BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: EricZmS op 22 August 2015, 17:50:06
-
L.s.
Ik heb de pendelautomaat van Conrad aangeschaft in ve veronderstelling dat deze tussen 2 stations zou rijden en dat de stoptijd op het station ingesteld zou kunnen worden.
Dus ongeacht de reisafstand tussen a en b.
Nu pendelt de trein echter willekeurig heen en weer zonder dat het station bereikt wordt. Ik heb het idee dat de reistijd ingesteld kan worden en niet de stoptijd :'(
Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?
Diodes zijn gemonteerd etc.
Heb ervaring met de pendel van LGB voor andere baan en deze werkt wel goed
-
Conrad heeft er meerdere .... Een simpele (onder eigen naam ?) en eentje van TAMS (mogelijk nog meer ?)
Dus ik denk dat we daar eerst duidelijkheid over moeten hebben.
-
Het is de simpele, artikel nr 216524
-
Wat ik dan al vrij snel tegen kom :
Omschakeltijd = rijtijd + wachttijd
Traploos 8 sec tot 1,5 min.
*EDIT*
De werking is dus relatief simpel. Het relais klapt elke keer om na de ingestelde tijd waarbij traject C omgepoold wordt.
Als de loc traject A in rijdt zorgt de diode er voor dat de loc geen spanning meer krijgt totdat het relais omklapt en
de polariteit op traject C omgekeerd wordt. Bij traject B werkt het daarna precies zo.
-
Waarom dan de diodes die ik in de rail moet solderen? Je zou zeggen stp na diode, dan wachten 8 sec - 1,5 min en terug naar andere station
-
Zie mijn *EDIT* van de vorige post.
-
Je uitleg is logisch, komt erop neer dat deze pendelautomaat Kwalitatief Uitermate Telleurstellend werkt.
Wat zijn er voor andere opties, die wel werken volgens het punt x passeren aantal minuten wachten en vervolgens retour naar huisstation?
Ik rij analoog n-spoor
-
Dat kaatste is ook weer wat kort door de bocht. Het is een simpel ding die zoals gezegd na een tijd de spanning ompoolt, en de diode zorgt ervoor dat er aan 1 kant geen stroom kan lopen. Maar dat deed dat ding op mijn baan, althans voordat ik het af moest breken ivm een verbouwing, jaren achter elkaar zonder ook maar 1 keer te haperen. Dus het werkt goed. Nadeel treinen staan in 1 keer stil.
groet René
-
En het grote voordeel, je hoeft je niet druk te maken hoe je detecteert dat een trein op het eindpunt is. Iedere andere methode zul je daar wel voor moeten zorgen (bijv. schakelrails, reedcontact, stroomdetectie).
Huub
-
Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar op de website van Conrad staat bij vrijwel elk apparaat een handleiding. Als je die handleiding leest voordat je iets koopt weet je wat je kunt verwachten.
-
Klaas,
Ik heb de handleiding meerdere malen gelezen zowel duits als nederlands, hieruit kon ik de werking als door Calimero uitgelegd helaas niet opmaken.
Door mijn ervaringen met de LGB pendelautomaten ging ik ervan uit dat deze het zelfde zou werken en in mijn geval dan perfect zou zijn.
De 1,5 minuut is domweg niet lang genoeg om een natuurlijk beeld te creeren.
Opzoek naar een betere pendel, wellicht a.s zaterdag in Houten.
Heeft iemand suggesties?
Werking dusdanig dat een langere wachttijd mogelijk is op het station onafhankeljjk van de reistijd.
-
Ik heb nog wel een suggestie, maar die werkt alleen maar als je er niet tegenop ziet om zelf iets in elkaar te solderen.
Lang geleden heb ik in Railmagazine een artikel geschreven over een zelfbouw pendelautomaat. Daarin is de afstand tussen de stations niet van belang, desnoods is de trein een uur onderweg. Bij aankomst in een station remt de trein af tot stop. Na een tijdje keert de spanning om en vertrekt de trein naar het andere station. Daar herhaalt het spel zich. Er zijn per station twee instellingen: de ene bepaalt de afremtijd, de andere de totale wachttijd in het station. Kan dus per station verschillend worden ingesteld.
Als je interesse hebt kan ik je wel een scan van dat artikel sturen.
-
Klaas,
Dat is heel aardig en precies wat ik wil (dit doet de LGB versie ook, deze is alleen zeer kostbaar)
Ik zie niet op tegen solderen, ik ben echter niet in de gelegenheid om printjes te maken.
Ik denk dat ik eerst even in Houten ga zoeken naar een automaat. Pakket of kant en klaar.
Heel hartelijk dank voor het aanbod.
Eric
-
Eric, mijn ontwerp is gebouwd op een baantjesprint. Daar hoef je alleen maar onderbrekingen in de baantjes te maken.
Maar mijn aanbod blijft staan, als je het wilt zien hoor ik het wel.
-
Conrad heeft ook het schema gepubliceerd als een pdf.
Volgens mij zou je als je c1 en r1 vergroot de tijd kunnen verruimen,
met wat rekenen en uit proberen kom je dan al ver.
mvg Frans
-
Volgens mij zou je als je c1 en r1 vergroot de tijd kunnen verruimen,
Als je R1 verhoogt zul je R2 evenredig moeten vergroten. Pin7 is een open collector zodat C1 geladen wordt
via R1, D1 en P1. C1 wordt ontladen via P1, D2, R2 en via pin 7 aan massa.
C1 verhogen naar 330µF zal ongeveer een bereik van bijna 5 minuten geven met een minimum van ± 26 sec. (i.p.v. 8).
-
http://www.modelspoorelektronica.nl/beschrijvingen/pendelautomaat-analoog/
Is dat geen oplossing ? De prijs is ongeveer als de Conrad module.
-
Ik zelf ben ook nog opzoek naar een pendelautomaat.
Analoog of digitaal.
Klaas zou ik misschien dat schema kunnen ontvangen?
Klinkt als het gene waar ik naar opzoek ben.
Groeten Martijn
-
Misschien dat je die naar mij wil sturen Klaas?
-
Martijn en Rich,
ik heb de scans klaarstaan, maar ik zie even niet hoe ik ze als bijlagen in een PB krijg.
Misschien kan dat ook helemaal niet.
Het is handiger als je per PB een echt e-mail adres opgeeft.
-
U hebt een pbtje
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
-
Ik heb je ook een PM gestuurd
-
Zo dat is een fijne module! Blij dat ik na het lezen van de handleiding van de Conrad module toch maar even ben gaan googelen!