BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: everh003 op 27 August 2015, 14:39:47
-
Dagelijks rij ik langs station Zwolle. Daar staat momenteel net voor de brug wat materieel opgesteld van een spoor aannemer, waaronder ook een diesel loc, een V100.
Met de regen vraag ik me nou ineens af: zit er een klep in de schoorsteen die inregenen voorkomt, of kan het geen kwaad en wordt het bij de start er wel uit geblazen?
Deze vraag geld natuurlijk niet alleen voor een V100 maar ook bijvoorbeeld een 6400.
Jeroen
-
Maak je geen zorgen, met dat probleem leeft de spoorwegwereld als sinds 1825 of eerder.
Sommige stoomlocs konden een schijfje over de schoorsteen draaien.
En als de stilstand lang duurt zet je er een plastic emmertje overheen, zoals zeer populair bij werkeloze Sikken.
Dirk
-
Een emmertje over de pijp is wel een ludieke oplossing, maar de vraag is hiermee niet beantwoord. Ik ben er ook wel benieuwd naar hoe ze dat in de praktijk doen. Laten ze het gewoon gebeuren, of zijn er voorzieningen om het inregenen te voorkomen, of om het water te lozen?
-
Als het goed is zitten er afsluitkleppen op die scharnieren op de druk van de uitlaatgassen.
Gas geven en hij staat open
Gas dicht en de klep gaat dicht.
Je ziet het ook op Amerikaanse vrachtwagens
André
-
Die kleppen ken ik inderdaad ook wel van vrachtwagens en tractors.
Maar deze zie ik toch niet zitten op deze loc, of bijvoorbeeld een 6400.
Of zitten die dan wat verdiept in de uitlaat?
Jeroen
-
kan volgens mij niet al teveel kwaad.... net zooi appartementen aan het opknappen, en zitten ook geen afdekkappen op de schoorsteen, bleek ooit heel gewoon te zijn, tja, ik dacht ook altijd dat een kap wel gewenst was, weer wat geleerd ;D ;D
-
Dat komt omdat de meeste nieuwe ketels HR ketels zijn, daarbij loopt het condenswater van de wisselaar en de rookgasafvoer via een sifon onder de ketel weg net als het regenwater wat inregent. Een (oude) VR ketel kan niet tegen water vandaar het kapje.
-
en.....weeeeer wat geleerd ;D ;D ;D ;D
-
Die kleppen ken ik inderdaad ook wel van vrachtwagens en tractors.
Maar deze zie ik toch niet zitten op deze loc, of bijvoorbeeld een 6400.
Of zitten die dan wat verdiept in de uitlaat?
Jeroen
Als die kleppen verdiept in de schoorsteen zou zitten, loopt die alsnog vol ;)
Meestal wordt zo;n uitlaat wel weer loeiheet waardoor dat water wel weer verdampt.
Plan U had origineel aftapkranen met leidingen om het water af te laten wat zich verzameld had.
-
Ik meen dat een 600 ook zoiets heeft. Maar is te lang geleden. Nog een week of drie, dan staat ie weer onder handbereik ;)
-
Bij de VSM is dit bij meerdere stoomloks te zien. Er ligt een schijf met een remslof op de schoorstenen
(https://farm4.staticflickr.com/3921/14976917011_c72180d530_c.jpg) (https://flic.kr/p/oPsBD6)DSC00376 (https://flic.kr/p/oPsBD6) by remyvanthof (https://www.flickr.com/photos/124464046@N02/), on Flickr
-
Wordt bij de SHM dagelijks gebruikt. Samen met een goede ketelisolatie en het aan de einde van de dag met een zo hoog mogelijke druk en water wegzetten maakt het dat sommige locs de volgende dag nog genoeg druk hebben om op eigen kracht naar buiten te rijden.
Daarbij speelt het "petje" een aanzienlijke rol. Hierdoor wordt de trek van koude lucht door de ketel zo goed als voorkomen. Luchtkleppen sluiten nooit 100% af en hebben een redelijk groot openingsoppervlak. De schoorsteen is met een klein oppervlak de makkelijkste manier af te dichten om zo de trek te stoppen.
Groeten,
Kniesoor
-
Bij een 6400 regent het er gewoon in. Geen klep.
Bij het starten geeft dat iets meer rook :-)
-
Bij regelmatig gebruik is dat geen probleem, het water is al weer verdampt of wordt er uitgeblazen. Bij langdurige stilstand is het bescherming tegen vocht/roest.
Bas
-
Bij dagelijks gebruik is wat inregenen bij dieselloks geen issue. Maar de SHD 2200'en draaien niet zoveel en hebben beide een mooie afdekplaat op de uitlaatdemper gekregen om corrosie van de demper tegen te gaan. Gunstig extra effect is dat bij het starten veel minder walm vrijkomt.
Ook onze sikken en Plan U's krijgen een emmer/hoedje over de schoorsteen, zelfde reden/effect als bij de 2200'en.
-
Duidelijk.
Gewoon zo'n vraag die ineens bij je opkomt. Weer wat geleerd.
Jeroen
-
Ik denk bij het lezen van de titel dat iemand een probleem heeft bij zijn verbouwing van de hobbykamer, gaat het over uitlaten ;)
-
Taal is een wonderlijk iets. In het Vlaams gebruiken ze in beide gevallen het woord schouw. In het Nederlands kan schouw ook betekenen dat de mannen van het waterschap de polder in trekken om te zien of de sloten er nog goed bijliggen. De bedoeling van een sloot is dat hij vol regent. En zo zijn we weer rond, het is blijkbaar niet erg dat de schouw/schoorsteen/uitlaat van een dieselloc vol regent.
-
@Klaas;
Het is volregenen, zonder spatie ;). Een volle regent zou weer een dikke koning oid betekenen. Heerlijk, een levende taal :D.
Gr. Erik. (is geen commentaar he)
-
Erik, ik heb zitten twijfelen over die spatie, maar was te lui om er een woordenboek bij te pakken.
-
Een woordenboek pakken is ook meer iets voor een regenachtige dag, lekker bij de schoorsteen.
Reinout
-
Volgens mij heeft een dieselloc een uitlaat, geen schoorsteen. Hoewel je daar bij een lmt nog over kan twijfelen ;)
-
Werkspoor vond iig van wel ;D
(https://farm1.staticflickr.com/612/20772214540_87d36c230e.jpg) (https://flic.kr/p/xDz2G1)Schoorsteen (https://flic.kr/p/xDz2G1) by Thom1986 (https://www.flickr.com/photos/51852888@N08/), on Flickr
-
Rijden niet zoveel?? ;D
-
Euh, waar doel je zo ineens op met deze opgraving :p?
-
@Klaas;
Het is volregenen, zonder spatie ;). Een volle regent zou weer een dikke koning oid betekenen. Heerlijk, een levende taal :D.
Gr. Erik. (is geen commentaar he)
???
-
Taal is een wonderlijk iets. In het Vlaams gebruiken ze in beide gevallen het woord schouw. In het Nederlands kan schouw ook betekenen dat de mannen van het waterschap de polder in trekken om te zien of de sloten er nog goed bijliggen. De bedoeling van een sloot is dat hij vol regent. En zo zijn we weer rond, het is blijkbaar niet erg dat de schouw/schoorsteen/uitlaat van een dieselloc vol regent.
Valt wel mee met die Vlamingen. Ze weten heel goed wat een schoorsteen is bij een loc. Sterker, in een tekst die ik laatst voor een Vlaamse publicatie schreef werd mijn woord "schouw" door "schoorsteen" vervangen door de corrector. Schouw schijnt wel Vlaams, maar geen ABN te zijn.
Dirk
-
zelfs een lok kan "schouwen"
(https://c4.staticflickr.com/9/8544/8707685043_aa775bdc1e_b.jpg)
-
hmm, het plaatsen ging snel.
-
Dat is een Videoschouwtrein. En dat is iets anders dan een video (https://www.youtube.com/watch?v=T_FvjZ39s1w) schouwtrein.
groet Frits ;)