BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Jaap Smith op 07 September 2015, 14:29:54

Titel: V200 met Rheingold.
Bericht door: Jaap Smith op 07 September 2015, 14:29:54
Beste allemaal,

Zeg in de jaren 50 kwamen er V200-den met Rheingold rijtuigen naar Nederland, kan iemand mij vertellen welke rijtuigen ik daarvoor kan gebruiken. Of waar ik deze informatie kan vinden.

Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groet Jaap Smith
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 September 2015, 14:43:08
Beetje googelen op rheingold trein, en toen vond ik o.a. dit filmpje (https://youtu.be/ByYkeHavfAM).
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Floris op 07 September 2015, 14:54:40
Gaaf tijdsbeeld-filmpje Klaas!  (y)
Het boek "het grensbaanvak Arnhem-Emmerich" van uitgever Kukelekuuu toont ook een combie van V200+ oude Rheingoldrijtuigen
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Jaap Smith op 07 September 2015, 16:05:35
Bedankt Klaas. Maar het gaat mij er meer om welke modelrijtuigen hiervoor in aanmerking komen.

Vriendelijke groet Jaap Smith
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Edsko Hekman op 07 September 2015, 16:13:49
Kijk eens op deze (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanKN.aspx) pagina op seinarm.nl
Heb je iig een startpunt.
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Silvolde op 07 September 2015, 16:15:55
Gaaf tijdsbeeld-filmpje Klaas!  (y)

De opnamen stammen uit de video "Der Rheingold, von Amsterdam nach Basel anno 1963", uitgegeven door GeraNova Verlag, München. Naast de getoonde beelden van de Rheingold (F9/10) - het combineren van de stammen uit Amsterdam en Hoek van Holland in Utrecht en het tractiewisselen van de NS1100 door een V200 in Arnhem - volgt de video de reis naar Duisburg al waar koerswagens met de Rheinpfeil (F21/22) uitgewisseld worden en de reis achter een E10.12 vervolgd wordt. Vanaf Duisburg bestaat de trein uit 3 coupérijtuigen Avüm-62 (Avümh 111),   panoramarijtuig AD4üm-62 (ADümh 101), restauratierijtuig WR4üm-62 (WRümh 131) en 2 salonrijtuigen Ap4üm-62 (Apümh 121).

Vanwege het succes van deze nieuw ontwikkelde rijtuigen zijn er door de DB in 1963 nieuwe rijtuigen in dienst gesteld waarbij het panoramarijtuig 4 in plaats van 8 vensters kreeg. Het opschrift "RHEINGOLD" werd daarbij door "DEUTSCHE BUNDESBAHN" vervangen.

Groet, Rob
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: ex44 op 07 September 2015, 16:25:24
Voor zover ik kon zien, of heb gezien, waren er in het filmpje alleen salon- en coupérijtuigen te zien.
Roco heeft een tijd geleden een set Rheingoldrijtuigen uitgebracht, bestaande uit 4 rijtuigen: 1 coupé- 1 salon- 1 restauratie- en 1 panoramarijtuig. Nummer van de set was naar ik meen 45800, maar is inmiddels niet meer leverbaar.
Lima heeft voor haar teloorgang ook erg mooie Rheingoldrijtuigen uitgebracht, de nummers daarvan weet ik niet. Misschien kun je op beurzen of ebay dan wel marktplaats een slag slaan.

Succes!
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: VAM65 op 07 September 2015, 17:09:55
Achter mij V200 hangt een setje van Lima, nummer L149754. Die zijn 1:100. Ze zijn er ook in 1:87 van Lima.  Het zijn erg mooie rijtuigen!

Marco
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: VAM65 op 07 September 2015, 17:12:35
En een plaatje van de 1:87 kun je hier vinden: http://www.nordbahn.net/Lima-149795-Set-Rheingold-1962-DB-Ep3-m-KK-18
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Silvolde op 07 September 2015, 17:14:35
Voor zover ik kon zien, of heb gezien, waren er in het filmpje alleen salon- en coupérijtuigen te zien.
Klopt! Vanaf Hoek van Holland waren twee coupérijtuigen met het restauratierijtuig onderweg om in Utrecht met de beide salonrijtuigen vanuit Amsterdam gekoppeld te worden.

Roco heeft een tijd geleden een set Rheingoldrijtuigen uitgebracht, bestaande uit 4 rijtuigen: 1 coupé- 1 salon- 1 restauratie- en 1 panoramarijtuig. Nummer van de set was naar ik meen 45800, maar is inmiddels niet meer leverbaar.
Lima heeft voor haar teloorgang ook erg mooie Rheingoldrijtuigen uitgebracht, de nummers daarvan weet ik niet. Misschien kun je op beurzen of ebay dan wel marktplaats een slag slaan.
De Rheingold set van Roco met 1:87 lengteschaal heeft artikelnummer 45923. Op Ebay.de wordt er één aangeboden; wel een volle portemonnee meenemen...
Ook worden hier diverse Rheingold rijtuigen van o.a. Lima en ook Ade aangeboden. Daarnaast vanzelfsprekend ook (ingekorte) versies van andere merken.

Groet, Rob
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Silvolde op 07 September 2015, 17:17:59
En de 1:87 kun je hier vinden: http://www.nordbahn.net/Lima-149795-Set-Rheingold-1962-DB-Ep3-m-KK-18
Mijns inziens de laatste versie (gespoten kleurstelling op transparante basis); echter volgens de tekst niet leverbaar.

Groet, Rob
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Nijboer op 07 September 2015, 20:31:05
En als je het over schaal N had, is er onder het merk MiniBahn ook een 6 delige
set uitgebracht. Dit zijn ietwat gepimpte Lima modellen die er best wel goed uit zien!!
De set is als Rheingold en als TEE uitgebracht.

Groet,
Collin
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Jeroen Water op 08 September 2015, 08:53:24
Nu wordt hier steeds gesproken over de Rheingold van na 1962, maar Jaap vroeg naar de samenstelling in de jaren '50. Ik heb geen idee of de Rheingold toen al tot/van Arnhem met een V200 werd gereden of nog met stoomtractie, maar de rijtuigen in die tijd waren volgens mij van het type Schürzenwagen. In welke samenstelling dat reed, weet ik niet.

Jeroen
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Basilicum op 08 September 2015, 09:40:28
Inderdaad, Jeroen, blauwe Schürzenwagen. Roco heeft deze rijtuigen in spoor N in het assortiment gehad, Liliput en Märklin in H0.

Of de Baureihe V200 ook werkelijk met deze trein gereden heeft, kan nog vragen opleveren. EK-Verlag geeft twee boeken uit die het antwoord zouden kunnen geven ("Rheingold (http://www.ekshop.de/buecher/eisenbahn-geschichte/rheingold.html)" en "Leichte F-Züge (http://www.ekshop.de/buecher/eisenbahn-geschichte/leichte-f-zuege-der-deutschen-bundesbahn.html)"), maar die heb ik nu niet bij de hand. In de wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Rheingold_(Zug)#F_Rheingold-Express) vond ik deze deze passage:

Citaat
F Rheingold-Express
 
Ein Zug mit dem Namen Rheingold verkehrte nach dem Zweiten Weltkrieg erst wieder ab dem 20. Mai 1951 F-Zug (Fernschnellzug) als „Rheingold-Expreß“ zwischen Hoek van Holland und Basel (D 164) samt Parallelzug Amsterdam–Köln (D 264), zunächst mit allen drei Wagenklassen. Eingesetzt wurden insbesondere Wagen der Bauart 1938 (Schürzenwagen). Diese hatten eine blaue Lackierung mit Aufschrift „Deutsche Bundesbahn“ in Aluminiumbuchstaben. Der Speisewagen wurde bis 23. Mai 1955 von der CIWL betrieben, danach von der DSG.
 
Ab Mai 1953 erhielt der „Rheingold-Expreß“ F164/163 den Namen „Loreley“, während das Zugpaar F 10/9, das seit Mai 1952 unter dem Namen „Rhein-Pfeil“ dieselbe Trasse befuhr, forthin den Namen „Rheingold-Expreß“ erhielt. Ab Mai 1954 dann einfach „Rheingold“. Die Namensänderung ging auch auf den Flügelzug F 22/21 über, der die Strecke Dortmund–München(–Innsbruck) bediente. F 10/9 und F 22/21 fuhren also von Mai 1954 bis Mai 1958 unter dem Namen „Rheingold“
 
Eingesetzt wurden vor diesen Zügen Dampflokomotiven der Baureihen 01, 03, 03.10, 23 und 41.

De Baureihe V200 (https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_V_200.0) kwam vanaf 1956 in dienst, onder andere vanuit Betriebswerk Hamm. Dit Bw zette later ook V200'en in om de 1962-Rheingold tussen Arnhem en Duisburg te rijden, omdat deze spoorverbinding destijds nog niet van bovenleiding was voorzien. De kans dat deze locserie dit ook deed voor 1962 lijkt mij behoorlijk plausibel. Hoogwaardige treinen verdienen passende tractie, nietwaar?

Groet,
Bas
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Jaap Smith op 08 September 2015, 10:45:23
Om het niet al te moeilijk te maken, mag het ook de jaren 60 zijn. Het gaat er bij mij vooral om, dat de V200 inzetbaar is met de Rheingold rijtuigen. Excuses voor de verwarring

Vriendelijke groet Jaap Smith
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Silvolde op 08 September 2015, 12:47:24
Naast de door Bas genoemde boeken is er in 2011 een Eisenbahn Special Journal over de Rheingold met interessante informatie verschenen.

Na de Tweede Wereldoorlog reed vanaf mei 1951 de Rheingold Express met 3 klassen (!) van Hoek van Holland via Venlo naar Basel. De koerswagens uit Amsterdam werden via Emmerich uiteindelijk in Keulen aangekoppeld. Na de deklassering in 1956, waarbij de derde klasse verviel, kreeg de Rheingold weer uitsluitend eerste klasse rijtuigen van 26,4 m lengte; alleen het restauratierijtuig en de bagagewagen waren  van een ouder signatuur. Tot de instroom van het nieuwe, voor de Rheingold ontwikkelde materieel in 1962 werd vanaf Hoek van Holland via Venlo naar Keulen gereden. Pas vanaf 27 mei 1962 werd de route via Utrecht en Emmerich verlegd en werden de Rheingold en Rheinpfeil koerswagens in Duisburg uitgewisseld. Tot 1966 werd de tractie van Arnhem naar Duisburg met een V200 verzorgd. De V200 verzorgde samen met de Rheinpfeil E-loc de rangeerbewegingen in Duisburg.

Groet, Rob
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Martijn193 op 09 September 2015, 11:06:20
Of je hebt mazzel:

Zojuist voor 30 euro 3 (!) 1/87 rijtuigen van lima overgenomen. Zijn ook nog wel op E-bay te vinden (niet tegen 10 euro per stuk overigens.) Iets minder strak dan de laatste versie, maar errug mooi.

Martijn
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Ivo tB op 09 September 2015, 11:19:46
Rheingold, jaren '50 in Eindhoven

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA170130.jpg)

Lima rijtuigen zijn mooi voor jaren '60 met V200. Kan ook met de recenter uitgebrachte set van Roco met dacht ik 4 rijtuigen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Jaap Smith op 09 September 2015, 12:37:10
@Martijn, dat is zeker mazzel.

@Ivo, bedankt voor de bijdrage. Mooie trein trouwens.

Vriendelijke groet Jaap Smith
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: gertjan_duivesteijn op 09 September 2015, 13:32:29
Beetje off topic maar goed het gaat al lang meer over de Rheingold dan over de combi met de V200.

Als je het helemaal een leuk treintje wil maken dan zet je in de eind jaren vijftig versie met de Aüm's er nog een 1e klasse plan D tussen.
Reed in die periode facultatief mee naar Basel.
zie http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-rheingold.html (http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-rheingold.html)
of begin jaren vijftig met een 1000 en een gloednieuwe turquoise post.
zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098)
Het tweede rijtuig kan ik niet thuis brengen
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Silvolde op 09 September 2015, 15:25:18
Beetje off topic maar goed het gaat al lang meer over de Rheingold dan over de combi met de V200.

Als je het helemaal een leuk treintje wil maken dan zet je in de eind jaren vijftig versie met de Aüm's er nog een 1e klasse plan D tussen.
Reed in die periode facultatief mee naar Basel.
zie http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-rheingold.html (http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-rheingold.html)
of begin jaren vijftig met een 1000 en een gloednieuwe turquoise post.
zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098)
Het tweede rijtuig kan ik niet thuis brengen

Interessante bijdrage.

Rob
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: brutus1 op 09 September 2015, 16:25:41
Beetje off topic maar goed het gaat al lang meer over de Rheingold dan over de combi met de V200.

Als je het helemaal een leuk treintje wil maken dan zet je in de eind jaren vijftig versie met de Aüm's er nog een 1e klasse plan D tussen.
Reed in die periode facultatief mee naar Basel.
zie http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-rheingold.html (http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-rheingold.html)
of begin jaren vijftig met een 1000 en een gloednieuwe turquoise post.
zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098)
Het tweede rijtuig kan ik niet thuis brengen

2e rijtuig: dacht eerst aan een Zwitser C4 maar deze heeft geen omgezette dakrand op de kop, anders een Duitser uit de vooroorlogse periode. Einheitsbauart 35 maar dan 2e kl. of zelfs nog 3e kl.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/images_39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/images_39.jpg)
Wel een machtig mooie site met al die treinsamenstellingen.....biedt veel mogelijkheden, maar ook herinneringen aan de treinreizen in de 60' jaren.

Groet,

Brutus
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Hans Reints op 09 September 2015, 17:04:58
Kijk eens in de Railhobby jaargang 1998. Staan drie artikelen in over de Rheingold. Jaren 50 in het april nummer.
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Martijn193 op 12 September 2015, 20:49:59
Uhmmmm

Ik weet het,  het is offtopic. Maar klikkende op de link naar het youtubefilmpje  (erg leuk), kwam ook het filmpje voorbij van de speciale rit vorig jaar naar de SHM met veel rheingold materieel. Naast de 1962 rijtuigen werd ook een oudere ingezet. Was dit een restauratie of 1e, 2e klasse rijtuig?

Martijn
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: ivanzon op 13 September 2015, 00:11:49
Wat de oude wagons betreft: Officieel had je alleen een keukentje in die treinen (herkenbaar aan de ramen) voor beide klassen een.
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: ex44 op 13 September 2015, 00:26:30
Nog iets genuanceerder: één keuken per twee rijtuigen per klasse (de klassieke samenstelling was bagagerijtuig + 1e kl. salonrijtuig + 1e kl. salon/keukenrijtuig + 2e kl. salonrijtuig + 2e kl. salon/keukenrijtuig).
Al zullen er wel daarvan afwijkende samenstellingen geweest zijn.
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Hans Reints op 13 September 2015, 11:29:34
De zgn Couplages!
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Martijn193 op 13 September 2015, 11:37:45
Ok, maar welke was het?
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Falkenberg op 13 September 2015, 15:36:07
Die een na laatste wagen is een restauratie en daarmee geen origineel, want oorspronkelijk waren het alle pullman met en zonder keuken.

dirkjan
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: EN446 op 13 September 2015, 19:39:59
Ok, maar welke was het?
Rijtuignummer is op het filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=Qnbj8LTkJk8) zelfs leesbaar: 56 80 88-35 022-4.
Van de blauw/beige rijtuigen zijn er overigens meerdere geen origineel Rheingold / TEE materieel. Het tweede, derde, vierde (D-treinrijtuig Am), zevende (ex TUI?) en tiende rijtuig (ex Bm/Bcm?) zijn van andere origine.
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: Martijn193 op 14 September 2015, 11:00:10
Ik ben niet zo goed in nummers.... ;)

Het ging mij vooral om 1e 2e of restauratie.

Maar toch bedankt! (y)
Titel: Re: V200 met Rheingold.
Bericht door: ex44 op 14 September 2015, 11:15:44
Dat zou dit rijtuig (http://www.rheingold-zug.com/bilder_fahrten/bilder_fek/besuchertag_13/20508%20wr/20508.html) moeten zijn.