BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: henk op 22 October 2007, 22:18:54
-
... de L-verlichting of de handrail over de hele lengte?
-
Oud L sein vanaf 18-03-1963.
Omgekeerd L sein vanaf 20-05-1963
Lange hekken ongeveer gelijk met de invoering van het NS-vignet vanaf 1970.
Stephan.
-
Klopt, ik heb een foto van een geel-grijs exemplaar zonder
de lange handrail.
groet,
marco-
-
Dank.
Wil per se tweepuntsverlichting, dus dat worden korte stukkies handrail.
Ben een gekregen geel-grijs DKM afdankertje aan het opknappen naar een mooie bruine. Tamelijk zinloos met de Roco op komst, maar wel leuk.
-
Ben zo ver gevorderd.
Het is bruin en het rijdt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dkm1.jpg)
Nog wat onderdeeltjes scoren op Eurospoor.
-
Ziet er netjes uit.
Maar de schoorsteen op de cabine hoort bij de Webasto kachel. En die werd pas in de jaren 1970 ingebouwd. Dat past dus niet bij de 2-punts verlichting en de korte hekken.
-
Bovendien hoort die "paddestoel" aan de andere zijde van de cabine te zitten (kant lange huif),
kwestie van de cabine even 180 graden draaien.
-
Ah ja, okay, cabine omdraaien, pijp eraf en maar weer met wat plaumuur en verf in de weer. :)
Ik heb wel heel kleine SMD-ledjes gekocht zeg. ???
-
Maar even de elektriek geupdate. Hij doet het nog ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/printjen.jpg)
Het stekkertje voorop het printje is voor de aansluiting van de verlichting. Ik wil per se wat originele lensjes scoren op Eurospoor.
Staat dit draadje nog wel in de goede rubriek? ???
-
Hoe zien die originele lensjes eruit en bij wie zijn die dan te krijgen, het klinkt interessant.
Groeten Stephan.
-
Klinkt interessanter dan het is.
Ik bedoel eigenlijk de oorspronkelijke lichtgeleiders. Daarvan zat er nog maar eentje in. De lensjes heb ik eraf gesneden en in het lampgat geduwd. smd-ledje erachter en het ziet er mooi uit.
Dat wil ik aan de andere kant precies zo en per se met de oorspronkelijke onderdelen. ;D In Houten stond laatst een man met een zak DKM 2400 onderdelen. Die hoop ik op Europspoor ook aan te treffen.
-
Wat voor weerstandje raden jullie aan om de SMD's aan te sluiten op de decoder?
(3x wit in serie, 2x rood in serie?)
nico
-
Dat hangt helemaal van de leds af Nico. De specificaties verschillen enorm.
Zelf ben ik daar redelijk primitief in. ;D Ik begin altijd met 1200 ohm. Bij 12 volt reduceert dat de stroom voldoende om er voor te zorgen dat de meeste leds niet kapot gaan. ;D Maar de lichtopbrengst kan dan nog erg verschillen.
De warmwitte leds die ik heb gebruikt zijn aan de felle kant en stralen me bij 12 volt en 1200 ohm nog oogverblindend tegemoet. Ik heb er nu 3300 ohm voor gezet dat ziet er beter uit. De rest dim ik wel met de decoder.
-
Net op tijd klaar voor de komst van het Roco broertje.
Met dank aan Rob voor de lensjes en het ontbrekende hekwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2474.jpg)
Een betere foto lukt even niet in verband met het beroerde licht.
Maar ik ben benieuwd of de Roco ook zulke mooie lampjes heeft. :)
-
Ziet er erg fraai uit.
-
Mooi hoor, heb je ook de sluitverlichting met losse led's. Ik heb gewoon het rode lampje voor een led vervangen, schijnt nu echter wel wat door in de cabine dus behoeft nog wat aanpassing.
De korte hekken moeten bij de bruine wel zwart volgens mij, zo te zien zijn ze nu bruin.
Groeten stephan.
-
Hekjes zwart?
Nee hè! ;D
Sluitverlichting heb ik maar laten zitten.
Het model heeft geen asb'tjes meer. Ooit heb ik vier drierailwielstellen gekregen - zou ook van Rob kunnen zijn - en die heeft Klaas Zondervan afgedraaid tot NEM tweerail norm. Huibert heeft me vervolgens laten zien hoe je ze (niet) moet monteren. Twee wielstellen zitten op een andere DKM 2400 en dit model heeft de overige twee gekregen.
IK vertel het maar, want het blijft toch aardig zo'n Beneluxrail/-spoor uitwisseling. :)
-
Even wachten met de verfkwast op de hekjes .....
Ik heb er een paar foto's op nagekeken en die laten bruine hekjes zien. Alleen op een foto van de VSM museumloc 2459 lijken de hekken zwart te zijn, en dat zijn lange hekken.
Ton
-
Vreemd, mij is alleen bekend dat juist de lange hekken bruin zijn.
Ik heb even zitten zoeken en ik heb kleurenfoto's van korte bruine hekjes gevonden maar deze zijn van na 1970, daarvoor zwart/wit en is het moeilijk te zien.
hier b.v. (http://www.nicospilt.com/Diesel_2400.htm)
-
"Diesellocomotieven in Nederland", blz 169, opname uit 1961; blz 177, opname uit 1962; blz 180, opname uit 1962; blz 181, opname uit 1963, Allemaal kleurenfoto's met bruine hekken.
Ook aardig: blz 176: 2473 in 1962 waarbij de verticale stangen geel en de horizontale stangen bruin zijn!
Ton
-
Nou da's dan duidelijk; bruin , heb ik ook weer wat geleerd en klopt de info die ik heb niet helemaal.
Staan er ook kleurenfoto's van korte zwarte hekken in dat boek ?
Stephan.
-
Sorry, heb ik niet kunnen vinden. Wel een twijfelgeval op blz. 188: Horizontale stangen gewoon bruin maar de verticale stangen zien er erg donker uit. Kan roest / vuil of lichtval zijn, maar kan ook zwart zijn.
Ton
-
Hij is fraai geworden Henk!
Het model heeft geen asb'tjes meer. Ooit heb ik vier drierailwielstellen gekregen - zou ook van Rob kunnen zijn - en die heeft Klaas Zondervan afgedraaid tot NEM tweerail norm. Huibert heeft me vervolgens laten zien hoe je ze (niet) moet monteren.
Nu je het zegt! ;D Kwam op zoek naar de onderdeeltjes voor jou wel dit tegen en ergens ging toen wel de herinnering spelen aan een discussie met Huibert over de vraag hoe die dingen gemonteerd moesten worden. Maar da's alweer lang geleden!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wieltjes.jpg)
Rob
-
Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij kan informeren over hoe je de wielen etc. moet schoonmaken. Mijn 2400 (met decoder) rijdt bijna niet op de baan. Daarentegen functioneert alles goed als de trein op de schoonmaakborstels staat. Ik zou graag alle flenzen, contacten etc. goed willen schoonmaken en de tandwieltjes willen invetten om uit te sluiten dat vervuiling de oorzaak is. Maar ik ben wat huiverige om de boel open te maken zonder tekening.
Heiko
-
De DKM 2400 heeft standaard Athearn draaistellen. Halverwege deze pagina (http://www.mcor-nmra.org/Publications/Articles/Athearn_TuneUp.html) krijg je een goed idee hoe zo'n draaistel uit elkaar te halen en te reinigen. Dat verhaal over de stalen wielen kun je vergeten, de DKM heeft al betere wielen.
Je kunt ook goed zien dat de stroomafname bijna foolproof is. Er is geen sprake van losse stroomafnemertjes die vuil kunnen verzamelen. Is het glimmende loopvlak van de wielen misschien aangetast?
Daaronder ook nog de beproefde methode om met behulp van tandpaste de tandwielen soepeler te laten functioneren. Zelf heb ik daarvoor wel eens JIF/CIF gebruikt. ;D Zonder gekheid, het resultaat is verbluffend.
-
Bedankt voor de link. Zal eerdaags beginnen eea te demonteren en schoon te maken.
M.i. glimmen de wielen nog voldoende, ze hebben ook weinig echte km gemaakt. Dus ik kan me niet voorstellen dat de loopvlakken zijn versleten.
-
Na het demonteren, werd zichtbaar dat de "electrische" verbinding tussen één draaistel en het frame niet goed functioneerde. Dit is namelijk een verchroomd plaatje (draaistel) dat in contact komt met een ringetje (op het frame). Beide waren gecorrodeerd.