BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Sjaak spoor op 22 October 2007, 23:32:19
-
Hallo allemaal,
Ik wil graag een klimspiraal bouwen. Ik ontkom echter niet aan
een stijgingspercentage van 4,0% in de binnenbocht, en 3,44% in de
buitenbocht. De radius binnen is 42cm (FL6125) en de raduis buiten is 48cm (FL6131). Ruimte voor een grotere straal of een recht stuk tussen
de bogen is er niet. Dus in feite komt het erop neer, het is dit of niks...
De treinen waar ik mee ga rijden zijn maximaal 130cm (incl. loc) dus niet
echt zwaar.
Wie kan mij advies geven? Zijn er ook mensen die positieve ervaringen
met degelijke stijgingspercantages hebben?
-
Sjaak: UTSF
Kees-Jan
-
Volgens mij probeert Kees-Jan je héél voorzichtig en in héél nette bewoordingen over te halen om de zoekmachine los te laten op dit forum. Ja toch Kees-Jan?
En voor wat het waard is, de aangegeven percentages lijken mij (te?) stevig. Is het mogelijk in de buitenbocht te stijgen en in de binnenbocht te dalen? Zo ja, dan zou ik eens een proefopstelling maken (met draadeinden om nog wat te kunnen bijstellen) om te zien of het gaat. Denk je nog wel even aan de overgangsbogen bij begin en eind van de spiraal?
-
Klopt helemaal. Het is zeker niet naar of vervelend bedoeld Sjaak maar ga idd eens zoeken hier op het forum en je zult een schat aan informatie vinden.
Kees-Jan
-
Hoe kom je aan 4%? In een cirkel met een radius van 42 cm kun je bij 2,5% ruim 6 cm stijgen. Het vrije ruimteprofiel is bij mijn weten voor H0 57 mm en daar kun je mogelijk wat van stelen. Dan heb je 3 tot 5mm over voor de ondergrond van de spiraal (triplex) dat je buiten het profiel ondersteunt met draadstangen (makkelijk voor de afstelling). Op Eurospoor is vast wel een voorbeeld van een dergelijke constructie te vinden. Het hogere niveau van de treintafel is uiteraard dikker, je zult dus minimaal twee cirkels nodig hebben om één niveau te stijgen.
-
@ Kees Jan: Had idd ook wel de zoekmachine gebruikt,
maar ik wilde graag weten of er ook mensen zijn met positieve
ervaringen voor dit 'probleem' dat kon ik dus niet vinden en ben ik een
nieuw topic begonnen.
@ Koos: Ik heb 9cm tussenruimte nodig! Bij een kleinere stijging van
3,5% (ipv 45) is dit niet mogelijk! Ik gebruik 16 stukken rails 6125,
dus iets meer dan 1 1/2 cirkel, want het spoor eindigt niet waar hij begint!
Het gehele traject is dubbelspoor dus ik wil niet kiezen tussen klimmen OF dalen.
-
Ja ook ik gebruik Fl.6125 en heb eenzelfde stijgingspercentage, alleen met meerdere wagons( 9 stuks) rijd ik in dubbeltractie.
-
Sjaak:
Maak anders een proefopstelling en ga het proberen en laat ververvolgens je bevindingen hier achter.
Kees-Jan
-
Indien mogelijk is het beter om het stijgende spoor aan de buitenkant te houden (indien de spiraal dus rechtsom stijgt trijdt de trein hier links..) dit zorgt ervoor dat je een net iets minder stijgingspercentage hebt.
Ik weet niet waarom je die 9cm nodig hebt maar alles wat je daarvan minder kan maken scheelt direct heel veel op de stijging.
Ik heb een soortgelijke spiraal en je merkt het direct als je ook maar iets minder snel stijgt, ik heb ook een proefopstelling gemaakt met draadeinde die je kan aanpassen. Vooral de wat oudere modellen hebben moeite met een stijging. Dus zeker raadzaam om het stijging percentage zo laag mogelijk te houden.
-
Hallo, ben ik weer bedankt voor jullie reacties.
Ik ga maar eens een 'proef' klimspiraaltje maken, met dit stijgingspercentage. Houd jullie op de hoogte.
@ Bart: Pantografen omhoog! Heb bovenleiding voor de sier, maar
kan ze niet elke keer voor de klimspiraal omlaag duwen.
@ CBX: Werkt die klouterspiraal bij jou wel goed? En heb je ook 9
9cm tussenruimte?
Als iemand nog vragen of opmerkingen heeft, ik hoor het graag!
Groet, Sjaak S
-
@ CBX: Werkt die klouterspiraal bij jou wel goed? En heb je ook 9
9cm tussenruimte?
8 cm i.v.m. de FL.ongevallenkraan waarbij de giek het hoogste punt is.
Als je mij een emailtje stuurt met je emailadres dan stuur ik je een paar foto's.
-
Sjaak net even aan de keukentafel zitten meten met een E-Loc op een stukje rails met de pantograaf omhoog: 8cm.
Zelf klim/daal ik straks met 2,5% en dan heb ik per winding in de binnenbocht (3,58 meter) 8,95cm hoogte verschil en in de buitenbocht (3,94 meter) 9,85cm hoogte verschil. (Piko A gleis R2 en R3 met 94cm/2 rechte rails er tussen).
De pantograven komen bij mijn baan niet tegen de rijdraad aan maar blijven er net 2 mm onder (met een stukje visdraad of dun ijzerdraad vast gezet).
Kees Jan
-
CBX, de rest wil die ongeluks foto´s ook wel zien hoor!
Kees Jan
-
@ Kees Jan, bedankt voor je informatie, maar ik denk persoonlijk
dat je met 3,5% zonder problemen wel weg komt.
Maar ik ga het proberen (met een langte stoomloc en veel wagons)
en laat het jullie weten!
PS: Weet iemand hoe je de hoogte in Wintrack exact kan instellen
bij de automatische hoogtecontrole?
-
CBX, de rest wil die ongeluks foto´s ook wel zien hoor!
Kees Jan
Welliswaar is dit geen klimspiraal maar wel een hele klim waarbij je achteraan ziet dat er een dubbelspoor onder het bovenspoor doorloopt. De ruimte is daar 8 com.
De stijging is 28 cm op 5 mter lengte, een soort "Schiefe Ebene" in Duitsland.
(http://www.scheurders.nl/modules/coppermine/albums/userpics/10014/normal_asbak.jpg)
-
CBX: Bedankt voor de pics.
Vraagje in het algemeen: rijden treinen in Duistland en Zwitserland
nou in het grootspoor links of rechts? Mischien een domme vraag,
maar ik heb nl. verschillende dingen gelezen op het internet.
Ik wilde daarom alle opties open houden, maar als ze rechts rijden stijgt
ie in mijn geval in de buitenbocht en kom ik met z'on 3% weg...
-
Duitsland rijdt rechts, Zwitserland links.
Nog meer linksrijdende landen: Engeland, België, Frankrijk, Italië.
-
Zelf heb ik ook een klimspiraal in mijn modelbaan. Ik vond hem zowiezo al lastig om te bouwen en mijn ervaringen zijn heel verschillend. De ene loc rijdt probleemloos naar boven met een sleep van 15 goederenwagons een ander krijgt het niet voor elkaar.
Ik weet wel dat de klimspiraal in mijn nieuw geplande baan (ja, ik ga opnieuw beginnen) niet zal terugkeren.
-
PS: Weet iemand hoe je de hoogte in Wintrack exact kan instellen
bij de automatische hoogtecontrole?
Sjaak,
Ik heb zelf een Duitse versie, ik weet niet of er een Nederlandse versie van Wintrack is dus ik geef de mogelijkheden maar in beide talen aan.
Ga in je hoofdscherm naar het pulldown menu "Opties" (optionen).
Kies daar "Beeldscherm" (Bildschirm).
Selecteer het tabblad "3D-aanzicht" (3D-Ansicht)
Onderaan dit tabblad is een veld "Spantenuitsparing"? (Spantenausschnitt) die voor H0 de hoogte in mm aangeeft. Werk je in andere schalen dan zal je de voor die schaal noodzakelijke hoogte moeten omrekenen naar een H0 hoogte.
Succes!
Denk er overigens wel aan dat je niet alleen hoogte moet hebben om je trein te laten rijden maar dat je bij evt. ontsporingen ook ruimte hebt om e.e.a. te hersporen. Als de spiraal van zowel binnen- als buitenzijde bereikbaar is zaal het met de minimale treinhoogte wel gaan.
Je kunt tot slot misschien nog wat ruimte winnen door de pantograven door een vaste 'bovenleiding' van metalen strips of zelfs VD-installatiedraad naar beneden te drukken. Je moet dan alleen aan het begin en het einde van de spiraal een overgangsconstructie maken waarbij die 'bovenleiding' langzaam omhoog gaat waarbij de panto weer tot maximale hoogte kan uitveren.
Zie hiervoor bijvoorbeeld de website van Gerolf Peeters (http://www.meb.gerolf.be/index.htm?N203030)
(http://www.meb.gerolf.be/debouw/bm/helix/g/80tussenbovenleidingdetail.jpg)
-
Heb zelf 2 klimspiralen in mijn baan, die dan ook mekaar nog eens kruisen. Vrije hoogte bovenkant spoor en onderkant plaat is 9 cm en voldoende om met omhoogstaande panto zonder rijdraad eronderdoor te gaan. Panto worden echter bij mij ook vastgezet tot 2 mm onder rijdraad maar dat is een andere topic.
Resultaten zijn goed..... ROCO/TRIX rijdt vlot met 1 lok en 12 personen wagens naar boven. Oudere 4 delige Liliput NPZ stellen halen het echter amper en zelfde voor oudere FL lok met 8 wagens die het zonder dubbeltractie niet haalt.
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/spiraalopbouw1-1.jpg)
Hellingsgraad is zelfs maar 2 % en diameter ongeveer 1500/1800 mm. Veel hangt dus ook af van je loks ;D
-
@ Kees Jan: Had idd ook wel de zoekmachine gebruikt,
maar ik wilde graag weten of er ook mensen zijn met positieve
ervaringen voor dit 'probleem' dat kon ik dus niet vinden en ben ik een
nieuw topic begonnen.
Tja, dat is eigenlijk al veelzeggend.
@ Bart: Pantografen omhoog! Heb bovenleiding voor de sier, maar
kan ze niet elke keer voor de klimspiraal omlaag duwen.
Je moet wel realiseren wat precies je probleem is en daarbij de juiste oplossing vinden. Je probleem is namelijk dat je pantografen zonder bovenleiding te ver omhoog steken.
Dan kun je inderdaad de tussenruimte vergroten, maar dat is de verkeerde oplossing. De oplossing is om voor bovenleiding te zorgen, of je pantografen niet te ver omhoog laten steken. Dat eerste kun je doen met een stuk koperdraad of voor mijn part teflon op een stukje hout; het tweede met een stuk visdraad.
Oké, dat is al allemaal hier verteld, maar dit bericht is meer bedoeld als een samenvatting en een aanmoediging om lateraal te denken (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lateraal_denken) om een probleem op te lossen.
- Peter