BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Sobat Kras => Topic gestart door: Hans Reints op 06 September 2015, 21:28:07
-
Het is in de zomer het jaar onze heren 1961 als mijn vader op school ontboden word om over de toekomst van zijn oudste zoon te praten. Het is het jaar waarin ik mijn 15e verjaardag vier, en voor Machinebankwerkeraan de Ambachtsschool, beter bekent als de LTS aan de Galgkade in Vlaardingen, ”studeerde” . Volgens de school was het voor alle partijen beter als ik mijn passie, de scheepvaart en de zee, zou gaan volgen en de opleiding van Machinebankwerker aan de LTS zou afbreken. Volgens mijn leraar, en daar was mijn vader het mee eens, is er op dit moment geen land met bovenbedoeld persoon te bezeilen. Wel is de leraar is er heilig van overtuigd dat dat in de toekomst wel weer rechtgetrokken zal worden. (Hoe een vooruitziende blik had deze man!) Het is dat ik toen niets in te brengen had, Mond dicht en door eten!,en toch nog het nodige ontzag voor mijn ouders had, anders was ik bijna clandestien met de “vloot” op haringvangst (teelt) gegaan. Natuurlijk werd ik thuis verre van deze conversatie en genomen beslissingen gehouden. Ergens onder het avondeten vertelde mijn vader ineens dat hij voor mij bezig is was om een plekje bij een van de Rotterdamse rederijen te vinden. Mijn Pa kreeg iedere keer te horen dat er voor mij als brildrager, geen carrière in de dekdienst was weggelegd. (Hoe anders kan het lopen!) Op het matrozen opleidingsschip “de Nederlander”, de opleiding Bark van de Rotterdamse Lloyd, bij van NieveldGoudriaan en bij de interne opleiding van de HAL was van wegen het bri ldragen geen plaats voor mij. De bril zat danig in de weg. Daar mijn ouwe heer bij Shell Pernis werkte probeerde hij het eens via deze weg bij Shell Tankers. En zowaar, ik kon als “Jongen Algemen Dienst” een mooi woord voor ketelbinkie, terecht bij Maatschappij La Corona in Den Haag. Zij behartigde de bemanningszaken voor Shell tankers in Nederland. Ik moest mij in juli melden op het kantoor van Shell Tankers aan het Hofplein in Rotterdam. Officieren door de voordeur, de rest van het gepeupel door de achterdeur van de kelder en via een kale trap naar de wachtkamer op de 1e verdieping. Hier moest je wachten tot dat het luikje in de wachtkamer werd open gedaan en jij je verhaal kon doen waarvoor je kwam.
Eerst Monsterboekje halen bij de Waterschout op het Eendrachtplein, keuren en prikken bij dokter Borree in de Maasstraat en dan weer terug met lijn 5 van de RET naar het Hofplein
Op 7 augustus ’61 was het dan zover. Volgens de tekst in het gekregen telegram, ja hele oude mensen weten nog wel wat of dat is, stond dat ik mij de volgende dag bij de werf van de ADM aan de Meeuwenlaan in Amsterdam, moest melden. Hier lag de 18000 tons tanker “ mts Kryptos” op mij te wachten. Het grote avontuur was eindelijk begonnen. Samen met buurmeisje Tineke heeft mijn Moeder, die het er heel erg zwaar mee had dat ik voor lange tijd van huis ging, mij met de trein naar Amsterdam gebracht.
Na het monsteren droeg de 1e stuurman de Bootsman en Hofmeester op om mij aan boord wegwijs te maken. In de Midscheep bij het kantoor van de hofjood kreeg ik mijn linnengoed en bestek. Je moest er wel voor tekenen en na de reis weer inleveren. Ontbrekende stukken werden in rekening gebracht! Hierna wees de Boskikker mij mijn hut aan. Deze hut was helemaal achterin, voor bij de stuurmachinekamer en schroef gelegen. Als “ketel” voor de matrozen, stokers en olielieden werd je iedere morgen om vijf uur gepord, half zes beginnen, dienstgangen, wasplaatsen douches en WC’s schoonmaken, zorgen dat de dagelijkse rantsoenen werden opgehaald, dat er om kwart over zeven koffie, thee, koffiemelk, brood en opsnit is. Tafels dekken voor half acht en acht uur, tafel lopen, opruimen, afwassen en er voor zorgen dat er voor het pikheet van kwart voor tien weer kokkie en thee is. Om elf uur tafels dekken voor het Middageten. 1e tafel half twaalf, en de tweede tafel om twaalf uur en half een. Opruimen, afwassen en zorgen voor pikheet van kwart voor drie. Hierna volgde dat het hele ritueel nog eens voor het avondeten zodat je rond half acht eindelijk wat tijd voor je zelf had. En dat alles voor 64 gulden bruto per maand!! En zeven dagen in de week. Na een reis van dik een jaar afgemonsterd in Pernis en een paar weekjes verlof gelopen. Het geld is zo op en wat moet je dan aan de wal? Na drie dagen in Pernis bijgewerkt te hebben op de “Kopionella” gemonsterd als koksjongen en een paar snelle oversteken gemaakt naar de Carib en de PG om daarna een maandje aftopboot in Nigeria/Fernandoo Poo te spelen. Na aankomst in Pernis opnieuw op de “Kopionella” gemonsterd maar nu als Koksmaat. In die tijd was het normaal dat de bemanning onder de rang van officier monsterde “bij de Reis of voor een reis” dwz van Rotterdam tot Rotterdam met een maximale uittijd van 18 maanden! Na thuiskomst afgemonsterd en verlof lopen. Ik was nog geen maand thuis of er kwam een telegram van het Hofplein met de mededeling of dat ik zo spoedig mogelijk (dus gelijk) bemanningszaken wilde bellen. Er waren zieken op de “Videna” en daar moesten snel aflossers voor gevonden worden, of ik naar de PG wilde vliegen? Nu moet je weten dat vliegen in die jaren voor de gewone burger not done was. Dus met beide handen deze kans aangegrepen want zo’n kans krijg je nooit meer. Na drie jaar voor Shell-tankers gevaren te hebben, heb ik als 2e Kok de “Videna” in Hamburg verlaten. Mijn hart lag nu eenmaal meer bij de zeesleepvaart dan bij het olieboertje spelen.
Van het Hofplein naar de zeeslepers van L Smit&Co was voor mij een hele stap. Ik mocht dan wel gaan varen, maar mocht dat absoluut niet doen op de zeevisserij en/of de zeesleperei. Beide hadden bij het walvolk, en dus ook bij mijn vader, een nog al slechte naam en reputatie. Ach wisten die mensen veel. Maar, je bent jong en doe je eigen zin. Je zegt thuis niets en opeens zit je als 2e kok voor de nieuwe reder in het vliegtuig naar Bahrein om de “Thames” in de stationsdienst Perzische Golf aftelossen. Na een reis van reis van 6 maanden afgelost in Maassluis en verlof lopen. Al vrij snel had bemanningszaken mij op de “Humber” nodig als zelfstandig werkend kok. Op deze sleper maakte ik voor de kust van Hoek van Holland mijn eerste spectaculaire jop. De door de bemanning verlaten en scheefgevallen Duitse coaster “Maria Althoff. In deze periode kreeg ik ook verkering met wat nu mijn huidige vrouw is.
Na de stationsdienst Hoek van Holland de lange reis op met 2 x een oversteek winter Noord Atlantic. Liberty’s halen uit de Amerikaanse mottenballenvloot halen voor slopers in Spanje. Na de “Humber” nog vele lange reizen en stationsdiensten( in o.a. Singapore) gemaakt op verschillende zeesleepboten van L Smit&co . In die tijd duurde een gemiddelde reis Uit en Thuis rond de 9 maanden! Tel uit je winst.
Uit mijn zeesleepperiode stamt de naam Sobat Kras. Als er meerdere personen met de zelfde voornaam aan boord waren, dan kreeg je al snel een andere (bij)naam toebedeeld. Kapitein is altijd “Die Ouwe”, de 1e stuurman eerste buur, de HWTK werd Hoofdstoker , Bootsman boskikker en Chief Cook werd meestal Gifmenger of Kaanebraaier genoemd. Kon ook gebeuren dat hij een of andere rare bijnaam kreeg opgespeld. In al die jaren op de buitendienst heb ik diverse reizen met Kapitein Joossen † gemaakt. Hij noemde mij al snel Sobat en dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven. Bij de geboorte mijn oudste zoon, in 1966, was het een vanzelfsprekendheid dat hij met de bijnaam Sobat door het leven zou gaan. Nu 52 jaar na dato is dat nog steeds zo. Hij Sobat = vriend en ik Sobat Kras= Oude vriend.
Door prive omstandigheden heb ik in 1970 noodgedwongen afscheid van de zeesleepvaart moeten nemen. Ik heb noodgedwongen drie weekjes als Chef Kok in hotel Maas (Platje) in Vlaardingen gewerkt. Gelukkig belde na een kleine maand bemanningszaken van de in de Europoort opererende Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst, de NRS, of dat ik nog zin had om bij hun in de week op week af dienst te komen varen. Dat was niet aan dovemansoren gevraagd, ik heb in het kombuis van het hotel alles laten vallen wat ik in handen had, en ben nog diezelfde dag overgestapt naar de volle dochter van L.Smit&Co. De NRS die in de Rotterdamse Europoort een gemengde dienst van haven en kustsleepvaart draaide, had in die tijd voor hulp in de kustwateren, altijd twee stationsboten met ervaren zeelui (waartoe ik ook behoorde)met 9 man paraat liggen. Op deze NRS boten kende men geen functie van Chef Kok. Koken was het werk voor de 2e Matroos, ik dus. Buiten het eten koken moest deze opvarende ook het schip aan de binnenzijde schoonhouden. Na verloop van tijd zag ik dat niet meer zo zitten, en wilde zo ook niet mijn pensioen halen.
Dat zal dan wel weer op de schoolbanken uitdraaien. (Beter laat dan nooit!! Krijg mijn LTS leraar toch nog gelijk) Ik zat samen met mijn oudste zoon, hij op de dagschool en ik de binnenvaartavondschool aan de Noorderhelling in Rotterdam. Na het gelijktijdig slagen voor de binnenvaart samen naar de Hogere Zeevaartschool aan de Pieter de Hooghweg voor het stuurmansdiploma Sks-s. Hij de kouwe grond, ik de bevarende kant. Zware tijd gehad. Bij de NRS moest alles uit eigen zak bekostigd worden en kreeg je ook geen vrij voor schoolwerk. Het werk ging te allen tijde voor, en school moest je maar met je collega’s zien te regelen. Hoe anders ging dat met de mensen van Smit haven die voor de stad aan het varen waren. Daar was vrijmaken voor school geen probleem en zij kregen zelfs de potloden en nietjes vergoed!!!! . In die tijd was ik ook redacteur bij het blad Railhobby en Advertentie Acquisiteur voor het zelfde blad bij Wegener Tijdschriften. Na het behalen van het Diploma Stuurman Kustsleepvaart, wat ik overigens gelijk met mijn oudste zoon haalde, direct als stuurman gevaren. Eerst nog als tweede, maar al heel snel als eerste. Als je eenmaal de functie van stuurman had, dan was school (applicaties) geen enkel probleem meer Het was dan immers in het belang van de maatschappij … Als stuurman met de Maas en Vikingbank, veel Offshore-werk op de Noordzee gedaan met een paar bergingen in de Iersezee en elders. De 5300 pk sterke Maas en Vikingbank waren op dat moment de zwaarste sleepers voor de kust en de haven. Het wat lichtere werk deden we met de zgn “puntboten” van 4000 pk of 30 ton bp. Met de Dordtsebank heb ik deelgenomen aan de bouw van de brug over de Grote Belt in Denemarken (pylon caissons en ankerblokken plaatsen) en met de kleinere Smit Frankrijk in de Botnische Golf gewerkt aan een dergelijk brug in Zweden, Na enkele jaren als Stuurman gevaren te hebben, Kapitein geworden bij Smit Havensleepdiensten met veel werk in het Vlissingse. De laatste drie jaar voor mijn pensionering in 2011 ben ik afgekeurd voor mijn ogen en mocht geen dienst meer doen aan boord van schepen. De laatste jaren op het Hoofdkantoor in Rotterdam dienst gedaan bij de Nautische afdeling en als centralist Sleepvaartcentrale en uiteindelijk na 50 arbeidsjaren op en rond het water doorgebracht te hebben, de dienst verlaten! Pensioen bevalt mij meer dan best.(had ik jaren eerder moeten doen) .
Zeer resent zijn wij geëmigreerd vanuit het Zeeuwse Scharendijke naar het Duitse Grafschap Bentheim, precies 4.7 km over de grens!
Nu ik niet meer verbonden ben aan het blad Railhobby kan ik het BNLS synoniem Sobat Kras, wat ik noodgedwongen moest gebruiken om op het forum niet in conflict te komen met mijn redacteurschap, laten vallen en ongestraft mijn eigen naam gebruiken. Sobat Kras is weer Hans Reints geworden. Al die jaren dat ik hier meeloopt, was het bestuur van BNLS exact op de hoogte van wie ik ben en wat ik doe.
Met vriendelijke groeten / Bon vent à tous / Best Regards / Tanti Saluti / Mit freundlichen Grüßen / Saludos / Saudações / Hopi kumindamentu / Med vänlig hälsning / Ystävällisin terveisin / Beste Wense / Me Xairetismous / Vennlig hilsen / Sve Naj Bolje / Dea bhùioch / مع أطيب التحيات / Bestu kveðjur / Tan Bun / हार्दिक शुभ कामनाएँ / 獻上 最好的問候 / Hamba Kahle / Toate cele bune / Z najlepszymi pozdrowieniami / ד"ש חם (dash cham) / Saygilarimizla / С уважением / З повагою / freonlike groetnis
-
Een uitgebreid verhaal! Leuk te lezen. Ik snap nu ook waar die naam vandaan komt. Dat vroeg ik me al een poos af.
-
Komt ie nou mee. Man we kennen je al meer dan 10 jaar... ;D
Euh, Dordtsebank, die moet je me ff uitleggen?
-
Ik denk dat je met het delen hiervan velen een plezier doet, mij inclusief. Wat een avontuurlijk leven. (y) Wel geluk dat je iets bent gaan doen, wat je vader eigenlijk voor je besloten had.
-
Euh, Dordtsebank, die moet je me ff uitleggen?
Een sleper Ewout, gebouwd voor de NRS later over gegaan naar Smit
havensleepdiensten. Heel mooi slepertje qua uiterlijk. Zo worden ze niet
meer gemaakt. Ik ben daar trouwens ook geweest Hans, twee dagen als
gast op de Bever van Takmarine, met de Zeeleeuw om de Taklift 4 op
positie te houden met inhijsen. De Taklift 9 lag op de brug zelf. Daar is later
nog dat lelijke monster van gebouwd wat nu in Egypte dienst doet.
-
Dit bedoel je????
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bever_004_s.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bever_004_s.jpg) ;D
-
Leuk om eindelijk te lezen waar je forum naam vandaan komt..
Je vergeet in de biografie te vermelden dat je ook nog een brandweer verleden heb in het vlaardingse korps.
Pas op de Facebook pagina van ons Vlaardingen nog een kranten artikel langsgekomen van een in duikpak gehulde Sobat Kras.
Gr Peter
-
Hoi Sobat Kras,
Bedankt voor je uitleg, erg leuk om te lezen (y)
Ik zelf ben niet verder gekomen dan mijn sloepgasten diploma en na 4 jaar theorie op de Hogere Zeevaartschool in Utrecht zou ik het laatste jaar over moeten doen. Toen eigenlijk besloten om werk te gaan zoeken. Eerst een half jaartje overbrugt in de openhaarden schoorstenen en schoorstenen maken in Corten staal gestart bij een bedrijf in de industriële automatisering waar ik na 35,5 jaar nog steeds met schepen en boorplatforms te maken heb ;D
Groetjes
Arthur
-
Maar dat incognito gaan op het forum vanwege je redactiewerkzaamheden snap ik niet helemaal.
We kennen Karst nu ook als redacteur.
Of is dat een gekke vraag?
-
@Sobat de foto met duikerspak was bij Deltahotel met te water geraakte Mini.
gr Peter
-
Staat u goeoeoeoed. ;D
-
Leuk dit topic.
Ik dacht dat het allemaal biologie leraren waren die hier posten. Met zo een beige rib broek (eventueel pijp rokend)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Delta_Hotel_1977_Duiker_Hans_Reints.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Delta_Hotel_1977_Duiker_Hans_Reints.jpg)
Deze dus ;D
Mmmm.....
Doet mij denken aan de mooie jaren 70, toen we nog op de maan landen en met mach 2 naar Nieuw Amsterdam vlogen, sex nog veilig was en duiken juist niet ;D
Als 15 jarige begonnen met duiken, vandaar ook mijn interesse in dit duikplaatje. We hadden toen geen trimvest, reserve automaat en duikpakken die zo lekten dat ze niet veel warmer waren dan een T-shirt. Er werdt bij de Vlaardingse branweer gedoken met een dubbelslang's enkeltrap's automaat. Loosco eitje Sobat?
-
Ahh, eindelijk je biografie.
Ik mis nog iets, in HvH of was dat het hoofdkantoor in Rotterdam?
Groeten,
Christoph
-
Rockerbox2 ,
Een beetje laat maar ik kom er toch nog even op terug. Zoals te zien op de foto waren de duikers 1e uitruk bij Brw Vlg uitgerust met een natpak en een dubbelslang's enkeltrap's automaat. Bij een duikalarm mocht je in de kazerne buiten de wagen je nat-pak aantrekken. Onder het rijden naar de plaats ongeval, wat met toeters en bellen ging, moest je verder aankleden met alles er op en er aan zodat als de wagen ter-plaatsen was, jij gelijk ingezet kan worden. Het laatste jaar dat ik in dienst was bij Brw Vld was men langzaam aan het overgaan van nat naar droogpak. Ik zelf heb het droogpak nog heel even mogen meemaken, duiken onder het ijs, maar het was niet mijn ding. Na mijn verhuizing naar Roosendaal heb ik ook nog enkele jaren nat gedoken bij Brandweer Roosendaal en Nipsen. Zover ik begrepen heb is daar de duikploeg opgeheven.
-
Ik wil even uitleggen waarom het hier op BNLS de laatste tijd van mijn kant vrij rustig is geweest. Na mijn raadplaatje in de buurt van Toul Frankrijk hield het internet/WiFi even op tot dat we in Peniscola stonden. Hier sloeg het eerste noodlot voor mij toe!! Bij het opstarten van mijn pc, het was ergens begin december, ging deze opeens een eigen leven leiden. Maw ik kon doen en laten wat ik wilde maar laptoppie deed gewoon waar hij zelf zin in had. Ik denk een dikke virus opgelopen bij camperplek Vizmar in Peniscola, dat is aan de Costa Brava Spanje. Geen internet en WiFi is wel lekker rustig. Een paar dagen later, we staan nu in Santa Pola en het is ondertussen de 28ste geworden, slaat het volgende noodlot genadeloos toe. Ik heb er nu nog steeds hoofdpijn van en mijn vrouw slapeloze nachten van een gebroken schoudergewricht. Wat is er gebeurd? Vanuit stilstand, ik wilde omdraaien om de andere kant op te gaan, ging het voorwiel van de scooter onderuit en kwamen wij hardhandig ten val. Ik kwam op mijn platte bakkes terecht en liep een hoofdwond op die met 5 stiksels bij elkaar gehouden moest worden, kreeg een serieuze wond aan mijn rechter elleboog, gekneusde ribben en een zeer pijnlijk rechter been. Van het ongeval zelf weet ik betrekkelijk niets meer. Volgens mijn vrouw die achterop zat en een gebroken schoudergewricht opliep, ben ik zeker 10 tot 15 min. de weg kwijt geweest. We zijn dan ook met toeters en bellen naar het ziekenhuis in Santa Pola gebracht. Ik moest om de andere dag terug komen bij de dokter en mijn vrouw hebben ze twee dagen met haar arm laten lopen als zijnde No Importante! Er was nl geen bloed te zien en dan is het niet erg. Hebben zelf een ander ziekenhuis in Elche gezocht waar ze wel foto's wilde maken ! Zijn afgelopen donderdag na een lange rit door Frankrijk weer thuis en onder dokters behandeling.
Dit is de reden dat ik het allemaal wat rustig aangedaan heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-IMG-20161228.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-IMG-20161228.jpg)
Mijn mooiste plaatje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-IMG-20161228.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-IMG-20161228.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-IMG-20161228_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-IMG-20161228_2.jpg)
Hier was het. Dat is mijn bloed!!!
-
Nou Hans, je hebt er wel eens knapper uitgezien. ;D
Beterschap.
-
Dat ziet er heftig uit :o Aan je biografie te zien zal je wel wat taaier zijn dan de gemiddelde hollander maar toch veel sterkte en een voorspoedig herstel gewenst voor jou en je vrouw! Goed dat jullie weer thuis zijn :)
-
Oh jé, dat ziet er pijnlijk uit.
Doe rustig aan en wordt weer lekker de oude.
De camper lekker even in de stalling laten staan en over een poosje er weer op uit gaan.
Groeten en sterkte,
Christoph
-
Je ziet er niet uit man! ;D
Ik weet ook wel dat een vent lelijk moet zijn, maar dit gaat zelfs mij een tikkie te ver. :P
-
Ouch Hans! Dat ziet er pijnlijk uit. Veel sterkte en beterschap voor jullie beide!
Gr.
Edsko
-
Sterkte Hans, ook aan je vrouw. En och, een knappe kerel was je toch al niet ;D ;)
-
:o Beterschap neem er de tijd voor
Gr. Joke
-
Zoveel schade "uit stilstand"??? Indrukwekkend. Beterschap gewenst!
-
Nogmaals van harte beterschap voor jullie beiden!
Groet van Thonis
-
Zou zo maar kunnen dat het ongelukje hier in het grind/split op de weg zat. Vooral met gedraaid voorwiel verraderlijk. Weet er alles van als motorrijder. Zelfs met de brede motorbanden voel je de banden even wegglijden.
Eeeh, zie ik een trend Hans? Volgens mij ben je in je rapportage over het RTM museum Ouddorp ook al eens met de scooter onderuit gegaan.
Zo te zien en te horen hebben jullie een beste smak gemaakt. In ieder geval wens ik jou en je vrouw beterschap.
-
Zou zo maar kunnen dat het ongelukje hier in het grind/split op de weg zat. Vooral met gedraaid voorwiel verraderlijk. Weet er alles van als motorrijder. Zelfs met de brede motorbanden voel je de banden even wegglijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1637_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1637_4.jpg)
De plek des onheils! Scooter viel op de rechter zij, net zo als het baasje. Alles over rechts.
-
Hoop niet dat je hoofdpijn krijgt van onze opmerkingen hier. ;)
In elk geval beterschap voor beide.
Gr Koen.
-
Nee hoofdpijn van jullie valt best wel mee ;D
Namens mijn vrouw en mij zelf, wil ik jullie bedanken voor de vele goede wensen die ik heb mogen ontvangen. Ik beloof dat ik de volgende keer wat voorzichtiger zal zijn.
Voordeel is dat ik nu (als ik wil)naar Rail en/of Goes kan gaan.
-
Dat kan helemaal niet Sobat, je bent er een van het eerste uur en mag dus niet weg :police:
We gaan voor de 12,5 jaar hier lopen vervelen en het speldje wat erbij hoort ;D
Maar serieus ??? ??? Wtf?
-
Uit solidariteit ga ik vanaf nu alle ambulances in 1:87 HO nabouwen die Hans onlangs op de gevoelige plaat heeft vastgelegd. Daar is ook zelfs een rubriek voor.
;D
Ook ik zie Hans niet graag vertrekken. En ben het volkomen eens met de uitspraak van Ben o.a.
Jeroen
-
Zoals ik het begrijp, stond het niet op stationsplein maar hier in de blog van Sobat. Had het op het stationsplein gestaan, had geen haan ernaar gekraaid.
Nou eigenlijk stoort het mij ook niet in zijn blog, het is toch zijn blog. Geloof dat iemand hiero niet helemaal begrijpt wat nu een blog is..
-
Heren bedankt voor de vele blijken van steun die ik van jullie mocht ontvangen (ik zou er haast van blozen en naast de schoenen gaan lopen) Ondanks dat begrijp je wel dat ik nu niet bepaald zit te juichen om weer aan de slag te gaan. Ik had voor mij zelf al besloten om er een punt achter te zetten, maar de overweldigende steun en de verzoeken van jullie mede forumleden hebben mij doen besluiten om (nog) niet op te geven. Gelukkig blijven de blogs bestaan en kan ik daar mijn aandacht weer op gaan richten
Ik heb in een emotionele reactie op het forum geschreven dat het bestuur mijn bijdragen niet meer op prijs stelt. Dat is niet juist. De actie kwam van de moderator(s) en niet van het bestuur. Ik wil ook nog even kwijt dat ik Steyn niet beschuldigd dat het zijn schuld was, alleen aangegeven dat zijn opmerking de druppel was die de emmer deed over lopen. Steyn vroeg uitleg en dat heb ik hem via een PB gegeven.
Vriendelijke groet,
Sobat Kras
-
En hier krijg ik nu nog steeds kippenvel van..............
https://www.youtube.com/watch?v=ITntoVA-8xY
-
Smit lloyd was ook een schitterende club om voor te werken.
Heb er 7 jaar gewerkt als machinist.Weg gegaan toen Smit lloyd verkocht werd.
Ps persoonlijk vond ik dat slechte weer niks ;)
mvg ronald
-
Ha die Hans,
Leuk, een kopie van je groene monsterboekje.
(Hier word de vaartijd genoteerd, vroeger moest je voor je aan boord ging naar de waterschout om aan te monsteren. W/S A'dam)
De kaften monsterboekjes veranderden nog al eens van kleur, groen, donkerblauw en nu licht blauw.
Jouw bijdragen en opmerkingen op dit forum worden zeer gewaardeerd. Hopelijk blijf je ermee doorgaan
Vrienden kan je zelf kiezen, maar familie, mede bemanningsleden op een schip en forum genoten kan je niet zelf kiezen.
In de 46 jaar, dat ik gevaren heb, dat zijn 92 schepen, heb ik maar een handvol mensen mee gemaakt, waarmee ik totaal niet kon op schieten. Hier op het forum heb ik maar ene keer een een opmerking gehad, die heel verkeerd bij mij viel. Dus is dit forum voor 99% gezellig en fijn.
Oja, het is een modelspoor forum. Ik heb een nieuwe locomotief.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vsm-loc-br80-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vsm-loc-br80-2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vsm-loc-br80.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vsm-loc-br80.jpg)
Met vijf wagonnetjes van de VSM heeft die een leuk treintje om te trekken.
(Kleinbahn omgebouwd door THS, evenals de energiewagen rechtsboven is ook door THS omgebouwd. Een Jouef wagon )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200524_160041.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200524_160041.jpg)
Groetjes
Wil
-
Hoi Wil,
Dit is hem dan, het groene boekje met linnen kaft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Monsterboekje-1961a.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Monsterboekje-1961a.jpeg)
Ook ik ben/moest regelmatig bij de waterschout monsteren hoor. Bij Smit was dat meestal bij de plaatsvervangend Waterschout of bij de ambtenaar van aanmonstering in het politiebureau van Maassluis.
Leuk lokje, alleen moet je hem wel aanpassen aan zijn nieuwe functie bij de VSM ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0835_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0835_6.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Monsterboekje-1-blz-1-60fbc34a4b1a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Monsterboekje-1-blz-1-60fbc34a4b1a1.jpg)
We worden nu toch echt wel oud!! ;D Alweer 60 jaar geleden! Waar blijft de tijd!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/monsterboekje-1-blz-16-17-610f849bd7854.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/monsterboekje-1-blz-16-17-610f849bd7854.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/monsterboekje-1monstering-610f849c7856d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/monsterboekje-1monstering-610f849c7856d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/46-mts-Kryptos-610f849c8b043.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/46-mts-Kryptos-610f849c8b043.jpg)
Ja het is nu echt 60 jaar geleden!
Waar blijft de tijd?
-
Dat is lang geleden. Mooi om die klassieke lijnen van de schepen weer eens te zien (y)
-
Zo worden ze ook niet meer gebouwd. Liefde voor het detail is ook met deze schepen verdwenen!
-
Hans, mooi dat te zien.
Je loopt 11 jaar op mij voor.
Onderstaande beelden (behalve de mensen dan) kan je je zeker nog wel herinneren?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-werkoverleg-610fee3879a60.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-werkoverleg-610fee3879a60.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/28-naar-midscheeps-610fee387b670.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/28-naar-midscheeps-610fee387b670.jpg)
Ik heb mijn halve leerlingentijd op K-boten doorgebracht en later nog een reis gemaakt als 5e wtk. op een K-boot en daar ben ik nog steeds blij mee want ik heb daar erg veel geleerd over het stoombedrijf en dat kwam later toen ik aan de wal ging werken goed van pas.
-
Zeer herkenbaar!
-
Met het klimmen der jaren worden niet alleen de ledematen en de gewrichten minder soepel, maar ook de ogen en oren moeten er na een tijdje aan geloven. Door het werk is het gehoor redelijk aangetast en hebben de ogen wat aan scherpte ingeboet. Bij mij is jaren geleden glaucoom (grauwe staar) en groene staar geconstateerd. Glaucoom is een verhoogde druk in de oogbol die de centrale zenuw aantast en bij niets doen blindheid veroorzaakt. Iedere dag druppelen kan dit voorkomen. Groene staar is een vertroebeling van de ooglens en deze kan vervangen worden door een kunststof exemplaar, wat dan nu bij mij gebeurd is. Gisteren 10-10-’22 is de linker lens vervangen en de rechter gaat de 10e november in de revisie. Het zicht is nu nog een beetje getroebleerd, “maar alles zal reg kom."
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Afbeelding-Links-634546be1c114.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Afbeelding-Links-634546be1c114.png)
-
Beterschap Hans, ik hoop dat dit zal helpen.
Gr.
Edsko
-
Een glaucoom kreeg ik twee jaar geleden door diabetes
Sindsdien heb ik voor veraf geen bril meer nodig, haha
Diabetes is wel slopend voor het lichaam
-
Heb 5 jaar geleden links en rechts een staaroperatie gehad. Super verlopen en nu alleen nog een leesbril. Weg met die dubbelfocus.
Sterkte dus en het gaat goed komen.
-
Beterschap Hans!
-
Veel sterkte Hans!
-
Sterkte Hans!
Groeten,
Jelmer
-
Grapjes over zeerovers liggen iets te voor de hand.
Wens je een super succesvolle opknapbeurt. Beterschap.
-
Beste wensen Hans!
-
Ook van mij beterschap, en zoals Rik al zei, soms moet je de piraat in je gewoon even naar boven laten komen ;)
-
Hans, voorspoedig herstel gewenst!
-
5 jaar geleden werd bij mij ook glaucoom vastgesteld (linker oog). Binnen 3 weken geopereerd en sindsdien een plastiek lensje. Rechter oog is OK. Ik heb nu wel een kleur verschil tussen rechter oog en linker oog. Minimaal maar rechter oog is bruiner in de kleuren. Slijtage en leeftijd.
Monsterboekje......
Aanvang 1975, geen tankers. Eerste rederij was NSU (Nedlloyd), daarna Kon. Marine (vrijwillig), Silvia Cargo en Seatrade..... Ik weet 322 manieren om bananen te verzieken. Ik heb mijn monsterboek ook nog. Nooit terug gegeven.
Edoch, Beterschap... Mag de focus weer terug komen!
-
Ook van mij van harte beterschap, Hans! Dat je maar weer snel de vorderingen bij de BE voor ons ziet te vangen in een volgende, gewaardeerde reportage.
-
Hallo Hans,
Beterschap van deze kant en dat je snel weer mag opknappen.
ps afgelopen week nog bij de bentheimer geweest er stond een trein klaar met 2 G2000en en op het eind een smartron en de lichtseinen werken ook vanaf Coevorden.
mvgr Evert en Bas
-
Beterschap!
-
Goeie beterschap Hans!
Rob
-
t’komt goed Hans , ex voorzitter MSG Papendrecht , Hier al gedaan met perfect resultaat.
-
Sterkte!
-
Sterkte en beterschap, ook van mij en mijn Pa gewenst.
Groeten,
Christoph
-
Beterschap, en ook succes voor de tweede ronde.
Wolter
-
Mijne Heren, Forumleden
Laat ik eerst eens beginnen met u te bedanken voor de vele blijken van medeleven en goede wensen.
De operatie is nu een week geleden en ik voel mij er prima bij. Ik zie nu beter zonder als met bril, en dat pas met een gereviseerd oog!
( zo even het licht aangedaan daar het (11.53 uur) hartstikke donker wordt). (het hagelt!!!!)
Over 10 dagen terug komen daar alles, volgens mijn oogarts, nog niet geheel naar wens is . Maar Beneluxen en modelbouwen gaat weer prima!
Groetjes, Hans
-
Hans.
Net even je draadje door gelezen.
Je hebt een zwaar leven achter de rug, maar dat is bij de meeste mensen die met hun handen werken.
Gelukkig gaat het nu weer een beetje de goede kant op.
Ik wens je voor het andere oog sterkte en hoop dat het ook met dit oog de juiste kant op gaat.
Kees.
-
Ook van mij het beste toegewenst, Hans.
Groet, Bas
-
Van mij ook sterkte met herstel.
Had deze berichtgeving gemist.
Al vond ik het al een tijdje verdacht stil bij jou depot. ;)
Gr. Koen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Afbeelding-van-2022-11-16-om-17-06-00-637a2e572a73e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Afbeelding-van-2022-11-16-om-17-06-00-637a2e572a73e.jpg)
En dan nu naar reeeeechts!!
Gaat prima, ik heb nu zicht in een (1) kleur en heb voor verweg geen bril meer nodig. Uiteindelijke resultaat weet ik pas half december.
PS, ik weet dat ik er niet knapper op wordt, de leeftijd he.
-
IJdelheid der ijdelheid. Het is alles ijdelheid, zegt Prediker.
Pred. 1:2.
Beterschap.
Ronald
-
Nu maar hopen dat de uiteindelijke resultaten goed zijn Hans.
Beterschap!
-
Beterschap Hans!
-
Alles is goed gegaan, zo goed zelfs dat ik nu aan de Costa Blanca zit. Zelf gereden met de camper en nu eens niet in La Jonguera beroofd. Het internet is hier zeer slecht zodat ik maar heel summier kan reageren. Tot zo ver
-
Geniet ervan Hans, het is je gegund!
-
Goedenmorgen Hans .
Als gepesioneerd Storingsmonteur Materieel ,N.S. en lid ongevallenploeg te Amsterdam CS .ben ik in het bezit van veel oude voorschriften en materieel boeken . Ik las o.a. je stukje over beladingen , Ben je in het bezit van een Voorschrift Beladen van Goederenwagens . Misschien kan ik je helpen .
MVG Sjaak
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/347407423-1660565051082667-1512435942029056251-n-6489fdcc81c82.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/347407423-1660565051082667-1512435942029056251-n-6489fdcc81c82.jpg)