BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: oudebiels op 31 August 2015, 14:39:05
-
Hallo,
Ik wil eigenlijk de Weistra PBR bouwen, vond een paar jpeg plaatjes van het printontwerp (nou ja, van de klare naakte printplaat).
Nu vraag ik me af: hoe kan ik zo'n plaatje afdrukken zodat het op ware grootte uitkomt?
Ik vind nergens aanduidingen hoe/in welke mate de jpeg vergroot/verkleind moet worden om op 1:1 uit te komen.
Doel is het ontwerp zelf te etsen naar een te besolderen printje.
(mogelijk zijn die printjes nog te bestellen, maar dat mag nu even niet het antwoord zijn :) )
Dank,
oudebiels
-
Er zitten vast IC's of vermogenstorren op. Die hebben een rastermaat van 1/10 inch = 2,54mm.
En dan is het verder gewoon proberen te printen totdat je de juiste verhouding terug gevonden hebt.
-
Even in mijn archief gekeken en het PCB ontwerp op transparant erbij gezocht, de afmeting is 9 x 4 cm. 90x40mm zo je wil.
Mvg
Wim
-
Dank voor dit precieze antwoord! (en de moeite van het opzoeken).
Het gaat om de print die afgebeeld staat in Encyclopedie/electronica/electronica-analoog/...Weistra, en dan in het artikel zelf direct onder 'de bouw'.
Is de aangegeven maat die van het rechthoekig getrokken lijn-kader (wat op de foto scheef staat) of tussen de 4 hoeken die ingetekend staan (als lijnstukken)?
Het lijkt er overigens op dat ik het plaatje niet voldoende zwart-wit en scherp ga krijgen om het middels een afdruk op een printplaat over te brengen en dan een bruikbare geetste plaat te krijgen. (rafelige randen om de soldeereilandjes en de sporen).
Maar als voorbeeld om na te 'tekenen' met behulp van plakeilandjes en plaksporen direct op de koperplaat (volgens mij kon ik jaren terug zulke transfers kopen in de locale electronicashop) moet het wel lukken...
't Is meer werk maar dat is natuurlijk wel het echte d.i.y. ;D
Groet,
oudebiels
-
Als je dat nu gelijk zegt dat de afbeelding daar staat, dan had ik je direct kunnen antwoorden. Tussen de haken is de afmeting 100x40mm
En als je niet wil etsen kan het ook op strokenprint, misschien wel zo handig, en minder geknoei.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/regelaar.html
Groetjes
-
En stukken goedkoper !
Die plak symbolen zijn stevig aan de prijs als me goed heug, dan nog een stuk print wat ongeveer net zo duur is als de
stroken print die Klaas gebruikt heeft. Dan nog 2 prints verknoeien omdat je het gevoel van je etsbad even moet krijgen
en ga zo maar door ......
-
Ik ben al lang geleden gestopt met het zelf etsen van printplaten. Te veel geknoei. Ik doe intussen alles op baantjesprint.
-
Ik heb ook eigenlijk alles in huis om printen op hobby formaat te etsen maar doe dat inderdaad ook nooit meer.
Baantjesprint heeft soms voordelen, zeker als het ook door minder doorgewinterde hobbyisten nagemaakt moet
kunnen worden (overzichtelijker) maar zelf werk ik liever op eilandjesprint. Kwestie van persoonlijke voorkeur.
-
Eilandjesprint heb ik ook wel gedaan, maar snel van afgestapt. Ik werd helemaal tureluurs van al die draadjes die je er langs moet leggen. Dan zit ik liever een kwartiertje onderbrekingen te spitten.
-
Als je dat nu gelijk zegt dat de afbeelding daar staat, dan had ik je direct kunnen antwoorden.
Er is geen sprake van opzet in deze..
Voor de zekerheid maar even: 'Sorry'.
Tussen de haken is de afmeting 100x40mm
En als je niet wil etsen kan het ook op strokenprint, misschien wel zo handig, en minder geknoei.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/regelaar.html
Ik wist niet dat er meerdere versies van die ene basisprint in omloop zijn.
Het etsen moet niet het probleem zijn: ik heb e.e.a. al eens eerder gedaan, met goed resultaat.
Niks eerst een paar verknoeien (meteen de eerste gelukt), en plaat en chemicalien heb ik liggen, dus...
Dank nogmaals.
oudebiels
-
Het lijkt er overigens op dat ik het plaatje niet voldoende zwart-wit en scherp ga krijgen om het middels een afdruk op een printplaat over te brengen en dan een bruikbare geetste plaat te krijgen. (rafelige randen om de soldeereilandjes en de sporen).
Dat komt omdat het bestand pixel-gebaseerd is (JPG, BMP, dat soort formaten) waar je een vector-gebaseerd bestand wil hebben (daar zijn er ook een aantal van, PDF is misschien wel een van de bekendste)
Dat betekend niets meer dan dat het bestand niet uit pixels opgebouwd is, maar uit informatie waar je vrijwel oneindig op in kan zoomen zonder dat er kwaliteitsverlies optreedt. Deze drukken dan ook beter af dan JPG's of BMP's.
Maar, een JPG kun je niet omzetten naar PDF. De kwaliteit die er niet is, zal dan niet ontstaan. Overtekenen is dus de enige manier. Ook kun je de JPG importeren in een programma als Inkscape, een vectorgebaseerd tekenprogramma, en daarna 'overtrekken' via dat programma om er een vector-tekening van te maken en die te corrigeren en uit te printen.
Overigens vind ik etsen zelf best leuk en zeker niet zo onhandig als beweerd wordt. Echter doe ik dat zelf met toner-transfer en niet met fotogevoelige print. Met wat zoutzuur van de bouwmarkt en waterstofperoxide van de drogist heb je een etsbad dat weliswaar even duurt (5 tot 10 minuten afhankelijk van de afmeting van je printplaat) maar weinig risico's op te ver dooretsen of mislukking geeft.
-
Dat komt omdat het bestand pixel-gebaseerd is (JPG, BMP, dat soort formaten)
Dat het pixel gebaseerd is hoeft op zich geen probleem te zijn. Een BMP beschrijft pixel voor pixel, en als je er voor zorgt dat er alleen maar zwarte en witte pixels zijn krijg je toch een goed beeld. Een andere mogelijkheid is een gif bestand, daar worden pixels in groepen benoemd maar houdt elke pixel zijn oorspronkelijke kleur.
Het plaatje in de encyclopedie is gefotografeerd of gescand uit het tijdschrift, in jpg formaat. En dat creëert allerlei tussentinten grijs waardoor je een vaag plaatje krijgt.
-
Dank voor de nieuwe antwoorden!
Ik ben bezig geweest het plaatje om te zetten naar echt 'zwart-wit', dit lukte inmiddels.
Nu (duurt wat langer) ben ik bezig overbodige pixels in de wit-velden (er zijn er veel aanwezig in verschillende grijzen) te verwijderen en missende zwartpixels alsnog aan te brengen/te zwarten.
Dit gaat tot dusver aardig, maar kost wel tijd.
Het recht draaien van het scheef in beeld staande printje moet ook nog gebeuren, dit maakt de horizontaal verlopende sporen beter (geen langgerekte trappen meer).
Ik wilde ook via de toner-transfer methode gaan werken, etsen gaat hier met die diepgele brokken (in oplossing in water).
Het gebruikte tekenprogramma is Gimp (op Linuxbakje).
Ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken.
Groet,
oudebiels
-
Ach ja, ik maakte mijn printen altijd met etsvaste inkt en dan direct in het etsbad (van dat gemene gele spul). Na wat oefenen waren op die manier behoorlijk complexe printen te maken. Maar de schakelingen die ik nodig heb zijn kant-en-klaar zo goedkoop geworden, dat er niet tegenop valt te bouwen. Wat resteert bouw ik ook op baantjesprint.
-
Wil er best een PCB in Eagle voor tekenen, dan kan het via een Gerber file worden uitgeprint, of kan het ergens goedkoop gemaakt worden.
KLIK HIER VOOR PCB BOARD (http://rosoft.info/images/Weistra03092015_0002.bmp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/weistra.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/weistra.png)
Mvg
Wim.
-
Wow!!!
Vanmorgen vroeg ontdekte ik bij herlezen van de draad een KLIK in het laatste bericht!
Gelukkig even geklikt en daar rolde een prachtig designed printje over mijn scherm!
Inmiddels op een vel papier uitgeprint: heel strak en scherp en de maten zullen ook kloppen omdat het met een professioneel programma getekend is.
Ik ben natuurlijk gestopt met het opwaarderen (pixelcorrecties) van het ontwerp (uit Encycl.) waar ik mee bezig was: het getoonde resultaat ga ik zelf nooit bereiken!
Net zie ik dat er nu ook een plaatje van de componentenzijde in het betreffende bericht staat...
SUPER Wim!! (y)
Heel veel dank van
oudebiels
-
@ Oudebiels,
Vond dit printje in mijn rommelbak. Heb ik jaren geleden n.a.v. een artikel in Railhobby aangeschaft
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Print.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Print.jpeg)
Is dit het printje wat je zoekt? Zo ja, even een PB met adres en dan stuur ik het naar je op. Ik doe er niets meer mee.
Groeten,
Ajean
-
PM verstuurd. (y)
Daarnaast heb ik twee vragen:
zowel Reichelt .nl als .de (dat is toch dezelfde webwinkel??) hebben de 0,5 Watt weerstand (R15) die dhr. Weistra in het aanvullende filter gespecificeerd heeft niet in hun webshop.
Is er een alternatief mogelijk? (ik ben geen electroneut, dus mogelijk is dit een domme vraag ::) )
en
welk soort schakelaar is geschikt als ompoolschakelaar? (ook in dat aanvullende filter te zien)
"encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Snelheidsregelaar_met_pulsbreedtemodulatie_%28naschrift%29".
Groet,
oudebiels
-
Bij het vermogen van weerstanden is de steek en de maat van het lichaam over het algemeen het belangrijkste. Uiteraard niet kleiner in vermogen kiezen, maar groter is vaak de enige oplossing (en door betere technieken en materialen, zijn steeds meer weerstanden in staat om bij 1 Watt in hetzelfde huisje te zitten als hun vroegere soortgenoten bij 0,5 Watt)
Beste tip: zoek niet op vermogen, maar ga eerst op waarde zoeken en zoek dan naar vermogens. Grote kans dat ze iets van 0,6 Watt, 0,8125 Watt of een andere vage waarde waar je niet zo snel aan denkt wél in het assortiment hebben.
De schakelaar, tja, elke dubbel-om schakelaar die een paar Ampère aan kan, moet dat kunnen. (zoek op DPDT (DoublePoleDoubleThrow))
-
Neem je deze toch
1W 22
Groetjes
-
En deze dan? Is weliswaar geen 0,5 watt, maar 2 watt, maar watt geeft dat? ;D
http://www.reichelt.nl/Components/2W-DRAHT-0-15/3/index.html?&ACTION=3&LA=2&ARTICLE=2258&GROUPID=3116&artnr=2W+DRAHT+0%2C15
-
1 watt kan ook:
http://www.reichelt.nl/1W-5-1-0-Ohm-820-Ohm/1W-22/3/index.html?&ACTION=3&LA=2&ARTICLE=1799&GROUPID=6514&artnr=1W+22
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Niet de goede waarde. Het moet een weerstand van 0,15 ohm zijn.
-
Ik blijk zelfs twee van die printjes te hebben.
Dus als er nog iemand interesse heeft stuur een PB
Gr.
Ajean
-
Niet de goede waarde. Het moet een weerstand van 0,15 ohm zijn.
Volgens mij niet...
Op mijn scherm staat:
Onderdelenlijst
R15 22R 0,5 W
D5 1N4001 of equivalent
C5 470μ 25V (voor schaal H0 of probleemgevallen: 1000μ 25V)
oudebiels
-
Aha, interessant. Ik had R15 gelezen als 0,15 ohm. Ben ik wel benieuwd waar R15 dan zit. In het schema wat ik ken gaan de weerstanden maar tot R9. En die is 0,16 ohm.
-
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Snelheidsregelaar_met_pulsbreedtemodulatie_(naschrift) (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Snelheidsregelaar_met_pulsbreedtemodulatie_(naschrift))
-
Helemaal duidelijk. Dit is een toevoeging die ik nooit eerder had gezien.
-
En aangezien een 0,5W weerstand van 22 ohm bij 150 mA en 3,3V al aan z'n max. zit als dit er continue op staat
(en dat is bij dit PWM signaal natuurlijk anders !) kan het in mijn beleving zeker geen kwaad een wat zwaarder type
te pakken.
En de eventuele inductie van een draadgewonden weerstand zal hooguit de piekstroom om de elco te laden iets
onderdrukken, wat eerder een voordeel is dan een nadeel schat ik zo.
-
Bij de frequenties waar het hier om gaat speelt de inductie van de weerstand geen merkbare rol.
-
Dat geloof ik gelijk maar mocht het eventueel wel merkbaar zijn is het eerder een voordeel dan een nadeel ?
En de inductie zal bij 22 ohm ook zeker niet al te hoog zijn.
Mijn insteek was eventuele twijfel m.b.t. een draadgewonden weerstand weg nemen en zo ver zijn we het wel eens.
-
Je moet bedenken dat ook koolfilmweerstanden en metaalfilmweerstanden een spiraalgroef hebben, waardoor ze ook een spoel vormen.
Op grond van de formule die ik hier (http://home.scarlet.be/on9cvd/HF%20spoelkern%20materialen.htm) vond heb ik een ruwe berekening gemaakt. Daarbij ben ik uitgegaan van de de vraag wanneer de reactantie van de spoel gelijk is aan de ohmse weerstand.
Aangenomen uitgangspunten: diameter 4 mm, lengte 15 mm, aantal windingen 20. Resultaat: ongeveer 10 GHz. Dat is heel ver weg van de 100 Hz waarmee de regelaar maximaal pulst. Daarom zeg ik: verwaarloosbaar effect.
Wie het na wil rekenen, ga je gang. Het kan altijd zijn dat ik ergens een rekenfout heb gemaakt.
-
Duidelijk !! Ik zag "beren" die er niet zijn ! Zelfs al zou je je een factor 1000 vergissen is het nog steeds niet de moeite
om je hier druk om te maken.
En je hebt natuurlijk ook gelijk dat koolfilm- en metaalfilmweerstanden als een soort spoel opgebouwd zijn.
(al waren er vroeger ook koolcomposiet weerstanden die in audio nog steeds geroemd worden)
-
Ik heb me inderdaad een factor 1000 vergist. Ergens vergeten om mm om te zetten in meters. Daarom is de uitkomst nu 10MHz. Nog steeds hoog genoeg. :)
-
Da's frappant ! Mijn opmerking was echt uit de lucht gegrepen.