BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Nico Feij op 04 September 2015, 12:48:06

Titel: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Nico Feij op 04 September 2015, 12:48:06
Beste lezers,

Op dit moment rijden er 5 treinen digitaal via Koploper, incl enkele verlichte rijtuigen voorzien van lampjes ( geen leds). Na ongeveer 2 uur krijg ik een melding via het Twincenter dat er sprake is van oververhitting,en inderdaad de bijbehorende trafo is heet, en er kan niet meer gereden worden. De ventilator gericht op de koelribben van het Twincenter brengt uitstel van oververhitting. Vraag is nu: waardoor komt dit? en wat is de oplossing?
bedankt voor jullie reacties,
Groet, Nico
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Ronald Halma op 04 September 2015, 12:50:16
Kun je aangeven welke trafo dit is en welke specificatie's die heeft?
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Wim Ros op 04 September 2015, 13:04:42
Heel simpel toch, je verbruikt te veel stroom, en spanning x stroom geeft vermogen en vermogen is Watt en dat geeft warmte ontwikkeling.
Oplossing is minder treinen op de baan en of verlichting uitzetten bij stilstaan de treinen, andere optie is baan verdelen in meerdere sectie via een booster, of de baan via booster aansluiten die meer dan de 3A kan leveren welke de TC nu maximaal kan leveren. Bijvoorbeeld de Power 7 of Power 8 van Uhlenbrock. Heb je het dubbele vermogen.

Mvg
Wim
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 September 2015, 13:13:14
Volgens mij is het inderdaad zo simpel als Wim stelt. Je zit aan de grens van wat het TC kan leveren, of net er overheen.
Gloeilampjes zien er heel onschuldig uit, maar het kunnen stille stroomvreters zijn.
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Nico Feij op 04 September 2015, 13:30:20
Hoi Ronald,

De gegevens van de trafo zijn: SEC1 16,5 V 0-2,73 A , SEC2 14V 0-3,2A en 45 VA.
Aan de reacties merk ik al dat er sprake is van overbelasting. en dan te bedenken dat mijn baan 23 digitale treinen moet gaan verwerken!!
Bij voorbaat dank,

Nico
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Remunj op 04 September 2015, 13:46:38
Nico,

Dan zul je zeker je baan moeten opdelen in meerdere booster secties.
Die 23 treinen gaan je TC echt niet trekken  8)

Komt Wim Rosbender toevallig binnenkort nog een keertje jouw kant uit?
Dan wil ik wel een keer meekomen.
Kan ik gelijk je baan eens in het echt zien en kunnen we dit probleem eens bekijken hoe je het beste kunt gaan opdelen in secties.
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Wim Rosbender op 04 September 2015, 17:23:36
Beste Treinrijders,

23 treinen tegelijk zal zo wie zo niet lukken !!  denk ik zo??

Kun je in KL instellen hoeveel er tegelijk mogen rijden,,,

Bij mij staat er een trafo van 15V - 70VA op en heb er nooit last van en ik denk dat de rijtuigen met de lampje idd de boosdoeners zijn.

Test eens uit hoe het gaat als je de rijtuigen eraf zet,,!

Succes en met groetjes,

Wullem NS
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: ruudns op 04 September 2015, 17:58:34
Lampjes anders straks gaan vervangen door ledstrips, scheelt ook al aardig wat vermogen ;).
Als je een trein of 4a5 tegelijk heb rijden met ca 70VA kom je goed weg. De overige 28 stuks zullen stilstaan op stations, voor seinen en in je schaduwstation. Gebruik dan voor het schaduwstation een aparte booster, kunnen er daar ook nog 4a5 rijden. Bij meer als 10 kunnen je kids toch al niet meer slapen van de herrie ;D.
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Roco-Roger op 04 September 2015, 19:15:27
mijn Intellibox word ook vrij warm, zeker met die warme dagen hier op zolder.
oplossing : een ventilator uit een oude pc gesloopt en deze met een paar schroefjes aan de achterkant (daar zitten de koelribben ) vast gemaakt en hoppa, super koeling voor mijn IB.
overigens, ik heb bij KL max. 4 treinen ingesteld, en alle personenwagons voorzien van LED i.p.v. gloeilampjes.

Roger
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: zuylen op 04 September 2015, 19:59:54
Lampjes in rijtuigen worden ook erg warm waardoor er het één en ander kan smelten. (y) Je kunt de 5.5 e schroefdraadlampjes (mochten die erin zitten, vervangen voor leds. Anders is het inderdaad veel handiger licht-ledstrips aan te schaffen.
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Wim Ros op 04 September 2015, 20:46:52
Mannen dit heeft helemaal niets met de trafo te maken, het enigste wat die moet doen is voldoende energie leveren aan de TC zelf, die op zijn beurt bepaald hoe veel energie er maximaal geleverd kan worden aan de baan. En dat is maximaal 3A. Ook al zet je er een trafo voor die 20A kan leveren er zal echt niet meer dan 3A uit de TC komen.
De stroom begrenzing en de temperatuur begrenzing bepalen dat.
Oplossing is dus meerdere booster of een booster die meer energie kan leveren, en stroomvreters reduceren.
Dit is een discussie die we nu al meerdere kere hebben gehad en altijd tot dezelfde conclusies zal leiden.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Ronaldk op 05 September 2015, 09:27:23
Oplossing is dus meerdere booster of een booster die meer energie kan leveren, en stroomvreters reduceren.
Dit is een discussie die we nu al meerdere kere hebben gehad en altijd tot dezelfde conclusies zal leiden.

Inderdaad Wim :)

Nico zit aan het maximale wat de TwinCenter kan leveren. Dat houdt het ding een paar uur vol. Dus minder belasten (minder treinen en rijtuigen met verlichting) of de baan opdelen in aparte delen en deze voeden door één of meerdere losse versterkers.

Zo moeilijk lijkt het mij ook niet :)

Groet Ronald.
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: henk op 05 September 2015, 09:32:13
Toch ben ik wel benieuwd wat er gebeurt bij een wat zwaardere trafo. De trafo is wat krap bemeten voor het TC. Een buil kan Nico zich niet vallen aan een andere trafo, want die heeft hij in ieder geval nodig
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Calimero op 05 September 2015, 09:40:15
Het ligt voor de hand dat de TC daarmee eerder in de beveiliging schiet als de belasting is als hier voor beschreven.
De trafo kakt dan niet in en de TC krijgt dus iets meer spanning wat resulteert in meer warmte.
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Bert van Gelder op 05 September 2015, 09:40:29
Ik vermoed een nog iets snellere opwarming en daardoor kortere gebruikstijd..

Gr, Bert
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 September 2015, 09:43:14
Nico heeft het over de bijbehorende trafo. En in de handleiding van het TC lees ik dat die bijbehorende trafo 75VA is. Dat lijkt me wel voldoende.
Bovendien  kan hij het moment van afschakelen uitstellen door het TC te koelen. Dat wijst toch echt op overbelasting van het TC, en niet van de trafo.
Ja, de trafo wordt heet. Maar hoe heet is heet, en hoe heet mag een trafo worden?
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Calimero op 05 September 2015, 09:47:34
Een trafo die heet wordt heeft last van een verzadigde kern zodat ook het rendement af neemt.
Om niet stuk te gaan zal de grens denk ik ergens rond de 60 à 80 graden liggen maar of je dat ook wil is iets anders.
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: henk op 05 September 2015, 10:15:02
Nico gebruikt deze trafo Klaas en ik denk op de 16,5 volt aansluiting.

De gegevens van de trafo zijn: SEC1 16,5 V 0-2,73 A , SEC2 14V 0-3,2A en 45 VA.

Het TC verbruikt zelf ook nog wat. Er wordt niet voor niets een 70 VA aanbevolen.
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 September 2015, 10:22:01
Okee, dat had ik over het hoofd gezien. In zijn startbericht had hij het over de bijbehorende trafo, maar die informatie blijkt dus niet juist te zijn.
Dat betekent dat die trafo ook op zijn tenen loopt, maar nog net niet over de grens is, omdat de interne beveiliging niet aanspreekt.
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: henk op 05 September 2015, 10:27:05
Tja, als de trafo op de 16,5 volt aansluiting wordt gebruikt, komt Nico pakweg 0,5 A tekort om het TC optimaal te kunnen gebruiken. Wat gebeurt er dan?
Ik zou eerst een zwaardere trafo kopen om te zien of het uitmaakt. Zo niet, dan heeft Nico alsvast die trafo die hij dan toch nodig heeft voor een booster.
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Wim Ros op 05 September 2015, 12:56:47
Goed, in het eerste bericht wordt gewoon de verkeerde conclusie getrokken, de temperatuur van de trafo heeft niets met de melding op de TC te maken.
Als de trafo te weinig spanning cq vermogen kan leveren dan zal de spanning daarvan inzakken, het gevolg dan is de TC gaat uit en zal daarna weer opnieuw proberen op te starten, dat euvel zien we niet terug in het bericht, de enig juiste conclusie is en blijft er wordt teveel vermogen verbruikt door de baan, en de TC kan dat niet leveren. Die temperatuur melding /beveiliging zit er niet voor niets op.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Nico Feij op 05 September 2015, 15:22:04
Heren Modelspoorders,

Uw reacties zijn mij duidelijk. ik ga aan de slag om alle gloeilampjes te vervangen van de rijtuigen, een zwaardere trafo te overwegen en/of de baan in secties te splitsen m.b.v. boosters.
Hartelijk dank voor jullie bijdragen.

met vriendelijke groet.
Nico Feij
Titel: Re: Overhitting TwinCenter en trafo
Bericht door: Calimero op 05 September 2015, 16:01:23
Als je beide sec. wikkelingen parallel zet kan deze:
 http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/transformatoren/amplimo-ringkern-trafo-3n1090-2-x-15v-2-66a.html

Of als je iets meer reserve wilt: http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/transformatoren/amplimo-ringkerntrafo-48013-2-x-15v-4amp.html

Ik denk dat deze 2 voor de meeste boosters ook bruikbaar zijn aangezien je na gelijkrichting en afvlakking op 21V komt.
Het mooiste is straks dat je allemaal dezelfde boosters gebruikt op allemaal dezelfde trafo's. Zeker als je ook met
bezetmelders aan de slag gaat is het van belang dat elke booster dezelfde uitgangsspanning levert.
En aangezien BACO een dump is en dus met restpartijen werkt zou ik gelijk genoeg trafo's inslaan voor die prijzen.
Vergelijk het voor de grap maar eens met de prijzen van Conrad.

https://www.conrad.nl/nl/ringkerntransformatoren-o2170280.html?filterVermogen=120+VA%7E%7E%7E75+VA%7E%7E%7E80+VA%7E%7E%7E100+VA&filterSecundaire+spanning=2+x+15+V&sort=Price-asc