BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Rob van Kooy op 05 September 2015, 15:40:44
-
Hallo,
Op bijvoorbeeld het Duitse Stummi-forum zijn al meerdere ontwerpen verschenen van railcombinaties waarbij de onlangs aangekondigde meegebogen R3/R4 wissels van zowel Märklin als van Trix een interessante rol spelen. Zijn er op dit forum lieden die daar ook al over hebben gefilosofeerd in de vorm van toekomstig mogelijke baanplannen?
Ik ben benieuwd,
Gegroet,
Rob van Kooy
-
Ja dat heb ik.
Helaas is het r3 r4 en geen r4 r5.
Dat had mij goed uit gekomen.
Gr arnout
-
Hallo,
Zodra sprake is van puntkontaktwissels waarin een R5 boog zit, moeten delen van de rails van dergelijke wissels polariseerbaar zijn, wat wil zeggen dat er naar gelang de wisselstand dan ofwel rijstroom op staat dan wel dat ze verbonden zijn met de massa. Dergelijke wissels kunnen dan ook niet "open" gereden worden, maar moeten in de juiste stand staan als de trein van achteren de wissel nadert. Dat gaat tegen de basisprincipes van Märklin in.
Daarom is het zeer twijfelachtig of de zo zeer gewenste "slanke DKW" voor Märklin C-Rail systeem ongepolariseerd geconstrueerd kan worden waarbij de ononderbroken rijstroomvoorziening bij het passeren van de DKW voldoende gegarandeerd is. De kortstmogelijke afstand tussen twee relevante puntkontakten is dan te groot dat een sleper die kan overbruggen. Wellicht zou een"Baeseler" DKW aan die eis kunnen voldoen....
De specialist "Weichen Walter" bouwt gepolariseerde slanke DKW's voor Märklin C-Gleis maar vraag niet wat die kosten.....
Gegroet,
Rob van Kooy