BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Railbouw Leerdam op 28 August 2015, 09:31:27
-
http://www.telegraaf.nl/buitenland/24421268/__Locatie_trein_met_nazi-goud_bekend__.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_campaign=facebookpage (http://www.telegraaf.nl/buitenland/24421268/__Locatie_trein_met_nazi-goud_bekend__.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_campaign=facebookpage)
Ben reuze benieuwd wat daar is....
-
Doet me denken aan een soortgelijk geval van jaren geleden; in Chicago werd een hotel gesloopt waar Al Capone jarenlang zijn 'hoofdkwartier' had gehad. In de dichtgemetselde kelders zou van alles liggen; geld, illegale drank, lijken. Er werd een heuse TV-show van gemaakt en de kelders werden live geopend. Buit: een (lege) drankfles en ettelijke kubieke meters zand.
Maar... als er inderdaad een complete trein in oorlogsuitvoering tevoorschijn komt, dan zou dat vanuit spoorhistorisch oogpunt zeer interessant zijn. Hoe zag zo'n Duitse trein er uit in de laatste fase van de oorlog? Staat er nog een loc bij? (tuurlijk Carlo, een van die vermiste NS 3700-en, dream on....) ;D
-
Een 3700 lijkt me niet.. Maar je weet maar nooit.. Het is in ieder geval iets wat ik in de gaten ga houden... Ben reuze benieuwd wat ze aantreffen en in welke staat het is.
-
Na alle eerdere zoekactie's naar verdwenen schatten, zo het mooi zijn als er een keer "iets" wordt gevonden. Ben benieuwd.
Bas
-
Een 3700 lijkt me niet.. Maar je weet maar nooit.. Het is in ieder geval iets wat ik in de gaten ga houden... Ben reuze benieuwd wat ze aantreffen en in welke staat het is.
Die 3700 staat in Noord-Korea. Dat weten jullie nou toch wel?
-
;D
-
Als er iets staat, dan in behoorlijk rotte toestand, schat ik zo in, na 70 jaar in een vochtige tunnel....
-
Die kans is zeer reëel. Dus de 3700 zal dan wel aardig vergaan zijn ;D ;D
-
Nee joh, de 6105 bedoel je ;D
-
Misschien staan er wel 2 "verloren" ns loks voor. Zo'n panzerzug is best zwaar denk ik.. ;D ;D
-
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die trein. Eerlijk gezegd minder naar de inhoud ;D .
Houd het draadje in de gaten.
MVG, hielke1501
-
Volgens het AD is de trein gevonden. Inhoud is nog onbekend. Ik voel een aflevering Discovery aankomen ;D
Bas
-
Men zegt dat het om 152m trein gaat.. Met geschut aan de zijkanten.. Man wat ben ik nieuwsgierig om dat ding in zijn geheel te zien.. Ik heb diverse fora en nieuwssites afgezocht.. Maar meer nieuws is er nog helaas niet...
-
Als er iets staat, dan in behoorlijk rotte toestand, schat ik zo in, na 70 jaar in een vochtige tunnel....
In die staat zou het mij juist meer aanspreken dan spik en span opgeknapt.
-
Het ding schijnt in een opgeblazen tunnel te staan. Dit zal het nodige stof over de trein hebben doen neerkomen. Bovendien valt het met de luchtvochtigheid in een hermetisch (luchtdicht) afgesloten holte wel mee, denk ik. Bovendien: als het inderdaad om kunstschatten o.i.d. gaat, zouden de Duitsers dan geen preventieve maatregelen getroffen hebben?
*droomt rustig verder, zijn er ook niet een paar 1700en vermist?*
-
Zal wel een BR 52 voor staan, of een of andere Poolse exoot.
Wat het leeghalen van de trein betreft, ze hadden nogal haast dus ik vermoed dat alle zware en onhandelbare spullen er nog in zitten.
Volgens de persconferentie is er een tunnel met iets erin op de locatie gevonden. Dus het opaatje dat de hint gegeven heeft had nog een goed geheugen
-
Zal wel helemaal geen loc voor of achter staan ......
Die waren hard anders nodig en al dat water (en dus stoom) wil je niet in een tunnel/grot als je de boel jaren later op
wil halen lijkt me.
-
Dat gebied is tot de laatste minuten van de oorlog in Duitse handen geweest (omdat de Russen het materieel beter konden gebruiken bij de slag om Berlijn), en bevat een van de grootste tunnel complexen die in de oorlog gegraven zijn.
Ik denk dat het best mogelijk is dat er meer tunnels te vinden zijn... Als je naar het kaartje van Projekt Riese kijkt zit er een groot leeg gebied tussen het kasteel van Ksiaz en de meest westelijke bekende tunnel bij Jedlina-Zdroj.
Over de kans om een locomotief te vinden: Ik gok dat die er nog voor staat, de frontlijn lag maar een paar kilometer noordelijker bij Wroclaw / Breslau, en als er iets bijzonders in zit zal het konvooi tot het laatste moment klaar voor vertrek geweest zijn. Ook tijdens de terugtrekking uit Rusland is er meerdere malen met konvooien locomotieven door de linies gereden.
-
Zal wel helemaal geen loc voor of achter staan ......
Die waren hard anders nodig en al dat water (en dus stoom) wil je niet in een tunnel/grot als je de boel jaren later op
wil halen lijkt me.
Ik weet niet of dat op dat moment een overweging was. Ik denk meer in de trant van "Okay jongens, naar binnen met die hap, opblazen en wegwezen!"
Als dit echt een trein met goud en kunstvoorwerpen is, dat doet de hele vraag wat voor trein dit kan zijn er bepaald niet meer toe. Dan spreken we echt over een historische vondst die maar met weinig andere te vergelijken is. Veel geroofde kunst is nog steeds spoorloos. Gezien de locatie van de trein zou het zomaar kunnen dat het vooral geroofd Russisch spul zal zijn. Er mist daar nog steeds een barnstenen paleiskamertje ;)
Eelco
-
Die Duitsers hadden toch ook gepantserde loks? ik denk dat zo'n apparaat ervoor staat.
-
Net zo'n verhaal als de brandkast van de Titanic. Water lucht en NIETS
-
Of zoals de kratten met nieuwe gedemonteerde spitfires in de jungle; fantasie
Ik hoop echt dat er wat tevoorschijn komt.
Stephan.
-
Er wordt nu al gesuggereerd dat er misschien meer dan één trein daar in de buurt verstopt is...
En het AD solliciteert naar een boel boze brieven met hun kaartje zonder Poolse plaatsnamen...
-
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/4132720/2015/08/31/Nog-meer-Nazitreinen-vol-schatten-in-tunnelcomplex.dhtml (http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/4132720/2015/08/31/Nog-meer-Nazitreinen-vol-schatten-in-tunnelcomplex.dhtml)
Even de link geplaatst.. Het wordt steeds spannender dit verhaal.. Ik wacht nog steeds geduldig af op de 1e beelden.
Gr. Dieuwe
-
heerlijk wat een stom gereutel. "ja het is een gepantserde trein dus zal er wel wat bijzonders in zitten!" uh, wat roestige munitie en blikken bruine bonen ja...
-
;D
Jaren geleden werd ook een Duitse U-boot weer boven water gehaald. Daar zou ook mogelijk allerlei kostbaar spul aan boord geweest zijn. De opvallendste vondst die echter gedaan werd, was een royale voorraad condooms ;D
Het zou me niks verbazen als de Russen die trein gevonden hebben en hebben leeggehaald.
Edit: ik lees zojuist dat die zelfde Russen zich al gemeld hebben om een claim te leggen op uit Rusland afkomstige voorwerpen.
-
En die laatste zin zegt alles.
Het grappige is dan de twee personen die zeggen de locatie te weten. een 10% vindersloon geclaimd hebben bij een notaris.
Ik denk dat die er mogelijk bekaaid af gaan komen.
Worden er daadwerkelijk schatten gevonden dan denk ik dat er een juridisch slagveld gaat ontstaan van organisaties en nabestaanden etc etc. die over elkaar heen vallen om aan te tonen dat zij de rechtmatige eigenaar zijn van zus en zo voorwerp.
We wachten het rustig af ( heb vast een zak bitterballen ingeslagen ) ;D
Gr. Ron
-
Tuurlijk gaat dat een enorme juridische haarkloverij worden. Nouja, eerst maar eens zien of ze iets vinden...
-
Oud nieuws, ontzettend goed boek:
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/31/bac33d332136b79c5e28610a7c988721.jpg)
Overigens hebben de Russen hun eigen barnstenen kamer verbrand;
http://www.digibron.nl/search/detail/012dc64c8995273e95bdc021/rode-leger-vernietigde-achtste-wereldwonder
-
In de praktijk vallen dit soort "ontdekkingen" eigenlijk altijd tegen. Ik zou het wel humor vinden als er in plaats van een Duitse trein met een schat, een puntgaaf, verloren gewaand, Nederlands rijtuig of loc tevoorschijn kwam! 8)
-
Gaat wel lekker zo; 3 dagen na de ontdekking nog geen foto, filmpje of iets uit de trein te zien maar de verhalen worden wel steeds wilder.
Dat wordt lachen.
Stephan.
-
In de praktijk vallen dit soort "ontdekkingen" eigenlijk altijd tegen. Ik zou het wel humor vinden als er in plaats van een Duitse trein met een schat, een puntgaaf, verloren gewaand, Nederlands rijtuig of loc tevoorschijn kwam! 8)
Nog voorkeuren? ;D
-
Beetje off-topic: Ze hopen dat ze nog iets kunnen terugvinden van de barnsteen kamer in de kelders van het kasteel (waar dat robot hoofd gebouw nu staat) of onder een van de forten. Er zijn al spullen gevonden die ooit in het kasteel museum hebben gelegen. En omdat er nauwelijks gebouwd is op het oude stadscentrum (is nu een groot park) kan je makkelijk onderzoek doen.
Ik denk dat de hoop op de barnsteen kamer gebaseerd is op de genoemde data im het AD artikel... Ergens in januari, wat ook de periode is van het begin van de omsingeling van Königsberg.
-
Nog voorkeuren? ;D
De gecrashte ex-Wadloper ;D.
-
Of ze nu wel iets of niets gaan vinden vind ik het wel intrigerend.
Gezien de voorbereidingen die de Poolse regering neemt en de reactie van de Russen verwachten ze toch nog wat te vinden..
-
Ben vooral benieuwd naar het materieel wat men denkt aan te treffen, niet de inhoud daarvan. Oh wacht, de fiets van mijn opa... ??? ;D.
Gr. Erik.
-
nou Tomasso, volgens mij heb jij al een model van die lok: BR 53 (van Hamo)
mvg, Erich
-
Ah, dat wordt een polletje.
BR 52 heb ik al langs zien komen en Erich denkt dat er een Hamo BR 53 voor staat ;D ?
.... Er mist daar nog steeds een barnstenen paleiskamertje ;)
Eelco
Ik heb eens een verhaal gelezen dat een hele opslagplaats vol kunstvoorwerpen, waaronder dat barnstenen kamertje, door het Rode Leger veroverd is. Vervolgens is die opslagplaats geïnspecteerd door een Russische functionaris met kennis van zaken, maar kort daar weer na door datzelfde Rode Leger in de fik gestoken. De genoemde inspecteur heeft z'n verhaal moeten verdraaien omdat volgens de machthebbers het Rode Leger zoiets nooooit zou doen. Blijf hopen Eelco, maar verwacht niks ;) .
-
Een C12c of AB 7500 als begeleidingsrijtuig met daarin gemummificeerde Duitsers als bewaking. Soort Chinees Terracotta leger verhaal met hoog Indiana Jones- gehalte.
John
-
Ik ben wel benieuwd naar die gpr pictures. Hoe ziet een lok er daar op uit?
Zie je hem van de bovenkant of zie je hem in profiel? of de wagons.
-
Mag het dan een C12c zijn?
We hebben al 2 AB 7500en.
Dirk
-
Werd de buit niet in stalen postrijtuigen vervoerd ??? :P ::)
-
Ze gaan beginnen!
http://www.nu.nl/buitenland/4117435/polen-stuurt-explosievenexperts-gebied-nazitrein.html#slide-4 (http://www.nu.nl/buitenland/4117435/polen-stuurt-explosievenexperts-gebied-nazitrein.html#slide-4)
-
Aha, daar is die gepantserde diesel-vijf gebleven! ;D (y)
-
Ik ben wel benieuwd naar die gpr pictures. Hoe ziet een lok er daar op uit?
Zie je hem van de bovenkant of zie je hem in profiel? of de wagons.
Ik vermoed als een paar grijszwarte rechthoeken. Echt gedetailleerd zal het niet zijn.
-
Mag het dan een C12c zijn?
We hebben al 2 AB 7500en.
Dirk
Een C12c staat bij de SGB. Misschien hebben ze nog een 3300 als "Schublok" gebruikt want er is nog eentje daar in de buurt vermist.
-
Ik vind het leuk hoe dit draadje levend blijft (y). Ikzelf probeer zoveel mogelijk te posten. Mijn verzoek is; mocht je weer wat meer info vinden omtrent dit topic, graag de link naar het desbetreffende artikel bij je berichtje plaatsten. Dit kan ook over de speculaties gaan natuurlijk. Zo houden we mekaar op de hoogte van dit toch wel interessante onderwerp.
Bedankt allemaal tot dusver en knal maar vol met feiten en speculaties dit draadje.. Leuk onderwerp (y) (y)
Gr. Dieuwe
(ps moderators... zouden jullie achter de topictitel graag (nazitrein in Polen) willen zetten? tnx. alvast)
-
Nouja, de reden dat ik de NS 6105 noemde in het begin van het draadje, was omdat er heel lang geruchten hebben rondgezongen dat deze loc nog aanwezig zou zijn in Polen.... Net als geruchten in de jaren zeventig dat er nog ergens een 3300 zou staan daar.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45800.0.html
Speculaasjes genoeg dus :)
-
Altijd leuk als er ineens een verloren gewaand stuk Nederlands materieel tevoorschijn komt. Het zou toch een waar wonder zijn.. ;D Echter ben ik bang dat dit niet het geval is.. Als dit belangrijke treinen waren, dan zullen daar toch de beste loks voor gestaan hebben die er beschikbaar waren en niet een paar geroofde machines(die niet bekend zijn bij de DR). 8)
Gr, Dieuwe
-
Een trein vol roofgoed, daar komt gewoon een stevige goederenloc voor te staan. Zoals een 52'er...
-
Een ingeblikte of een normale 52?
Er was wel iets gezegd over details die te zien waren op het radar beeld meen ik gelezen te hebben. Er zouden een of meerdere Panzerzug wagons tussen zitten want er was iets gezien dat op de loop van een kanon leek.
-
Het zou leuk zijn als er een 1700 uit die berg komt.... (dromen)
-
Ivan, zou je de bron van die info kunnen linken?
-
http://www.bbc.com/news/world-europe-34090936?SThisFB (http://www.bbc.com/news/world-europe-34090936?SThisFB)
-
Nog even en dit wordt het nieuwe "eeuwig durende draadje". ;D
De onderwerpen gaan alle kanten op. Niet dat ik dat erg vind hoor, juist wel grappig hoe je van het ene onderwerp op het andere kan komen.
Alleen, ik denk bij elke nieuwe update dat er nieuws is over die Nazi-trein, maar de berichten gaan daar niet over, daarin zit de teleurstelling.
-
Het wordt serieuzer en serieuzer:
http://www.nu.nl/buitenland/4117435/polen-stuurt-explosievenexperts-gebied-nazitrein.html#slide-4
-
(y)
-
Wat er ook uit (de grond) komt; dat zie ik t.z.t. wel. Waar ik nu aan denk is een mooie scene voor op een Epoche VI modelspoorbaan: een verloren hoekje op de baan waarop een graafploeg met zwaar materieel een stuk berg en daarin een oude tunnel al deels heeft afgegraven en waarin een oude, vervuilde, bepantserde trein deels zichtbaar is, verlicht door felle bouwlampen. Wat lading met glimmende inhoud, veel politie en geldwagens erbij voor het transport......
Als modelbouwer gaan je handen daarvan jeuken................................Toch? ::) :P ;D
Ben
-
Als het een standaard model is en onderweg niets vervangen is zal er een G10 / Br 57 met bepantsering 'voor' staan (een BP 42 trein is symmetrisch, locomotief in het midden)
-
Na 1 dag is het al weer afgelopen, ze gaan pas in april volgend jaar graven.
Hopelijk is er dan nog wat achtergebleven.
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/4134250/2015/09/02/Adelaar-en-gouden-munten-gevonden-nabij-nazitrein.dhtml (http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/4134250/2015/09/02/Adelaar-en-gouden-munten-gevonden-nabij-nazitrein.dhtml)
Stephan.
-
Ik denk dat Elvis ook in de trein zit.
https://www.youtube.com/watch?v=Q_eE0NPArEY (https://www.youtube.com/watch?v=Q_eE0NPArEY)
(als ie niet weer in de supermarkt zit natuurlijk)
groeten
Hendrik Jan
-
Laat ze maar eens opschieten... ;D
-
Als je de link in mijn vorige bericht leest komt er voorlopig niets boven water, en als ze pech hebben is alles al geplunderd voordat ze zelfs maar begonnen zijn maar dat is dan ook een beetje eigen schuld lijkt mij.
Rare jongens die Polen, zijn ze bang dat het gaat sneeuwen of zo?
Stephan.
-
Deskundigen dringen aan om op te schieten.. Lijkt me ook wijs.. Straks vallen er doden of gewonden..
-
Behalve de boobytraps heb je ook nog de munitie... Die pantser treinen hebben Panzer IV koepels en Flakvierling installaties als bewapening.
-
Bij het doorbladeren van de diverse artikelen gepubliceerd door het AD,word er zelfs gesproken over 3 treinen die zijn "verdwenen en die wellicht in het zelfde tunnelcomplex kunnen staan.
Nog even en er staat daar geconserveerd en wel een leger aan pantsertreinen met tanks en ander spul en is er een leger bij aanwezig van 10miljoen man die allemaal wachten tot men hun komt "op graven" om dan vervolgens toe te slaan ;D
De geloofwaardigheid word mijn inziens er niet groter op.
Ik zou die beelden wel is willen zien waarop men deze trein heeft geidentificeerd,tot zover zijn er een hoop verhaaltjes maar geen plaatjes ::)
En bovendien als men inderdaad zo zeker is dat dat ding daar staat,dan zou ik toch tempo gaan maken met het opgraven voor er of ongelukken gebeuren met schatgravers en/of men de toko leegt rooft.
Alsof wat leger mensen of politie agenten de schatgravers allemaal zien en kunnen tegenhouden.
Hier nog twee engelse artikelen over die trein,1 linkje heeft ook wat video filmpjes.
http://www.theguardian.com/world/2015/sep/02/nazi-gold-train-poland-to-bring-in-army-to-help-in-hunt (http://www.theguardian.com/world/2015/sep/02/nazi-gold-train-poland-to-bring-in-army-to-help-in-hunt)
en
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3214265/Nazi-gold-train-Deathbed-confession-leads-treasure-hunters-secret-location-Polish-officials-claim-seen-proof-radar.html (http://www.dailymail.co.uk/news/article-3214265/Nazi-gold-train-Deathbed-confession-leads-treasure-hunters-secret-location-Polish-officials-claim-seen-proof-radar.html)
-
Jullie snappen het allemaal niet ;D Er is geen trein, maar wel shitloads aan toeristen en die brengen schatten met geld in het laatje Haha
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
En ik maar wachten op documantaire op Discovery / Nat. Geographic :P Dan ga ik maar aan de slag met de modelbaan.
Bas
-
Ja, ze willen natuurlijk een life-uitzending regelen. Zoals een paar jaar geleden met die ene schacht in die ene piramide waar nog nooit iemand had gekeken. Dat we life konden zien hoe een steentje werd verwijderd, een robotje naar binnen werd gestuurd en we vervolgens een uur lang zandkorrels zagen. ;D
-
Jullie snappen het allemaal niet ;D Er is geen trein, maar wel shitloads aan toeristen en die brengen schatten met geld in het laatje Haha
Volgens een artikel van een engelse krant wat ik net aan mn vorige berichtje heb toegevoegd,is men daar in polen helemaal niet zo blij met al die buitenlandse belangstelling in de vorm van schatgravers en dergelijke.
Het kost ze daar nu extra geld om de boel rondom die gevonden trein af te zetten en te bewaken en dat terwijl er nog helemaal geen tastbaar bewijs is gevonden van die trein en zijn waardevolle inhoud.
Anderzijds,als men er graag maar vanaf wil zijn van die hype,dan moet je gister al gestart zijn met het onderzoeken van de boel ter plekke,dan weet je snel genoeg wat wat is en kan er een punt achter gezet worden :P
-
Hallo
Ik heb eens even bij het Duitse forum Drehscheibe gekeken.
Dat is
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7530148
Jammer, als je geen Duits zou kunnen lezen, het is toch interessant.
Er is door het latere Poolse leger ook al naar gezocht in de jaren 70. Toen was er niets...
Maar het laatste bericht is wel opvallend , het zou best kunnen zijn dat het een smalspoortrein is, zoals ze dikwijls gebruikt werden in ondergrondse fabrieken voor de oorlogsindustrie, waar smalspoor was aangelegd.
De " trein " is dan mss wel aanwezig ,maar lang niet zo spectaculair als sommigen denken/verwachten.
Groeten ,
Peter
-
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2443261/2015/09/02/Adelaar-en-gouden-munten-gevonden-nabij-nazitrein.dhtml?utm_source=hln&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter&utm_content=daily
-
Oud nieuws, blader even terug.
Maar ik denk ik al de datum te weten waarop ze volgend jaar april gaan beginnen.
Stephan.
-
hmm, de eerste wellicht?
-
Wat ik uit dat DSO verhaal opmaak is dat die hele regio eruit ziet als een emmentaler kaas... Oude mijnschachten, spoor tunnels, projekt Riese en tig andere gaten waar je spullen in kan verstoppen. Combineer dat met dwangarbeiders en de deportaties na de oorlog en er is een kans dat er hier en daar iets vergeten is. De aanname dat de Russen grondig gezocht hebben in het verleden is wat mij betreft kul. Meewerken met de Russen was wel het laatste wat je deed in die tijd, en de dwangarbeiders zijn geëxecuteerd voordat er iets in de tunnels geparkeerd werd.
-
Vergeet de overtuigingskracht van de Sovjet-veiligheidsdiensten niet ;)
-
T´is even zoeken maar toch nog iets van nieuws gevonden (nu wil ik hier een dubbele punt maar het toetsenbord is gewijzigd en krijg ik plus min, zelfs de haakjes zijn even zoeken) dubbele punt.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2445821/2015/09/05/Bewijst-deze-radarfoto-het-bestaan-van-de-nazitrein-vol-goud.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2445821/2015/09/05/Bewijst-deze-radarfoto-het-bestaan-van-de-nazitrein-vol-goud.dhtml)
In het bericht rechtsboven bij het kopje gerelateerd nieuws staat ook nog het een en ander http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2445382/2015/09/04/Na-zoektocht-van-40-jaar-Ik-ben-de-man-die-spoor-naar-nazi-trein-vol-goud-vond.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2445382/2015/09/04/Na-zoektocht-van-40-jaar-Ik-ben-de-man-die-spoor-naar-nazi-trein-vol-goud-vond.dhtml).
Stephan.
-
http://www.nu.nl/buitenland/4122724/pool-omgekomen-bij-zoektocht-nazitrein.html
-
Hmmm, dat zijn geen grappen...
-
Eindelijk zo'n radar foto (http://www.dailymail.co.uk/news/article-3240066/Nazi-gold-train-finders-claims-250m-Amber-Room-stolen-Russian-Czars-Hitler-inside.html)
Ik haal het er niet uit.
-
Ja nee, ik zie het wel gelijk hoor ... volkomen duidelijk dit ;D
-
Wel fijn dat er nu ook een kaartje bij zit. Dan kunnen we tenminste gericht gaan zoeken (y)
-
Die grond radar heeft best een behoorlijke resolutie...
Om de beelden te 'vertalen' moet je bedenken dat je beeld bestaat uit twee delen: Hoeken en massa.
Het object op het A4 vel lijkt aan de linkerkant delen te tonen van een open liggend wagon frame (diagonale structuur lijkt op de restauratie foto's van de SHM wagons). Verder lijken er grote baanruimers onder te hangen (rare donkere vlakken)
Op de gele afbeelding zie je duidelijk een tank en nog een andere geschut koepel. Waarschijnlijk is de tank een Panzer IV (massief luik op de koepel, trap vorm aan de voorkant, demper in het midden tussen de lucht roosters achterop)
-
Nou, ik vind het echt leuk om te volgen dit! Ben benieuwd!
-
Ik snap maar niet dat elke keer als er 'iets' gevonden wordt (een mysterieuze, verdwenen nazi trein - en dat moet nog steeds maar blijken) het verbonden wordt aan 'iets' dat verloren is gegaan (amber room). The human mind is a beautiful thing.
Groet, Sicco Jan
-
Mensen houden nu eenmaal van mysteries en mystiek :-)
-
Als het waar is wat men zegt in 1 van de comments helemaal onderaan dat artikel,dan is men daar in polen blij met de extra omzet die het krijgt door schatzoekers en dergelijke,want men wil pas juni 2016 gaan graven.
Dus 1st willen ze daar af van de "bezoekers" en nou weer niet ::)
Hoe moeilijk kan het zijn om een groep mensen samen te stellen met materieel om daar nu te gaan graven ???
1 van die gasten in dat bijbehorende filmpje zegt zelf dat zei geld, mankracht en materieel hebben om er nu te gaan graven,maar dat het word afgehouden door de poolse instantie's.
Vaag spul daar :P
-
Kweet niet hoor. Een tunnel heeft op de een of andere manier versteviging nodig tegen inzakken, zelfs als het een stenen tunnel is.
Eerder werden er foto's gepubliceerd van een soortgelijke tunnel in Polen.
(http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/08/29/15/2BBF25FC00000578-0-image-a-43_1440858609786.jpg)
Ik ben dus benieuwd of en hoe die radarstralen dan het plaatje er laten uitzien als zo'n trein in zo'n tunnel (plaatje) staat.
Lijkt wel of de tunnel alleen uit zand bestaat en ingestort is waardoor die radar dat beeld laat zien in die eerder door mij geplaatste link.
-
Ik snap maar niet dat elke keer als er 'iets' gevonden wordt (een mysterieuze, verdwenen nazi trein - en dat moet nog steeds maar blijken) het verbonden wordt aan 'iets' dat verloren is gegaan (amber room). The human mind is a beautiful thing.
Groet, Sicco Jan
Nou ja, stel dat daar zo'n trein geparkeerd staat, dan is het aannemelijk dat het daar staat omdat er iets verborgen zou moeten worden, niet omdat ze het zo fijn vonden dat het tere spulletje uit de regen stond...
-
Stel dat de trein verborgen is, dan moet er wel iets te verbergen zijn. Ja. Tuurlijk.
Het nieuws over die juwelierskluis (http://www.telegraaf.nl/binnenland/24509695/__Spanning_bij_openen_kluis__.html) in Amsterdam ook gevolgd? Die moest wel vol diamanten van Joodse juweliers zitten omdat die duidelijk iets te verbergen hadden, de kluis in Amsterdam staat en al heel lang niet geopend was.
Groet, Sicco Jan
-
Niet moeten, maar wel aannemelijk. Waarom anders zoveel moeite doen... Enfin, we gaan het zien...
-
Het is dat Harrison Ford en Sean Connery al te oud zijn, anders had hier wel een nieuwe Indiana Jones film van gemaakt kunnen worden :)
-
En het gaat weer verder:
http://www.nu.nl/buitenland/4135271/polen-stuurt-experts-gebied-nazitrein.html
-
Of er nou wel of niet oorlogsbuit in te vinden is; op zich is het al spektaculair genoeg als er uberhaupt zolang een trein onder de grond staat. Zo staan er meen ik in New York ook nog ergens (stoom?)loks en treinstellen in afgesloten en in onbruik geraakte tunnels en stations.
http://www.wnyc.org/story/286432-new-yorks-lost-subways-complete-with-map-and-dusty-pics/
http://www.nydailynews.com/new-york/brooklyn/train-excavation-brooklyn-stopped-due-politics-leaks-article-1.2159106
-
Er zou begonnen zijn met graven...
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/nazi-gold-train-polish-army-start-digging-but-men-who-originally-claimed-find-say-efforts-are-a6671576.html
-
Even terzijde
het gebied waar deze trein schijnt te staan was geen polen maar Schlesien,een
provincie van Pruissen,na 1945 polen geworden doordat de russen de grenzen gingen verleggen
met oa Oekraine en Polen,het spul verschoof dus op naar het Westen tot aan de Oder.
Vermoedelijk,als het een Panzertrein is,zal er een ingekapselde G8 of G10 in staan of een vierassige
versie van de V36 - ik heb foto's van zo'n trein gezien bij de fabriek van Orenstein en Koppel in Berlin.
Het is niet ver verwijderd volgend mij met de grens met Tschechie,en als tunnelsysteem echt reusachtig
was kan het best zijn dat de trein er wel is maar in Tschechie,ik lach me dood als dat zo is,de polen
rekenen zich al rijk.Kan ook gewoon goud uit de kluizen van de banken in Breslau zijn wat in veiligeid
gebracht moest worden voor het rode leger,dan had die trein wel doorgereden via Goerlitz hoor,en niet
gestopt.Lijkt mij zelfde verhaal te worden als die diepe meren in Tschechie en Oostenrijk waar de SS
massaal s'nachts kisten vol goud ingegooid schijnt te hebben.Nooit gevonden
Net als de aanname dat alles wat aan goud/zilver in de kluizen lag roofgoed was,wie zegt dat?
ze hadden Zelf ook ruime voorraden goud.
De trein an sich interesseert mij het meeste,als het waar is.
lok in het midden,soms met inderdaad een lichte tank op een platte wagon
die beveiligingswagons van de regierugstrein zijn ook interessant,aan beide kanten
een flakgeschut,1 van die wagons is bij DB omgebouwt tot filmwagon,stond ooit in Miba
en de minutiewagon van Dora geschut staat in Scharzenberg/Erzgebirge
En een draaistel van een Leopold stond ooit in Ganzlin/Mecklenburg
-
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24652869/__Mysterieuze_foto_s_van_nazitrein_in_Polen__.html
-
Wat staat er in? Ik mag de Telegrof niet lezen omdat zij bij mij geen koekie mogen plaatsen. Krijg al genoeg rotzooi binnen.
-
Foto's van een Duitse pantsertrein in een tunnel en een paar kratten met baren zilver die van een wagon zijn gevallen.
-
Als dat de staat van de trein is, na al die jaren in die tunnel :) :) ziet er nog goed uit (y)
-
Iets te goede staat, voor mijn gevoel.
-
En dan van die strakke balkenkruizen erop.
Foto's hebben tegenwoordig nauwelijks nog betekenis als bewijsvoering voor zoiets.
-
Op de eerste foto ziet de pantsertrein er wel bijna hetzelfde uit als het exemplaar wat in het spoorwegmuseum in Warschau staat.
-
Het zou me niks verbazen als die hele trein er pas op 1 april 2016 uit gereden wordt... ;D ;D ;D
Gr,
Rob
-
Die kratten met zilverbaren zien er wel authentiek uit, maar ik vind het een beetje in scene gezet over komen zoals er een paar scheef liggen en er wat op de grond terecht is gekomen. Ik twijfel ernstig aan de echtheid. En waarom zou alleen de Telegraaf deze foto's krijgen en publiceren? Ik kom nog geen andere online media tegen die dit geplaatst hebben...
-
Ik ben benieuwd wanneer het moment komt dat ik het ook geloof. Die trein ziet er voorlopig veel te goed naar mijn smaak.
Groet, Sicco Jan
-
Met andere woorde, dit is in scène gezet? Dure grap om zo'n trein na te bouwen alleen voor wat publiciteit. Daarbij komt dat er al een dode gevallen is. Als het al een grap is, dan zou ik als nabestaande de bedenker van de grap zo financieel uitkleden, dat zelfs het kopen van een pak melk al te duur is...
-
http://www.telegraaf.nl/buitenland/24654030/__Experts_oneens_over_foto_s__.html (http://www.telegraaf.nl/buitenland/24654030/__Experts_oneens_over_foto_s__.html)
-
Het is gewoon een goed geschilderd 1:35 model van die trein ;D ;D
Mvg,
Tis
-
Dat zou me dus niks verbazen.
-
Op een dag komt de waarheid op tafel...
-
Als er niets is te vinden, juist niet. Dan blijft de mythe lang staan, zoiets als het monster van Loch Ness.
-
De foto's waren (zoals te verwachten) niet echt;
http://www.telegraaf.nl/buitenland/24669683/__Foto_s_nazitrein_grap__.html
Een grap dus... maar de mythe blijft bestaan (y)
-
Een maand later nog steeds geen nieuws. Ik moest aan deze trein denken toen ik het bericht las dat men de graftombe van Nefertiti (http://nos.nl/artikel/2071884-leiden-geheime-gangen-naar-grafkamer-koningin-nefertiti.html) op het spoor is. 't Is een trend. Men gaat binnenkort iets vinden.
-
De trein bestaat waarschijnlijk niet (http://www.nu.nl/buitenland/4183199/nazitrein-goud-in-polen-bestaat-waarschijnlijk-niet.html)
-
Pas na de winter kunnen ze verder onderzoeken .( Zal wel rond 1 april zijn .)
-
't Is een trend. Men gaat binnenkort iets vinden.
Gôh, verrassend dit nieuws.. Ik ga binnenkort de staatsloterij winnen. Tenminste, ik heb de intentie uitgesproken en een intentieverklaring opgesteld. 8)
-
Scheelt een boel hobby gravers als je in de pers meldt dat het fake is.
En of het graf van Nefertiti ooit gevonden gaat worden heb ik zo mijn twijfels over. Maar dat is een heel andere discussie.
-
Dat bericht is onderdeel van Het Grote Complot.
Geef daarbij de schuld aan uw favoriete tegenpool.
-
Dat is makkelijk! Er zitten een heleboel tegen-Polen daar in de buurt, toch?
Reinout
-
;D ;D ;D
-
Die kun je dan toch om-polen?
Zou toch leuk zijn als er toch nog wat gevonden zou worden ...
Gr, Marc
-
Ik stel me onderhand een paar vragen:
- Hoeveel man heb je nodig om een hele trein te verbergen? Hoe lang is zo'n ding, 100 meter? Alle rails weghalen ook nog? Een spoortracé kun je jaren na dato nog terugvinden, ook al ligt de rails zelf er niet meer...
- Hoe groot is de kans dat geen van die mensen ooit in die 70 jaar zijn mond heeft open gedaan over die trein?
- Waarom zou geen van àl die mensen die het verhaal kennen ooit een poging hebben gedaan die trein (terug) te vinden? Dat is immers een enorm avontuur? Even stiekem een paar staven edelmetaal halen?
- Waarom zou dan juist nu, 70 jaar later, nu de meeste mensen die het meegemaakt hebben zijn overleden, het hele verhaal alsnog uitkomen? Zouden al die mensen dan het geheim in hun graf hebben meegenomen?
Het verhaal klinkt mij te onwaarschijnlijk om waar te kunnen zijn. Maar goed, ieder zijns...
-
1: Geen idee
2: Als het KZ gevangenen waren is de kans vrij klein. Verder is het Duitse deel van de bevolking gedeporteerd naar de DDR, waar ze niet echt welkom waren (die regio stond bekend als fanatieke Nazi's). Dus ter plaatse zijn er weinig mensen die precies weten wat daar allemaal gebeurd is.
3: Zie 2, de kans dat je met zo een verleden binnen een paar generaties toestemming kreeg om de grens over te mogen was niet groot schat ik... Verder waren de Russen voor de betrokkenen nog steeds de vijand, en met de Stasi die meeluisterde houdt je je mond wel.
4: Misschien voelde degene die dit naar buiten bracht zich nu pas veilig genoeg om dit te vertellen.
-
Vergeet ook niet dat de diverse geheime diensten van de USSR in het kielzog van de troepen alles meenamen wat los en vast zat, bij wijze van schadevergoeding. En zeker tunnelcomplexen zullen hun bovengemiddelde belangstelling hebben gehad. Ik ga er van uit dat de Russen hun werk grondig hebben gedaan en dat ze een complete trein echt niet over het hoofd gezien hebben.
Het verhaal is leuk, maar teveel "indiana Jones"-achtig om in mijn ogen realistisch te zijn, zeventig jaar na dato.
-
1: Geen idee2: Als het KZ gevangenen waren is de kans vrij klein. Verder is het Duitse deel van de bevolking gedeporteerd naar de DDR, waar ze niet echt welkom waren (die regio stond bekend als fanatieke Nazi's). Dus ter plaatse zijn er weinig mensen die precies weten wat daar allemaal gebeurd is.
goedenmorgen
duits deel van de bevolking van schlesien?
er woonden daar alleen maar duitsers-was gewoon een duitse provincie,geen bezet gebied
en men stond daar bekend als fanatiek nazi?
volgens mij ben je in de war met sudetenland-daar woonden 2 bevolkingsgroepen en de duitsers
waren in de minderheid,vandaar het fanatisme bij de annexatie.
en dat gebied lag in boehmen-in tschechie-niet in polen
in de ddr wonen een heleboel voormalige inwoners van schlesien,ik ken er een paar
hele aardige,hardwerkende mensen over het algemeen
-
Waarschijnlijk heb ik dat door elkaar gehaald, excuses daarvoor.
-
In principe zou het kunnen, natuurlijk.
Er zijn wel meer gekke dingen gebeurd na WO2.
Zo kwamen er diverse Jappen na soms tientallen jaren uit het bos lopen, die dachten dat het nog oorlog was.
http://www.wanpela.com/holdouts/list.html (http://www.wanpela.com/holdouts/list.html)
2e luit Onoda was de beroemdste, hield het 29 jaar vol.
Zelfs in 2005 zouden er nog 2 overlevende Japanse soldaten in de Filippijnen het bos uit gewandeld zijn, maar dat betrof waarschijnlijk een grap/prank/hoax.
Mensen moeten eten, treinen niet. Dus die kun je eindeloos lang verstoppen. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik vermoed dat we op 2 april meer weten. En dan zullen er nog altijd mensen op zoek blijven.
Op de Mookerhei ligt ook nog altijd een schat.
Zeggen ze.
groeten
Hendrik Jan
-
Dan hebben ze in Panama (https://www.thevintagenews.com/2015/12/16/40648/) meer succes, daar hebben ze een hele trein boven water gehaald...
-
Mooi dat ze die boven water hebben gehaald voordat ze gesloopt worden door een bagger machine.
En dat Spaanse schip uit 1708 is ook recentelijk teruggevonden dus er is nog steeds hoop.
-
Ik ben zelf in 1999 in dat kasteel geweest. Toen werd het pas net wat gerestaureerd en was bezoeken maar voor een klein deel mogelijk.Al die jaren was het staatsbezit en verpauperd. Vorig jaar ben ik er weer geweest, en toen was al veel meer klaar. We gingen ook onder de grond en daar is een enorm tunnelstelsel. Waar zelf toen pas een gat in de vloer was gevallen en er op onderzoek gedaan werd naar de ruimte daar onder. Toen werd door de gids ook verteld dat er enorm veel dwangarbeiders hadden gewerkt, en ze vertelden dat al jaren er een gerucht ging dat er een trein ergens onder dit gebied verstopt zat. Er is inderdaad een trace in de buurt. Met heeft met grondradar al jaren gezocht , maar het schijnt dat dit zeer lastig is, en duur. We kunnen er van uit gaan dat de Duitsers hun buit zeer goed wilden verstoppen en alles opgeblazen hebben ( ze hoopten later gewoon uit te kunnen graven ) en de aanwezige dwangarbeiders uit de weg hebben geruimd.
Men gaat er daar dus nog wel van uit dat er waarheid in de legende zit , per slot zijn er na de oorlog nog in vele grotten en mijnen kustschatten gevonden.
Dus wie weet,
Brutus.
-
Heeft iemand al een trein in een tunnel gevonden ?
Het is wederom angstig stil geworden in dit "almost to good to be true"verhaal.
-
Waarschijnlijk komt er binnenkort meer nieuws.
Over een kleine drie weken, schat ik.
groeten
Hendrik Jan
-
Aan het beging van het nieuwe kwartaal dus :)
-
Rond 1 april? ;D
-
Spoiler ;)
-
Waarschijnlijk hebben sommige mensen het nieuws hieromtrent een beetje gemist.
De onderzoeken zijn al enige maanden geleden afgerond. Er is niets gevonden, helemaal niets.
-
Ik had geen zin om deze hele draad te lezen, maar mogelijk gaat het navolgende over dit thema:
vanavond (13.03) is er op de ZDF (duits tv kanaal) een programma over een NS (duitse ex-regime, niet de Nederlandse Spoorwegen) trein met goud die in Polen zou staan...
De uitzending begint om 23.15u en duurt 40 minuten.
Misschien iets voor de goudzoekers van het forum? ;D
oudebiels
-
Volgens de dailymail is men toch aan het zoeken (http://www.dailymail.co.uk/news/article-3736149/The-Nazi-gold-train-hunt-Scientists-begin-dig-buried-250million-treasure-despite-evidence-telling-s-there.html)
-
Tja, maar "ze" zoeken ook nog steeds naar "Nessie" :laugh:
-
De Daily Mail...
Mwahahaha
Die kunnen het weten, inderdaad.
Voor de oorlog (ja, dan bedoel ik niet de Golfoorlog 1, 2 of 3) was de eigenaar van die krant, Lord Rothermere, persoonlijk bevriend met het Teutoonse Opperhoofd. Rothermere stuurde zijn vriend in Berlijn een persoonlijk gelukstelegram na diens bezetting van het Tsjechische Sudetenland. Joden die in de jaren '30 naar Groot Brittannië vluchtten, moesten van Rothermere trouwens maar teruggestuurd worden.
Lekker dan.
Dus als het in de Daily Mail staat kan het zomaar kloppen. Ze hadden er destijds wel de contacten voor.
groeten
Hendrik jan
-
Ik denk dat we zo Nog eer eind maart- begin april volgend jaar wel wat te horen zullen krijgen. Tot dan houden ze het stil, omwille van de spanning.... ;D
-
Of ze iets gaan vinden... Geen idee, maar ze zullen ongetwijfeld ervaring hebben uit het verleden met de manier waarop die tunnels beveiligd werden (boobytraps). En daar wil je geen horde amateurs op loslaten
Als je hetzelfde soort schatgravers daar krijgt als die figuren die in Rusland de oude linies doorzoeken is het vragen om ongelukken
-
Amateurs gaan graven naar 'goudtrein nazi's'
http://nu.nl/opmerkelijk/4306799/amateurs-gaan-graven-goudtrein-nazis.html
Artikel op Nu.nl
-
Vandaag ook een voor De Telegraaf ongewoon uitgebreide online bespreking:
http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/ttvnieuws/26414904/___Nieuw_spoor_van_nazi-goudtrein___.html
Ik denk nog steeds dat het even goed wel als niet waar kan zijn. Als de Polen het vinden en het is echt een waardevolle schat, dan bestaat het risico dat de Russen direct op de stoep staan. Zoiets ligt politiek nogal gevoelig, dus dan kun je soms beter het gehele verhaal ontkennen.
-
als ze sneller willen graven, zet er een paar pokemons neer!!
mvg aad
-
Al die nieuwsbronnen; Daily Mail, Telegraaf, Nu.nl....
Ik geloof het pas als er werkelijk dingen getoond worden,
tot die tijd is het mooi een broodje speculaas ;D
-
Volgens de NOS gaat er vandaag gegraven worden, met livestream via Youtube
-
We zullen het allemaal wel zien. In principe zou die trein best kunnen bestaan.
Maar ik acht die kans toch veel kleiner dan 50%. Eerder 5%...
-
t'-is komkommertijd toch!? :angel:
-
Na mijn observaties over de Daily Mail is het voor mij moeilijk de verleiding te weerstaan iets te zeggen over de Telegraaf in oorlogstijd.
Feit is, dat de Telegraaf vanaf de bevrijding tot 1949 een verschijningsverbod had wegens collaboratie.
Tegelijk kan ik onmogelijk inschatten hoe ik in die tijd zelf gehandeld zou hebben.
Loch Ness is al meermalen binnenstebuiten gekeerd, zonder resultaat. Van deze trein kunnen we nog jaren plezier hebben, mits hij niet gevonden wordt. ;)
Groeten
Hendrik Jan
-
Wat ik uit het filmpje van vandaag meen op te maken is de bewering dat het officiële onderzoek vanaf de spoor kant gedaan is, en men daar een ingestorte tunnel heeft gevonden, maar dat hun eigen meet punten meer in het midden van de heuvel liggen.
Maar hoe ze dan de sporen van een zijtak van de spoorlijn hebben gemist bij het bouwen van dat viaduct een paar honderd meter eerder...
-
Na mijn observaties over de Daily Mail is het voor mij moeilijk de verleiding te weerstaan iets te zeggen over de Telegraaf in oorlogstijd.
Feit is, dat de Telegraaf vanaf de bevrijding tot 1949 een verschijningsverbod had wegens collaboratie.
Tegelijk kan ik onmogelijk inschatten hoe ik in die tijd zelf gehandeld zou hebben.
Loch Ness is al meermalen binnenstebuiten gekeerd, zonder resultaat. Van deze trein kunnen we nog jaren plezier hebben, mits hij niet gevonden wordt. ;)
Groeten
Hendrik Jan
Over de rol van de telegraaf in de oorlog kan ik je boeiende verhalen vertellen. Zo zwart wit ligt dat niet.
Dat verschijningsverbod is deels een ordinaire wraakactie. Feit is dat de Telegraaf al redelijk vijandig bekeken werd in dagbladland voor de oorlog na een agressieve overname. Feit is dat de Telegraaf aan het begin van de oorlog door de bezetter beschouwd werd als zeer Deutschfeindlich en niet fouter was dan de gemiddelde krant. Iedere journalist liep aan de leiband van de bezetter maar notabene de Telegraaf durfde kritische artikelen te plaatsen.
Het ging pas fout toen de zoon van de eigenaar de zaak in handen kreeg, rond 1944. Die man was een SS'er met het bijbehorende politieke wereldbeeld. Vanaf dat moment werd de Telegraaf daadwerkelijk de foute krant zoals we die nu allemaal associeren met de oorlog.
Na de oorlog kreeg de krant zoals gezegd een verschijningsverbod. Deels op basis van oud zeer dat niets met de oorlog te maken had. Daarna heeft de Telegraaf altijd de naam gehouden fout te zijn geweest. Zoals mijn opa zaliger zei "ik verpak mijn vis nog niet in die krant".
Even wat nuance op de vroege ochtend ;)
-
Dat klinkt interessant Eelco!
Maar jammer genoeg off topic ;D
-
Ach, tegenwoordig zijn alle kranten fout. Compleet verlinkst en politiek correct tot op het bot. Enige kritische, onafhankelijke, objectieve noot is niet meer te vinden.
-
Die is er nooit geweest. Vroeger misschien zelfs nog minder dan nu. De telegraaf zou ik nou niet echt verlinkst noemen ;D
-
Over de rol van de telegraaf in de oorlog kan ik je boeiende verhalen vertellen. Zo zwart wit ligt dat niet.
Dat verschijningsverbod is deels een ordinaire wraakactie. Feit is dat de Telegraaf al redelijk vijandig bekeken werd in dagbladland voor de oorlog na een agressieve overname. Feit is dat de Telegraaf aan het begin van de oorlog door de bezetter beschouwd werd als zeer Deutschfeindlich en niet fouter was dan de gemiddelde krant. Iedere journalist liep aan de leiband van de bezetter maar notabene de Telegraaf durfde kritische artikelen te plaatsen.
Het ging pas fout toen de zoon van de eigenaar de zaak in handen kreeg, rond 1944. Die man was een SS'er met het bijbehorende politieke wereldbeeld. Vanaf dat moment werd de Telegraaf daadwerkelijk de foute krant zoals we die nu allemaal associeren met de oorlog.
Na de oorlog kreeg de krant zoals gezegd een verschijningsverbod. Deels op basis van oud zeer dat niets met de oorlog te maken had. Daarna heeft de Telegraaf altijd de naam gehouden fout te zijn geweest. Zoals mijn opa zaliger zei "ik verpak mijn vis nog niet in die krant".
Even wat nuance op de vroege ochtend ;)
De feiten spreken zelden voor zich maar behoeven toelichting en nuance.
En na elke oorlog heeft de winnaar altijd het recht en het gelijk aan zijn zijde.
Mooie aanvulling op een naakt feit, Eelco.
Ondertussen is die trein nog steeds niet boven de grond...
Waar vind ik die live stream?
groeten
Hendrik Jan
-
Ik had me voorgenomen op dit soort onzin maar niet te reageren. De waarheid is anders, al in 1941/42 begon de telegraaf al opmerkingen te maken over de omgang met joodse nederlanders onder het motto"opgeruimd is netjes"
Die "wraakakties" zouden dan moeten komen van kranten die de telegraaf persen na de oorlog mochten gebruiken.
Voor diezelfde vroegere illegale kranten hadden in de oorlog tientallen drukkers, koeriers en kranten verspreiders hun leven verloren. Jullie commentaar is ronduit walgelijk en past uitstekend in de systematische geschiedsvervalsing van die krant!
-
Helpt het als ik je vertel dat bij mij 6 dagen in de week een voormalige verzetskrant op de mat valt?
groeten
Hendrik Jan
-
Met alle respect Koopmans, ik ben niet onderlegd in het werken en de techniek van stomers. Ik ben wel onderlegd in journalistieke historie. Tijdens mijn opleiding, notabene op de ooit als zeer links bekend staande SvJ in Utrecht, vielen mijn bevooroordeelde schellen rond de Telegraaf mij kletterend van de ogen toen ik in verscheidene colleges de rol van de Telegraaf als foute krant danig genuanceerd zag worden. In precies de bewoordingen zoals ik die nu gebruik. Jouw goedkope, op de man spelende reactie is erg jammer.
Mijn nuancering doet op geen enkele manier iets af aan de inzet van de illegale pers. Jouw suggestie dat ik dat wel doe vind ik ronduit smakeloos en goedkoop. Telegraaf-achtig, zou men kunnen zeggen.
Eelco
-
Is al bekend dat inmiddels de tunnel 'gevonden' is? Hoewel het kopje anders doet vermoeden. ;D
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/wereld/%e2%80%99tunnel-nazitrein-met-goud-is-gevonden%e2%80%99/ar-BBvISGF?li=BBoPOOe&ocid=mailsignout (http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/wereld/%e2%80%99tunnel-nazitrein-met-goud-is-gevonden%e2%80%99/ar-BBvISGF?li=BBoPOOe&ocid=mailsignout)
Jeroen
-
Het ging pas fout toen de zoon van de eigenaar de zaak in handen kreeg, rond 1944. Die man was een SS'er met het bijbehorende politieke wereldbeeld. Vanaf dat moment werd de Telegraaf daadwerkelijk de foute krant zoals we die nu allemaal associeren met de oorlog.
Bij mijn weten werd de hoofdredacteur die verantwoordelijk was voor de kritische berichten, al vrij snel op last van de bezetter ontslagen. Ruim voor 1944 in ieder geval. Dat van die vrijwillige antisemitische berichtgeving klopt ook. Ook ruim voor 1944.
Ook een nuancering verdient soms nuancering. :)
-
Zoals een oud-leidinggevende van me zei: "Grijs is een mooie kleur."
Liever teveel nuance, dan polarisatie. Ik noemde 1944 omdat dat het tijdstip was waarop het eigendom van de krant overging op de SS'er Holdert. Natuurlijk kende de Telegraaf ook antisemitische berichtgeving, dat heb ik nergens ontkend. Ik heb de Telegraaf ook nooit willen voorstellen als een soort verzetskrant. Ik heb alleen het eeuwige beeld van De Telegraaf als ultiem foute krant willen nuanceren. En dat blijf ik doen, ook al moet ik zelf niks van die krant hebben.
Het fraaie was dat in een zaal met honderd tweedejaars journalistiek er een stuk of tien hun hand op staken op de vraag "wie zou zijn baan hebben opgezegd in vergelijkbare omstandigheden?" (het gelijkschakelen van de pers, de Duitse leiband). De overgrote meerderheid verkoos het behouden van een baan. Begrijpelijk, in die omstandigheden.
Zullen we dan maar weer on topic gaan ;) :)
-
Met alle respect Koopmans, ik ben niet onderlegd in het werken en de techniek van stomers. Ik ben wel onderlegd in journalistieke historie. Tijdens mijn opleiding, notabene op de ooit als zeer links bekend staande SvJ in Utrecht, vielen mijn bevooroordeelde schellen rond de Telegraaf mij kletterend van de ogen toen ik in verscheidene colleges de rol van de Telegraaf als foute krant danig genuanceerd zag worden. In precies de bewoordingen zoals ik die nu gebruik. Jouw goedkope, op de man spelende reactie is erg jammer.
Mijn nuancering doet op geen enkele manier iets af aan de inzet van de illegale pers. Jouw suggestie dat ik dat wel doe vind ik ronduit smakeloos en goedkoop. Telegraaf-achtig, zou men kunnen zeggen.
Eelco
Ik dat geval hebben ze je ook geleerd het hele verhaal te vertellen en niet maar een deel!
-
Ik denk dat er een tunnel van het type wat in Stepina gebruikt is zou kunnen staan. Dat is een bijna 400 meter lange bunker speciaal ontworpen voor het veilig opbergen van treinen.
-
Ik dat geval hebben ze je ook geleerd het hele verhaal te vertellen en niet maar een deel!
klopt absoluut. Maar ik herhaal nogmaals: ik nuanceer hier, ik geef nergens aan het hele verhaal te vertellen. Dat hele verhaal kun je boeken mee volschrijven. Ik nuanceer het verhaal zoals de meesten dat denken te kennen. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.
Ergens vermoed ik een persoonlijke snaar bij je geraakt te hebben, dat spijt me, maar dat is geen reden om zo tegen mij tekeer te gaan.
Eelco
-
Achtergrondinformatie is onontbeerlijk voor een goede opinievorming. Ik heb hier weer wat bijgeleerd over zaken die ik niet wist. Soms is het jammer dat bepaalde zaken in het persoonlijke getrokken worden. Niet meer doen.
-
Er is al lang geleden een boek verschenen over de legale pers in oorlogstijd: René Vos, 'Niet voor publicatie, de legale Nederlandse pers tijdens de Duitse bezetting'.
Het klinkt of de docent van Eelco zich hierop heeft gebaseerd. Je kan er ook uit leren dat de nuancering van Eelco ook weer niet erg genuanceerd is. :) De Telegraaf was van nature niet gecharmeerd van een bezetting door welke vreemde mogenheid dan ook en liet dat aanvankelijk merken. Maar verder had het blad weinig bezwaar tegen antisemitisme, de NSB of de beëindiging van de rechtstaat. Al voor de oorlog trok De Telegraaf graag de antisemitische kaart als een politieke tegenstander toevallig Joods was. Het is echt geen toeval dat de welwillendheid ten opzichte van de bezetter al lang voor 1944 een stuk verder ging dan bij de andere kranten. Het naoorlogse publicatieverbod was wel ergens op gebaseerd.
-
Kunnen jullie de discussie over de media ergens anders verder voeren? Heeft niets meer met het topic te maken.
Ik ben namelijk benieuwd of ze een trein gaan vinden, en hoe die eruit ziet: loc + wagens.
Welke mogelijkheden zijn er?
-
..... Soms is het jammer dat bepaalde zaken in het persoonlijke getrokken worden. Niet meer doen.
Heb ik wat gemist? Ik zie het niet terug behalve in de suggestie van Eelco. Van mij mogen een hoop bijzaken in dit draadje gewist worden.
-
Die mediadiscussie is anders een stuk interessanter dan dat voor de zoveelste keer opgewarmde frikandelbroodje dat dat nazitreinverhaal inmiddels is.... Dr komt straks iemand uit die tunnel gekropen met een roestige helm en een schimmelige schoenzool, ja er zaten hier Duitsers, geen trein uiteraard, nog wat nasputteren dat het de verkeerde tunnel was en uiteindelijk eikelt het hele verhaal wel weer weg....
-
Ach het is komkommertijd voor iets.
Laten we verder maar gewoon dromen of er nu wel of geen schat in zit en de rest over WO II maar houden voor ander fora.
Maw verder geneuzel/WO II interpretaties en lange tenen discussies horen hier ff niet thuis en zal op ingegrepen worden.
Back on topic en ook benieuwd welk konijn er nu eindelijk uit de pijp zal komen ;D
Peter
-
Zal je moeten navragen bij Katrijn ;D
Voor de nieuwsgierige effe de vraag,die zogenaamde live feed,waar is die te vinden ?
Dan komen we dr wellicht achter of r niet toch enkel een konijn uit dat gat zal springen ;)
-
http://www.zloty-pociag.com/
-
Ja en? Mijn Pools ( en waarschijnlijk dat van het overgrote deel van de forumleden) is ronduit beroerd, dus als je het zou willen vertalen, dan graag... ;)
Grtn, Rob
-
Google translate ? :P
-
http://www.fhq-riese.de/?Geheimnisse_und_Forschungen:Panzerzug_in_Waldenburg
mvg, Erich
-
Weinig nieuws tot nu toe, al begrijp ik uit de website dat het weer ook wat tegen zat.
Koen
-
http://www.nu.nl/buitenland/4311884/geen-spoor-van-nazitrein-goud-week-zoeken.html
Onderzoekers 0 : nazitrein 1
-
Misschien een idee?
http://elvissightingsociety.org/ (http://elvissightingsociety.org/)
Tschüß
Hendrik Jan
-
Heerlijk amateuristisch ook, dat ze in een week 9 meter diep willen graven.... en dan nu pas een grondboor erbij gaan pakken. (y)
-
...
http://www.nu.nl/buitenland/4311884/geen-spoor-van-nazitrein-goud-week-zoeken.html (http://www.nu.nl/buitenland/4311884/geen-spoor-van-nazitrein-goud-week-zoeken.html)
-
Kijk eens een pagina terug ;)?
-
Heerlijk amateuristisch ook, dat ze in een week 9 meter diep willen graven.... en dan nu pas een grondboor erbij gaan pakken. (y)
Uit het Nu artikel: Amateurhistorici hebben na een week zoeken in het Poolse Walbrzych nog altijd de 'nazitrein' vol goud niet gevonden.
:angel: :angel: ;D ;D
-
Vanavond op de BBC:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b07yc9zf
-
Net opgezocht het komt op BBC two HD van 21:00-22:00u ipv 20:00u
Mvg jamie
-
;D
http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/buitenland/26705186/__Toch_een_nazi-trein_met_goud___.html (http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/buitenland/26705186/__Toch_een_nazi-trein_met_goud___.html)
Jeroen
-
;D ;D ;D ;D ;D
-
Net opgezocht het komt op BBC two HD van 21:00-22:00u ipv 20:00u
Mvg jamie
Nee hoor. Gewoon om 20.00 Greenwich Mean Time. Althans, de zomertijdelijke variant.
Wij lopen enkel een uurtje op ze voor.
Sinds mei 1940 :-X
Voor die tijd hadden we hier Amsterdamse Tijd, GMT+20minuten...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_Tijd (https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_Tijd)
(Ik dacht, nu we het er toch over hebben, kan dit interessante weetje geen kwaad)
groeten
Hendrik Jan
-
Adolf maakte er voor heel zijn bezit Berlijnse tijd van. Nu bekent als MET= Midden Europesche Tijd
-
Ach als je maar op tijd bent... ;D ;D ;)
-
Nee hoor. Gewoon om 20.00 Greenwich Mean Time. Althans, de zomertijdelijke variant.
Wij lopen enkel een uurtje op ze voor.
Zomer GMT??
GMT kent nu juist geen zomer- en wintertijd.
Dirk
-
Vond het een erg interessante uitzending, niet al te sensationeel.
Maar wat ik dus totaal niet begrijp, in het begin zie je dat bij KM65 dus de inham is waar het spoor dan afbuigt en die tunnel in zou gaan. Er was zelfs een stuk beton/bunker/tunnelportaal te zien. Waarom zijn ze dáár niet begonnen met graven? Daar zou tenslotte de ingang zijn?
Nu zag je dat ze een stuk verderop een sleuf maken die niets opleverde en het commentaar was, 'we moeten nog 10 meter dieper'...
Ook begrijp ik dan niet waarom ze ook niet 1 van die zogenaamde ventilatieschachten hebben uitgegraven? Al kan ik me voorstellen dat die dingen al snel veel te diep moeten...
-
als je aan het begin van de tunnel begint met graven kan het zomaar zijn dat je een stuk meer onder lastige omstandigheden moet graven dan wanneer je direct van boven komt. zeker als die tunnel over een flinke lengte is opgeblazen/ingestort/volgepleurd met puin, moet je daar helemaal moeilijk doorheen tunnelen, elke meter is extra risico qua instorten en meer gedoe met stutten enzo...
-
Eens, maar als de boel opgeblazen is zul je al snel sporen van de tunnel/ingang zelf aantreffen... misschien wel letterlijke sporen :)
Vind je die niet... dan is er geen tunnel.
-
Ja das een hoop werk waarmee je dan niet direct feitelijk in de buurt van het goud komt he...
-
Nee, maar als je na 1 ochtendje graven al weet dat er helemaal geen tunnel is... scheelt je ook een hoop goud. Qua kosten ;D
-
Umm, t is eind WO-2 dat deze werd opgeblazen hoor, niet een verlaten mijngang in de Donald Duck. En grondig verwoest; ga er maar vanuit dat er minstens een metertje of 80 volledig aan barrels is geblazen, onherkenbaar als tunnelpuin en bovendien bedekt met een laag aarde waar ook nog eens struiken en bomen in groeien. Dus jouw 'ochtendje graven' zal niet meer opleveren dan wat bomen en struiken rooien vooordat groot materieel aan de gang kan. En dan begin je alleen nog maar aan die 80 meter steenachtige rommel. Aangezien de ondergrond daar vrij stevig is, is aan het materiaal niet te zien of het nou harde steenachtige grond of tunnelwand is, zit je er 50 m naast dan heb je t heus niet in de gaten.
-
Nogmaals... wat was dat stuk beton wat bij KM65 duidelijk uit de wand stak? Als dat een stuk tunnel/tunnelportaal was, is er echt niet heel veel opgeblazen en moet er snel iets te vinden zijn. Maar goed, als figuren het over Donald Duck gaan hebben in een zielige poging een punt belachelijk te maken, haak ik af. Geen zin in. "Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden"... right.
-
Precies. Als het zo simpel zou zijn zou er allang iets uit de grond gehaald zijn, in 1945-1950 wel te verstaan. En wat mijn onderschrift betreft; als ik zaken wat te eenvoudig voorstel laat ik me graag corrigeren. Dat heb ik jaren geleden al geroepen.
-
Nogmaals... wat was dat stuk beton wat bij KM65 duidelijk uit de wand stak? Als dat een stuk tunnel/tunnelportaal was, is er echt niet heel veel opgeblazen en moet er snel iets te vinden zijn. Maar goed, als figuren het over Donald Duck gaan hebben in een zielige poging een punt belachelijk te maken, haak ik af. Geen zin in. "Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden"... right.
Met zulke lange tenen moet je nog uitkijken waar je de schop in de aarde steekt...
-
In Purmerend lopen er nog een paar die zich vervelen, vraag het ze heel lief en je hebt zo een aardig sleufje.
-
Ik denk dat ze in Polen onderhand wel zijn uitgegraven, maar geen nood ze kunnen gewoon verder in het Ertsgebergte.
http://www.welingelichtekringen.nl/cultuur/737890/grootste-nazischat-ooit-gevonden.html (http://www.welingelichtekringen.nl/cultuur/737890/grootste-nazischat-ooit-gevonden.html)
Het heeft alleen niets meer met een trein te maken dus we kunnen ze lekker laten.
Stephan.
-
Ex DDR gebied, dus redelijk kansloos. Dat is volledig uitgekamd na WW2. En de naam van dat museum (Mineralien ausstellung der Wismut) belooft ook niet veel goeds... SDAG Wimut heeft daar tientallen schachten geboord en een paar dorpen verplaatst
De naam van die berg is trouwens gelijk aan de oude naam van een stadje (Brzozowo) aan de grens met Kaliningrad, maar daar zat de commandobunker van de landmacht in de buurt (OKH Mauerwald) dus ook dat is redelijk kansloos
-
Toch weer nieuws maar het gaat niet lekker.
https://www.ad.nl/buitenland/schattenjagers-legendarische-nazitrein-vol-goud-zijn-met-ruzie-uit-elkaar~ae7aabd8/ (https://www.ad.nl/buitenland/schattenjagers-legendarische-nazitrein-vol-goud-zijn-met-ruzie-uit-elkaar~ae7aabd8/)
Hadden ze "De Zaak Krimson deel 3 van De Kronieken van Amoras" gelezen dan hadden ze geweten dat de Nazitrein al lang geleden door Lambik is gevonden en het de basis van het fortuin van Krimson is!
Stephan.
-
En jawel hoor ik heb weer wat nieuws opgeduikeld.
https://www.warhistoryonline.com/instant-articles/treasure-hunter-claims-to-have-found-legendary-gold-train.html (https://www.warhistoryonline.com/instant-articles/treasure-hunter-claims-to-have-found-legendary-gold-train.html)
Spannend hè.
Stephan.