BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: marc1990 op 03 September 2015, 01:19:07
-
Hallo,
Vroeger heb ik een Trix(H0) baan gehad te leen, maar toen was ik rond 10 jaar jong. Ondertussen 15 jaar verder en ben ik weer aan kijken om het op te pakken. Destijds van de droom een een mooi automatisch baan te bouwen met redelijk aantal wissel. Deze wens heb ik behouden maar ben ondertussen wel wat wijzer dus nu kan het ook.
De eerste beperking waar ik tegen aanloop is ruimte gebrek, dus heb gekozen voor N. Daarbij ga ik waarschijnlijk voor fleischmann standaard. De ruimte die ik beschikbaar heb is 110x50cm(wat hoog uit een klein beetje uit te bereiden is).
Ik heb hier op een baan ontworpen rond een koolmijn uit tijdperk II. Hierbij maak ik gebruik van de richtlijnen op het wiki.
(http://i.imgur.com/xVZREHI.png)
De baan zal zo geplaatst worden dat aan de west en noord kant een muur zit.
Het idee van de baan is dat per twee wagon worden "gevuld" en als alles vol is de trein "weg" rijd en dan leeg terug komt. Er moet dus het nodig rangeren gebeuren. Vandaar ook de elektrische ontkoppeling.
Qua omgeving heb ik nog niks vast gelegd aangezien ik eerst een spoor wil ontwerpen.
Ik ben op de hoogte van de problemen rond een keer lus, die kan ik met WO opleiding Elektrotechniek wel aan.
Er zal voorlopig slecht 1 trein oprijden. De trein zal bestaat uit korte wagons.
Ik hoor graag jullie mening over mijn ontwerp qua spoor.
Daarnaast ook een paar vraagjes.
- Als ik twee ontkoppeld wagon duw, worden deze dan gekoppeld? Worden ze wel gekoppeld als ik met twee ontkoppeld wagon tegen een stootblok aan rij?
- Ik wil de baan zoveel mogelijk met flexspoor bouwen, zijn er zaken waar voor ik moet oppassen?(dus bochten van 30 graden,enz. vervangen door flex rails)
- Op dit moment liggen er 3 rangeersporen naast elkaar, maar overweeg dit te verminder na 2. Welke aantal denken jullie dat mooi is.
- Budget is natuurlijk altijd belangrijk. Op dit moment zit ik voor spoor net onder 200 euro(nieuw), hebben jullie nog tips om de kosten nog wat te drukken.
- Zijn er nog zaken waar ik extra aandacht aan moet besteden bij N vergelijken met H0.
Alvast bedankt voor jullie tijd.
Groet Marc
-
Welkom op het forum (y).
Je weet dat je een keerlus hebt en dus kortsluiting krijgt als je dit niet oplost middels een keerlusmodule?
Heb je een rangeerlok en een lok die de wagons vervoert? In het geval je één lok hebt, zal hij altijd duwend de baan op moeten omdat je nergens kunt omlopen op je uithaalspoor in het verlengde van de keerlus ;).
-
Goed plan. Juist omdat je je beperkt. Je idee is om met kolenwagens heen en weer te rijden, waarmee je een stukje transport uitbeeldt. Een goede basis voor een realistische baan.
Maar waarom heb je eigenlijk een keerlus gemaakt? Ruud wees al op de technische kant. Ik kijk naar de exploitatie. Welke treinbeweging heb je in gedachten, waarbij je die lus gebruikt? Ik zie dat zo gauw niet.
Je zou volgens mij ook de verbinding tussen het spoor naar de mijn en de driewegwissel kunnen laten vervallen. Dus: de driewegwissel (toch al niet zo realistisch) vervangen door een rechts wissel. (Dat scheelt weer in de kosten :))
Dan krijg je dus echt een lijn van A (mijn) naar B (opstelsporen). Je zou dan het spoor langzaam een stukje kunnen laten zakken, zodat B enkele centimeters lager ligt dan A. Dat oogt beter. Het wekt meer de suggestie dat de trein ook echt ergens naar toe rijdt.
Nog leuker wordt het als bij B de wagens ook kunnen lossen.
Als h0-rijder heb ik op de meeste van je vragen geen antwoord. Alleen je derde vraag: ik zou liever 3 dan 2 sporen neerleggen. Dan heb je nog wat extra ruimte bijv voor een werktrein of een 2e loc.
-
Ik treed de optie van Alemijn bij.
Ben ook een fan van een leuk rangeeerbaantje met wat uitdagingen.
Stop je rondgaande spoor weg in een stukje bos en wat rotsen tussen de opstelbundels en het rondgaande spoor. Het rondgaande spoor laat je ongeveer 3cm zakken, veel meer zal niet lukken. Een optische onderbreking maakt het dan mooier.
Als je er de ruimte voor vindt, kan je dat stukje rondgaand spoor eventueel ontdubbelen en met 2 korte treintjes rijden.
Misschien kan je ook de illusie wekken dat er een spoor naar een "groter" station vertrekt vanuit je opstelbundel door het uitaalspoor te verlengen tot tegen de zijkant en het weg te stoppen in een stukje bos of tunnel.
-
Het wissel naar de vulsporen moet voor het driewegwissel liggen. Dan kan er direct van een vulspoor naar de opstelsporen worden gereden. Nu moet dat met voortdurend heen en weer steken en daar is geen goede reden voor.
Je moet voor jezelf bedenken hoe het rangeerbedrijf precies gaat lopen en dan een sporenplan maken. Hoe zie je het rangeerterrein voor je?
-
Hoi, ik dacht meer aan zoiets.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/xVZREHI.png)
Met excuses voor de beroerde tekening, maar je ziet nu boven de mijn en beneden een haven (O, is dat blauwe rechts een haven? ;D). Bij beide een omloopmogelijkheid voor je loc. Je baan krijgt nu wel twee niveaus, maar ik denk dat dit in N-schaal net zou moeten lukken. Verder ook een logisch vervoer van mijn naar haven en de keerlus is weg. Bij de haven kun je een mooie havenkraan plaatsen bijvoorbeeld. O ja, beneden komen er tee sporen uit de tunnel, dus onder de berg moet een wissel komen. Misschien is dat niet zo handig.
Is dit wat?
-
Bedankt voor jullie reacties.
Het concept van VFR, vond ik interessant. Heb daarop ook de aanpassing op gebaseerd. Heb er wel voor gekozen om de haven midden in te doen, ivm bocht straal. Dus nu geen keerlus meer.
(http://i.imgur.com/D50OLij.png)
Het eindpunt is een 120147 Bekolingsinstallatie geworden.
Het gestreept spoor is optie of uitbreiding voor de toekomst.
Vraagje
Ik wil ook gaan gebruiken maken van Elektrische ontkoppelrails. Maar hoe koppel je wagons weer.
Je moet voor jezelf bedenken hoe het rangeerbedrijf precies gaat lopen en dan een sporenplan maken. Hoe zie je het rangeerterrein voor je?
Hier zal ik eens goed over na denken.
Stop je rondgaande spoor weg in een stukje bos en wat rotsen tussen de opstelbundels en het rondgaande spoor. Het rondgaande spoor laat je ongeveer 3cm zakken, veel meer zal niet lukken. Een optische onderbreking maakt het dan mooier.
---
Misschien kan je ook de illusie wekken dat er een spoor naar een "groter" station vertrekt vanuit je opstelbundel door het uitaalspoor te verlengen tot tegen de zijkant en het weg te stoppen in een stukje bos of tunnel.
Zal er eens na kijken
Bedankt voor jullie input, ben weer een heel eind opgeschoten met het ontwerpen.(al zal het vast nog vele malen worden aangepast ;D)
-
Leuke opzet zo, kan je voor de haveningang(-en) een mooie hefbrug(gen) maken waar treinen voor moeten wachten als een schip binnenkomt.
Wat betreft het koppelen: als de wagens tegen elkaar aanrijden koppelen ze over het algemeen spontaan weer.
Bij het gebruik van de standaard N-spoor koppeling in ieder geval, andere koppelingen kunnen afwijken.
Jeroen