BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 21 October 2007, 20:09:03
-
Laat zocht ik op google maps naar de plek waar de befaamde Moerputtenbrug ligt.
Wat mij toen opviel is dat de Moerputten een vrij langwerpige, ongeveer rechthoekige plas is. De brug loopt daar in de lengterichting midden doorheen. Eigenlijk een hele merkwaardige situatie. Waarom hebben ze die spoorlijn niet langs het water gelegd in plaats van uitgerekend middendoor over de grootste lengte?
-
heb je coördinaten van de plek, maakt het wat makkelijker zoeken
-
misschien was dit goedkoper ??? :)
-
MIsshien is het vierkante basin nu een drinkwaterbekken maar vroeger onderdeel van een , inmiddels drooggevallen, groter moeras gebied.
-
Op www.dwangrail.nl, en dan Moerputten>Projectinfo staat een stukje uitleg over deze brug en het gebied.
-
ja en op http://www.deuteren.nl/moerputtenbrug.htm (http://www.deuteren.nl/moerputtenbrug.htm)
staat ook een heleboel, ook over de natuur, prachtig ;D
-
De reden dat ie recht door de plas gebouwd is mijn ook niet bekend.
Hier de moerputtenbrug Vanuit de lucht (https://images.beneluxspoor.net/bnls/moerputtenbrug.jpg).
Dit is de Moerputtenbrug :D ;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/moerputten_6.jpg)
Uiteinden van de brug (voor het hek)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/moerputten_3.jpg)
De brug in volle lengte (600 meter!)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/moerputten_11.jpg)
Detail werk.
De pijlers moeten nog gerestaureerd worden heb ik begrepen maar wanneer weet ik niet?
Mvg,
Martijn vd horst
-
Laat zocht ik op google maps naar de plek waar de befaamde Moerputtenbrug ligt.
Wat mij toen opviel is dat de Moerputten een vrij langwerpige, ongeveer rechthoekige plas is. De brug loopt daar in de lengterichting midden doorheen. Eigenlijk een hele merkwaardige situatie. Waarom hebben ze die spoorlijn niet langs het water gelegd in plaats van uitgerekend middendoor over de grootste lengte?
Klaas, De 600 m lange Moerputtenbrug is aangelegd in het laagste (namelijk het ontveende) gedeelte van de omgeving zodat men dit als een 'waterdoorlaatwerk' kon laten fungeren.
Mvg,
Martijn v/d horst
-
N.a.w. heeft ook de tracering van het halve zolenlijntje in westelijke richting er ook veel mee te maken. Immers, het tracé volgt in grote lijnen de bebouwingskernen van wat nu bekend staat als de Langstraat. Natuurlijk heeft zich juist langs het lijntje na aanleg ook veel bebouwing ontwikkeld, maar de dorpen/kernen liggen juist daar waar oude rivierduinen en andere ('donken', denk aan Raamsdonk) hogere (=drogere) grond opleverden.
De lage gebieden (Polder Honder Morgen, de Gement, de Ham, Vlijmens Ven en verderop de Baardwijkse Overlaat) eromheen vormden in deze omgeving 'overlaatgebieden' waar de riviertjes als de Dommel, Aa en Dieze bij hoge Maaswaterstanden hun water in konden lozen (hiervoor is ook het Drongelens (afwaterings)kanaal gegraven). Daarnaast waren deze gronden ook veel minder draagkrachtig (slap) zodat een stabiele spoordijk veel meer ingrijpen vergt dan het volgen van de natuurlijke zandopduikingen. Dan is de inspanning van een brug, tevens overlaatwerk te overkomen als dat een beperkte lengte (OK, toch nog altijd ca. 600 m!) betreft en dan de rest van het tracé zoveel mogelijk over het zand gaat.....
Zie ook "Lijnen door het Brabantse land", Waanders uitgevers Zwolle, ISBN 90 400 9926 1 en "'s-Hertogenbosch Waterstad", Adr. Heijnen, 's-Hertogenbosch, ISBN 90 70706 17 2
-
Mooi stukje natuur als ik zo vrij mag wezen. ;)
-
Als je de aangereikte verhalen leest worst het wel duidelijk. De controle over het water was toen nog niet zo goed als nu. Het verschil in laag en hoog water was toen veel groter. Door de invloed van de maas? Door dijken en inpoldering is het water beter in toom gehouden.
De dijk van de spoorlijn was een grote belemmering voor de doorvoer van het water, vandaar dat er een "gat" in de dijk moest worden gemaakt. Wat je nu nog ziet is dus een klein gedeelte van hoe het gebied er honderd jaar geleden uitzag.
Ik zag nog even de verklaring voor de naam "zolenlijn". en omdat hij enkel sporig was dus "halve zolenlijn". Je kunt dus goed zien dat de lijn oorspronkelijk dubbelsporig is geplanned.
Groet,
Erik
-
Ligt deze brug er nu nog? Wat een mooie brug trouwens.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Jahoor, anders had hij ook niet in Google maps gestaan... (behalve als de brug kort geleden gesloopt was).
Koen
-
Yep, en in betere staat dan 10 jaar geleden (ik heb hem meermalen verkend toen het terrein nog 'afgesloten' was).
Op bijgaande foto kan je mooi zien dat de pijlers en landhoofden al voorbereid waren op dubbelsporigheid:
(http://members.home.nl/mvanmaas/renovatie2/gereed%20000.jpg)
(bron: Marcel Maas digitale fotografie) (http://members.home.nl/mvanmaas/index.html)
En de naam zolen (halve zolen)lijn slaat op de bediening van de vele schoen- en lederwarenfabrieken langs de Langstraat.
Erik,
ik weet niet of de controle over het water nu 'beter' is. Ook in die jaren wist met al uitstekend hoe goede dijken te maken en sluis- en stuwwerken. Het vakmanschap was zeker geen belemmering en de techniek ook niet. Juist vandaag de dag merken we de nadelen van de vele dijken en gekanaliseerde rivierlopen. Bij hoog water komt de hoogwatergolf veel te snel en in één keer op ons af....
Overigens, nog onvermeld in de voorgaande berichten is dat de brug tevens moest zorgen dat het Bossche inundatiegebied (onderdeel van de stadsverdedigingswerken) niet geblokkerd werd. Op de site van Marcel Maas, zie hierboven staat daar meer over te lezen.
Wat wel speelde was het (besef van) een gering maatschappelijk belang van deze waterstaatkundige werken. Vergeet niet dat deze gebieden toentertijd veel dunner bevolkt waren dan tegenwoordig. Ook de aard van de aanwezige bedrijvigheid was veel kleinschaliger en minder kapitaalsintensief. Kortom, bij hoog water was er veel minder schade te verwachten en minder slachtoffers. Ook was er minder investeringskapitaal beschikbaar, waardoor de geldstromen veel eerder richting de ontwikkeling van meer geindustrialiseerde bedrijven en vervoerssystemen gingen.
-
wat ziet ie er nu tuttig uit zeg... maar wel goed dat ie zo behouden blijft. K ben er nog wel overheen gebanjerd toen het nog een onbetrouwbaar roestig ding was waar hier en daar de loopplaten tussen de rails ontbraken. Had ook wel wat.
-
Hier is een mooi filmpje van de moerputtenbrug en het gebied te zien.
http://www.drones.nl/dji-inspire-1-filmt-hoogwater-moerputten-s-hertogenbosch/
Mvg jamie diks
-
Heel fraai filmpje!
Als (ex) Bosschenaar spreekt mij dit zeer aan.
Al je bedenkt dat hier vroeger met een hoop kabaal stroomtreinen overheen denderden is het onbegrijpelijk dat er geen fietsers over mogen.
Ook de andere video's op deze site zijn de moeite waard
Nico