BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: john26 op 07 September 2015, 16:04:48
-
Hallo allemaal,
Na een middagje stoeien kom ik niet uit het volgende probleem:
Bij een ESU Lokpilot V4 DCC kan je vanaf cv 67 tm cv 94 zelf een snelheidscurve instellen.
Dit werkt prima m.u.v. cv 67 en 94, deze kan ik niet benaderen via de ESU lokprogrammer, ze blijven grijs (disabeld) en kunnen niet gewijzigd worden.
Ik heb cv 29 bit 4 ingesteld, uren lopen zoeken op het internet maar geen oplossing gevonden.
Wat doe ik fout? ???
Bvd en groeten
John
-
Zo ver ik kan zien doe je niets fout maar een fout in de lokprogrammer software... Het is inderdaad gek dat je die twee niet aan kunt passen en dat komt ook niet overeen met de handleiding die spreekt van 67 tm 94. Ook blijven die twee sliders voor minimale en maximale CV2 en CV5 beïnvloeden terwijl er in de handleiding staat dat CV2, CV5 en CV6 niets doen als de lange curve gebruikt wordt (bit4 in CV29).
Oplossing, de waarde van CV2 ook in CV67 programmeren en de waarde van CV5 ook in CV94.
-
Hallo Timo,
Dank voor je antwoord maar ik snap niet wat je bedoeld, ligt aan deze kant denk ik. Ik kan genoemde cv's (67 en 94) niet programmeren dus waarde van cv2 en 5 (eenvoudige snelheidscurve) ook niet. Snelheidscurve eenvoudige stijl met cv 2 en 5 werkt wel maar geeft een minder mooi resultaat.
Groeten John
-
Ik had niet gezien dat je zelfs in CV programmeer mode in de LokProgrammer software CV67 en CV94 niet kunt aanpassen. Dit doet me weer eens denken dat de handleiding weer eens achter loopt op de feiten (gebeurd vaker) en dat de lokprogrammer het dus wel correct doet. In de handleiding staat dat dat dit alleen geld voor LoPi4 M4 en LoPi4 XL maar denk dat ze het aangepast hebben wat, zoals de handleiding ook zegt) eigenlijk makkelijker werkt. CV2 en CV5 zijn dus nog steeds de minimale en maximale snelheid. In de curve wil je gewoon een verloop hebben van 0% naar 255/100%(waarbij CV67 dus al 0% is en CV94 al 100% is). De curve geeft dan de snelheid relatief tot de ingestelde snelheid in CV5. (Dus hoogste stap is 255/100% van de snelheid van CV5.) De curve geeft dus alleen het verloop van de snelheid aan tussen de min (CV2) en max (CV5) snelheid aan.
Timo
-
Decoder nu ingesteld via cv's 2, 5 en 6. Werkt natuurlijk wel maar blijft vreemd😁
Ga toch eens verder zoeken.
-
Dat is ook weer niet nodig... Gewoon met de LokProgrammer software doen. Alleen MOET de curve van 0% naar 100% lopen. Wat 0% en 100% dan zijn bepalen de waarde van CV2 en CV5.
Voorbeeldje (even in procenten ipv 0 tm 255), je stelt met CV5 in dat de maximale snelheid in op 80%. Op stap 28 rijdt de trein dan met 80% van de snelheid die de loc onbeperkt kan want de curve staat op 100% voor die stap 100% x 80% = 80%). Stel dat je nu voor stap 14 de curve op 25% zet dan gaat de trein rijden met 25% van de ingestelde maximale snelheid. Dat is dus 25% x 80% = 20% van de onbegrensde snelheid.
Eigenlijk is het er dus veel makkelijker op geworden. Met CV2 stel je de ondergrens in, met CV de bovengrens. En met de curve teken je alleen een lijn tussen 0% en 100% voor de overige stappen waarbij 100% in de curve de instelde maximale snelheid van CV5 is.
Voordeel is, wil je ooit de maximale snelheid van de loc aanpassen hoef je alleen CV5 aan te passen. Alle tussenliggende stappen blijven bewaard relatief tot de ingestelde maximale snelheid. 25% van de ingestelde snelheid op stap 14 is dan nog steeds 25%, het is relatief geworden.
Timo
-
Ik snap wat je bedoelt, alleen moet ik eens nakijken of cv 94 ook echt de waarde cv 5 heeft. M.a.w. Als ik cv 5 op 65 zet ipv 255 moet de waarde van 65 ( in dit voorbeeld ) dus ook de waarde van cv 94 zijn. Uit mijn hoofd is dat niet zo maar ik ga ernaar kijken. Kom erop terug. Dank voor je meedenken!
-
Nee, dat is niet zo. De waarde van CV94 is altijd 255 (= 100% van CV5).
Om te testen of het werkt, open LokProgrammer, zet op het gebruik van de curve (use speedcurve => CV29 = 28). Pas met de sliders aan voor Maximum speed, bijvoorbeeld erg laag (CV5 wordt aangepast). Kijk dan of de loc ook echt traag rijdt.
De waardes van CV67 is altijd 0, die van CV94 altijd 255. De curve laat je een verloop maken tussen 0 en 255. Daarmee geef je relatief aan hoe het snelheidsverloop is tussen CV2 en CV5. De CV's tussen CV67 en CV94 moeten dus oplopen van 0 tot 255, ongeacht wat jij als maximale snelheid wil hebben.
Eigenlijk is het veel makkelijker maar je blijft te lastig denken ;) De curve geeft het verloop aan tussen de in CV2 en CV5 ingestelde snelheid, niet wat de minimale en maximale snelheid is.
Timo
-
Welke versie gebruik je? In 4.4.17 zaten ook fouten mbt de snelheid instellingen:
LokProgrammer4 - Release Notes
===========================================================
Version 4.4.19:
===============
- Added support for LokSound Select L.
- Added colored bars to sound states to indicate AUX-, logical- and sound mapping.
- Added icons to indicate state mapping and share usage in sound overview.
- Fixed wrong text in EHG388 speed display.
- Fixed a bug where sound simulator changed timer instead of share register.
Version 4.4.18:
================
- Fixed missing CV numbers at speedometer settings.
- Firmware version 2.0.1163 for SwitchPilot V2.0 and SwitchPilot Servo V2.0: Increased servo pulse time to 32 ms.
- Firmware 4.14.9217 for the V4.0 decoder family:
- Added new "Random strobe" effect, e.g. for Amtrak engines.
- Fixed motor pwm freuqency for LokPilot micro V4.0.
-
Nu geloof ik echt dat ik snap wat jij bedoeld ;D
Ben aan het werk, ben niet eerder in de gelegenheid dan as maandag om het uit te proberen, laat je het weten.
Ruudns: heb zowel de 17 als 19 versie geïnstalleerd. Het fenomeen doet zich in beide versies voor.
Groeten John
-
Deze manier van werken met de speed curve zit al in de firmware vanaf ergens in 2011. Vindt je ook uitgebreid beschreven in de manual.
En eigenlijk is dit een achterhaalde manier van werken stammend uit de begintijd van decoders. Toen was dit de enige manier om je snelheid aan te passen.
Een veel mooiere werkwijze is om via de motortuning CV's 51-56.
Eerste stap is om de decoder te leren wat de beste motorinstellingen zijn. Dit doe je via de CV54 truc. Schrijf daar 0 in en druk op F1. De loc schiet dan een stuk vooruit en de decoder bepaalt aan de hand van het gedrag en beste instellingen voor CV51-56.
Daarna stel je met CV53 de maximumsnelheid in.
Op die manier wordt het volledige regelbereik van de motor gebruikt voor een soepel gedrag.
Eventueel nog CV2 wat aanpassen voor de startspanning.
CV6 kan je dan nog gebruiken om je curve steiler of krommer te maken.
De decoder regelt de rest dan.
Die hele speed curve heb je dan niet meer nodig om zelf in te stellen.
Eigenlijk heb je dus een probleem wat geen probleem is. ;D
Kwestie van RTFM en DWEIS (y)
-
@john (y)
@Eric, de speed curve en CV51 tot CV56 hebben niets met elkaar te maken qua doel en het is dan ook absoluut geen vervanger. Tuurlijk moet je eerst zorgen dat je motor netjes loopt met die CV's van de motorregeling. Je kan dat automatisch proberen door het CV54 trucje. Maar CV53 is niet bedoelt om de maximale snelheid te beperken, dat is en blijft gewoon nog CV5. CV53 is er om te zorgen dat motoren met weinig back EMF niet perongeluk al full power aangestuurd worden voor stap 28 is bereikt. Het kan wel maar dit is meer een trucje. Hoe je het ook aanpast, je regelbereik blijft hetzelfde. De PWM module blijft x-bit en de ADC blijft y-bit, wat je ook instelt. En natuurlijk is het voor goed gedrag noodzakelijk dan CV51 tm CV56 goed staan.
Ook zit die speedcurve er inderdaad al een lange tijd in maar de manier waarop hij werkt is schijnbaar later aangepast. In de handleiding staat:
You may also define your own speed curve: simply enter the desired values in the CVs 67 to 94 (also refer to Fig. 23). The decoder will superimpose these 28 values onto the real speed steps. Thus, you can adapt the driving performance optimally to your locomotive. This mode is only active if bit 4 in CV 29 is set. We recommend using the ESU LokProgrammer for easy and comfortable programming.
When this mode is active, the settings in CV 2, CV 5, and CV 6 have no influence.
Vooral de laatste zin klopt dus niet meer. In de Lopi 3 en eerder (en waarschijnlijk dus ook op een Lopi4 met oude firmware) was het inderdaad of CV2, CV5 en CV6 OF de curve waarbij de curve dus ook de absolute snelheid aangaf. Maar zoals wel vaker bij ESU schrijven ze liever code voor (leuke) nieuwe functies dan dat ze documentatie schrijven. Maar schijnbaar is de methode aangepast en lijkt die dus nu op die van de Lopi4 M4.
CV 2 and CV 5 define a scale factor around which the points of the speed curve are scaled. This ways it is far easier to adjust the maximum speed of a locomotive to an active speed curve. Have a look at the speed curve in Fig. 24. The last entry (CV 94) is 255. This represents full speed. If you wish to reduce the maximum speed you only have to reduce the value of CV 5. The decoder computes (squeezes) the speed curve in such a way that the shape of the speed curve remains despite the lower maximum speed. The same is true for the first entry. The speed curve will be raised and scaled subject to the value in CV 2.
The CVs 67 and 94 are permanently set to the values of 1 respectively255 in this decoder.
En dat komt nu compleet overeen met hoe LokProgrammer de LoPi4 behandelt.
En dat je die speedcurve niet meer nodig hebt is natuurlijk flauwekul. Natuurlijk voldoet voor de meeste mensen de standaard driepunts curve. Zelf heb ik het ook nog nooit met de curve gedaan (omdat het veel werk is ::)). Twee voorbeelden waarvoor de curve er is..
Stel, je bent vooral van het langzaam rijden en je wilt stap 1 tm 20 gebruiken voor 0 tot 50km/h en de laaste stappen voor tot 100km/h. Met de curve kan je prima stap 1 tm 20 heel flauw maken en 21 tm 28 stijl. En met de huidige LopI4 methode is dat dus van 1 tot 128 in CV67 tot CV86 (stap 1 tm 20) en van 128 naar 255 in CV87 tm CV94. Dit gedrag is niet te te doen met CV2 CV5 en CV6 (aangeizen CV6 gewoon overeen komt met stap 14 aka CV80 in de lange curve)
Of, wat me zelf handiger lijkt, bepaalde stappen mooi afregelen naar een preciese snelheid. Dat je echt een stap hebt waarop de loc 30, 50, 80 en 100 tijd ofzo. En niet bijvoorbeeld op de ene stap 78 rijdt en op de volgende 82. Waar je deze stappen legt is dan nog aan jou maar zelf zou ik ze dan rond de huidige curve doen. Bijvoorbeel kijken op welke stap de loc nu ongeveer 80 gaat en die stap dan iets bijregelen dat het ook echt 80 is. Op die manier kan je zelf gewoon naar die rijstap gaan voor 80of hoeft Koploper of iets ook niet zo lastig te doen als je een multitractie 80km/h laat rijden. Of als je het nog mooier wilt, twee loc's met de curve hetzelfde afregelen. Maarja, dat is best even werk, zelfs met een LokProgrammer...
Timo
-
Hallo Timo,
Iets later dan beloofd maar toch nog mijn bevindingen. Je had volledig gelijk, ik heb nu een mooi rijdende lok en daar gaat het toch om. :D
Blijft toch vreemd, zal wel een programma bug zijn. Zie hier een printscreen afdruk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lokdata.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lokdata.jpg)
Dank voor je meedenken.
John
-
Hoi John,
Als dat de curve is die je nu gebruikt zal je redelijk spannend rijgedrag hebben... Van stap 27 naar stap 28 zal de loc enorm versnellen! Het doel van de curve is gewoon een vloeiend verloop tussen 1 en 255 te maken en niet van die gekke sprongen.
Wat je nu doet is, je hebt de snelheid van stap 28 nu op 50 (19,61%) gezet met Maximum speed. Maar vervolgens zet je de snelheid van stap 27 op ongeveer 1/4 daarvan!
Beter is dus de stappen op te schalen tot het hele bereik. Snel in paint opgeschaald:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LoPi4_speedcurve_john.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LoPi4_speedcurve_john.png)
En dan de maximale snelheid te verlagen naar 13 (5,1%).
Overigens is het gebruiken van 5% (19,61% x 1/4) van het totale bereik van je loc ook wel heeeeeeeeeeeeeel weinig.
Ik zou het graag hier proberen maar de lopi 4's die ik heb liggen zijn al wat ouder. Ik weet dus niet of daar deze functie al in zit en ik heb geen LokProgrammer. En ESU doet dit soort aanpassingen gewoon stilletjes met een update... Ik zal het misschien zo ook eens testen hoe mijn loc's reageren maar dat kan anders zijn na de laatste firmware. Het kan zijn dat mijn decoders nog reageren zoals in de handleiding staat.
Nu heb ik ooit eens gelezen over het uitlezen van de software versie van een Lopi maar dat kan ik natuurlijk niet terug vinden... Iemand?
Timo
-
Grote kans dat je dat gewoon bij ESU gelezen hebt :'( 8)
hier dus (http://www.esu.eu/support/faq/lokpilot/lokpilot-v40/) en dan klikken op "Wie kan ich die Firmwareversion des Decoders erkennen?"
-
Jaaa! Dank je! Had de datasheet al doorzocht maarja, dat zou een te logische plaats zijn om zoiets op te schijven ::)
Om het makkelijk terug te vinden:
Major version: CV 288
Minor version: CV 287
Built-Number: ( CV 286 * 256 ) + CV 285
Goed, eens kijken welke versie er in mijn decoders staat en hoe dat reageert. De laatste firmware is iig 4.4.9217 en dat is waar de LokProgrammer vanuit gaat.
Timo
-
Bijna goed, is versie 4.14.9217 8)
En houdt CV31 (0) en CV32 (255) in de gaten bij het lezen van die CV's. Anders krijg je nog de verkeerde info.
-
Weet je dat zeker Eric? Dat getal heb ik namelijk uit de change log van LokProgrammer 4.4.18 (4.4.19 heeft geen nieuwe firmware). En als ik dan bij 4.4.17 kijk zie ik 4.4.9202. Beide geen 14 dus... Maar goed, kan zijn dat ESU gewoon weer eens raar is... Heb zelf nog geen tijd gehad de decoder uit te lezen. Daarvoor moet ik even mijn MRdirect setup opzetten.
Timo
-
Ik weet het zeker. Heb gisteren nog een decoder geupdate.
En die changelog klopt lang niet altijd.
Kijk maar bij lpg update 4.4.17. Daar zitten we al bij 4.12.9202
-
Oeff, het is gewoon weer ESU die zijn zaakjes niet netjes op orde hebben. Dat ze met die chaos het nog voor elkaar krijgen software netjes uit te brengen..
Maar inderdaad, op de Duitse change log staat bij versie 4.4.17 inderdaad firmware versie 4.14.92.02 (niet 12 :p ) en bij versie 4.4.18 staat firmware versie 4.4.9217. Op de Engelse staat in beide gevallen de 4.4.xxxx versies vermeld... Maar goed, de change log is sowieso al lastig omdat er niet een complete lijst (van v4.0 tot nu) is. Ik denk namelijk dat mijn decoders wel een wat oudere versie hebben en dat dit CV gedrag later pas is gekomen met een update. Vanmiddag even stukje rails neerleggen en eens even kijken in welke nu ook al weer een LoPi 4 zat.
Timo
-
Goed, test ovaaltje op de grond gegooid, MRdirect aangeslingerd en een hagelnieuwe (maar ligt al even op de plank) lopi4 in een loc gestopt. Toen werd het tijd voor wat testjes. Rijtesten zijn gedaan met optrekvertraging uit (F4 ingeschakeld).
Versie uitlezen
In mijn decoder staat versie 4.6.9134 (les terug 4, 6, 35 en 174). Loop dus wel wat achter ;D
Driepunts curve, standaard
CV5 heeft nog de default waarde van 255 en CV29 bit 4 is gereset. Gebruikt dus de standaard 3 punt curve.
Test rondje in 15 seconden op stap 9
28-punts curve, standaard
CV29 bit 4 geset => waarde 30. CV5 nog steeds 255. CV67 = 1 en CV94 = 255
Test rondje in 21 seconden op stap 9, in de 28-punts curve ligt de snelheid dus iets lager.
28-punts curve, CV5 omlaag
CV5 verlaagd naar 128
Test rondje in 34 seconden op rijstap 9, CV5 heeft dus werking met 28-ounts curve! Handleiding tekst is dus fout!
28-punts curve, CV5 verder omlaag
CV5 naar 60
Test rondje in 73 seconden op stap 9, nu toch wel echt duidelijk.
28-punts curve, punt 9 aanpassen
Om zeker te zijn dat de curve gebruikt wordt heb ik punt 9 aangepast => CV75 van 30 naar 200
Op stap 9 gaat de loc inderdaad opeens super snel rijden. Op stap 10 vervolgens weer langzaam :p
CV67 en CV94 testen
CV67 heeft de waarde 1, een write hierna resulteert in een fout. Hierna leest dit CV gewoon weer 1 uit.
Zelfde voor CV94, ook na een write blijft deze 255
Het lijkt me dus helemaal duidelijk, de handleiding is fout! Ook als je de curve gebruikt stel je de startsnelheid en maximale snelheid nog steeds in via CV2 en CV5. Om de 28-punts curve goed te laten werken moet deze dus altijd netjes van 1 tot 255 lopen, wat je ook als maximale snelheid wilt hebben! Het geeft alleen het relatieve verloop aan. CV5 gebruik je om de snelheid in te stellen. Dit is handig omdat je dan de maximale snelheid aan kunt passen zonder dat je de hele curve opnieuw moet maken, je hoeft alleen CV5 aan te passen.
Timo
-
Het lijkt me dus helemaal duidelijk, de handleiding is fout! Ook als je de curve gebruikt stel je de startsnelheid en maximale snelheid nog steeds in via CV2 en CV5.
Hoi Timo,
De handleiding is correct. Dit gedrag is voor het eerst beschreven in versie 7 van november 2013. Inmiddels is versie 9 van mei 2015 uit.
Citaat uit versie 9:
Der letzte Kennlinieneintrag (CV 94) beträgt 255. Dies würde volle Geschwindigkeit bedeuten. Wünschen Sie nun eine reduzierte Höchstgeschwindigkeit, so müssen Sie lediglich den Wert von CV 5 verringern. Der Decoder rechnet („quetscht“) dann die Kennlinie so, dass die gewünschte Kennlinie trotz reduzierter Höchstgeschwindigkeit durchlaufen wird. Ebenso verhält es sich mit dem ersten Eintrag. Abhängig vom Wert der CV 2 wird die Kennlinie nach oben angehoben und skaliert.
Die CV 67 und 94 sind bei diesen Decodern fix auf die Werte 1 bzw. 255 voreingestellt.
Gr, Ben.
-
Hoi Ben,
Ik moest even de Duitse handleiding openen om het te controleren maar nee, de handleiding is fout. Het stuk tekst wat jij plaatst (en ik eerder ook in het Engelse plaatste) is inderdaad zoals de decoder werkt. Alleen staat hierboven dat dit het gedrag is voor de LokPilot v4.0 M4 en LokPilot XL v4.0. Op de linker zijde van die bladzijde staat de tekst voor de normale, micro en DCC varianten. Daar staat:
Es kann auch eine freie Kennlinie definiert werden: In den CVs 67 bis 94 können dazu beliebige Werte abgelegt werden. (Vergleiche Abb. 23). Diese 28 Werte werden auf die realen Fahrstufen umgerechnet. Dadurch kann das Fahrverhalten optimal an die Lok angepasst werden. Dieser Modus ist nur aktiv, wenn in CV 29 das Bit 4 gesetzt ist.
Wir empfehlen die Verwendung des ESU LokProgrammers mit Software zur komfortablen Berechnung und Eingabe der Daten.
Wenn die Geschwindigkeitskennlinie aktiv ist, haben die Einstellungen in CV 2, CV 5 und CV 6 keine Wirkung.
En dit is toch werkelijk fout. Aangezien de tekst voor de XL en M4 wel klopt zou dit stuk er dus uit kunnen, er is geen onderscheid tussen de normale/micro/DCC en de XL/M4 en ze zouden dus afkunnen met één tekst. Dit had veel verwarring voorkomen :D ::)
Timo
-
Timo,
Jij bent nu appels met peren aan het vergelijken.
Jouw FW versie werd geintroduceerd met Lokprogrammer versie 4.3.3 halverwege 2012.
Zoals Ben al aangeeft is de nieuwe methode daarna gekomen.
Wat jij nu dus ziet is totaal niet meer actueel.
Dus kan de handleiding best wel kloppen.
Als je eerst je decoder update en dan die testjes opnieuw doet zal je best een ander gedrag zien.
-
Hoi Eric,
Nu mis jij even iets. Mijn firmware is dan wel oud (waar haal je overigens zo mooi de datum vandaan ;D) maar dit gedrag komt precies overeen met de huidige LokProgrammer software! En dit gedrag lijkt me ook veeeeeeeel makkelijker dan het oude LoPi 3 gedrag waarbij CV5 inderdaad geen nut meer heeft als je de 28-stap curve gebruikt.
Ik kom precies op het gedrag uit wat Ben beschrijft alleen staat in de handleiding dat dit alleen het gedrag van de M4 of XL zou moeten zijn. Daar staat nog steeds dat CV2 en CV5 geen invloed hebben als je de 28-staps curve zou gebruiken en dat de snelheid in de curve absoluut is. Dat is dus niet waar, CV2 en CV5 blijven werken en de curve is relatief met die waardes. De nieuwe methode is dus al voor mijn firmware versie gekomen! De tekst in de handleiding is hier gewoon nooit op aangepast!
Timo
-
Mijn firmware is dan wel oud (waar haal je overigens zo mooi de datum vandaan ;D)
Een kleine tik van mij. ;D
Als er een nieuwe versie van de lokprogrammersoftware is download ik die maar bewaar ook oudere versies.
Zo is de laatste versie die ik heb 4.1.5
En heb ik bv ook nog Koploper 5.1 (over "antiek" gesproken).
-
Altijd handig :) Heb je dan van elke versie ook nog de change log? Of kan je de firmware versie ook ergens anders vinden? Als je nog change logs hebt, zou je deze anders een keer als een grote change log kunnen posten (nieuw draadje)?
Timo
-
Als je de nieuwste lpg software installeert heb je de complete change log die terug gaat tot versie 4.0.1
-
Eric, bedankt! Ik had even gemist dat een volle change log wel beschikbaar was in de install folder! :)
Ik kan er overigens niet in vinden dat het gedrag ooit is aangepast. Zal dus waarschijnlijk een fout zijn die is ontstaan na de overstap van lopi3 naar lopi4... Iets te veel uit de oude manual gehaald ;D
Timo