BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Thurbo op 01 September 2015, 17:05:25
-
Zwitserse firma HAG gaat aanstaande zaterdag 5 September 2015 een trekkracht record poging wagen met een van hun 4 motorige locs , een Ae 8/8.
Na de poging word de loc geveild voor het goede doel.
De (genummerde) dubbeldekkerwagons zijn te koop bij een modelbouw winkel.
http://www.hag.ch/de/news/?id=297
Ben benieuwd of ze dit gaan halen en een plekje krijgen in het Guinness book?
-
De (genummerde) dubbeldekkerwagons
Hallo,
Moeten dat niet 'dubbeldekkerrijtuigen' zijn dan?
Ik zag dat zo'n verkeerde benaming tot opwinding kan leiden... ;D
Leuk trouwens dat de toegang tot de manifestatie gratis is, ik moest me bedwingen om niet per direct af te reizen naar Luzern. 8)
Bijvraag: elk draaistel van die dubbelloc heeft een eigen motor? De loc zal dan wel digitaal moeten zijn om deze motoren precies synchroon te laten lopen of is ie voorzien van een speciale schakeling daarvoor?
Groet van
oudebiels
-
Die zal wel een flinke sleep wegtrekken als ik kijk wat mijn gemiddelde roco/fleischmann e-lok wegtrekt met 1 motor.
Volgens mij zijn de modellen van HAG ook geheel uit metaal?
-
Bijvraag: elk draaistel van die dubbelloc heeft een eigen motor? De loc zal dan wel digitaal moeten zijn om deze motoren precies synchroon te laten lopen of is ie voorzien van een speciale schakeling daarvoor?
Als de motoren identiek zijn, en de tandwieloverbrengingen ook, dan is er niks bijzonders nodig om ze synchroon te laten lopen. Dat gaan ze vanzelf wel doen. En ik denk dat ze analoog nog makkelijker synchroon gaan lopen dan digitaal.
-
Voor de ultieme trekkracht is gelijke motoren natuurlijk wenselijk maar als je 4 net niet gelijke motoren samen laat werken
dan zal er 1 als eerste de meeste kracht leveren en daardoor in toeren zakken. Zo middelt het zich vanzelf wel uit binnen
de toleranties van de productie.
Voor een rocord poging is zo'n fabrikant natuurlijk wel in staat de motoren op gemeten specs bij elkaar te zoeken.
-
.. en.. gelukt?
-
.. en.. gelukt?
Ja...
https://www.luzernerzeitung.ch/nachrichten/zentralschweiz/lu/abo/Diese-Stanser-Lokomotive-faehrt-zum-neuen-Weltrekord;art9647,590582 (https://www.luzernerzeitung.ch/nachrichten/zentralschweiz/lu/abo/Diese-Stanser-Lokomotive-faehrt-zum-neuen-Weltrekord;art9647,590582)
-
jazeker.....even naar het filmpje op de site kijken. (y)
-
https://youtu.be/miAxUUrXXc8
-
Daar is iemand wel even bezig geweest om die 210 wagens uit- en in te pakken...
En de lok van 1,2kg die die 66m lange, en 44kg zware trein trekt. Imposant.
Zou 3-rail nu voordelen hebben t.o.v. 2-rail....?
Gr, Bert
-
Een "Tandrad" lok heeft geen last van wielspin.. ;D
-
We dachten al: "hoe lang zou het duren..."...
Net 7 minuten... ;)
-
Een serieus antwoord dan, Ik denk van niet omdat het systeem tegenwoordig gelijk is alleen de manier van stroomopname is anders, vandaar dat men tegenwoordig van 2- of 3-rail spreekt ipv gelijk-of wissel-stroom.
p.s. leuke test Bert, heb je nu een kratje bier gewonnen of ben je er een kwijt? ;D
-
Dan ga ik erg off-topic en mag terecht op mijn vingers getikt worden. ;)
Anyway, gefeliciteerd HAG!
Gr, Bert
-
Daar is iemand wel even bezig geweest om die 210 wagens uit- en in te pakken...
En de lok van 1,2kg die die 66m lange, en 44kg zware trein trekt. Imposant.
Och, die 44 kg weegt de trein slechts in verticale richting. Zinloos getal. De roleigenschappen van de rijtuigen zijn doorslaggevend.
-
Laten we een "mu" nemen van 0,1, even zo grof uit de duim gezogen, dan moet hij toch 4,4 kg in beweging houden, maar ook 44kg in beweging krijgen als massatraagheid...
-
Het zou pas bijzonder zijn als een gewicht van 44 kg via een katrol aan de loc hing en de loc dat gewicht dan omhoog trok. Maar dat kan niet.
Dit is helemaal niet zo bijzonder. Ze kunnen vrij nauwkeurig uitrekenen wat er nodig is. HAG gaat echt niet voor paal staan in zo'n stadion. Het is typisch een weinigzeggende stunt voor een fabrikant die behoefte heeft aan publiciteit en daar heeft HAG heel erg behoefte aan.
-
Ze hebben vantevoren vast wel geoefend in hun achtertuin. ;D