BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bart Sanders op 02 September 2015, 00:03:09
-
Beste allemaal en speciaal MRdirect gebruikers,
De in de handleiding beschreven aansluiting/booster etc. werken allemaal prima. En eigenlijk werkt MRdirect wel.
Maar, er is een "vreemd" gedrag.
Volgende omgeving:
MRdirect versie 80G, PC, XP-SP3, NL toetsenbord, Delta booster, Uhlenbrock 76425 (N1, adres 3, korte adressen)
Er is maar een locomotief gedefinieerd in MIJN.DBF met bovenstaande decoder.
Als ik het aparte programma MRD-TEST.EXE laat draaien door het aan te klikken, opent een DOS-Window en kan ik alles perfect laten werken: F11 licht, F3/F4 rij- en stopgedrag, F12 rijrichting, + en - voor snelheid. Geen probleem dus.
Maar, als ik MRD80G.EXE start dan werken de toetsen:
/, F11 of 5 niet om de rijrichting om te keren. Alles werkt verder, maar richting omkeren kan niet. De richtingsaanduiding op het scherm blijft voortdurend rood. Zou wit moeten worden na omkering (/,F11,5).
Na het vinden van een tip op dit forum heb ik het toetsenbord verwisseld, geen effect. Al die toetsen werken wel gewoon in andere programma's (tekst etc.).
Is toch wat eenzijdig, altijd maar dezelfde kant op rijden..... Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Bart
-
Zet de numlock en/of fmode ( die de tweede functie van een toets activeert)eens handmatig aan of uit. Wellicht worden die bij het opstarten in het bewuste programma aan of juist uit gezet......just a guess.
-
Misschien eenvoudiger om de vraag aan Marco Roede te stellen?
PeterC
-
Hallo Bart,
Ik had je vraag ook al in mijn privé mail geleze maar antwoord hier.
Dit is nieuw voor mij. Het is heel vreemd dat het in het ene programma niet en in een ander wel werkt. Dat betekent mi dat het niet aan het toetsenbord of pc hardware ligt.
Het lijkt erop dat de num-key-pad toetsen een afwijkend gedrag vertonen.
Als je een tweede en derde loc toevoegd in de DBF kan je deze dan dmv de pijltjes toetsen selecteren?
Kan je dmv de Ins of Del knop de snelheid met stappen van 10 verhogen of verlagen?
M.vr.gr.
Marco
-
Hallo Marco,
Als je een tweede en derde loc toevoegd in de DBF kan je deze dan dmv de pijltjes toetsen selecteren?
Kan je dmv de Ins of Del knop de snelheid met stappen van 10 verhogen of verlagen?
Ik heb nog meer gedaan en getest, maar eerst even jouw vragen:
Meerdere locs: ja, kunnen allen geselecteerd worden, maar geen richtingsverandering.
Toetsen test:
PGUP, PGDWN, ESC, F1 t/m F16 allemaal OK
/,5,F11 geen reactie, richting keert niet om.
Daarna heb ik MRD80G laten draaien vanuit een pure MS-DOS 6.22 situatie. Geen verandering, lijstje zie boven.
Daarna heb ik een stokoude Toshiba Satellite Pro 430 uitgegraven (WIN98) - wie bewaart die heeft wat! - en vanuit WIN98 MRD80G gestart. Geen verschil, het testlijstje van boven geeft precies hetzelfde resultaat. Deze laptop uit 1995 is te langzaam denk ik, want alhoewel de baanspanning staat te pulsen, reageert de loc met de juiste config. (N1, adr. 3 etc.) "wild": dan niets, dan ineens vol tempo achteruit, dat soort gedrag. Maar, het toetsenprobleem is ook hier aanwezig.
Wat ik wél zie gebeuren: als de toetsen F11, 5, / worden aangeslagen dan zie ik achter het rode driehoekje rechts, vaak heel even een cursor (liggend streepje) verschijnen. Alsof er wel geschreven wordt naar die karakterpositie op het scherm.
Zoals al geschreven: het "losse" testprogramma MRDTEST.EXE werkt helemaal correct, incl. de richtingsverandering.
Nog een andere suggestie? Oudere versie proberen?
Groet!
Bart
-
Hallo Marco, hallo allemaal,
Het probleem van de "missende" rijrichting-omschakeling is niet opgelost, maar een work-around heb ik wel.
Er zwerven hier meerdere oude laptops rond. Dat klinkt wellicht poenerig, maar hier wordt niet snel iets weggegooid. De oude Toshiba 430 en een niet zo oude desktop (Win XP-SP3) hebben beide hetzelfde probleem getoond. De toetsen F11, / en 5 wilden niet werken v.w.b. de rijrichting.
Toen heb ik een nog goed werkende Fujitsu/Siemens Lifebook met XP-SP3 genomen. En die..... werkt wel!!!! Ook nog mooi van een RS-232 interface voorzien en de zaak doet het helemaal.
;D
Waarom die toetsen op die twee systemen niet werken is nu academisch van aard. Compatibiliteitsproblemen in keyboards???
En nou ben ik wel benieuwd naar de IB P50x interface beschrijving, zo langzamerhand komt de koppeling met die oude XT in beeld! Dus, Marco, doe je best!
Groet,
Bart
-
Hoi
Ik heb het idee dat er een verkeerde keyboard is geinstaleerd, je heb qwerty en azerty, maar ook daar heb je nog onderlinge verschillen per land. Meestal voor qwerty is US internationaal, maar duitse machines gebruiken azerty, hierdoor kan als er een toets wordt ingedrukt een andere code tot gevolg hebben, dit werd voor dos of in de CONFIG.SYS of de AUTOEXEC.BAT vast gelegd, maar ook in windows wordt dit bepaald bij de settings van windows.
Groeten Frans
-
En nou ben ik wel benieuwd naar de IB P50x interface beschrijving, zo langzamerhand komt de koppeling met die oude XT in beeld! Dus, Marco, doe je best!
Huh ??????????? p50x, oftewel het Uhelnbrock protocol zit toch echt al een aantal jaren in MRDirect. Dus benieuwd waar jij benieuwd naar bent.
Mvg
Wim.
-
Hoi
Ik heb het idee dat er een verkeerde keyboard is geinstaleerd, je heb qwerty en azerty, maar ook daar heb je nog onderlinge verschillen per land.
Klopt! Ik heb daar naar gekeken. Maar, alle drie de gebruikte toetsenborden zijn allen correct geïnstalleerd. De twee QWERTY's doen het niet goed (de oude Toshiba 430 (Win98) en een desktop PC (XP-SP3)) en de QWERTZ op de Siemens laptop (XP-SP3) - van Duits/Japanse komaf - die doet het wel goed! Alle toetsenborden generen in bijv. Word de juiste karakters op het scherm.
Maar, ik denk tóch dat hier ergens de oorzaak moet zitten.
Groet en bedankt voor de tip!
Bart
-
Dus benieuwd waar jij benieuwd naar bent.
Inderdaad, dat kun je uit deze vraag hier niet afleiden. Ik gebruik geen Koploper e.d., maar heb een eigen automatische treinbaanbesturing geschreven. In dit forum kun je zoeken naar PC-XT en daar vind je een aantal posts.
Dit is in wezen een klassieke analoge baanbesturing, waarbij blokken en treinen in die blokken worden bewaakt en bestuurd teneinde elke trein zijn eigen spoorboekje te laten afwikkelen.
MRdirect wordt mijn eerste uistapje in een DCC bestuurd, apart deel van de baan. En MRdirect wordt - net als bijv. Koploper - bestuurd door deze eigen software. Enfin, straks dus.
En om dát te kunnen heb ik van Marco inmiddels zijn overzicht gekregen van de binnen MRdirect geïmplementeerde ASCII/binaire PX(a/b) commando's en veel informatie over de communicatie tussen PC-XT (DOS) en MRdirect.
Voor het "logische" gedeelte van mijn software - dus het spoorboek deel - veranderd er weinig en komt er gewoon een trein bij, maar de baanbesturing wordt dan via die P50x commando's overgelaten aan MRdirect en d.m.v. MRdirect vervolgens bewaakt.
Dat is een grove schets van wat ik van plan ben...... de duiveltjes zitten altijd in de details.
(P.S.: ik zou natuurlijk ook Koploper e.d. kunnen nemen, maar dat is helemaal niet leuk - voor mij dan!)
Groet!
Bart
-
Hoi,
Het probleem van de rijrichting-omkeer-toetsen "F11, 5 en /" is opgelost. Dit draadje kunnen we sluiten.
Typisch geval van RTFM..... :-[ In dit geval het MRdirect manual.
De oplossing is dat in de *.DBF file van MRdirect (waar alle treindecoders die gebruikt worden staan gespecificeerd) er na het SLAVE decoder adres een serie getalletjes komt. En dat begint met de voor die decoder ingestelde rijrichting na opstart: 1 of -1. Zie blz. 17 van het MRdirect handboek.
En, naar nu blijkt, stond in de twee PC/laptops die geen rijrichting konden schakelen, er een "0" in die twee bestanden.....
Voor de liefhebbers: hoe heb ik dit nu ontdekt? Niet door het manual goed te lezen dus. Maar, wel door toeval.
Zoals hier in dit draadje beschreven gaat MRdirect de DCC vertaler worden voor een deel van mijn baanbesturing. Ik heb m.b.v. Marco's P50X documentatie van het communicatie protocol inmiddels succesvol die verbinding kunnen testen. Alles werkt. Tijdens de tests wordt wel eens de verkeerde baudrate of een duister commando over de lijn gestuurd. Dat is dan ook gebeurd. Want, de MRdirect die aan de andere kant braaf stond te luisteren naar die berichtjes, had ineens een nieuwe decoder in bovengenoemd *.DBF bestand aangemaakt. Kennelijk was er per toeval een berichtje ontstaan dat MRdirect ertoe bracht een decoder met een adres 483 in de DBF te schrijven, en mee te nemen in de vanaf dat ogenblik bekende decoders.
Mooi. Maar, toen bleek voor die nieuwe "ghost" decoder dat de kleur-indicatie van de rijrichting wél op vooruit (1, wit) stond en niet op rood/achteruit voor de decoder die op dat moment wel echt bestaat. Maar, die dus niet op vooruit kon worden gezet.
Snel gecheckt of na selectie van die nieuwe "ghost" decoder wél rijrichting om te schakelen viel met "F11, 5 en /" en jawel hoor! En toen was de boosdoener na echt eens goed in DBF te kijken en na te lezen in het manual snel gevonden. Als de R waarde in DBF "0" is dan reageert MRdirect daarop zoals het kennelijk doet.
Staat er 1 of -1 dan werkt alles gewoon goed.
Einde.
Groetjes!
Bart
-
Ik zal voor de /een nieuwe versie het zo maken dat als de "richting" in dbf-file 0 is deze wordt vervangen door 1 .
Met vriendelijke groet,
Marco
-
Ik zal voor de /een nieuwe versie het zo maken dat als de "richting" in dbf-file 0 is deze wordt vervangen door 1 .
Dat is een prima voorstel en ik voel me best geëerd!
Groet,
Bart