BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: grog op 21 October 2007, 16:09:00
-
Hallokido :)
Ik zit met een waarschijnlijk heeeeel eenvoudig probleem maar veel verstand heb ik nie met deze materie.
Graag zou ik middels een reedcontact en een relais, dwerg en hoofdseinen aansturen naar nederlands voorbeeld.
Nu heb ik wel gekeken op conrad, en daar zijn er 2 soorten reedcontacten, de maak contacten en de verbreek contacten.
Wat ik nu wil is dat als een trein langs contact A rijdt, dat het sein van rood op groen springt bij het uitrijden van het station, en dat zodra contact B bereikt wordt deze terug van groen naar rood gaat.
Nu wil ik dus eigelijk voor de dwergjes het rood als standaard lichtbeeld tonen. Maar hoe moet ik dit nu aansluiten en welke reedcontacten heb ik nodig? maak of verbreek...
Voorbeeld van wat ik wil...
==========BA=========B waarbij B dus de schakelpunten zijn voor rood en A voor groenlicht. ( de B staat er 2 keer omdat het spoor in 2 richtingen bereden wordt. en anders het sein in verkeerde stand komt...
-
Er bestaan zogenoemde bistabiel relais, een puls op draad 1 zet het relais om en blijft om, daarna een puls op draad 2 en het relais gaat om en blijft zo staan.
Dus jij bent nodig:
2 x Maakcontact reed.
1 X bistabiel relais, Conrad heet ze maar Viessmann en Marklin ook.
-
Als je 2 richtingen uitrijdt op 1 spoor, zul je ook nog moeten zorgen dat de B-reed slechts reageert op 1 zijde. Magneet bv. aan de rechterkant plaatsen en de reed zodanig leggen dat ie niet reageert als de trein andersom terugkomt. Die B-reeds kun je dan parallel aan elkaar zetten. Overigens denk ik dat je in die situatie ook 2 A-reeds nodig hebt.
Conrad art. nr. 50 33 98 is een prima bietje met 2x omcontact, ca 5 euro. Daar zal Viessmann het denk ik niet voor leveren. Heb je 4 x om nodig dan kun je 50 29 44 nemen voor ca. 10 euro.
Voor de reeds kun je art. nr. 50 37 70 nemen, gebruik ik al een aantal jaren tot volle tevredenheid voor sturing van mijn bloksysteem in combi met die eerstgenoemde relais.
-
Seinen staan in Nederland rechts van het spoor. Als je in beide richtingen wilt rijden zou je aan beide zijden seinen moeten plaatsen. Met een magneet eenzijdig aan de loc gemonteerd zou het mogelijk moeten zijn de reedcontacten voor de betreffende richting te bekrachtigen. De seinen in de tegengestelde rijrichting moeten rood tonen.
-
je kan ook een normaal relai met 2 of meer contacten pakken in de plaats van een bistabiel relai.
je heb dan een verbreek en een maak reedcontact nodig.
het aansluiten moet als volgt:
____________________________ +
| |
\ maak contact \ relai contact
| |
|__________________|
|
\ verbreek contact
|
[ ] relai
|
_____________________________-
op het moment dat je trein over het maak contact komt komt het relai op.
de contacten van de relai worden gesloten op het moment dat de trein het maak contact voor bij is blijft het relai op want een van zijn eigen contacten zorgt voor de spaning.
op het moment dat de trein het verbreek contact voorbij rijdt wordt de spaning naar de reali onder broken en valt het relai af.
-
Alleen onthoudt deze schakeling zijn laatste stand niet als de spanning afgeschakelt wordt.
-
naar mijn mening maak dat niet uit want. als de stroom er af is geweest staat het sein op rood
-
Je kan je reedcontact die bij het volgende sein staat ook gebruiken om het andere sein op groen te krijgen. geeft gelijk een iets realistiser effect.
S1--r1----------------------S2--r2-------------------------S3--r3----------etc.
r1 zet S1 op rood--------------------R2 zet S2 op roodS1 op groen--------------r3 zet S3 op rood en S2 op groen--------etc
S#=Sein
r#=Reedcontact
Succes
-
Een voorwaarde is dan wel dat de aansturing van rood en groen door een bistabiel relais wordt onthouden. Want alleen met een reedcontact een lampje laten branden en uitzetten gaat niet. En ik denk dat hier de vraag overgaat.
Mvg
Wim.
-
Wim, het is de bedoeling om met het reedcontact gewoon het relais te schakelen.
Dus maakt nie uit of de stand onthouden wordt. Zolang dat deze bij opstarten van de baan altijd rood toont ;)
-
Zoals Wim al zei heb je toch een bi-stabiel relais nodig. Anders staat je sein altijd op rood en maar een seconde op groen alleen op het moment dat de trein over het reedje rijdt.
Groet Jaap
-
Citaat: Als je 2 richtingen uitrijdt op 1 spoor, zul je ook nog moeten zorgen dat de B-reed slechts reageert op 1 zijde. Magneet bv. aan de rechterkant plaatsen en de reed zodanig leggen dat ie niet reageert als de trein andersom terugkomt. Die B-reeds kun je dan parallel aan.
Als je volgens mij 4 reedkontakten op één spoor in de volgorde:
Verbreek---maak-----------------------maak---verbreek zet dan blijf alles symetrisch. De maakkontakten parallel en de verbreekkontakten met elkaar in serie schakelen. Jaap
-
Wim, het is de bedoeling om met het reedcontact gewoon het relais te schakelen.
Dus maakt nie uit of de stand onthouden wordt. Zolang dat deze bij opstarten van de baan altijd rood toont ;)
Gerard laat maar doen volgens mij snap je het nog maar half.
Mvg
Wim.
-
Koop hetvolgende:
2 bistabiel relais.
2 gewoon relais.
2 reedcontacten maak
2 reedcontacten verbreek
4 magneetjes
2 schakelaartjes maak moment.
2 schakellaartjes verbreek moment
4 leds + weerstand (of gloeilampjes)
En probeer gewoon het een en ander, mischien de aantallen nog even wat grote maken.
-
Volgens mij missen we bij deze vraag ook weer de basis gegevens.
Dus over wat voor type sein, is dat een standaard sein, een aandrijving?
Is het seinpaal met alleen lampjes en voor de rest niets enz. enz.
Mvg
Wim.
-
@ Gerard:
Een ' gewoon ' relais kan wel gebruikt worden zolang je een functie hierbij hebt om alle seinen op ' veilig ' te zetten bij aanvang van al je treinverkeer, indien je gebruik maakt van snelheidsregelende blokken.
Als je er namelijk vanuit gaat dat al je seinen rood moeten zijn bij begin, dus ook na spannings-uitval of uitzetten (relais dus in rust-stand) en je hebt geen functie ingebouwd om alles op veilig te zetten heb je een probleem.
Ik denk dat Wim hier een beetje op doelt...
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
als je normale relais gebruikt met een overneem contact en de spanning gaat uit gaat die terug in zijn rust staat. als de spanning er weer op komt staat die dus op rood. en niet op groen.
in al de jaren dat ik als monteur werk in de industrie ben ik eigenlijk nog nooit een bi stabiel tegen gekomen. en die machines werken daar ook perfect mee.
mijn mening is ook dat ik een bi stabiel erg duur vind tegen over een normaal relai. is sommige gevallen is een bi stabiel nodig. maar meestal niet
-
Ik zou mijn bloksysteem, wat met bistabiele relais werkt en na uitschakeling van de baan nog steeds zo staat als het stond voor het uitzetten niet graag vervangen door monostabiele relais (zo al mogelijk) die allemaal afvallen als de spanning weg is. Voor elke situatie is een bepaalde oplossing de beste, en situaties kunnen verschillen... 8)
Als afvallen betekent "rood = niet rijden" zul je op z'n minst kunstgrepen moeten uithalen om toch weer te kunnen rijden. Indien het "groen = rijden" betekent, zul je ook drastisch moeten ingrijpen om er geen puinhoop van te maken. Strictly my opinion.
-
mijn mening is ook dat ik een bi stabiel erg duur vind tegen over een normaal relai. is sommige gevallen is een bi stabiel nodig. maar meestal niet
Maar het maakt het leven van mensen zoals Gerard wel een stuk eenvoudiger.
Mvg
Wim.
-
volgens mij is mijn vraag heel dom :-[ maar maakt het uit wat voor magneetje je gebruikt voor de eerder genoemde reedcontacten?
Edit: ik vond deze magneetjes op conrad, zijn die goed te gebruiken of zijn er betere artikel nr. 212149
Wesley
-
Nog een kleine aanvulling... De seinen zijn puur voor het beeld. Ze hebben geen enkele functie verder.
Dat betekent dus dat een trein niet stopt voor rood sein ;) ( niet nodig )
Maakt het er een stuk eenvoudiger op waarschijnlijk...
Greetzzz geert ( die terug gaat slapen, omdat de cantus zwaarder was dan verwacht :p)
-
Of de trein nu wel of niet stopt, maakt voor het aansturen van het juiste seinbeeld niet uit, dus er verandert helemaal niets noppes nada.
Mvg
Wim.