BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: BDS2006 op 22 July 2006, 10:59:28

Titel: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: BDS2006 op 22 July 2006, 10:59:28
ik wil graag mijn icr wagons uitbreiden met een ns bd's , maar ik heb daar verschillende verhalen over gehoord dat de kleinspoor BD's niet zou passen bij de marklin icr's.

wil graag weten of dit nog steeds klopt of dat de bd's zo is aangepast dat hij wel past bij de marklin icr's

en daarnaast had ik gelezen dat de kleinspoor Bd's voor gelijkstroom is, maar ik rijd Marklin digitaal, wat moet er dan nog veranderd worden om de rijverlichting te doen werken?
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Arjan op 22 July 2006, 13:54:30

wil graag weten of dit nog steeds klopt of dat de bd's zo is aangepast dat hij wel past bij de marklin icr's


Het is nog steeds hetzelfde.

en daarnaast had ik gelezen dat de kleinspoor Bd's voor gelijkstroom is, maar ik rijd Marklin digitaal, wat moet er dan nog veranderd worden om de rijverlichting te doen werken?

Dat kan je zelf ook wel bedenken, functiedecoder,slepertje, soldeerbout en hoppa...
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Peter Korsten op 22 July 2006, 14:51:56
<zeur>

Kleine opmerking: het ding heet officieel BDs, waarbij 'B' voor tweede klasse staat, 'D' voor bagageafdeling en 's' voor stuurstand. De 's' is dus niet voor een meervoud.

</zeur>

Het ding is eigenlijk niet anders dan een rijtuig met front- en sluitverlichting, dus inderdaad heb je nodig wat Arjan opsomt. Tenzij je altijd met dezelfde stam rijdt, dan zou je kunnen overwegen om alles electrisch door te verbinden. Maar de oplossing met de functiedecoder zal simpeler zijn.

- Peter
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Wilson CS op 22 July 2006, 15:07:44
Hallo BDS2006? (hoe heet je eigenlijk?)

Ik heb net de BDs van kleinspoor gekocht.
175 euro voor de standaard uitvoering en 207 euro voor de digitale.
Wat je krijgt is een naar Lima formaat stuurstand die netjes geschildert is, wel hier en daar een plekje heeft, voorzien van wisselbare verlichting.
Het dak is qua uitvoering hetzelfde als Marklin.
Maar net iets lager.
De analoge uitvoering kan je zelf voorzien van een functiedecoder (de LEDs zitten er al in).
De voorste assen zijn netjes voorzien van stroomafname op beide assen.
De marklin gebruikers moeten wel de gelijkstroomassen vervangen en dan kan je meteen de bedrading aanpassen om daar massa van te halen.
dmv een sleper op het achterste stel kan je de + afnemen.
Of.. je neemt stroomdoorvoerende koppelingen en sluit deze aan de loc.
Kan je zelfs via de PC de verlichting beinvloeden.
Als je nog even geduld hebt dan komt Marklin binnenkort uit met stroomdoorvoerende koppelingen die het mogelijk maakt om los te koppelen en dus in ieder gewenste samenstelling te rijden.
Op dit moment kan de stroomdoorvoerende koppeling van Marklin dit niet.
Scheelt je weer een functie decoder.

Samengevat: Het is een mooi rijtuig, best wel uniek te noemen die eigenlijk niet mag ontbreken in een echte NL verzameling.
De ramen kloppen precies.
Hij mag wat strakker worden gemaakt.
En is een tikkeltje aan de prijs.

Maar zeker de moeite waard.
Voor fotos moet je me maar mailen.

mvgr
Robert
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: BDS2006 op 22 July 2006, 18:46:20
dus dat betekend dat je als je gelijk aan marklin icr wilt hebben, de bd's zelf maken? ik hou niet van afwijkingen, moet perfect zijn of bijna perfect, maar lager, dus dat word zelf een BKD ombouwen naar bd's

of er moet mensen hebben met andere sugesties, zijn er mensen die een bd's voor marklin icr hebben staan?
Titel: Re: NS BDs van Kleinspoor
Bericht door: NS 1100 op 22 July 2006, 18:49:32
Gewoon die M* rommel de deur uit doen volgend jaar de ICRm-rijtuigen in een fatsoenlijke lengteschaal kopen.

Wat je wil kan sowiezo al niet. Een BDs hoort nou eenmaal niet bij een hele stam ICR, maar bij ICRm.

Leer BDs eens goed spellen... ::)
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: BDS2006 op 22 July 2006, 18:54:52
Heb me altijd afgevraagt wat nou ICRm was, en wanneer komen deze wagons dan uit? en welk merk? en komt dan ook een Bds uit?
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Julius op 22 July 2006, 21:24:48
Grootspoor-verhaal:

ICR staat voor InterCityRijtuig en is in meerdere series gebouwd vanaf 1980 tot 1987. We onderscheiden officieel verschillende deelseries, namelijk ICR-1 (A, B en BKD voor buurlandverkeer), ICR-2 (A en B voor binnenlands verkeer), ICR-3 (A, AB, B, BKD en Bs voor Benelux) en ICR-4 (A, B en BKD ter uitbreiding van zowel normale dienst als Benelux), maar deze indeling wordt naar mijn idee niet veel gebruikt. Meestal sprak men gewoon over A, AB, B, BKD en Bs voor buurland, binnenland of Benelux.

Rond 1995 begon men na te denken over de aanstaande grote revisie van ICR (de eerste rijtuigen waren toen toch al 15 jaar oud). Dit resulteerde in het IC+ testproject, waarbij 12 bakken ICR werden verbouwd tot IC+; verschillende interieuropstellingen en -varianten konden zo worden getest in de dagelijkse dienst. Tussen 1995 en 1998 liep het officiële project en werden er ervaringen opgedaan met het nieuwe interieur. De rijtuigen reden daarna nog wel enige tijd rond, de laatste (A 004) tot in 2002 meen ik, maar dit werd in het spoorboekje niet meer vermeld en in 1999 verdwenen de eerste rijtuigen ook naar de werkplaats Haarlem voor ombouw.

Alle ervaringen die waren opgedaan met de IC+ werden meegenomen in het uiteindelijke revisieprogramma, dat voor bijna het gehele ICR-park zou gaan gelden - alleen de Benelux-stuurstanden Bs zijn niet aangepakt, omdat die met het opheffen van de treinserie 600 zoals het er nu naar uitziet niet meer bruikbaar zijn, omdat ze alleen kunnen functioneren in combinatie met de Belgische eloc 11.8.

In 1998 of 1999 begon men met de ombouw van de eerste rijtuigen, die na ombouw ter onderscheid als ICRm werden aangeduid. Bij de renovatie verdween het van oorsprong alleen in de Benelux ingezette (maar later ook op de IJssellijn en op het laatst ook in de serie 8/900 gebruikte) rijtuigtype AB alsook het type BKD* en ontstonden de typen BDs, BD en Bf. Het renovatieprogramma is bijna afgerond, de laatste rijtuigen (stuk of 3) zijn nog in Haarlem aanwezig. Aansluitend aan dit project zullen een aantal al gerenoveerde rijtuigen worden omgebouwd tot extra stuurstanden BDs. ICRm is uiterlijk direct herkenbaar aan het feit dat er bijna geen te openen ramen meer voorhanden zijn.

In het begin werd er wel gereden met combinaties van ICR en ICRm, echter waren lang niet alle ICR'en geschikt voor bedrijf met de ICRm-BDs - daarvoor moesten speciale kabels geplaatst worden -, dus gevallen met stuurstand achter de loc kwamen geregeld voor. Nu is dat ook nog wel zo overigens, maar dat komt omdat de BDs'en nog altijd storingsgevoelig blijken te zijn, niet omdat de rijtuigen niet geschikt zijn voor rijden met de stuurstand voorop.

Op het gebied van de inzet valt nog te melden dat dat de ICRm'en vorig jaar, op de in de Benelux gebruikte exemplaren na, zijn geformeerd tot vaste stammen (d.w.z. sets rijtuigen die bij onderhoud en inzet langere tijd bijeen blijven). Welke typen daar worden onderscheiden is te zien op http://www.somda.nl/www/files/dgrinfo/NSR_ICR.pdf (http://www.somda.nl/www/files/dgrinfo/NSR_ICR.pdf)

*De BKD's die geen BDs zouden worden, werden eerst omgebouwd tot BD, wat inhield dat de keuken (K) eruit verdween. Later besloot men de nog resterende rijtuigen tot Bf (f van fietsenafdeling) te verbouwen.

Modelspoor-verhaal:

De firma LSM (LS Models) zal in de loop van dit jaar de ICR'en in originele uitvoering uitbrengen in schaal 1:87. Het ligt voor de hand dat de gerenoveerde uitvoering ICRm later ook zal gaan volgen en dan twijfel ik er niet aan dat er ook een BDs zal uitkomen.

Groet,
Julius
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Railhopper op 23 July 2006, 11:50:39
IK wacht wel op die van LSmodels  ;),
Die van kleinspoor is erg mooi maar iets aan de dure kant
Ik wacht het rustig af :)
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Swaan op 23 July 2006, 12:07:46
dus dat betekend dat je als je gelijk aan marklin icr wilt hebben, de bd's zelf maken? ik hou niet van afwijkingen, moet perfect zijn of bijna perfect, maar lager, dus dat word zelf een BKD ombouwen naar bd's

of er moet mensen hebben met andere sugesties, zijn er mensen die een bd's voor marklin icr hebben staan?

Uuumh, als ze in het echt een BKD ombouwen betekend het niet dat je dat in model ook moet doen...in model kom je een raam tekort en kan je beter een gewone ICR pakken.

http://members.home.nl/y.tsang/IMG_0269.JPG (http://members.home.nl/y.tsang/IMG_0269.JPG)

P.s. Dit is een Benelux Bs en geen BDs. ;)
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: BDS2006 op 23 July 2006, 12:09:17
op LS models kan je jaren wachten, in iedergeval de Bds betreft
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: NS 1100 op 23 July 2006, 12:18:25
op LS models kan je jaren wachten, in iedergeval de Bds betreft

Waar baseer je dat op? Uit bovenstaande berichten blijkt dat je nog nooit van LSM hebt gehoord. En ja, geduld is een schone zaak. Eerst staat nog veel ander leuk NS-mat in de planning... Die BDs komt vroeg of laat wel.
Bcvmh zal wel begin september uitkomen, ICR ergens in december/begin volgend jaar (en tussendoor nog het Buffetrijtuig en de nieuwe K4) en wat ik zo inschat komt ICRm begin/midden 2008 uit. Heb je nog lekker tijd om door te sparen, want bij zo'n BDs hoort natuurlijk toch wel een flinke stam rijtuigen.
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Peter Korsten op 23 July 2006, 12:58:09
Drie A en zeven B (inclusief BD en/of Bf) en een BDs? Samen met een 1700/1800?

- Peter
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Swaan op 23 July 2006, 13:08:20
BDs, Bf, BD (Bf), B-A-B, B-A-B, B-A-B, 1700.
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Peter Korsten op 23 July 2006, 13:32:37
Kan er dan geen 1800 voor (of achter) een stam ICRm?

- Peter
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: NS 1100 op 23 July 2006, 13:40:46
Een 1800 kan zo'n stam niet duwen. Wel wordt wel eens een 1800 gebruikt om zo'n stam te trekken als een BDs of 1700 defect is geraakt.
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Peter Korsten op 23 July 2006, 13:43:12
Hmm, jammer dan. Ik had gedacht om zo'n stam aan te schaffen en er de 'Weert' aan te hangen, maar dat is dus een 1800.

- Peter
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: BDS2006 op 23 July 2006, 14:03:33
wat is een bf?
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Swaan op 23 July 2006, 14:05:39
Bef... :P een 2e klas met fietsencompartiment ;)
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Rick op 23 July 2006, 14:06:18
een Bf (let op de hoofdletters) is een tweede klass rijtuig met ruimte voor fietsen.

Chi-Kit was eerder ;)
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: NS 1100 op 23 July 2006, 14:10:01
Hmm, jammer dan. Ik had gedacht om zo'n stam aan te schaffen en er de 'Weert' aan te hangen, maar dat is dus een 1800.

Je kan zeker de 1842 voor zo'n stam hangen Peter! Het komt regelmatig voor dat er een BDs of 1700 defect is geraakt, waardoor een 1800 deze trein verder trekt. Soms blijft de 1700 in de trein meelopen, maar ook wordt wel eens de 1700 afgekoppeld en er een 1800 voor in de plaats neergezet. En als het al helemaal slecht gesteld is met de 'voorraad' 1700-ers, dan komt het wel eens voor dat er voor én achterop een 1800 meerijdt. Trek-trek dus. ;)
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Railhopper op 23 July 2006, 14:23:07


Waarom kan een 1800 de trein niet duwen dan ???
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: BDS2006 op 23 July 2006, 14:26:27
Kan iemand een foto plaatsen van een Kleinspoor Bds samen met een Marklin IC wagon?
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Swaan op 23 July 2006, 14:33:04

Waarom kan een 1800 de trein niet duwen dan ???

Zal wel andere stuurstandkabel hebben.
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Julius op 23 July 2006, 17:22:52
Dat een 1800 geen ICRm BDs kan duwen heeft volgens mij inderdaad te maken met verschillende kabels. Omgekeerd kan de 1700 niet overweg met DDM-1 (uitgezonderd de exemplaren serie 5900 die enige tijd in de IC-dienst hebben gereden, maar daar inmiddels alweer uit zijn).

Maar als gezegd: dat de 1800 niet in staat is de BDs te duwen, wil niet zeggen dat er nooit een 1800 met dat spul rijdt. Een heel enkele keer komt het nog wel eens voor dat er een trein rijdt met een 1800 en allemaal 'normale' rijtuigen als gewone getrokken trein, maar in Maastricht of Heerlen wordt daar dan snel een einde aan gemaakt door een loc aan het andere einde te zetten. Zoals Chi-Kit al schreef hoort een ICRm-compositie zoals die nu rondrijdt de samenstelling BDs + B-achtige + B-achtige + B-A-B + B-A-B + B-A-B + 1700 te hebben, maar regelmatig wordt door defecten, tekorten en dergelijke van de standaardsamenstelling afgeweken. Zie voor een actuele indruk http://www.somda.nl/ -> Overig/Materieelsamenstellingen en kies voor ICRm-composities.

Vorig jaar was er overigens nog een ICRm-trein die planmatig met 1800 reed, namelijk de toen bestaande slag 3528/3557 Mt-Asd v.v. Deze trein reed als laatste nog planmatig zonder BDs.

groet,
Julius
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Wilson CS op 23 July 2006, 17:48:03
Kan iemand een foto plaatsen van een Kleinspoor Bds samen met een Marklin IC wagon?

Hallo BDS2006 ? geen idee hoe je heet, maar dat schijn je ook niet te willen vertellen ..

Een klein artikel met foto's kan je vinden op Wilson CS (http://vanollefen.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=70)

Mvr
Robert
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Railhopper op 23 July 2006, 17:52:08
Dat een 1800 geen ICRm BDs kan duwen heeft volgens mij inderdaad te maken met verschillende kabels. Omgekeerd kan de 1700 niet overweg met DDM-1 (uitgezonderd de exemplaren serie 5900 die enige tijd in de IC-dienst hebben gereden, maar daar inmiddels alweer uit zijn).

Maar als gezegd: dat de 1800 niet in staat is de BDs te duwen, wil niet zeggen dat er nooit een 1800 met dat spul rijdt. Een heel enkele keer komt het nog wel eens voor dat er een trein rijdt met een 1800 en allemaal 'normale' rijtuigen als gewone getrokken trein, maar in Maastricht of Heerlen wordt daar dan snel een einde aan gemaakt door een loc aan het andere einde te zetten. Zoals Chi-Kit al schreef hoort een ICRm-compositie zoals die nu rondrijdt de samenstelling BDs + B-achtige + B-achtige + B-A-B + B-A-B + B-A-B + 1700 te hebben, maar regelmatig wordt door defecten, tekorten en dergelijke van de standaardsamenstelling afgeweken. Zie voor een actuele indruk http://www.somda.nl/ -> Overig/Materieelsamenstellingen en kies voor ICRm-composities.

Vorig jaar was er overigens nog een ICRm-trein die planmatig met 1800 reed, namelijk de toen bestaande slag 3528/3557 Mt-Asd v.v. Deze trein reed als laatste nog planmatig zonder BDs.

groet,
Julius

dit maakt voor de baan niet zo veel uit . :)

maar toch Bedankt voor de nutige informatie
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: BDS2006 op 23 July 2006, 18:24:42
vind marklin icr + kleinspoor Bds niet lijken, word dus zelfbouw
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Arkadas op 24 July 2006, 10:13:31
Ik bezit zelf een kleinspoor versie, kwa formaat vindt ik hem prima passen bij mijn marklin icr rijtuigen.

Kwa kleur is hij wel afwijkend, het meest opvallende is het dak dat donker grijs ipv het zilver grijs van marklin, je zou dit natuurlijk zelf kunnen verhelpen.

Zelf heb ik dat niet gedaan en neem genoegen met de verschllen, want het ziet er toch zonder aanpassingen erg leuk uit.

LS models is wel een optie, maar mijn baan is niet echt geschikt voor lengte 1:87 (rijtuig minder in de stam is minder leuk).

Groet,

Arkadas
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: 5166 op 24 July 2006, 12:36:51
In de treinen tussen Haarlem en Maastricht (?) zit er vaak een DDM-rijtuigen tussen de Bs en de rest van de ICR-rijtuigen. In model zou dit mooi de overgang van de Kleinspoor Bs naar Märklin ICR-rijtuigen kunnen camoufleren.

Persoonlijk vind ik de Bs van KleiNSpoor een mooi model, maar erg jammer dat ie gebaseerd is op een lima ICR; Het Märklin model vind ik meer op de werkelijkheid lijken

Groeten
Edwin
Titel: Re: NS Bd's van Kleinspoor
Bericht door: Julius op 24 July 2006, 13:26:25
Tot voor kort zat in de ICRm-composities zoals die rijden in de 800/900 inderdaad regelmatig een voor de dienst met ICRm en 1700 geschikt gemaakte DDM-1 Bv (genummerd in de serie 5900) tussen de BDs en de rest van de trein. Inmiddels zijn deze rijtuigen daar verdwenen en bestaan alle composities volledig uit bakken ICRm.

Groet,
Julius