voor de terugloop in het aantal winkels waardoor voor velen de afstand naar een gespecialiseerde hobbyzaak vergroot wordt. Het feit dat er mede vanwege de oplopende investeringen steeds minder op voorraad gehouden wordt leidt ertoe dat er steeds meer via Internet gekocht wordt.
 Voor wat betreft een bestelling via Internet moeten vanzelfsprekend ook verzendkosten meegerekend worden; hierbij is de service van de verkoper essentieel. De aanschaf van rijdend materieel is hierbij kritischer dan rails en wissels. Wordt een probleem snel en naar tevredenheid afgehandeld? Voor mij en zeker ook voor vele andere forumleden is dit essentieel  voor het opbouwen van klantenbinding.
 
 In mijn eerdere bijdrage verwees ik kort naar een voorraadhoudende webshop die voor mij aan de hierboven genoemde voorwaarden voldoet. Zonder verder nog over procentpunten te kapittelen wil ik er tot slot op wijzen dat er zonder verzendkosten geleverd wordt.
 
 Groet,
 Rob (Silvolde)
 
- 
				...de oplopende investeringen steeds minder op voorraad gehouden... 
 Ja, neem je flink Roco loks op voorraad en dan maar gokken dat die niet straks in de ramsj terechtkomen? Of rails vlak voordat Roco met een leuke actie komt?
 En wat als je als winkelier flink wat geïnvesteerd hebt in het assortiment Tillig? Dan is van de ene dag op de andere 20% van je investering in rook opgegaan...
 
 Life is a battlefield...
- 
				Ik volg dit draadje al een tijdje en reageer nu pas. Ik vind het jammer dat er soms zo negatief wordt gedaan. Ik zou zeggen wees blij dat de prijs omlaag gaat.  Het staat natuurlijk iedereen vrij waar hij zijn modellen besteld maar vind het in ieder geval een mooi gebaar! Geeft mij weer reden om naar de lokale modeltrein winkel te gaan om mijn model te bestellen ipv in het buitenland. Draag zo ook mij steentje bij voor de lokale winkelier die het toch al moeilijk heeft.
 
 gr, Jeroen
- 
				UVP is gewoon een adviesprijs, de handelaar moet zelf maar kijken hoeveel winst hij wil maken..