BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 31 August 2015, 12:13:53
-
Ik was vandaag weer even in de gelegenheid om te zien hoever de replica van de omC er nu voorstaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_IMG_9363_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_IMG_9363_3.jpg)
Hier hebben we het over
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_IMG_9351_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_IMG_9351_3.jpg)
van links
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_IMG_9353_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_IMG_9353_3.jpg)
en rechts
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_IMG_9355_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_IMG_9355_31.jpg)
Mooi plaatje van de koppen, rechts de omC en links zijn donor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_IMG_9352_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_IMG_9352_3.jpg)
assen met de tractiemotoren. Ik weet niet zeker of dat deze onder de omC komen. Flensen zien er nog al versleten uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_IMG_9357_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_IMG_9357_3.jpg)
Stuurstand "achter"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_IMG_9360_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_IMG_9360_3.jpg)
Stuurstand "voor"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_IMG_9362_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_IMG_9362_3.jpg)
Deursponning in wording. Alles hardhout!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_IMG_9358_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_IMG_9358_3.jpg)
Schuif of tochtramen zijn nieuw aangemaakt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_IMG_9359_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_IMG_9359_3.jpg)
Net zo als deze messingramen in de stuurstanden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_IMG_9356_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_IMG_9356_3.jpg)
Ook de onderzijde van het voertuig wordt niet vergeten!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_IMG_9361_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_IMG_9361_3.jpg)
Deze bufferhulzen zijn speciaal voor de omC vanuit oude tekeningen opnieuw nagegoten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_IMG_9354_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_IMG_9354_3.jpg)
Zag ook nog stoomloc no1 voor een grondige inspectie op de bokken staan.
HR
-
Zie ik in de verte al een ombouwsetje van Kleinspoor of MK verschijnen op basis van een Roco VT98? ;)
Grtz,
Rob
-
De wens de vader van de gedachte??
-
Vraagje; hoe zit het trouwens met toelating van dit ding? Elk nieuw materieeltype wordt tegenwoordig maanden getest en doorgemeten voor het de baan op mag. Ik kan me ook niet voorstellen dat deze aan de laatste crash-eisen voldoet. Hoe gaat dat bij een replica?
-
De wens de vader van de gedachte??
;D ;D ;D
-
Vraagje; hoe zit het trouwens met toelating van dit ding? Elk nieuw materieeltype wordt tegenwoordig maanden getest en doorgemeten voor het de baan op mag. Ik kan me ook niet voorstellen dat deze aan de laatste crash-eisen voldoet. Hoe gaat dat bij een replica?
Geen idee, maar ik vermoed dat voor inzet op een museumspoorlijn en niet op het spoorwegnet, wellicht andere regels gelden. Maar goed, ik kan er natuurlijk faliekant naast zitten.
-
SGB is een boeiend geval. Is een vervoersbedrijf binnen één gemeente. Soms is dat een nadeel, soms is dat een voordeel. Meer kan/wil ik er niet overzeggen 8)
-
Als ik ff Google zie ik ook dat de lijn officieel een tramlijn is en qua regelgeving geen spoorlijn. Dat maakt ongetwijffeld een hoop uit. Betekent ook dat het Omc'tje Zeeland niet uit gaat komen per spoor, denk ik zo.
-
Betekent ook dat het Omc'tje Zeeland niet uit gaat komen per spoor, denk ik zo.
Ach de 26 kort geleden en 7742 recent hebben ook op ProRail hoofdspoor gereden. Waar een wil of wens is, kan de weg soms redelijk soepel volgen.
Ik gok: "komt goed" ;)
Tenzij je bedoelt dat het Omctje over het spoor naar de buren gaat .........
-
SGB is een boeiend geval. Is een vervoersbedrijf binnen één gemeente.
Nee hoor, binnen twee gemeenten, Goes en Borsele.
De spoorlijn van de SGB heeft volgens mij tegenwoordig de status van een lokaalspoorbaan. Vroeger heette het de Stoomtram Goes-Borsele, nu de Stoomtrein Goes-Borsele.
Wat de toelating betreft, de beide gemeenten hebben een paar onafhankelijke inspecteurs aangewezen die toezicht houden op de staat van het spoor en het materieel, en de uitvoering van de dienst.
De omC mag in ieder geval niet de hoofdlijn op, maar dat was ook niet de bedoeling.
Een en ander heb ik van horen en lezen. Mocht ik hier en daar de plank hebben misgeslagen, dan zullen de deskundigen me wel corrigeren.
-
FYI, ik heb gisteren bij een gesprek gestaan tussen de twee mannen die gezorgd hebben dat 7742 bij de VSM op het stuk Apeldoorn VAM - Apeldoorn mocht rijden. Dus ik ga er naïef maar vanuit dat die twee weten waar ze het over hebben. In dat gesprek kwam de status van de SGB toevalligerwijs ook aan de orde.
Hoe de SGB zich noemt maakt in dit proces niet uit. Punt is dat DE LIJN binnen een gemeente loopt en dat levert op dit moment wat interessante gevolgen op.
Tenminste één conclusie in je bovenstaande bericht klopt niet ;), over mijn deskundigheid doe ik geen uitspraken :P, en je moet niet alles geloven wat er op internet staat ;D
Groeten,
Kniesoor
-
Paul, wat bedoel je precies met binnen een gemeente? Als je daarmee bedoelt binnen één gemeente, zoals je eerder schreef, dan klopt dat niet.
En welke conclusie in mijn bericht klopt niet? Prima als je commentaar hebt, maar wees dan a.u.b. concreet.
-
Klaas, vergeet mijn commentaar maar en doe maar of ik belangrijk wil overkomen of graag geheimzinnig doe. Is voor beiden makkelijker. Ik heb geen behoefte aan een "pissing contest" m.b.t. kennis. Maar het feit dat je kennis hebt wil niet zeggen dat je die overal publiekelijk tentoon kan / wil spreiden.
Fouten zal ik (naar beste kunnen en kennis) tegenspreken, maar ik ben niet verplicht het goede antwoord te geven.
en je moet niet alles geloven wat er op internet staat ;D
En deze kan je veel kanten op uit leggen (y)
-
Even op wikipedia en op de website van de gemeente Borsele gekeken. Bij allebei begint de gemeentegrens van Borsele onder de snelweg. Het stuk tussen de snelweg en het station van Goes valt dus binnen de gemeente Goes, toch?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2015_08_31_at_143013.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2015_08_31_at_143013.png)
Klaas heeft dan toch wel gelijk dat de baan niet binnen slechts één gemeente, maar binnen twee gemeentes valt? Ik snap niet helemaal waarom daar zo stevig op gereageerd wordt. Tenzij je meer weet en binnenkort de twee gemeentes gaan fuseren :)
Reinout
-
Sobat: mooie plaatjes van een mooi project! Dank voor het tonen.
Gebruiken ze de railbus als onderdelen-leverancier voor motoren enzo? Of zit het complete onderstel van de railbus eronder?
Reinout
-
Deze railbus gaat gewoon de baan op. De SGB heeft/had drie railbussen waarvan er een donor is geworden. De twee anderen nemen de dienst waar tot dat de omC het over kan nemen.
-
Heren,
Leuk dat onze omC weer onder het voetlicht komt. In de voorgaande discussie lijkt het alsof er erg geheimzinnige dingen gebeuren in Goes, terwijl dat niet het geval is. Laat ik eens uit de doeken doen hoe het zit.
Allereerst de status van de SGB. We zijn inderdaad in principe een gemeentelijk tramwegbedrijf en wel dat van de gemeente Borsele. Hoewel een deel van de spoorlijn inderdaad op Goesse grond ligt, valt ook dat onder verantwoordelijkheid van Borsele. Zoals Klaas al aangeeft, die gemeente ziet toe op bijvoorbeeld het materieel en de exploitatie doordat er toezichthouders aangesteld zijn. Die heren brengen jaarlijks verschillende bezoeken aan de SGB en rapporteren aan de Borselse raad.
De omC's hebben als technische basis de Schienenbus VT98; zowel onderstel als motor, bak en wielstellen daarvan zijn overgenomen. Zodoende is deze replica in feite een gewijzigde opbouw op het bekende onderstel van de VT98 en daarmee is toelating geen probleem (voor op onze lijn, uiteraard, de hoofdlijn gaan we er niet mee op). Het ontwerp van de bakopbouw komt verder overeen met dat van de oorspronkelijke omC's, dus in die zin ook niets nieuws onder de zon.
Het opbouwen van de eerste bak is overigens definitief begonnen nu de vloer er in ligt, het interieur zal langzaam maar zeker volgen in de komende weken. De in de serie foto's getoonde assen zijn niet bedoeld voor deze omC, de assen daarvan bevinden zich namelijk momenteel bij Reuschling in Duitsland voor onder meer rebandisering.
Indienststelling van de omC is voorzien voor het seizoen 2017, wat tegelijk het moment zou moeten zijn dat de set Schienenbussen verkocht wordt. Mocht je interesse hebben: meld je vooral bij de SGB (ze hebben zo nu en dan binnen gestaan en worden soms bestuurd door wat oudere heren).
Groeten,
Steef (chef materieel bij de SGB)
-
Bedankt, Steef, voor de details! Handig dat zo'n schienenbus kennelijk grotendeels klopt qua afmetingen. Dat maakt het toelatingstechnisch stukken makkelijker praten.
Reinout
-
Dus eigenlijk heb je nu een combinatie van twee goedgekeurde voertuigen: De omC op basis van de tekeningen en de VT98 die ook goedgekeurd is voor Nederland... Of zie ik het nu verkeerd?
-
Nope, je ziet het niet verkeerd, maar ........ wel te simpel ;)
Herinner jij je die frituurvetloc van de FStM nog? Daar was de typekeur ook gedoe omdat die omgebouwd was naar oliestook.
-
Hoewel de SGB fysiek in twee gemeentes ligt, is het voor de regelgeving één gemeente: De lijn is namelijk in de jaren '80 middels een koninklijk besluit gelijk gesteld aan een lijn in één gemeente (gelijkstellingsbesluit). De gemeente Borsele is de voor de lijn verantwoordelijke overheid, óók op het grondgebied van Goes. De gemeente Borsele heeft voor de lijn een verordening vastgesteld, de "Spoorlijnverordening Goes-Borsele", een verordening met dezelfde status als een APV.
Overigens blijft dit niet eeuwig zo: Alle niet-hoofdspoorlijnen gaan op afzienbare termijn onder het Besluit Bijzonder Spoor vallen, en daarmee onder de controle van ILT.
-
;)
-
Vandaag even langs geweest bij de SGB om de voortgang van het project OmC te aanschouwen,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9603_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9603_3.jpg)
Er wordt driftig aan de wagen gewerkt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9604_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9604_3.jpg)
Detail van het dak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9605_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9605_3.jpg)
Stuurstand 1?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9607_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9607_3.jpg)
Net terug van een bestelde rit.
-
Het is toch een OmC ipv OmBC? Of vergis ik me nu? OmBC is toch een stukkie langer?
-
In de titel staat het goed, rest slip of the pen....Ik heb het al veranderd.
-
Hans,
Weet jij iets van de planning voor die OmC? Wanneer wil de SGB dat ding rijdend hebben?
Groeten,
Rob
-
Eind 2016. En niet alleen deze, maar ook z'n broertje, waarvan het onderstel binnenkort naar Goes komt.
-
Hans,
Weet jij iets van de planning voor die OmC? Wanneer wil de SGB dat ding rijdend hebben?
Groeten,
Rob
Hier heb je het antwoord uit eerste hand :)
-
@ Reinier: (y) :D
Mag ik uit je opmerking lezen dat er gebouwd wordt/gaat worden aan een tweede exemplaar?
Groeten,
Rob
-
Correct. Dat is trouwens altijd al de bedoeling geweest. Diverse onderdelen zijn destijds ook meteen voor 2 exemplaren gefabriceerd.
Het onderstel van nummer 2 is gebouwd door de bedrijfsschool van Heerema (constructiebedrijf offshore) en komt naar Goes zodra er ruimte is in de SGB-werkplaats. Dan zullen de metaalbouwers van de SGB zich storten op de bouw van de wagenbak, terwijl de timmerlui, elektrotechnici en installateurs nummer 1 afbouwen.
-
Zie trouwens ook www.facebook.com/stoomtreingoesborsele (http://www.facebook.com/stoomtreingoesborsele) Even scrollen naar het bericht van 16 september, daar staan nog wat foto's.
-
Wat voor installatie komt er in de tweede? Of wordt dat de bijwagen?
-
Even met een slagje om de arm, maar als ik me niet vergis is de planning vooralsnog dat de tweede als stuurstandwagen wordt ingericht (wel compleet met twee stuurstanden), met als optie om er later alsnog een motor in te zetten. Maar ik zou dat even moeten checken.
-
Ik kan niet anders zeggen dan dat er een prachtige klus geklaard wordt met die OmC(s) in Goes. Complimenten!!
Groeten,
Rob