BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: guest7823 op 01 September 2015, 23:22:03
-
Even de twee samengevoegde draadjes een goede start geven ........
Dan hier een nieuw draadje over dit tot toch wel interessante onderwerp.
Gr.
John
Net als geruchten in de jaren zeventig dat er nog ergens een ......
Ik moet toch eens dat verhaal uitdiepen over die NCS (uit mijn hoofd) machine die in die tijd nog bestond.
-
Bedoel je de NS 7009 die bij de Zinkwitmaatschappij in Budel reed tot 1965?
-
Bedoel je de NS 7009 die bij de Zinkwitmaatschappij in Budel reed tot 1965?
Yep. die / deze.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_09_02_HW_01_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_09_02_HW_01_PB.jpg)
Het trieste is dus dat deze loc gesloopt is in de tijd dat de TS / SHM al actief was.
Het citaat wat ik hoorde m.b.t. deze loc schijnt geweest te zijn: "Ja, natuurlijk wist ik dat deze loc er nog was, maar ik heb ook alles zelf moeten uitzoeken, dus waarom zouden jullie dat niet hoeven te doen"
Ik ken dit werk al een tijdje, maar in het licht van wat ik nu weet (dit citaat, het plaatje op de omslag en het jaar dat het boek gepubliceerd is) vind ik het wel heeeeel wrang >:(
-
Heeft natuurlijk niets met die vermeende goudschat in Polen te maken, maar als het citaat afkomstig is van de auteur van het getoonde boek: dat was een erg merkwaardige man, hij woonde twee straten van mijn ouderlijk huis.
Er zijn allerlei laat ik maar zeggen "nogal controversiële" uitspraken van hem bekend.
Maar aan de andere kant: laten we nu niet weer de fout maken om de toestanden van toen te bekijken door de bril van nu.
De TS was toen puur gefocust op Hellevoetsluis en Hoorn en een beetje op Den Haag, en dat kostte al heel veel moeite.
Bovendien: het geld was er eenvoudig niet in die dagen.
Er reed in Amsterdam ook nog een LTM loc bij de Rietlanden, iedereen wist het, niemand had het geld.
Dirk, donateur sinds 1965
-
En wie kent het verhaal van de NTM loc in Sas van Gent?
Op een dag was het TS bestuur op bezoek geweest bij de Suikerunie in Roosendaal en had de GS loc ten geschenke gekregen. De directeur had een bezoek geregeld aan de directie van Sas van Gent om de NTM loc te verwerven. Ze moesten alleen even verder rijden en ze kregen hem, maar de heren vonden het te ver of hadden geen zin meer en kwamen er later ook niet meer op terug. Loc gesloopt. En dat was geen geldkwestie. Net zoals de verwerving van de ex-WSM loc uit Zevenbergen dat niet was.
Men moest eens weten wat er tussen 1958 en 1965 ( en zelfs nog later) allemaal nog verdwenen is.
Gr.
John
-
Hmmmm, Kniesoor wordt heel triest, maar inderdaad goed om in de gaten te houden dat het "andere tijden" waren
- Een tweede LTM lijkt leuk, maar indien de Rietllanden loc bewaard was gebleven schat ik de kans klein dat men dan de 26 uit Duitsland had gaan halen.
- "Even door naar Sas van Gent" was in die tijd toch net even een andere actie dan heden ten dage
We zijn met z'n allen inmiddels te veel gewend aan fora, internet, e-mail, e.d. Dat lag in de jaren 60/70 toch allemaal net even anders.
Maar toch, .......... een 7000, had toch wel een erg praktisch locje geweest in de ogen van Kniesoor :-*
-
Je rijdt nu via dezelfde wegen van Rsd naar SvG. daaraan is niks veranderd. En het vervoermiddel was een voor die tijd uiterst comfortabele Lancia.
En wat te denken van een ex- NS 4300 in Zweden waar de Engelsen mee weg waren (inclusief een ex WD tender van Stork uit Hengelo) ? Toen was de "bewaar-atmosfeer" in NL toch tot wasdom gekomen getuige de vele aankopen van ex DB stoomlocs. En dan was er nog een ex LTM loc bij de ON. En twee Hohenzollern locs bij mijnen in Duitsland uit dezelfde levering als ex NS 8600(I) en 8600 (II). En nog her en der een aantal "Victors". En dan nog maar te zwijgen over de rijtuigen waarvoor geen interesse bestond zoals het salonrijtuig van Wilhelmina en het directierijtuig van de NCS.
gr.
John
-
Ho Ho, voor het NCS rijtuig was wel degelijk belangstelling, was zelfs al een begin van restauratie gemaakt door de hhWPS van Rsd. En we vergeten ook nog even de 8800-en die in de jaren 80 van de vorige eeuw gesloopt zijn.... :-\
-
Dan hier een nieuw draadje over dit tot toch wel interessante onderwerp.
@ Sobat
Hans, je weet net zo goed als ik dat Nico dit op eigen houtje deed met het oogmerk om de heren op andere gedachten te brengen. Kees Spaans wou het rijtuig niet hebben, net als de DE loc 83. De aspotdeksels zitten nu op de tender van de 2100.
Ik heb ooit een lijst gezien en aangevuld van NS materieel ( en daaraan verwant) dat sinds 1958 nog voor opname in een historische collectie beschikbaar was. Zelfs als je de periode 1958 - 1965 eraf laat is het nog schrikbarend wat wij allemaal samen door onze vingers hebben laten glippen.
En nu zou de enige redding het bouwen van replica's zijn. Gezien hetgeen gebeurd is neig ik er toch naar om te zeggen dat we de juiste mentaliteit daarvoor missen.
Gr.
John
-
In ieder geval is er al meer over dan we in Nederland kunnen/willen opknappen. Ik vind het ook wel genoeg. Vraag me af of die Britten nou zoveel beter worden van al die hang naar vergane glorie.
-
In ieder geval is er al meer over dan we in Nederland kunnen/willen opknappen.
Ik denk dat die stelling wel voor enige nuancering vatbaar is. M.b.t. sommig relatief modern materieel ja, maar m.b.t. stoom is het allemaal wat dun.
Dus sikken / 2200 / 2400 ja, daar is relatief veel van. 3100 /3200 (DH1/2 - SRV) bijv. is allemaal weg (d.w.z. in NL)
-
Gelukkig hebben we de foto's nog. ;D
-
John, je suggereert een aardige lijst te hebben. Daar ben ik natuurlijk wel benieuwd naar. De tramlocs zoals genoemd kende ik wel uit de verhalen, NS 7009 idem, de onderstellen van 4300 tenders die gebruikt werden bij Stork, de Zweedse 4300'den, de gesloopte 8800 te Roosendaal, de 6305 die tot 1965 bij een Utrechtse sloper te vinden was, meer locs waar jij iets van weet? Wellicht een nog in Spanje aanwezige 8500?
En inderdaad, de foto's hebben we nog. Zo'n NCS locje zou idd een leuke geweest zijn voor een museumlijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCS_48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCS_48.jpg)
(Enorme fabrieksfoto van de NCS 48 met een houten naambord "Zeist", mogelijk afkomstig van de burelen der NCS, uit mijn collectie)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCS42_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCS42_1.jpg)
(blinkend gepoetste NCS 42, uit mijn collectie)
-
Hier is de lijst.
Gr.
John
Stoomlocomotieven na 1958 nog aanwezig
Ex normaalsporige tramweglocomotieven
LTM 26
35 +
51 +
53 + (zusterloc bewaard bij SGB)
NTM 37 +
HTM 8
WSM 21
GS 18
Ex NS stoomlocomotieven
4383 +
4464 (naar KWVR)
6305 +
7009 +
7742
8107
8505 +
8506 +
8509 +
8512 +
8514 +
8807 +
8811 naar SSN
8812 naar UK
8815 +
8817 naar SGB +
8826 naar ZLSM
Vermoedelijk NRS 392 locatie Nederlands continentaal plat bodem Noordzee.
Aan NS stoomlocomotieven verwante types ( Zwitserse en Zweedse types buiten beschouwing gelaten)
8600 (I) type “Crefeld” aanwezig bij verschillende mijnen in Ruhrgebiet
8600 (II) type “Leverkusen” twee stuks in BRD
6500 type “Victor” verschillende exemplaren in BRD, Polen
5000 Griekenland
-
Nog eentje vergeten:
CSM 1 "Wiitouck" nu bij SGB, verwant aan NCS 1
Gr.
John
-
Vermoedelijk NRS 392 locatie Nederlands continentaal plat bodem Noordzee.
Ja, daar heb ik tijdens mijn liefhebberscarriere regelmatig aan gedacht. Wat zou het een publiekstrekker zijn als die, nooit dienst gedaan hebbende, loc gelocaliseerd kon worden en boven water zou worden gehaald. En dan niet restaureren, maar in een giga-aquarium in het Spoorwegmuseum. Beetje vergelijkbaar met die schattrein in Polen. Tentoonstellen zoals je hem aantreft...roestig, stoffig, aangevreten door de tand des tijds.
Overigens hangen er in het Spoorwegmuseum in York twee nummerplaten van een loc die jarenlang onder water lag; een bijna onherkenbare en een puntgave. De laatste zat aan de kant waarop de loc op de zeebodem lag.
-
In de Middelandse Zee liggen nog een paar 8F loc's uit 1942. Daar is weinig van over. De 392 ligt al meer dan 50 jaar langer in de plomp. Hoe toonbaar denk je dat die nog zal zijn?
Gr.
John
-
Dan valt het eigenlijk wel mee dus.
Echt jammer:
Jammer:
Nice to have:
- LTM 35, maar als de 35 bewaard was gebleven, hoe groot was dan de kans geweest dat de 21/26 "gevonden" zou worden
- 6305
- 85XX
- 4383/4464
-
Na 135 jaar op de zeebodem, zal er weinig meer tentoon te stellen zijn vermoed ik...
-
Hangt helemaal van de omstandigheden af; zuurstofrijk water of juist niet, temperatuur etc. Bovendien mis je mijn punt; juist de vervallen staat is intrigerend. Restauratie zit er niet meer in....
Hoewel, ergens down under zijn enkele locs die als waterkering werden gebruikt ook weer gerestaureerd...
-
Ik vind de LTM 51 niet echt jammer maar giga jammer. En ook de 85xx
Gr.
John
-
Dus sikken / 2200 / 2400 ja, daar is relatief veel van. 3100 /3200 (DH1/2 - SRV) bijv. is allemaal weg (d.w.z. in NL)
De Wadlopers zijn verkocht om nog een tijdje echte treindiensten te rijden. Waarvoor ze zijn bedoeld, weet je wel? :)
-
Hmmmm, in Engeland bestaat de regel dat het Science Museum uit een loc-trein serie een exemplaar mag aanwijzen voor museaal behoud tbv de "nationale collectie". en volgens mij mag daar dus niet de complete serie naar een buitenlandse vervoerder verkocht worden.
Of dat ooit in de harde praktijk ook daadwerkelijk getest is weet ik niet. Maar een RoSCo mag niet zomaar alles verkopen / slopen.
Ook de SRV wagens zijn ooit met publiek geld gekocht. En volgens mij is ooit SLT met publiek geld gekocht, dus het argument dat er eentje voor de nationale collectie behouden moet blijven ongeacht restverkoopwaarde lijkt me wel hout snijden
-
LTM 51
Welke:
- LTM 51-I (Gerrit)
- LTM 51-II (DB loc)
De "I" JA, maar ik ga er vanuit dat de opsomming over de "II" gaat
-
Nog even terugkomend op het al dan niet weggerot zijn van locs op de zeebodem: deze ligt er ook al een eeuw: http://www.divernet.com/wreck-tours/p301675-wreck-tour:-38the-st-chamond.html
-
Ik zie om het even welke trein liever nog een tijdje actief als echt vervoermiddel - waarvoor ze zijn bedoeld - dan in een museum of zo'n treinenreservaat Paul.
Dat publieke geld heeft er niks mee te maken. Kan net zo goed een argument zijn om juist wel te verkopen.
-
Nee het gaat over de Gerrit. En de WSM 21 moet WSM 23 zijn.
Bij deze gecorrigeerd.
Gr.
John
-
Hmmmm, de Gerrit :-\
Als ik het goed begrijp / lees zijn alle LTM locs voor de oorlog naar de sloper gegaan.
Het laatste stuk in het LTM boek zegt dus:
Dotremont verkocht haar in 1940 of 1941 door aan het Technisch Bureau Groen te Den Haag. Dit bureau verkocht op zijn beurt deze bijzondere locomotief waarschijnlijk naar Liblar in Duitsland, vermoedelijk voor diensten in een bruinkolenmijn. Helaas is van de verdere lotgevallen van deze unieke locomotief niets bekend
Hoewel ik je heel graag zou willen geloven lijkt dit me toch heel veel "wishfull thinking". Ik ben in alle jaren dat ik nu museale stoom betrokken ben nooit iets meer tegen gekomen dan dat de loc mogelijk naar Duitsland is afgevoerd, maar dat eigenlijk niemand weet waarheen. Dus in hoeverre de Gerrit in 1958 nog aanwezig was ......... (al dan niet in Duitsland)
Maar stel dat de LTM 51-II in 1958 nog aanwezig was: met stip op een ;D. Al gok ik dan dat de 21-26 / 35 ook gewoon gesloopt zouden zijn. Tenzij de TS in Limburg in Noord Holland aan de gang was gegaan :P
PS strikt genomen zou je dan de LTM 21-26 ook in deze lijst moeten opnemen
-
Ik moet dat van de Gerrit nog eens goed opzoeken maar volgens mij was Liblar de voorlaatste plaats waar hij gesignaleerd is. Volgens mijn geheugen is de loc uiteindelijk in de buurt van Keulen terecht gekomen. Toen ik bij het museale trein/tram gebeuren (professioneel) betrokken raakte (vanaf 1968 daarvoor al als donateur)) ging het verhaal dat de Gerrit in de buurt van Dresden terecht was gekomen. Als ik het wel heb is op een van de zoektochten naar de 51 de 26 bij Sachtleben boven water gekomen.
John
-
Boeiende / interessante zoektocht.
'39-'45 is nu niet de meest makkelijke periode om daarvoor de archieven door te spitten op info die wel of niet toentertijd is vastgelegd.
Ik ben bij de SHM nooit tegen verhalen aangelopen waar de loc ooit het laatste gesignaleerd is, maar ....... ik heb d'r ook nooit over doorgevraagd bij de mannen uit de oertijd. Misschien toch maar eens doen.
De loc komt er niet mee terug, maar is een leuk stukje geschiedenis aanvulling. Misschien niet waar de loc allemaal geweest is, maar misschien hooguit waar allemaal gezocht is
-
Overigens hangen er in het Spoorwegmuseum in York twee nummerplaten van een loc die jarenlang onder water lag; een bijna onherkenbare en een puntgave. De laatste zat aan de kant waarop de loc op de zeebodem lag.
doet me hier aan denken
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Bugatti/0_Divers/Bugatti_Brescia_opduiken/bugatti-brescia-02.jpg
kant waarmee hij op de bodem lag is nog intact de andere kant is weggerot.
-
Nog eentje: loc 1794 was in 1959 nog aanwezig, zelfs rijvaardig, en werd gesloopt op persoonlijke opdracht van Den Hollander. Dit was de laatste loc van deze serie. Dit voorval geeft het historisch besef wel aan van de NS-directie destijds: stoomlocomotieven waren goed voor de oudijzerhandel en verder niets.
-
Ja dat verhaal klinkt me vaag bekend. Was volgens mij in gebruik als stoomleverancier. Maar ....... onderstel was nog goed, waardoor de loc zelfstandig naar het kolenpark kon rijden. Dat was in die tijd net even een brug te ver ;D
-
Prachtig om al die legendes over de grote Gerrit (met een zeer zachte G) weer eens te lezen.
Voor mij vallen ze in dezelfde categorie als de verhalen over een geheime loods vol 3700en en 4300en "ergens" in Roosendaal.
Ik ben er van overtuigd dat, als LTM 51 na 1945 nog ergens in de Sowjetische Besatzungszone of DDR aanwezig was geweest, we dat sinds Die Wende intussen allang hadden vernomen.
Eisenbahnfreunde gab es in der DDR auch in Ulbrichts Zeiten....
Dirk
-
Het verhaal over de 1794 klopt, ze was aanwezig in depot Arnhem, er bestaan foto's.
Een bezoekende NS-HGB bobo schijnt inderdaad over de rooie te zijn gegaan toen hij de loc zag.
Of dat inderdaad Den Hollander zelf was, dat is weer één van die oncontroleerbare verhalen.
En om het nog maar eens te herhalen: niet zozeer Den Hollander maar de complete tijdgeest (nu geheten: publieke opinie) was er naar om die ouwe troep op te ruimen.
In plaats van altijd maar kritiek te spuien op onze (over)grootvaders, moeten we verd*md blij zijn dat er naast de 3737 en Longmoor toen nog iets bewaard is. De "oude locs"(SS 13, Rhijnboog, Nestor, ..) waren al voor de oorlog aangewezen voor het museum en gelukkig (want toen niet vanzelfsprekend) in de jaren 50/60 hersteld nadat de Duitsers ze hadden opgeblazen.
Uiteraard: het is jammer dat er van alles verloren is gegaan, maar plaats het wel in de tijd van toen. Er waren slechts hooguit enkele honderden spoorwegbelangstellenden, waarvan er slechts enkele tientallen "actief" waren (Hobbyisten en spotters bestonden helemaal nog niet) en de levensstandaard van de bevolking was maar een schijntje van nu.
Dirk
-
1700 boek Henken, blz 119 e.v.
-
Het was inderdaad de tijdgeest. De generatie van crisis en oorlog wilde vooruit. Weg met die oude troep als het even kon. Mijn ouders (bouwjaar 1920) begrepen de hang naar nostalgie die rond 1970 ontstond, echt totaal niet en al helemaal niet als het over zoiets als stoom ging.
-
Nog eentje: loc 1794 was in 1959 nog aanwezig, zelfs rijvaardig, en werd gesloopt op persoonlijke opdracht van Den Hollander.
Dat laatste is pertinent onjuist.
-
Wat den Hollander of rijvaardig????
-
het slopen ;D ::) :P
-
Wat den Hollander of rijvaardig????
Ik ga er van uit dat iemand die als redacteur heeft gewerkt begrijpend lezen onder de knie heeft...
De 1794 heeft onderhand ook mythische proporties aangenomen. Maar de laatste aanwezige 1700 was de 1741 die het tot oktober 1959 uithield...
Wat ook vrij deprimerend is om te zien zijn de foto's van de laatste NS stoomlocs in de loods in Maastricht, in het boek over de serie 6100. Daar staan een aantal 4700'den en 6100'den opgeborgen in 1958. Stel nu dat.... ;)
-
bestaan er ook foto's van de loks die na 1958 nog hebben gereden/ tot in de jaren 60 nog bestonden?
Lijkt me wel mooi om te zien
groet
-
Foto's van de 6305 zijn op HUA te vinden.
-
bedankt voor de tip :)
-
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/162802
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/162798
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/162799
-
Ik heb in mijn lijst de 1700, 9500 ( ja ook eentje daarvan), 3900 en 6100 die nog als verwarmingloc/ketel dienden en uiteindelijk bestemd waren voor sloop er buiten gelaten.
Reden:
bij NS bestonden -zeker!- tot in de jaren '90 dus tot de privatisering de volgende regels
a. locomotieven werden uitsluitend voor sloop verkocht
b. de sloper mocht ze niet doorverkopen
c. de loc werd alleen nog toegelaten voor één laatste rit n.l. van het laatste depot naar de sloper.
d. mocht en locomotief aan een ander dan een sloper verkocht zijn dan moest hij onmiddellijk van NS sporen af of moest een huurprijs voor het in ruimtelijk beslag genomen spoor betaald worden. (Enige bekende uitzondering NS 7742)
Prettige atmosfeer om erfgoed te bewaren. Met Rembrandts ging men anders om. Het heeft niks met tijdgeest te maken.
Gr.
John
-
En toen kwamen de 1200-en en Laurens Jan Pit ;D
-
9500 ( ja ook eentje daarvan)
NS 9501, landsketel te Fijenoord, gesloopt kort voor de 1794. Maar dat was toen al een behoorlijk incompleet apparaat.
Met Rembrandts ging men anders om.
Uiteraard, Rembrandt maakte kunst, een loc is een gebruiksvoorwerp. Toch heel wat anders. Geen wonder dat er anders werd omgesprongen met die theeketels op wielen...
-
een stoomloc bouwen is ook een kunst op zich naar mijn mening. Die schilderijen hebben natuurlijk echt iets bijgedragen aan de ontwikkeling van een land, stoomlocs daarentegen niet uiteraard ::)
maarja, wat doe je eraan.
groet
-
En toen kwamen de 1200-en en Laurens Jan Pit ;D
De mij wel bekende Laurens Jan Pit had wel de wind van de privatisering mee. Toen kon NS nog met veel moeite het verdwijnen van NS rails handhaven.
John
-
een stoomloc bouwen is ook een kunst op zich naar mijn mening. Die schilderijen hebben natuurlijk echt iets bijgedragen aan de ontwikkeling van een land, stoomlocs daarentegen niet uiteraard ::)
maarja, wat je je eraan.
groet
Bij de SHM pretendeert men anders wel dat men tenminste een Rembrandt heeft. Nou ja laat maar.........
John
-
Hier is de lijst.
Gr.
John
Stoomlocomotieven na 1958 nog aanwezig
Ex normaalsporige tramweglocomotieven
LTM 26
35 +
51 +
53 + (zusterloc bewaard bij SGB)
Volg dit draadje met veel interesse. Even voor mijn beeldvorming ( heb het boek over de LTM niet bij de hand ), de zuster loc van de 53, is dat loc 2 van de SGB?
Grt,
Marcel
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
-
Yep Krupp
John
-
Boeiend draadje, dit! Uiteraard is het allemaal een, wat genoemd wordt, academische discussie. Hierboven werd terecht al opgemerkt dat de financiële mogelijkheden en het museaal besef in de jaren '50 en '60 een stuk minder waren dan nu. Dat geldt evengoed voor de elektrische trams. Ook technische hoogstandjes als het bouwen van een replica-GTA 76, of het terugverbouwen van een HTM-montageaanhanger tot Ombouwer 77 kon men indertijd nog niet ter hand nemen, om allerlei redenen. Toch is het aardig om te zien hoe dit draadje een virtueel museum oplevert van Misgegrepen Materieel.
Wat het trammaterieel betreft: tot 1953 waren er nog drie drieassige LTM-motorwagens in Saarlouis bij Saarbrücken. Helaas is er daarvan niet een teruggekomen. Als er dan ook nog een Haags-Limburgse vierasbijwagen was overgebleven (exit 1965), was de Mijnstreektram mooi vertegenwoordigd geweest.
Ook de laatste NBM-ex-Benzo (59) heeft het niet gehaald. Tot 1958 was die nog in bedrijf als metersporige werkwagen in Essen.
Over de NBM gesproken, de vierassige motorwagens van dit bedrijf reden nog tot begin jaren '60 rond als getrokken rijtuig bij de RTM. Anno 2015 had men (kosmetische) terugverbouwing tot elektrisch motorrijtuig wellicht aangedurfd.
Begin 1961 reden in Den Haag de laatste Koektrommels met dubbele balkondeuren uit de serie 650. Deze bijwagens waren iets talrijker dan de 600'en, waaruit de 614 bewaard is gebleven. Met een 650'er zouden in de Hofstad verschillende ensembles uit de lange periode 1917-1961 te vormen zijn die nu niet getoond kunnen worden.
Een paar jaar later, in 1964, verdween de laatste Haagse Fluitketel naar de sloper. Als tussenvorm tussen de tweeassige stadsmotorwagens serie 250 en de bekende vierassige Buitenlijners had zo'n lange tweeasser niet misstaan in de Haagse collectie. Johan Blok heeft wel eens voorgesteld om een 250'er door te zagen en hem met één raam te verlengen om een Fluitketel te maken, maar dat is (nog) niet gebeurd.
Over het in 1961/62 gesloopte NZH-materieel heb ik het maar niet... Een complete Budapester-schakeltram zou voor de hedendaagse museumexploitatie wat onhandig zijn geweest. Maar een hoge kleine Budapester (A512 bijvoorbeeld) zou als losse vierasser historisch verantwoord zijn. En over de enkelgelede tweelingstellen A600 is het broodje-aapverhaal dat er ééntje ontkomen zou zijn aan sloop jaren geleden al grondig ontmaskerd.
Nog eentje dan. Het Nijmeegse trambedrijf verdween pas in 1955. Hadden we toen maar, enz.
Kortom, ook op tramgebied had alles heel anders kunnen lopen. Gelukkig is er heel veel wel bewaard.
-
Ik ga er van uit dat iemand die als redacteur heeft gewerkt begrijpend lezen onder de knie heeft...
Humor verloren????
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/55_3528.jpg)
Is dit niet de NS 4114 geweest?
-
Ik ga niet nog eens herhalen wat ik schreef over financiële middelen of tijdgeest. Als iemand denkt dat alleen de regeltjes van NS schuldig zijn aan ons huidig gebrek aan historische stoomlocs, dan mag hij dat van mij geloven, ik weet wel beter.
Nu er over trams gesproken is:
Toen in 1961 de laatste NZH lijn verdween en ook de HTM naar Leiden het loodje legde is er een serieuze poging gedaan (door de NVBS) om een trammuseum te stichten in de vrijgekomen HTM remise Maaldrift bij Wassenaar. Lukte niet.
Het enige wat er van die operatie is overgebleven is dat de NZH de A 327 en het aanhangrijtuig B 26 ter beschikking stelde, de laatste kennen we nu als Gooische 21 in Hoorn.
NZH werkmotorwagen H 303, een "kleine Budapester" of "lage A 500") bracht het tweetal naar Den haag SS voor transport naar de intussen bekende loods in Hoorn. Er werd toen een poging gedaan om de H 303 aan te kopen, prijs: een paar honderd gulden. Lukte niet
En tenslotte de aankoop van het RTM stoomtrammaterieel in Hellevoetsluis. Ondanks het succes van wat we nu crowd funding noemen onder Nederlandse RTM liefhebbers, was het allemaal een fiasco geworden als twee of drie (ik ken er twee bij naam) zeer vermogende sympathisanten niet met een groot bedrag waren bijgesprongen. Zelfs in 1966 was het anders echt niet gelukt.
Dirk
-
Zelfde verhaal als bij de SSN
-
Kijk ook eens op www.sleutelspoor.nl en dan naar de knop diverse/grootspoor/roosendaal er staan daar heel wat voorbeelden van verloren gegaan erfgoed, en ook van wat er gered cq bewaard is gebleven.
-
De knop "Diversen "werkt bij mij niet.
De klok doet het wel.
Peter
-
Nog eentje dan. Het Nijmeegse trambedrijf verdween pas in 1955. Hadden we toen maar, enz.
In het Nijmeegs vocabulaire komt het woord 'bewaren' helaas niet voor......
De Carl Weyer bijwagen GTN 105, na de opheffing nog enige tijd gebruikt als fietsenstalling voor het personeel, stond in 1969 nog bij een sloper aan de Kanaalhaven.
De trolleybus, die vanaf 1952 zo nodig de tram moest opvolgen, is in dat zelfde jaar opgeheven, maar er is geen bus bewaard gebleven.
De jongste 6 bussen waren net 12 jaar oud....
De prachtige oude historische 'benedenstad', die in de oorlog door het bombardement op 22-02-1944 vrijwel gespaard was gebleven, heeft men na de oorlog tot bouwvallen laten worden, zodat ze in de jaren '70 gesloopt konden worden en vervangen door, nu al weer verslonste, moderne eenheidsworst. Hebben ze nog een prijs voor stadsvernieuwing voor gekregen......
Onroerend en roerend erfgoed krijgt blijkbaar pas z'n waarde, wanneer men het na een jaar of 50 jammer begint te vinden, dat het er niet meer is... 8)
Groeten, Rob.
-
De knop "Diversen "werkt bij mij niet.
De klok doet het wel.
Peter
en deze http://www.sleutelspoor.nl/diversen/roosendaal.html .
-
In het Nijmeegs vocabulaire komt het woord 'bewaren' helaas niet voor......
Troost je, dat geldt helaas voor bijna heel Nederland in die jaren. In Arnhem is de binnenstad na WO II op dezelfde wijze "verbeterd" als in Nijmegen. Mooie rondwegen langs de binnenstad - die heden ten dage voor heel wat leefbaarheidsproblemen zorgen. Stedelijke inprikkers, zodat de automobilist snel en gemakkelijk naar de binnenstad kon reizen - tegenwoordig op z'n best een toegangsweg naar een parkeergarage (met gebruikelijke verkeersopstoppingen), maar meestal niet meer als zodanig in gebruik. De weinige bebouwing die de oorlog min of meer ongeschonden had doorstaan, achte men hoe dan ook rijp voor de sloop.
Dit lot trof niet alleen de binnensteden van Arnhem en Nijmegen. In Utrecht was er ook één of ander figuur die het handig leek de singels te dempen en te vervangen door een brede autoweg - uiteindelijk bleef het bij de Catharijnebaan. Een weg die alom werd verafschuwd door de lelijkheid en nutteloosheid. Het mooie academiegebouw (zie evt. Google) vond men maar achterhaald, een mooi, tijdloos, grijs betonnen gebouw zou het Domplein er een stuk mooier op maken. Dat zou zo mooi staan naast de Domkerk... gelukkig is er voor dit plan een stokje gestoken, maar even later is wel één van de belangrijkste Jugendstilpanden van Nederland afgebroken (gebouw "De Utrecht") om plaats te maken voor Hoog Catharijne. Inderdaad, van bewaren had men destijds niet gehoord. Het was maar oude zooi, rijp voor de sloop... Dat men zo al dacht over historische gebouwen en monumenten, geeft wel aan wat de gedachte moest zijn over trams, bussen en treinen...
groeten Simon
-
Overigens leefde die gedachte niet alleen op overheidsniveau maar ook bij mensen thuis. In veel 30'er jaren huizen is het glas-in-lood gesneuveld, werden schuifdeuren weggebroken om 'mooie' doorzonkamers te maken en ging er hardboard over de fraaie paneeldeuren om er vlakke deuren van te maken.
Tja, de tijdgeest..
Overigens is er heel wat moois bewaard gebleven in Nederland, hoewel het uit het stoomtijdperk wel karig is. Een rijdende stoomloc met rijtuigen was mooi geweest.