BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: JCD op 04 September 2015, 09:30:14
-
Goedemorgen forumleden,
Als 63jarige pensionado wil ik voor de derde maal met een baan begrinnen. Mijn eerste baan ( 1958) kreeg ik van mijn vader, de tweede is gesloopt door mijn zoons ( Papa, nou doet dit locomotiefje het niet meer enz.). Nu heb ik tijd genoeg, maar ik wil het wel goed doen, wat begint met de keuze tussen HO en N. Mijn ogen zijn nog goed, maar N betekent natuurlijk wel veel meer gepriegel, maar kost ook veel minder ruimte, wat me niet slecht uitkomt. Ik heb ruimte voor een 3 x2 meter-baan.
Daarnaast vraag ik me af of ik analoog moet gaan rijden, of direct digitaal. Ik kan wel wat betalen, maar de geldpest heb ik niet, dus wat is wijsheid? Ik ben Stoom-fanaat, dus wil e.e.a. bouwen tussen 1900 en 1960. En tenslotte vraag ik mij af of ik moet starten met een Startpakket of dat ik beter e.e.a. los kan kopen, omdat je uiteindelijk toch zwaardere trafo's enz. moet hebben. Om nu te voorkomen dat ik het komend weekend op "Terug naar Toen" me in de kramen daar laat verleiden als en kind in de snoepwinkel vraag ik jullie svp om advies, om niet meteen verkeerd te starten. Dank alvast!
-
Wil je (uiteindelijk) computergestuurd rijden, of wil je zelf aan de knoppen blijven zitten?
Als je zelf elke trein wil blijven besturen (zonder computer of relais of andere automaten die alles regelen en besturen), dan zou ik zeggen: treinen digitaal, wissels handmatig (handbediening, of via knopjes, maar dus niet via digitale decoders dus).
Treinen handmatig digitaal aansturen heeft als voordeel dat je elke trein op elke willekeurige plaats kunt laten stilstaan en vervolgens met een andere trein verder spelen.
Een MultiMaus of de witte z21 (als je al een telefoon of tablet hebt) is een ideale instap in de digitale wereld.
-
Welkom JCD (je zult wel een echte naam hebben neem ik aan?),
Als je 63 bent (ik ben 51) zijn de ogen niet alles meer en dan zou ik voor H0 gaan, ondanks de wat mindere ruimte. Op 2 bij 3 kun je ook in H0 zeker leuke dingen doen.
Een startset kan voordeliger zijn maar zit je vaak aan bepaalde zaken vast zoals railmateriaal, rollend materieel, etc. Misschien kijken voor een gebruikte Multimaus set, zit rond de 80 euro. Koop er wat los spul bij (stoomlocje plus wagens) en kies een railsysteem. Be je van de gemakkelijke kun je bv een Fleischmann Profirail of ander merk nemen die een railsysteem heeft, wil je meer flexibiliteit kun je ook flexrail nemen van bv Peco en meer vrijheid hebben in het leggen.
De keus is geheel aan jou. Ik zou me wel wat verdiepen voordat je impulsaankopen doet waar je later spijt van krijg :) Je kunt je centen immers maar 1 keer uitgeven ;)
-
Multimaus/z21 is prima om mee te beginnen, inderdaad. Zo'n multimaus kan je later altijd nog als handregelaar aan een eventueel gotere centrale hangen. Misschien wel naar zo'n 50W dikke trafo i.p.v. een 35W stekker-trafootje kijken als je voor een multimaus gaat.
Startset is wel makkelijk, maar tweedehands zijn ze ook goed te krijgen (dat laatste heb ik gedaan). Multimaus is we lastiger qua instellen decoders omdat je de bestaande waarde niet in kan lezen, maar goed.
3x2? Zo heel veel treinen passen daar niet tegelijkertijd-rijdend op, dus je komt een eind met één trafo.
Iets om te bekijken: ga je zelf aan je materieel klussen of koop je alles nieuw? Dit i.v.m digitaliseren. Ik koop alles tweedehands en moet dan zelf naar de soldeerbout grijpen. Dus ik ben blij met h0, dan heb ik wat ruimte. Als je nieuwer spul heb is digitaliseren een kwestie van erin prikken of gelijk erin kopen.
Wat héél veel helpt wat betreft het inperken van inkoopwoedes: kies een bepaald gebied en een bepaalde periode. Dan kan je gericht zoeken. Ik hoef alleen te kijken naar materieel dat rond 1970 op een zijlijntje in de Eifel reed, bijvoorbeeld. Dus wordt ik (heel makkelijk) niet verleidt door een DE3 of 3700 of tgv :)
Veel plezier!
Reinout
-
Dank alvast voor jullie adviezen. Ik ga dus voor HO, heb nog eens even naar de beoogde baangrootte gekeken ( 3 meter lang, 1.20 breed met weerszijden 2 x 2 meter bij 1.20 breed. Een soort U, dus. Ik wil ( fictief, maar niet naar waarheid en/of op schaal, maar qua idee, van Amsterdam naar Stuttgart, epoche 2, dus mogelijk mét 3737, maar ook met een BR 01, Br 38, BR 41, enz.. Ik ga voor digitaal, want de herinnering aan mijn oude baan ( 40 meter rails en 200 meter draad, eronder) doet mij nog rillen. Zo'n techneut ben ik nou ook weer niet....
Nog twee vragen: is er een goed boek wat ik moet lezen om me een beetje op weg te helpen met de digitale techniek, en wat is een goed baanplan-programma?
Vervolgens hoeft alles niet nieuw, maar als ik op Ebay.DE kijk is er zát aanbod!
Grtz+ Dank, Jan
-
Qua meters draad een opmerking. De digitale reclame zei vroeger dat je maar één draadje aan hoefde te sluiten. 't Is wel wat meer :) Puntstukken die je moet/wilt polariseren enzo. En je zal je baan op meer dan één punt van een draadje moeten voorzien omdat anders het verlies te groot is. Maar dat valt wel reuze mee in vergelijking met vroeger.
Waar je de bedrading wel aardig mee opschoeft is als je de baan met de computer aan wilt sturen. Dan zul je weer allerlei secties moeten maken met bijbehorende draden.
Als je met de hand digitaal rijdt scheelt het uiteindelijk best veel bedrading, dat klopt.
Reinout
-
Dank alvast voor jullie adviezen. Ik ga dus voor HO, heb nog eens even naar de beoogde baangrootte gekeken.
Nog twee vragen: is er een goed boek wat ik moet lezen om me een beetje op weg te helpen met de digitale techniek, en wat is een goed baanplan-programma?
Grtz+ Dank, Jan
Linksboven op de site, de knop Encyclopedie voor je basisvragen
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_baanbesturing
succes en veel plezier met deze mooie/interessante hobby Jan.
mvg, Erich
-
Dank voor de verwijzing naar de encyclopedie, inderdaad staat die vol met de benodigde info. Als echte "alfa" word ik al beroerd van het lezen over de digitale techniek: als ik het wil kunnen leren, zal ik het ook in de praktijk moeten zien. Dat gaat meen ik het beste met het beginnen met een startset: dan zie ik tenminste wat er gebeurt. En mochten er adviseurs zijn die denken dat ik als herstarter gek ben, om een epoche 2-baan van Amsterdam naar Stuttgart te willen maken: Natuurlijk NIET vanaf Amst. CS, maar van Amst Amstel: dat deed vroeger de autoslaaptrein ook. En natuurlijk wordt het fictief: als ik het zelf maar mooi vind en leuk om er aan te prutsen!!
-
Die laatste zin is het aller belangrijkste bij een hobby. Laat een ander maar l*llen.
Een startset is misschien wel een handige start maar dan zit je vaak ook gelijk vast aan een soort rail.
Je kan ook zonder echte startset met een simpel ovaaltje beginnen om e.e.a. gaandeweg te leren.
-
Beste JCD
Welkom hier.
Leuk dat je weer gaat starten met deze prachtige hobby en wens je daarom veel succes en plezier toe.
Als advies zou ik je willen mee geven om veel naar instructie-filmpjes te kijken hoe anderen het doen.
Waarschijnlijk heb je al de nodige ervaring maar met de hedendaagse technieken kom je misschien weer tot nieuwe inzichten.
Maak soms eens een klein proefstukje voordat in je in het echie begint dat kan je een hoop ellende besparen.
Ook op dit forum kan je veel advies krijgen. Plaatjes van mooie resultaten en hoe het gedaan is zijn er genoeg en forumleden zullen graag bereid zijn om je verder te helpen.
Verder vooral NIET naar adviezen luisteren van mensen die niet eens een modelbaan hebben en je allerlei "nuttige" adviezen willen geven. Helaas zwerven er op dit forum ook een aantal figuren van rond die er een sport van maken om alleen maar te posten om te posten en je van informatie voorzien die niet uit eigen ervaring is opgebouwd en onwaarheden of alleen maar aannames bevat. Kwestie van even door hun berichten scrollen en je weet zo of je het met een ervaren bouwer hebt te maken of niet.
Verder heel veel succes en ik ga je draadje zeker volgen.
-
Een startset is misschien wel een handige start maar dan zit je vaak ook gelijk vast aan een soort rail.
Je kan ook zonder echte startset met een simpel ovaaltje beginnen om e.e.a. gaandeweg te leren.
Dat advies zou ik dus niet geven. Omdat je niet "vastzit" aan een soort rail. :) Bij mijn herstart heb ik ook gewoon een digitale startset gekocht, alles gebruikt behalve de rails :) Mijn modelbaan heeft een totaal andere rails :) Puur gekocht om ook het "digitale deel" van de hobby onder de knie te krijgen. Dan kan je rustig proberen en testen.
De rails die over is kan je mogelijk gebruiken voor een speelbaan voor de (klein)kinderen en/of neefjes en nichtjes (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60382.msg3221486757.html#msg3221486757) of als mooi testrondje voor je materieel ;D Of gewoon verkopen hier op het forum. Er zijn altijd wel liefhebbers die nog bepaalde rails nodig hebben.
En tenslotte vraag ik mij af of ik moet starten met een Startpakket of dat ik beter e.e.a. los kan kopen, omdat je uiteindelijk toch zwaardere trafo's enz. moet hebben.
Ik zou inderdaad gewoon beginnen met een starterset. Daar zit alles om goed mee te beginnen. In een digitale set van Roco of Fleischmann zit er een witte z21 of een multimaus (rood of grijs, voor de rest hetzelfde), een versterker, een trafo, digitale lok, wagonnetjes en rails. De multimaus-setjes zullen iets goedkoper zijn dan de witte z21-setjes. De z21 moet je met een smartphone besturen. Dat zijn twee veilige keuzes om te starten.
En de rest is eigenlijk goed in de praktijk uitproberen en testen. Je hebt gelukkig al een treinbaan gehad en hebt een basis ;) dat is altijd handig. Succes met je plannen!
Groet Ronald.
-
JCD,
Als je wilt je keuze een beetje breed wilt bekijken, dan zou je ook eens op bezoek kunnen gaan bij een modelspoorclub. De meeste clubs hebben regelmatig een open dag en je kunt ook vragen of je op een clubavond mag komen kijken.
Het grote voordeel is dat je veel mensen kunt spreken en je kunt zien wat allemaal mogelijk is. Eigenlijk is zo'n club gewoon een grote verzameling van mensen met veel praktische ervaring. En ieder heeft zo zijn eigen specialisatie binnen de vereniging - je kunt gewoon delen in die opgedane kennis.
Zelf ben ik ook op die manier begonnen en het beviel/bevalt me erg goed. Meestal hebben clubs wat meer ruimte en kun je dus werken met ruimere banen, die je thuis nooit kunt huisvesten. Je zit niet geisoleerd op een zolder of schuurtje waar je alles zelf moet bedenken.
@Thai-Bundesbahn : Veel leden van een club hebben geen eigen bouwdraadje op dit forum !
Sander
-
@Thai-Bundesbahn : Veel leden van een club hebben geen eigen bouwdraadje op dit forum !
Sander, de boodschap van mijn advies is dat het mij een paar maal een waardeloos advies is gegeven wat gebaseerd was op slap geneuzel en interesant-doenerij. Daardoor heb ik onnodig dingen gewijzigd en nadien weer terug moeten herstellen omdat de informatie onjuist was.
Met andere woorden, laat JCD daar zijn voordeel mee doen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Dat iemand wel of niet lid van een club is lijkt me hier niet relevant.
-
Heren: zeer veel dank voor jullie adviezen. Eén ervan heb ik vanmiddag maar direct tijdens "Terug naar Toen" in praktijk gebracht: ik heb een digi-startset van Roco ( met NS 2200) aangeschaft. Nu dus geen getwijfel meer. De tip om lid te worden van een club lijkt me ook prima:ik woon in Pesse ( naast Hoogeveen), dus weet iemand of er in het Noorden ook zo'n club zit? Bovendien meldde de verkoper van de set ( uit Apeldoorn) dat de winkel waar ik veel spoor-spullen kocht ( de Wit in Zwolle) er per komende week mee stopt: daar baal ik al helemaal van. Enfin: zo af en toe even naar Apeldoorn rijden is te doen, en bovendien bestaat gelukkig tegenwoordig Internet!
Het lijkt me tijd worden dit voorstel/beginnersdraadje te verlaten, en nu eerst maar eens voor een behoorlijke treintafel te zorgen, de hoofdleidingen eronder te maken, enz.enz.. Met mijn twee linker handen gaat mijn vriendin dan met de hond wandelen.....
Nogmaals dank, en tot elders in dit forum!
Jan
-
Hoi Jan.
In Assen, Hoogeveen en Emmen zitten modelspoorclubs.
Adressen en verdere info vind je op hun websites. (sorry ben niet zo goed met computers om hier linkjes te plaatsen)
Assen is volgens mij MSC-Assen, Emmen is MSC-Emmen en Hoogeveen is De Stoomfluit.
Deze 3 clubs organiseren een paar keer per jaar een modelspoorbeurs.
De club in Hoogeveen heeft dinsdag en donderdag s,avonds clubavond en volgens mij ook de eerste zaterdag van de maand.
Ze zitten op het nieuwe stukje industrie terrein De Wieken (bij het spoor viaduct) A.G. Bellstraat 29b.
En voor een treinen winkel in de buurt: loop eens een keer door de van Echtenstraat (vanaf de Hoofdstraat)
in Hoogeveen ;D
mvg Richard (Geen lid van 1 van deze clubs)
p.s Heren moderatoren; mocht bovenstaande een soort van reclame maken zijn dan mag het verwijderd worden.
-
Nee hoor, dat mag je prima hier neerzetten!
Bovendien vind je steeds meer clubs en verenigingen op ons forum.
Kijk maar eens bij wat zijn we aan het bouwen, en dan...:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/board,118.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/board,118.0.html)
Gr, Bert
-
Dank Richard: ik ga me direct morgenavond in Hoogeveen melden!
Jan