BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Nederlaantje op 17 August 2015, 13:39:33
-
Beste Lezers,
Ik ben van plan om een redelijk grootte modelbaan te gaan bouwen, met het liefst nog losse module's. De baan komt op zolder en bestrijkt een lengte van 4,5 meter lang en 1,5 meter diep, met een hoogte van max 70cm. Er komt ook een klein schaduwstation (zie afbeelding)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_2.png)
over de lengte van de opstelsporen ben ik niet echt tevreden, ik ga van de week kijken of ik het nog anders kan neerleggen. het schaduw station is in 1 richting te berijden. 10cm boven het schaduwstation komt het grote station (zie afbeelding)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_4.png)
Hier kan veel gerangeerd worden (bijv. locomotief wissel, omlopen etc). verderop op de baan wil ik nog een "halte" maken voor kleinere treinen om te kunnen stoppen (om wat af te wisselen) en bovenin de baan komt de Bietschtalbrücke te liggen (op ongeveer 44 cm boven het station).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanontwerp.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanontwerp.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_1.png)
Het zichtbare gedeelte komt RocoLine rails te liggen, op de spiralen en schaduwstation komt Geoline te liggen. Zoals boven aangegeven wil ik de baan verdelen in modules. Dit is nu even wat puzzelen maar heb het idee dat het goed haalbaar is (zonder in wissels te moeten zagen etc.) Nadeel is wel dat ik van te voren al moet weten hoe het landschap eruit komt te zien als ik de randen van de modules ga zagen, hier heb ik nog wat moeite mee om dat uit te denken. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het ontwerp.
groetjes, Zwitserlaantje
-
Welkom op het forum Zwitserlaantje.
Een leuk baanplan!
Ik heb zelf de schotten uitgetekend in AutoCad en uitgeprint op 1:1. Dus van te voren bepalen waar je schotten komen, dan bekijken/ opmeten hoe hoog je met je sporen zit. Dat overnemen op papier.
Toen heb ik naderhand het reliëf van de bergen met de decoupeerzaag in de schotten vormgegeven.
Succes! Ga je volgen! ;)
Steven
-
Welkom. Leuk plan hoor(y). Ik ben benieuwd naar de bouw ervan. Als ik het goed begrijp komt er dus geen station op jouw baan. Met 1.5 m word het daar ook te krap voor denk ik. In ieder geval veel succes gewenst.
-
Als je je opstel sporen van je bovenste plaatje scheef mikt op je plaat,dan kan je meer lengte en sporen kwijt denk ik.
Het effect voor je spiraalbouw worden er niet anders van of ze nou voor op je plaat of achterop je plaat naar boven rijden is het verschil niet lijkt me ;)
Als je begrijpt wat ik bedoel.
(ben je gelijk die rare knikken kwijt aan weerszijde van je opstel sporen (y) )
-
Hallo,
ik zie dat er al wat een reacties er zijn, ik ga ze even proberen te beantwoorden.
@Steven! Dat is inderdaad een handige tip, maar volgens mij zijn er geen gratis AutoCAD versies toch? het zou het wel makkelijker maken.. al moet je denk wel nog rekeninghouden met de vorm van de berg?
@Thai-Bundesbahn Er komen zelfs 2 stations ;) de eerste (dat is de grootste) komt op het 1e niveau in de lengte (4,5 meter maar min de klim spiraal is en nog een goede 2,5m hoog. er zitten ook 4 kopsporen bij. het 2e station is een halte, zonder wissels deze is dan ook voor stoptreinen bedoeld. deze komt op het 3e niveau.
@tijgernootje uiteindelijk begin ik dan aan een andere zijde met me spiraal, waardoor alle hoogtes anders worden. ik denk dat ik het ga proberen hem eerder recht te trekken probleem is wel dat het dan onder het station komt te liggen. en daar wil ik graag onderbouw wisselaandrijvingen maken dus dat wordt dat nog een probleempje.
groetjes, Zwitserlaantje
-
Ik zou de brug aan de rechterkant wat meer naar achter leggen en de brug zelf dan in een boog leggen, net als in het echt.
Ik neem aan dat je de Faller Bietschtalbrug wil gebruiken. Met wat aanpassingen is het leggen van de rails in bogen en de brugdelen met 2 knikken monteren mogelijk. Hier en daar wat styreenstrippen gebruiken en vooral het onnatuurlijke bovendek van Faller weglaten.
Misschien een idee ?
Maarten
-
Beste Lezers,
Ik ben van plan om een redelijk grootte modelbaan te gaan bouwen
Weet je het zeker? 8)
Genoeg bouwervaring en -snelheid om hieraan te beginnen? In de praktijk strandt 75% van dit soort banen in het stadium tussen aanleg sporen en start scenery...
Anyway, als je het zeker weet... Ik zou nog eens kritisch kijken naar de bereikbaarheid van de baan. In de praktijk houdt het bereik van je armen op na een centimeter of 60. 150 cm wordt dan een uitdaging.
AutoCad is niet gratis te krijgen, wel allerlei simpeler freeware versies. Ik gebruik zelf A9CAD, voor 2D-tekenwerk een soort van AutoCad Light-Light maar ook volgens dwg protocol en zelfde basisprincipes en commando's.
-
Ik ben het met Marc eens met de bereikbaarheid. Op mijn baan kon je ook op veel plaatsen niet bij het rails oid. Elke keer dat gekruip onder de baan....
Als je student bent kan je AutoCad gratis gebruiken.
Steven
-
Hallo,
Het is voor alle ervaren banenbouwers (ik bouwde in de loop der tijden zeven modelbanen!) een "ijzeren regel": elk punt op de baan moet maximaal een armlengte van de eigenaar verwijderd zijn. En dan bedoel ik: zo nodig een blote arm! Achter mouwen blijft soms van alles hangen omdat je het niet voelt; als de blote huid wordt aangeraakt merk je dat onmiddellijk.
Nu is het zo, dat je op die armlengte meestal wel ontspoorde treinen bijelkaar kunt graaien of hersporen en hopelijk in een boog de kortkoppeling weer tot stand kunt brengen, of een losgelaten bovenleidingdraad weer kunt vastklikken, maar solderen op die afstand wordt al heel problematisch als je daarbij niet gemakkelijk minstens beide handen kunt gebruiken ( en ook het soldeerapparaat tijdelijk op korte afstand kunt plaatsen).
Veelal is het dus noodzakelijk mangaten in de baan te maken die zo ruim zijn dat ook een wat dikkere buik er in kan ronddraaien!
Denk NOOIT dat grondiger onderhoud van alle delen van de baan in de loop van de tijd niet noodzakelijk is. Met name wisselstellers, armseinen en lichtseinen met gloeilampjes hebben na vijf jaar meestal een beurt nodig of moeten vervangen worden. Dat kan priegelwerk zijn, dat gaat soms moeilijk op een grotere afstand dan 30cm!
Als het enigszins kan breng alle elektronische apparatuur en relais zo aan dat je er ergens naast de baan gemakkelijk bij kan. En verbind van daaruit alle apparaten die aan de rails zijn gebonden of nabij de rails moeten staan (zoals wissel- en seinstellers) met gesoldeerd draad. En noteer in een boekje van iedere draad (ook de kleur daarvan) waar die voor dient.
Je mag hopen dat je de rails met hulpmiddelen op afstand voldoende schoon kunt houden zodat het elektrische contact met de treinen voldoende blijft. Of een wagen voorzien van een "slijpvlak" of "stofzuiger" regelmatig over de gehele baan te laten rijden daarvoor voldoet meen ik te moeten betwijfelen. Zélf poetsen is veel effectiever.
Kortom: bouw een Gruyère gatenkaas! En houdt er ook rekening mee dat bij het stijgen van de leeftijd het onder de baan kruipen er niet gemakkelijker op wordt. Dus de onderzijde van de baan moet op een zodanig niveau liggen dat je al kruipend overal kunt komen en dat je je - daar waar je moet wezen - ook weer kunt oprichten.
Gegroet,
Rob
-
hallo,
@ Maarten het ziet er inderdaad realistischer uit. met de styreenstrips bedoel je de buitenste knikken mee verlengen? verkopen ze die maten wel? (even dik als de brugdelen)
@ Marc de baan hoeft natuurlijk niet in 1 week gebouwd te zijn, ik vind het niet erg als ik er een aantal jaar over doe (al hoop ik de ruwbouw wel binnen een jaar klaar te krijgen)
@ Marc en Rob de bedoeling is dat ik losse modules ga maken, om zo ook meer bereikbaarheid te verkrijgen. zowiezo kan ik ook achterlangs de baan, en ik wil op ongeveer de helft van de breedte een scheidingslijn voor de module maken. ik zit te denken om de onderste modules (vanaf bovenaf de tekening) ongeveer 80 tot 90 cm breed te maken (dat is ook het laagste gedeelte) en de bovenste modules blijft dan 70 tot 60 cm over. misschien dat ik er nog verkeerd over denk dan hoor ik het graag.
gr Zwitserlaantje
-
In het echt bestaan de aanbruggen aan elke kant uit 2 delen, maar dat zit niet in de Faller bouwdoos. Om de aanbruggen op de hoofdoverspanning op te kunnen leggen (aan te kunnen sluiten) moeten die met een zware hulpdrager-balk ondersteund worden. Dat kun je dus imiteren, maar niet als in het echt maken. Zelf uitproberen en daarvoor geschikte profielen kopen of maken uit strips.
Ik bedoel dus niet de aanbruggen zelf verlengen.
Je kunt uit 2 bouwdozen 4 losse enkelsporige aanbruggen bouwen. Ziet er veel beter uit en kun je ook een realistischer ondersteuning maken. Ikzelf had er voor de enkelsporige uitvoering maar 2 nodig, dus dat speelde niet.
Toch heb ik 2 dozen, want dan kun je alle ontbrekende tussenspanten en de onderkant van de brug vullen. Faller heeft maar de helft van de spanten en geen onderkant in 1 bouwdoos.
Verder kun je met profielen de bovenkant meer vullen, maar in de dubbelsporige uitvoering zie je daar niks van, dus dat is niet nodig.
Maarten
-
Leuk project! Bijgaand enige sfeerplaatjes van mijn bezoek aan het viaduct in 2010. De wandeling is zeker de moeite waard.
Soms kom je ook een onverwachte meertractie tegen....
Groet, Rob
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0486_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0486_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0487_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0487_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0491_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0491_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0492_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0492_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0496_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0496_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0498_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0498_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0458_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0458_8.jpg)
-
Hallo allen,
paar drukke dagen gehad maar nu weer wat tijd om te reageren ;)
@ Maarten: heb je hier ergens een voorbeeld van? Ik begrijp ongeveer wat je bedoeld alleen met die balk niet. ben ook erg benieuwd hoe het er dan uitziet in model met die 2 knikken erin.
@ Silvolde: Dit zijn erg mooie foto's! ik ben vorig jaar naar zwitserland geweest (na weer een hele lange tijd) daar had ik al het 1 en ander van het spoor en omgeving gezien, wij wisten echter nog niet van de route.. er zijn weer plannen om volgend jaar te gaan en dus ook eventueel de route te lopen :) ben alleen benieuwd hoeveel trein verkeer er nog over heen gaat vanwege die tunnel. volgens mij alleen nog maar stoppertjes?
groetjes, Zwitserlaantje
-
Leuk plan, mooie uitdaging!
wat is je kleinste radius nu, kan je daar doorheen met jouw materieel?
-
Ik zou zeggen Ben,
dat je pas kan vaststellen of het rijdend materieel overal goed langs kan (het zijn niet alleen de bogen die hinder kunnen opleveren, maar ook te steile hellingen of bovenleidingpaaltjes en tunnelingangen die in de weg staan) als de baan eenmaal ligt. Kijk, we weten dat rijtuigen op schaallengte als ze 303mm lang zijn wel eens problemen kunnen opleveren als je in een baan nog steeds met bogen met 36cm straal in de weer bent. Er wordt nogal eens gedacht dat zulke krappe bogen soms noodzakelijk zijn vanwege de beperkte beschikbare oppervlakte, maar dat is maar ten dele waar. Het aanleggen van slechts iets ruimere bogen heft een heleboel problemen meteen op, maar ja, als je nog van die 36cm bogen "ergens hebt liggen" is het zo zonde om ze niet te gebruiken, en zo gaat dat meestal.
Overigens is mijn ervaring dat hoe nauwgezet je een baan ook aanlegt pas na langere tijd tijdens het gebruik van de infrastructuur duidelijk wordt of alles "goed" ligt. Ook temperatuur- en vochtigheidsverschillen kunnen daarbij parten spelen. Een iets te kort recht stukje (of - o wat een doodzonde! -helemaal geen recht stukje) tussen twee tegengestelde bogen wreekt zich meestal ook pas later. Ook de overgang van een vlak traject in een stijging (en andersom) kan tijdens het rijden tot allerlei problemen leiden als ongewenst ontkoppelen van met name kortgekoppeld materieel zeker als er vlak daarvoor en/of daarachter een gebogen traject volgt. Het is dus zeer belangrijk trajecten waar je niet volledig zeker van bent nog niet helemaal definitief op te tutten met ballast enzovoort maar eerst eens kijken hoe alles er zonder al die opsmuk overheen loopt. En dan nog wat: leg alleen de best werkende slankere wissels en zo ruim als mogelijke bogen op moeilijker te bereiken plaatsen, want juist dáár wil in de loop van de tijden (dankzij Murphy) van alles misgaan. Een ervaringskwestie: Met een wissel vlak voor je neus bij het bedieningstableau gaat bijna nooit iets fout, en als dat dan toch het geval is, dan is herstel meestal eenvoudig.
Gegroet,
Rob van Kooy
P.S. Mijn stellige overtuiging is dat als na de oorlog meteen de "standaardboog" een wat grotere straal had gekregen (zeg maar iets meer dan 41 cm) dat hele verschijnsel van sterk of een "beetje" verkorte rijtuigen zich in het geheel niet had voorgedaan. Maar de "Marktleider" stelde indertijd vast dat de meeste tafels in Duitsland maximaal 80 cm breed waren of een doorsnede met die maat hadden, en daar moest dus een 180 graden boog met 2x 36cm doorsnede (inclusief de 4 cm voor aangeklikte bovenleidingpaaltjes) op passen. Zo is dat gegaan.
Zo denk ik dat uit vrees voor "aanvaringen" met bovenleidingpaaltjes of schade aan fragiele pantografen bijna geen enkele aanbieder van rails het heeft aangedurfd bijpassende bovenleiding te leveren. De aansprakelijkheidsdsrisico's lieten ze liever over aan Sommerfeldt.
-
hallo Benrail,
de kleinste radius is RocoLine R3 met een radius van 419,6 mm. Hier moet dus makkelijk een rijtuig van 303mm doorheen kunnen.
@ Rob van Kooy. een hele lap tekst maar zeker een harde waarheid. Ik had al wat R4 bochten liggen van RocoLine en R3 van Geoline ik heb van te voren alles opgemeten (hoever een rijtuig oversteekt etc) en dit tijdens het plannen rekening mee gehouden. elke vorm van enige twijfel die bij mij onstond heb ik maar gelijk weggehaald en/of anders gelegd. (ik heb toch liever 5mm ruimte tussen de rijtuigen in de bochten als maar 1mm ruimte). Tijdens het leggen gewoon alles regelmatig controleren en testen met materieel sommige dingen zal ik toch ter plekke moeten oplossen, wat ik in de planning nog niet voorzien heb.
gr Zwitserlaantje
-
even een vraagje voor de deskundige,
ik wil ooit in de toekomst met bovenleiding gaan rijden, nu moet ik natuurlijk hier al rekening mee houden tijdens de bouw. hoe zit dit bij een klimspiraal? waar kan ik het beste de draad aan bevestigen? lijkt me niet dat ik telkens een bovenleidingsmast moet plaatsen dat wordt dan wel een duur grapje.. dit vraag ik ook rekeninghoudend met de ruimte die ik boven me trein heb, ervan uitgaande een dubbeldekker, 3mm of 5 mm. (op de bevestingspunten van de klimspiraal die een halve cm is).
en hoe kan je dit monteren dat bij een overgang van module er geen stroomafnemer achter blijft hangen?
ben benieuwd naar het antwoord ;) ik zit namelijk ook te twijfelen of ik het spoor op 5 of 8mm dikte plaat ga plaatsen, maar dat is dus ook weer belangrijk met de ruimte die ik over hou in de klimspiraal.
groetjes, Zwitserlaantje
-
Hallo Zwitserlaantje,
De belangrijkste vraag: zie je de klimspiraal als de baan áf is, of zit die te gelegener tijd achter een "berg" verstopt.
Indien de klimspiraal onzichtbaar wordt laat de bovenleiding dan weg. Bovenleiding - zeker in bogen - staat altijd onder spanning (en dan bedoel ik drukkrachten, geen elektriciteit) . Zoals je wellicht al weet is het beste als de spiraal heel exact over het gehele stijgingstraject dezelfde stijging heeft (van maximaal 30 ‰). Dat wil zeggen 3 cm per meter. In Zwitserland hebben de bergtrajecten van normaalspoor slechts bij hoge uitzondering een grotere stijging dan 26‰! Aangezien je bij voorkeur geen kleinere bogen dan R5 in een spiraal moet leggen zal je zien dat de afstand tussen de "verdiepingen" in de spiraal dan al gauw 10 cm is. Daar kunnen opstaande pantografen (die vanwege het missen van de tegendruk van de bovenleiding soms flink hoog kunnen staan) meestal zonder het plafond van de bovenliggende spiraal te raken onderdoor.
Ik ga er namelijk van uit, dat je de bovenleiding niet gebruikt om e-locs van rijstroom te voorzien, dat is vandaag de dag -zeker bij digitale banen - ook helemaal niet nodig. In het algemeen zou ik je willen raden overal waar de baan voor de toeschouwer onzichtbaar is (tunnels) daar dan geen bovenleiding aan te brengen. Wat er niet is kan ook niet kapot en is ook geen bron voor ontsporingen (die zijn er al genoeg!).
Mocht je er toch toe overgaan om een bovenleiding in de spiralen aan te leggen dan hoop ik dat anderen je daarvoor goede raad zullen kunnen geven.
Gegroet,
Rob
-
Hallo Rob,
Het is zeker niet de bedoeling dat de bovenleiding werkend is en dus van stroom voorziet. Maar een ander probleem is wel dat mijn hoogte verschil maar 80 cm is (en spiraal r3/R4) dit geeft dus wel een probleem met de stroomafnemer die toch de onderkant van de bovenste verdieping raakt. Ik zat te denken dit op te lossen door een spijkertje aan de onderkant erin te slaan en 2 mm uit te laten steken, kopje eraf knippen en goedkoop een ijzerdraadje erop solderen. Weet alleen niet of het idee zal werken.
Gr zwitserlaantje
-
Hallo Zwitserlaantje,
Ik zou ik dit geval een schroefje toepassen en de kop zodanig richten dat de draad (verkoperd lasdraad?) in de groef past. Eventueel overtollig soldeer daarna verwijderen zodat de pantograaf niet blijft hangen. Het is zeker een secuur werkje geien de smalle Zwitserse pantografen.
Groet, Rob
-
Hallo,
De oplossing van Rob Silvolde hoe een bovenleidingdraad aan te brengen is inderdaad meer toegepast. Ikzelf deed dat op één punt waar na het eind van de stijging het "plafond" boven de trein iets lager was. Het is een tamelijk precies werkje om dat bovenleidingdraadje dan aan te brengen.
Als in de spiralen bogen R3 en R4 worden gelegd moet je vrezen voor ontsporingen. Kijk, als de trein gelijkmatig naar boven kruipt tot het eind van de spiraal dan gaat het wel, maar zodra de rit onderweg - om welke reden dan ook - stokt, en daarna met een schok ook weer in beweging komt dan komen er allerlei centripetale (middelpunt zoekende) krachten los die veelal leiden tot het naar binnen kieperen van soms de gehele treinstam (zeker bij kortere goederenwagens). Bij afdalingen waarbij onderweg de trein stokt zijn de gevolgen ook groot omdat de treinstam zichzelf door de ontbondene van de zwaartekracht uit de rails drukt.
Overigens: zeker bij R3 bogen houdt je binnen de spiraal maar weinig ruimte over om er in te komen en je temidden van de spiraal te bewegen als dat nodig is!
Enfin, ik waarschuw maar.
Gegroet,
Rob
-
Kan bovenstaand alleen maar beamen. Probeer hoe dan ook de boogstraal zo groot mogelijk te houden en als de bovenleiding in de spiraal niet nodig is, zie daar dan zeker vanaf.
Mijn spiralen hebben een diameter tussen 1600 en pakweg 1800 mm( zou eigenlijk eens exact moeten opmeten ) en een stijgingspercentage van 2.5-2.8% max .
De pantograven staan op hoogte gefixeerd met een heel dun metaal draadje zodat ze dus vrij lopen. Aan de in/uitgang zit komt dan gewoon een schuinoplopend metaaldraad die in in geval van nood de pantograaf kan opvangen.
Zelfs met deze grote boogstralen zijn de krachten niet te onderschatten en dat voel je best als je gewoon een stam wagens eens met de hand opduwt of tegenhoudt.
Bij mij lopen stammen van pakweg 12 x 1/87 wagens nog vlot zonder problemen maar denk dat bij de door jou voorzien boogstraal je dit toch goed moet overdenken en uittesten hoe ver je kan gaan.
-
Hallo,
nadat ik jullie verhalen gelezen heb, ben ik toch gaan twijfelen, zeker omdat de trein in de rechterspiraal omhoog gaat op R3. Nu zit ik met een plannetje in me hoofd waardoor dit dus anders wordt en de treinen in de spiraal op verkeerd spoor rijden. hierdoor loopt alles omhoog op R4. en waarschijnlijk kost het me maar 1 extra wissel. ik ga tevens niet langer rijden als 2 lokken+ 5 rijtuigen van 30,3cm. de helft dus als wat hierboven verteld is, dus waarschijnlijk ook maar de helft aan krachten. ook wil ik onder de sporen demping leggen en tussen en naast de sporen een slipmatje, mocht de trein ontsporen kiepert hij niet helemaal naar beneden (en aan de zijkanten ook nog een vangrail). Morgen nog verder het idee uitwerken en hoop van de week de oplossing te kunnen laten zien....
groetjes, Zwitserlaantje
-
Beste,
Hierbij wat wijzigingen van het baanplan. hieronder het schaduwstation zoals die word:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_4.png)
en het niveau erboven. hierbij een lichte aanpassing aan de klimspiraal aan de rechtste kant omdat daar treinen op het verkeerde spoor gaan rijden (ze gaan rechterspoor rijden maar omdat ze in zwitserland links rijden rijden ze dus verkeerd spoor op de spiraal)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_6.png)
en hoe het boven komt te liggen met een stukje enkelspoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1e_niveau.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1e_niveau.png)
groetjes, Zwitserlaantje
-
Ik zou de brug aan de rechterkant wat meer naar achter leggen en de brug zelf dan in een boog leggen, net als in het echt.
Hallo Zwitserlaantje,
Ik kom nog even terug op de opmerking die maarten van der burgt maakte inzake de door jou voorgenomen vorm van de Bietschtal-brug. Ook ik vraag me af waarom je die brug niet in een flauwe boog legt.
In je actuele laatste tekeningen zie ik nog steeds een rechte brug. Uiteraard hoef je je niets aan te trekken van wat anderen ervan denken (per slot van rekening moet jij die baan bouwen) maar de opmerking van maarten is wel begrijpelijk.
Overigens zou je de capaciteit van de ondergrondse remise wel wat groter kunnen maken door de sporen dichter naast elkaar te leggen, waardoor de spoorbundel groter wordt. Dat bereik je door de wissels welke tot de opstelsporenbundel leiden iets "schuinser" ten opzichte van de tafelrand te positioneren. Wel merk ik daarbij op dat des te dichter de onderaardse opstelsporen naast elkaar lopen des te moeilijker het wordt om een van tijd tot tijd bijna onvermijdelijk ontstane janboel op te lossen. Er ontspoort nogal wat op een modelbaan en het meest op lastig te bereiken plekken! Als die sporen dicht op elkaar liggen moet de ruimte daarboven om er toch nog redelijk goed verticaal bij te komen relatief groot zijn, zeker ± 30cm. Opstelsporen welke vlak onder de rijplaat liggen zijn een bron van veel ellende. Je kunt er dan niet goed bij om de rails te reinigen, en in het geval er kortsluitingen voordoen, waardoor nog wel op de rails staande treinen niet uit de bundel kunnen vertrekken waardoor er meer bewegingsruimte komt voor je handen. . Dus liever extra rondjes aan de spiraal naar beneden toevoegen. In feite kan je namelijk onder de rijplaat een traject flink wat laten afzakken tot een punt dat je nog net zonder problemen onder de spoorbaan door kunt kruipen en je daarbij tevens kunt oprichten om een mangat te bereiken. Daarom is het aan te bevelen om level zero van je baan op borsthoogte te plannen.
Ik weet wel dat je je baan (wellicht om de bereikbaarheid van alle plekken te waarborgen) in afzonderlijke delen wilt bouwen, maar die delen om welke reden dan ook uit elkaar nemen en daarna weer aan elkaar verbinden met alle bedrading die tussen de delen lopen.... Ja, het kan als je met stevige zeer stabiel bevestigde multistekkers werkt omdat het kan zijn dat je op een bepaald moment bij het weer in elkaar zetten van de baan meerdere multistekkers tegelijkertijd weer moet aankoppelen. En dan heb ik het nog niet eens over de rails die weer met elkaar moeten worden verbonden. Ik zou bijna willen zeggen neem Trix-C rails om de sporen op de snijvlakken van de installatie met elkaar te verbinden. Die klikken heel eenvoudig en zeer stabiel vast.
Ja, ja, het aanleggen van een serieuze baan, en dat is jouw ontwerp, vraagt héél véél voorbereiding, veel tekenen (zoals schakelschema's) en zich goed indenken hoe je de situatie meester kunt worden als er iets misloopt, en (het is een beetje dubbelop) hoe die dan op te lossen.
Gegroet,
Rob van Kooy
-
En als je rechts toch al een enkelspoor-spiraal hebt, misschien de brug ook enkelspoor maken?
Toen was de radius van dat spoor 300 meter, dus in H0 3m45cm, maar met 1:100 kan 3 meter natuurlijk ook (zo had ik mijn brug ontworpen).
Maarten
-
Ter aanvulling hierbij nog een sfeerplaatje. Ik zou overigens voor alle vrije ruimte controles tussen de bogen een tweetal 314 mm restauratierijtuigen toepassen. Ze zijn slechts 1 cm langer maar het kan daarmee net fout gaan.
Groet, Rob
-
Het liefst houdt ik de brug dubbelsporig. Ziet er mooier uit met het verkeer er bovenop.. Een een Bertje fantasie (en dus een rechte brug) is ook niet erg. Tevens, ik wist niet dat die wagons langer waren.. In catalogussen staat gewoon 30,3cm
-
Het liefst houdt ik de brug dubbelsporig. Ziet er mooier uit met het verkeer er bovenop.. Een een Bertje fantasie (en dus een rechte brug) is ook niet erg. Tevens, ik wist niet dat die wagons langer waren.. In catalogussen staat gewoon 30,3cm
Het merendeel van de rijtuigen is 26,4 m lang (op schaal 303 mm); echter de DB ARD 105 en 106 bar rijtuigen, de AR series 211 en 217 1e klasse/restauratie rijtuigen en de WR series 132, 134, 135, 136 en 139 restauratierijtuigen zijn 27,5 m lang en derhalve op schaal 314 mm lang.
Groet, Rob
-
Rob / Silvolde
Wil je even kijken voordat je op verzenden drukt, of je het bovenstaande bericht niet aan het kopiëren bent. Je plaatst zo goed als alle dubbel in ons forum en wij moeten elke keer die dubbele berichten verwijderen. Kijk maar eens in je eigen bericht hierboven....
Eventueel kun je je bericht nog 'wijzigen' en het gekopieerde stuk alsnog verwijderen.
Dat het wel goed KAN gaan, bewijst je bericht wat nog iets eerder op deze pagina staat.
Met dank,
Bert
Team moderatoren.
-
Hoi,
Het is goed om toch ruime bogen aan te houden in je spoorspiraal.
liefst 120 cm minimaal.
Bij minder worden je stijgingspercentages zodanig dat het treintje niet meer naar boven komt.
weet dat helaas uit ervaring.
Wishfull thinking helpt dan niet!!!
groeten jandcargo
-
Hallo Rob van Kooy,
Yep, je berichten hebben we ontvangen.
Het leek alsof er een storing was bij bepaalde knoppen. Ik had moeite met Pb's versturen, en bepaalde andere functies.
Gr, Bert
-
even een vraag..
na alle tips dat de spiraal te krap zou zijn etc probeer ik nu het plan drastich te veranderen, maar zit met het spiraal beetje in me maag. ik probeer nu R5/R6 spiraal te maken, met R6 als klimmend spoor en R5 als dalend spoor. Ik probeer 10 cm tussen de niveaus te houden (zoals eerder beschreven in dit draadje ivm stroomafnemers.) de straal van R6 is 60,4 cm en zal dan een stijgingspercentage krijgen van 2,6%... Is dit voldoende of moet ik het niveau op 80 cm houden zodat het stijgingspercentage omlaag gaat? Tevens heeft het dalend spoor dan 2,9% maar dit lijkt me minder erg omdat het omlaag gaat.
Ik hoor graag wat antwoorden want ik loop nu een beetje vast :(
groetjes Zwitserlaantje
-
Een stijgings percentage van 2,6 % en daling van 2,9% lijkt mij geen noemenswaardige problemen te gaan opnemen.
Als je nog info / foto's nodig hebt ivm de spiraalbouw zelf moet je maar eens kijken in mijn bouwdraadje onder op bezoek bij.
Daar staan diverse foto's van mijn spiraal dacht ik.
Groetjes
Peter
-
En denk eens aan een andere optie: een lang traject dat je achter de achtergrond laat dalen. Achtergrond 10cm naar voren en je kunt een dubbelsporig traject laten klimmen/dalen.
Met een spiraal zit je vaak jezelf in de weg als de diameter niet groot genoeg kan zijn.
Succes, gr, Bert
-
hallo
zoals hierboven staat beschreven ben ik het baanplan drastisch aan het veranderen. het wordt nog steeds op een oppervlak van 4,5m bij 1,5m gebouwd, met een max hoogte van 70 cm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_2.png)
hieronder het eerste gedeelte op 17 cm hoogte dat wordt een halte station, blaussee mittholz
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_8.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_8.png)
en daarna komt het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_6.png)
deze ligt aan de achterkant op 22cm hoogte. en als laatste het gedeelte met de brug, deze is op 37,5 cm hoogte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1e_niveau_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1e_niveau_2.png)
ik heb dus nog een ruimte van ongeveer 30cm om bergen te maken die boven het brug gedeelte uitsteekt, dit lijkt me ruim voldoende. het klimspiraal is zoals boven beschreven is op R5 en R6 waarop R6 klimmend is met 2,6 procent.
het spoor van het station zal uiteindelijk onder de brug doorlopen, niet zoals in de werkelijkheid dus maar een beetje fantasie is niks mis mee!
groetjes, zwitserlaantje
-
hallo bert,
ik probeer jou idee uit te tekenen, om te kijken wat haalbaar is.. wat is de maximum stijgingspercentage op een recht stuk spoor voor een trein? kan dit tot 3 procent of moet het lager? lijkt me dat 2,5 sowieso moet. ervan uitgaande dat er treinen rijden met 1 lok en 6 rijtuigen (misschien 7).
groetjes, Zwitserlaantje
-
Hoi,
Dat is eigenlijk niet zo 1-2-3 te beantwoorden. Hangt af van de trekkracht van de lok (en/of de weerstand van de wagons). Waarom doe je niet een proef met lok en wagons? Drie meter rails op een schuine plank, en je komt een heel eind. 3cm per meter laten stijgen, en je weet het antwoord. Welk merk heb je in gedachten?
Vergeet ook niet dat de overgang van horizontaal naar klimmend spoor ook wat ruimte kost. Je kunt niet ineens door een knik het spoor laten stijgen. Kost al gauw 20cm per overgang van stijgend/dalend spoor naar horizontaal spoor.
Maar als men over het algemeen 3% aanbeveelt, dan is dat al heel veel beter op recht spoor, dan in een spiraal. Dus dat heb je al gewonnen!..
Succes, gr,
Bert
-
hallo Bert,
eens kijken of dat een keer lukt, zon lange plank heb ik niet en zonde om van alles in huis te halen als daarna ook nog blijkt dat het plan niet haalbaar is etc. ik heb nu 2,5% in de tekening op 3,20m. met de overgangen zal het dus iets van 2,7% worden denk ik. Ik heb nu al wat zwitsers materieel liggen 1 liliput domino treinstel en 5 Roco lokken en wat rijtuigen en goederenwagons. op zich wel degelijk spul. en omdat de treinen relatief klein blijven (max 7 bakken) hoeft er ook niet veel gewicht getrokken te worden.
groetjes Zwitserlaantje
-
Hallo,
na de tip van bert ben ik eens gaan tekenen en denken en meten en passen (of is het nou passen en meten ;P). Dit is wat ik nu heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_10.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_10.png)
onder is het station, op 15 cm hoogte. naast het kopspoor komt direct het stationsgebouw (blausee mitholz) en het perron tussen het kopspoor en het doorgaande spoor. hier stoppen de meeste treinen vandaar ook de wissels richting het andere spoor om weer terug te komen op het juiste spoor. het station heeft ook een aansluiting naar het schaduwstation (dit is nog het enige wat ik moet tekenen). het onderste spoor loopt dus naar beneden. boven het station komen gewoon 2 rijsporen deze is op een hoogte van 25 cm tot 35 cm (klimmend dus) en daarboven de brug op 48,5 cm. Ik zit te twijfelen of ik daar wel de bietschtal brug moet gaan maken omdat de brug 15 cm hoog is. dat betekent dat de onderkant van de brug op het zelfde niveau is als die rij sporen dus een echt dal zit er dan niet in.. misschien dat ik anders de Kandersteg Brücke erin bouw. (Zie inzet)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1355_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1355_5.jpg)
dit is de baan in 3D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_3.png)
ik ben benieuwd naar reacties en tips!
gr Zwitserlaantje
-
Ik ben ook maar een starter, maar ik zou die slinger er uit halen en het baanontwerp wat meer diagonaal
maken dan met de plaat mee. Dat geeft een veel mooier aanzien.
-
Hallo Patrick,
Ik begrijp wat je bedoeld, echter vanaf zowel rechts als links moet er dan overgestoken worden.. deze sporen moeten elkaar kruisen maar dit gebeurd anders op gelijke hoogte omdat rechts en links gelijk begint.. Nu is het dat links dus klimmend naar rechts gaat en aan de rechtse kant van de baan over de andere kant gaat. (en vanaf daar klimt links weer naar rechts). En bovendien gaan treinen nooit recht een berg op, maar met de vorm van de berg mee.. Wel vind ik dat de slinger eventueel iets anders kan het is niet de mooiste misschien dat ik daar nog wat op ga tekenen..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/verduidelijking.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/verduidelijking.png)
bovenstaande afbeelding maakt misschien mijn tekst meer duidelijker. in het rode venster gaat links dus over rechts. 1 spoor is heel even zichtbaar de andere zal geheel niet te zien zijn, dit om de verwachtingen van toeschouwers te veranderen (ze zien een trein vanaf het station weggaan en pas op de brug zien ze hem weer. daarna zal die nog 1 keer langs de slinger komen en dan weer terug op het station). bij de rode pijl zie je dat het spoor vanaf de rechterkant ook klimt naar links.
Gr zwitserlaantje.
PS. soms vind ik het moeilijk dingen te verwoorden maar hoop dat het goed begrijpbaar is. en oh ja, de foto in het bovenstaande bericht van mij is door mijzelf gefotografeerd.. Doordat 1 trein vertraging had, kruiste ze elkaar toevallig op de brug, wat natuurlijk een mooi plaatje opleverd ;D
-
Hoi,
De BLS: mijn favoriete Zwitserse spoorlijn.
Jij combineert beide kanten: de slingers in het Kandertal en de Bietschtalbrug.
Een leuk idee.
Wat ik nu nog mis: een goede reden voor die grote brug. Zoals het landschap er nu uitziet, kun je beter een brug met meerdere stenen bogen maken. Dat kon in het Bietschtal niet, omdat het dal ter plaatse 75 meter diep is.
Of gaat dat lagere voorste slingerspoor straks ook over het ravijn?
Ik heb nog ergens een Duits tijdschrift met meerdere BLS-ontwerpen erin. Misschine iets voor jou?
Doe maar een pb als je geïnteresseerd bent.
grüetzi
Hendrik Jan
-
hallo Hendrik Jan,
de Lötschbergbahn is ook mijn favoriete lijn, gewoon zo mooi! Wij gingen vroeger ieder jaar op vakantie in Frutigen, en zijn vorig jaar weer een keertje daar geweest en de omgeving blijft zo mooi! Ook al wat ruwer gebergte en ook gemengd trein verkeer (goederen (verschillende lokken-combinaties), personen (zowel BLS als SBB rijdt daar). Vandaar dat mijn onderwerp van de baan de Lötschbergbahn is vanwege de diversiteit en de omgeving. Zoals ik zelf al beschreven heb is hoe de situatie nu is dat de brug niet echt uit zijn verf komt, omdat de voetpijlers op gelijk niveau zijn met de slinger. Echter weet ik niet goed hoe ik daar een ravijn in moet gaan maken, omdat de slinger R5 en R6 bogen bevat (dit ziet er immers mooier en realistischer uit dan R3/R4) en daarbij dat er achter de slinger ook nog 2 sporen lopen (die van rechts naar links gaan) deze durf ik wel een gedeelte eruit te laten komen en ook met een brug het ravijn over te laten steken maar dan zit ik dus alsnog met de bogen, ik kom nergens op internet brugdelen tegen voor R5/R6. vandaar dat ik er nu over zit te denken misschien de brug te veranderen in de Kanderstegbrücke. Maar ook daar moet een goede reden voor die brug zijn (in het echt loopt er een weg en een beek onder door).
Groetjes, Zwitserlaantje
-
Als je geen brugdelen die passen in de commercie vindt, dan maak je ze toch zelf, voorbeelden zat op het forum en echt niet zo moeilijk met wat hout en pu-schuim, een goed mes en wat plaaster. ;)
Kan je die sporen die eventueel zichtbaar wordne in je ravijn niet verder naar achteren trekken door met een ruime boog onde de ravijn te blijven?
-
Hallo,
Weer even een vraagje vanaf hier, ik wil de module overgangen plaats laten vinden precies tussen een bocht en een recht stuk, maar is dit mogelijk? (Ook ivm ontsporing) omdat het draaistel nog in een bocht bevind en dan overgaat op recht met een kleine ruimte ertussen (er ontstaat altijd 0,00001 mm ruimte natuurlijk bij wijze van)
Gr Remco
-
Ik zou, als je het ontwerp nu nog kan veranderen ,de overgang altijd in een recht stuk doen ,al is het maar 10cm vanaf het begin van de bocht. De wielen worden dan niet meer zo sterk tegen de buitenrail aangedrukt.
De kleinste ongelijkheid in de buitenrail kan genoeg zijn om een wiel omhoog te laten gaan.
Sukses met het plannen van je sporenplan.
Vr Gr, Peter
-
Het probleem is dat ik de maten van de modules al in me hoofd had en er naar mijn idee wel mee goed weg kwam.. het scheelde ook met rails te zagen omdat het precies op overgangen tussen 2 railstukken bevond. (en een flink stuk van het plan zal moeten worden aangepast) Nu stel ik gewoon de vraag uit nieuwschierigheid, maar dan kan je dus ook niet een railsstuk zagen die schuin over een module overgang loopt? en natuulijk, ook rechte stukken kunnen fout gemonteerd worden en lijden tot ontsporing.. Nu dus de terug koppelvraag van mij: Is het wel mogelijk om dit te doen (dus tussen recht en een bochtstuk een overgang plaats te vinden?) of is het gewoon helemaal uberhaupt niet mogelijk?
Gr Zwitserlaantje
-
..., maar dan kan je dus ook niet een railsstuk zagen die schuin over een module overgang loopt?....
Dat kan zeker wel.
Zoek ook eens op het forum naar hoe je heb beste rail overgangen maakt. Sommigen schroeven een messing schroefje aan de buitenkant van de rails, en solderen rails er tegen (of er bovenop), zodat deze goed gepositioneerd zit. Aan beide rails 4 schroeven, dan er tussen doorslijpen.
En als het in een testopstelling (de S-bocht) goed werkt, dan zou je het ook goed kunnen krijgen bij een overgang.
-
ik zit nu wat te lezen over de rails overgangen op de modules op het forum en toen kwam ik er achter dat ze het anders uitleggen als dat ik voor ogen had. ik had het idee om op de overgang gewoon 2 spijkertjes in de laatste bielzen te spijkeren zodat het vast ligt en dmv 2 kabeltjes de sporen doorverbinden voor de stroom. echter nu spreken ze over printplaat en deze aan de onderkant van de rails solderen en dat plaatje vastschroeven in het hout. dit om te voorkomen dat de rails omhoog gaat zetten (door de werking van koud/warm weer). nu zat ik te denken als je een schroef neemt die tussen 2 bielzen kan en de kop breder is als de bielzen, dan kan je de rails toch ook zo vastschroeven? en als dat niet gaat waar kan ik anders dan zo'n printplaat halen? en waarom heb je die werking van de rails niet op een vaste baan? Kan iemand mij daar meer over uit leggen.
Gr Zwitserlaantje
-
Ik denk dat het niet genoeg is om tevoorkomen dat de rails omhoog komt met een grote schroef op de dwarsliggers, want de railstaven kunnen dan nog door werking in de ondergrond (warmte) in de lengterichting schuiven.
Als je niet aan printmateriaal kan komen ,zou je dus toch de eerder genoemde schroefjes kunnen nemen, waaraan je dan de rails vast solderen kan.
Vr gr, Peter
-
2 spijkertjes zijn lastig in de laatse biels te krijgen, dan zul je eerst een gaatje moeten boren.
Schroeven met een los ringetje worden wel gebruikt on rails op zijn plek te houden vóór het ballasten. De rails ligt dan wel op zijn plek maar niet super vast. Je kunt de schroeven ook weer niet te strak aandraaien omdat je anders de bielzen beschadigt en je tegelijkertijd de rails naar elkaar toetrekt waardoor ze net te dicht bij elkaar komen te liggen.
En heb je overigens nog een gewone naam. Zwitserlaantje vind ik nooit zo prettig communiceren.
-
Hallo Marc,
Laten ze die schroeven dan ook zitten na het ballasten of verwijderen ze die? Tevens heb ik 0,3 mm boortjes maar zelfs 1 mm boortjes zal prima gaan om voor te boren. Volgens mij zijn er voor roco line alleen maar spijkertjes beschikbaar in het assortiment van roco. En me naam had ik al een keer hierboven genoemd ;) maar me echte naam is Remco.
Groetjes
-
hallo,
kan iemand mij vertellen wat de afstand is tussen de 2 staanders van de Bietschtal Brug van het schaalmodel? zie de afbeelding de rode lijn. Ik ga ervan uit dat de brug niet exact 1:87 is dus uitrekenen zal niet lukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afstand_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/afstand_2.jpg)
groetjes remco
-
Ik heb hem ook gehad, helaas is hij gesneuveld bij de verhuizing, maar hij is 1:100, dus zou het 96 cm moeten zijn...
-
De brug is een heel aardige imitatie, zoals je hem ziet. Niet mis te verstaan: zo bestaat er maar 1.
De maatvoering en de vorm zijn echter zeer incorrect. Zo ook de maatvoering van de stenen ondersteuningen (bij Faller 2 dezelfde, in werkelijkheid 2 verschillende).
Omdat ik de ondersteuningen niet gebruik, kan ik je die gevraagde maat niet geven.
Wel de maat ietsje hoger, van de brug zelf, waar die tegen de schuine kanten van de betonnen ondersteuning aanligt.
Die maat is 73,5 cm. Dus een stuk ingekort ten opzichte van de aangegeven 96 meter.
Maarten.
-
Hallo,
al een tijdje niks van me laten horen, echter met een reden. Ik had vorige week de kans gekregen bij iemand thuis te mogen kijken naar zijn modelbaan. In het midden kan je vrij staan en lopen, met een beeld van 360 graden. Met mijn vorige baan had ik een 280 graden view (dit was een u vorm met lengtes van 3,30m). Zo'n baan vond ik toen al ideaal en dit bouw je denk sneller op. Terug thuis van het bezoek bleef het toch een beetje in me hoofd spoken. Echter voor mij niet ideaal omdat ik schragen gebruik van 73cm hoog. Toen had ik al moeite met eronder door te kruipen en dat hoefde maar 1 van de 10 keer. Tot ik 's nachts ineens een heldere ingeving had. Waarom hou ik niet ergens ruimte en dat overspan ik met de BietschtalBrücke? Als deze hoog genoeg komt te liggen kan ik er op een normale manier onder door kruipen. Toen ben ik gaan schetsen en meten, en dit is het resultaat (wel met andere afmetingen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_Baanplan_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_Baanplan_1.png)
Dit is het schaduwstation. er moeten nog 2 sporen verlengd worden, dit wordt echter ter plekke bekeken dit omdat het ook 2 kopsporen worden. vanaf linksboven gaat het spoor klimmen. de brug komt ook in een helling te liggen, iemand hier wat meer informatie over of dat haalbaar is?(ik las ooit ergens dat een modelbrug altijd waterpas bevestigd moet worden?)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_Baanplan_Schaduwstation_2_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_Baanplan_Schaduwstation_2_1.png)
Dit is het 2e niveau met als station Blausee Mitholz. spoor 4 is een kopspoor geworden wegens de ruimte. links komt een berg met daarin nog een klein schaduwstation. 2 doorgaande sporen en 2 kopsporen. die 2 kopsporen kunnen treinen pendelen tussen de andere 2 kopsporen in het andere schaduwstation. in de boog zit een mogelijkheid met aftakking naar een bedrijventerrein, weet nog niet precies wat maar zit aan Jura Cement te denken of een laad/los station voor de Hupac of iets dergelijks. Andere ideeën zijn welkom! Heel misschien komt er boven het 2e schaduwstation nog een ovaaltje met een andere brug dit moet ik nog uitmeten of dat past. dit zal dan een analoog baantje worden. Thema blijft dus nog steeds de Lötschbergbahn, echter met materieel van heel zwitserland. (zowel BLS als SBB). Dit omdat ik sommige treinsamenstellingen van de SBB ook mooi vind. (waarvan ik 1 stam al bijna compleet heb).
Wat vinden jullie er zo van en hebben jullie tips of aan of opmerkingen? het liefst hoor ik nog over de brug die in een helling gebouwd gaat worden.
Groetjes, Zwitserlaantje
PS: de kleuren geven de modules weer met een afwijking van 0,1mm!
-
Normaal worden bruggen gebouwd met verticale staanders, waterpas dus. Maar ook als een brug in een helling ligt, kunnen de staanders altijd nog verticaal staan (net als bovenleidingsmasten op een helling).
De Bietschtalbrug heeft daar in het geheel geen last van en is als brug in een helling ontworpen met een 22 promille stijgingspercentage. De 'verticale' staanders staan dus eigenlijk scheef. Bij deze kleine hoek heeft dat weinig invloed op het krachtenspel, maar daar zal bij het ontwerp toch wel rekening mee gehouden zijn.
Het is dus geen enkel bezwaar om de brug in een stijging van 2 a 3 % te leggen. Bij meer gaat het er waarschijnlijk niet realistisch meer uitzien. Let er wel op, dat de bovenleiding waterpas gemonteerd wordt.
Maarten.
PS Ik blijf het nog steeds jammer vinden dat je, ook in je nieuwe ontwerp, kiest voor een rechte brug. Als je naast de helling ook de kromming inbrengt, heb je pas echt iets bijzonders (en zelf gemaakt (y))
-
Ik treed Maarten bij. Het sporenplan is veel te strak en rechtdoor rechtaan.
Hou er rekening mee dat de omgeving er was voor het spoor gelegd werd en dat een tunnel graven of een brug bouwen heel veel kost, in tijd en materiaal (dus geld).
De Bietchtalbrug ligt in een zacht bocht, dus zoals Maarten aangeeft, waarom dan ook niet bij jou.
Ook de aansluitingen draaien in tunnels en langs bergen en dalen.
Eenzelfde geldt voor het station Blausee Mitholz.
Door de sporen in de rechterhoek al verder naar boven te laten lopen krijg je de mogelijkheid om het station schuin in te plannen.
Verder zou ik die standaard rails leterlijklinks laten liggen en alleen met flexrail gaan werken, Zo krijg van zelf een veel logischer spoorverloop omdat het je het fenomeen "het past niet echt goed met die standaard rail" omzeild.
Succes met je opzet, dit is al veel beter dan je eerste ontwerp
-
Tijdschrift gevonden (eindelijk)
ik mik het dadelijk op de bus.
Kosten:
een kop koffie en een gevulde koek op eurospoor (als je daar heen gaat)
Ik ben daar bij de BNLS-modulebaan te vinden.
zwart graag
Hendrik jan
-
Hallo Hendrik Jan,
Bedankt, ik zie het vanzelf verschijnen! De planning is wel dat ik naar Eurospoor ga dit jaar dus die gevulde koek met koffie komt goed!
@ frans en maarten: Eerlijk gezegd durf ik het niet aan om de brug in een boog te leggen. ik krijg dat via een baanplan nooit goed uitgetekend en die moet goed zijn anders kom ik tijdens de bouw ineens voor problemen te staan. en daarbij komt dat dan waarschijnlijk het hele schaduwstation op de schop moet. Daarbij moet er ook nog goed berekend worden met de radius van de boog en dan is het nog maar de vraag of de brug daar goed op aangepast kan worden.
@ maarten heb jij misschien wel een foto van jou brug?
@ frans als ik het station schuin leg kom ik niet meer met het 2e schaduwstation uit.
Uiteindelijk moet ik er vrede mee hebben dat de brug recht ligt en het station (en bijvoorbeeld het 4e spoor een kopspoor is geworden). tot nu toe heb ik daar ook helemaal geen problemen mee.
Groetjes,
Remco
-
Hallo hier ben ik weer,
Heb nog nazitten denken en kwam met een idee, echter nog de vraag of het haalbaar is. De brug bestaat uit 3 gedeeltes, het midden gedeelte die loopt tot daar waar de hoofdpijlers schuin naar beneden lopen en de delen rechts en links ervan. Ik zat te denken op die lijn de brug aan beide kanten 7,5 graad naar binnen te leggen (dus 15 totaal) op die scheiding railsstukken van 7,5 graad te leggen. Echter paar vragen. Welke radius moet dit zijn? (Tot r10 kan ik makkelijk tekenen). Tussen die boxhtjes wil ik gewoon rechte stukken leggen. Dat betekend dat de rail altijd even ver van de reling van de brug afligt en dus niet op het ene stuk bijv 1 cm en op een anser stuk 2 cm. Echter hoe zal dit eruit zien als er een trein overheen rijdt? Ziet dit er dan nog natuurlijk uit? Of toch beter een hele bocht erin leggen (dubbelsporig)? Want dan is het bijna onmogelijk om dat goed uit te tekenen, en dan nog te berekenen of deze binnen de brug blijft (en niet erbuiten valt)
Benieuwd naar antwoorden.
Groetjes Remco
-
Hallo,
Het model van de Bietschtal-brug - zo uit de doos - is wellicht recht, maar die brug kan je - net zoals in het écht - toch in een héél ruime boog construeren. Goed, het vraagt wat zagen in de onderdelen uit de bruggendoos, maar dat is toch niet zo moeilijk? Voor de baan over de brug neem je dan uiteraard flexibele rail met even zo ruime bogen. Je moet dan beslist niet denken aan R10 maar eerder aan R80 of zo. Dat ziet er pas goed uit.
Ja, als je zo je baan aanlegt past dat natuurlijk niet in het grid van de korte stukjes fabrieksrails uit het computerprogramma en dat is maar goed ook!
Waar je op een punt komt waar het traject weer in het grid moet komen (bijvoorbeeld bij de spiraalbogen ) dan is het toch niet zo moeilijk om met een zaagje de aansluiting van de flexirails met het grid zo op het oog mooi soepel te laten verlopen?
In het algemeen moet je - wil het er een beetje natuurlijk laten uitzien - op de "rechtere" stukken van de baan van licht gebogen flexirails gebruik maken. Dat geeft nou net (op zijn Duits uitgedrukt) de Schwung in het railpatroon. Niets is saaier en onwerkelijker dan een stukje kaarsrecht en dan een gebogen railtje en dan weer een stukje kaarsrecht en op de hoeken liefst een boog van 90 graden met minimale standaardradius. Dat is het beeld van spoorbanen in de voorbeeldboekjes van de treinenfabrikanten waar alles probleemloos in het grid past en waar dus geen zaag aan te pas is gekomen om de zaak "pas" te maken en er dertien van in een dozijn gaan. Construeer je baan daar waar dat mogelijk is uit de losse pols en niet met "railsjes" van 18 cm of korter aan de hand van een computerprogramma. Dat laatste wordt nooit wat.
Gegroet,
Rob
-
Ik heb helaas geen foto van mijn brug (in aanbouw), maar ik zal kijken wat ik kan doen.
Jouw idee van korte bochtjes vind ik niks, dan kun je beter de rechte brug maken.
Maar jouw idee, dat je eerst iets op de computer moet kunnen tekenen, waarom ? Schaf dan maar een ander tekenprogramma aan. Jij bepaalt, wat de computer moet doen, niet andersom (mening).
Op mijn brug, enkelsporig, zou de rail liggen met een radius van 300 cm. Simpel gekozen en gemeten naar het voorbeeld van 300 meter en dan 1:100. Om dubbelspoor mogelijk te maken, zou het dus best wel eens 400 cm. kunnen worden of nog meer. Dat kun je makkelijk in een schaal 1:10 tekenen. (computer of papier, of je brug neerleggen en daarop passen)
De oplegging van de beide aanbruggen gebeurt dan, door op de plaats van (ter hoogte van) de aangegeven ondersteuning een wat bredere balk te plakken, zodat beide steunpunten van de aanbrug er op passen. Die bredere balk moet dan nog wel extra ondersteund worden op de hoofdbrug. Het leuke: geheel volgens het origineel ! (nou ja, imitatie).
Ik zal wat foto's maken en gaan proberen die hier op te krijgen. Met wat hulp uit de instructies zou dat moeten lukken. Kom ik er niet uit, stuur ik een PB en krijg je ze direct, maar dan wel met de vraag of jij ze dan wil plaatsen.
Maarten.
-
Hallo maarten.
rijdt jij toevallig spoor N? want een radius van 300 is wel heel krap voor me exact 1:87 rijtuigen :) ik ben wat gaan tekenen, dit is het resultaat geworden!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_met_gebogen_bietschtal_brug.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_met_gebogen_bietschtal_brug.png)
de brug komt in een stijgingspercentage van 2,6% te liggen. binnenste bocht radius= 4155mm en de buitenste bocht=4218mm
in totaal 15 graden. is dit teveel of moet dat minder?
gr zwitserlaantje
PS afmeting van de module moet nu wat anders. ik wil de brug op 120 bij 60 module plaatsen en in het midden 60 cm eruit zagen om eronder te kunnen kruipen (en makkelijker te transporten). dus de opening zal nog verder naar links schuiven
-
300cm! ;)
De minimum straal op het BLS-traject is 300m.
groeten
Hendrik Jan
-
oeps dacht even mm gelezen te hebben mijn fout!
Maar even iets anders, bedenk me net dat wat ik getekend heb niet haalbaar is. De brug eindigt precies op een einde van de module. Naar volgens mij moet de brug aansluiten op een stuk vaste baan, anders gaat die "zweven". Kan nog proberen de boog voor de brug aan de rechterkant iets in te korten die is nu 15 graden vandaar dat de brug ook een tegenboog maakt van 15 graden. Ik kan het terugbrengen naar 7,5 graad dan komt de brug ook in een 7,5 graad te liggen. Vraag me alleen of of dat niet te weinig is waardoor het bijna niet zichtbaar is. En nog een reactie op Rob, de standaard bogen zijn allemaal weg gewerkt en zitten in een tunnel. De grote linkse boog voor het station is gedeeltelijk flex gedeeltelijk r9/r10.
Gr remco
-
Waarom die rare knik rechts ?
Leg het spoor links anders en het komt veel mooier uit. Blijf nou eens af van die standaardbochten, want daar komt bocht uit !
De radius van binnen- en buitenbocht kan ik niet controleren, ook de totale bocht van 15 graden niet.
Kopieer deze bochten op een recht stuk van een tekening en teken de brugdelen (of andersom) en controleer of het gaat.
Maarten.
-
Maarten,
Bedoel je dan niet dat ik de bocht rechts moet aanpassen? Het ligt nu zo omdat de boog die van het station afkomt een grote radius heeft. Dit ziet er realistischer uit als de rijtuigen niet overhangen. Nu ligt daar met flex r7 tm r10 en dat laatste vanwege de bochtwissel. Een bocjtwissel stap terug is dan r5/r6 en dan is de bocht gelijk een flink stuk krapper en gaan de rijtuigen alweer meer overhangen
Gr remco
-
Draai de bocht in je brug 180° (bolle kant naar boven) en het geheel wordt al een heel stuk rustiger.
-
Net even wat uitgetekend op een 3d programmatje,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_Brug_3D.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_Brug_3D.png)
Dit is de brug getekend in een totale hoek van 15 graden (dus 2 keer 7,5 graad) de hoeken die dus uitgaan steken moeten al met 16mm verlengd gaan worden. heb even het hart tussen de de sporen (dus het midden) getekend en je ziet dat dit dus veelste krap is. dus de brug moet dan een veel kleinere knik maken.
groetjes
ps frans het leek mij mooier dat als je midden in de treinbaan staat (wat dus de bedoeling is) dat je ook aan de boogkant (als ik de brug in een boog zou leggen) staat.
hmm ik ben nu ook een brug aan het tekenen met een totaal van 7,5 graad. echter kom ik er nu achter dat die de cirkels niet lekker tekent. hij tekent meer een 20 kant om het zo maar te zeggen. Dus echt lekker uit tekenen gaat me ook niet lukken!
-
Sorry,
maar over een gebogen brug leg je toch geen kaarsrechte rails? Wat is dat nou toch? De flexibele rails op de brug worden uiteraard zodanig aangelegd dat ze parallel aan de brugranden verlopen. Nu zul je wellicht antwoorden dat die brugdelen rechthoekig zijn. Nou en? De flexibele rails houden dan uiteraard op de punten waar de rechthoekige brugdelen elkaar raken steeds de vereiste afstand tot de zijkanten aan. Dan is het toch niet zo'n kunst om je voor te stellen hoe die flexrails tussen twee raakpunten van de brugdelen gebogen over de brug lopen?
Gegroet,
Rob
P.S. Zoals je het raken van de brugdelen tekent klopt uiteraard niet. Die dienen aan de buitenzijde van de boog op elkaar aan te sluiten. Opdat de brugdelen zich ook aan de binnenkant van de gebogen brug raken moet dus een puntig stuk van de brugdelen worden afgezaagd.
Dat de onderbouw van de brug recht is in tegenstelling tot de gebogen brugconstructie waarover de rails lopen is een geheel ander aspect.
Het gebogen brugdeel waarop de rails worden aangebracht moet dus zo op de onderliggende rechte constructie rusten dat een "evenwichtige" situatie ontstaat waarbij het midden van het gebogen deel van de brug aan de ene zijde over de rechte onderbouw uitsteekt en aan de beide uiteinden aan de andere kant van de rechte onderbouw ook. Om dat optisch ook acceptabel voor elkaar te krijgen moet de straal van de sporen over de brug groot zijn anders steekt het gebogen brugdeel zowel in het midden als aan de uiteinden te ver uit. Dat is geen gezicht.
-
Rob lees eerst even mijn post. Die lijn ligt er recht in omdat het programma gewoon geen rondje kan tekenen maar alleen een kinderachtige 20 hoekig ding! Daar heb ik niet om gevraagd! En die openingen snap ik ook dat die daar niet hoort te zitten (ik geef al aan hoeveel mm deze verder naar buiten steekt) maar het was voor mij een schets om te zien of het haalbaar is en wat er bij komt kijken! Maar omdat fiat programma geen (punt)gave cirkel (woordgrap) kan tekenen ging dat dus niet met dat programma, dus oftewel iets bedenken waardoor het wel lukt of gewoon niet..
-
download inkscpe (freeware) en daarmee proberen. Anders is er ook nog DraftSight, een freeware Cad-compatibel 2,5D tekenprograama.
Dat zijn vestor gestuurde tekenprogramma's en die kune je wel een puntgave cirkel geven.
En wat de richting van de bocht in je brug aangaat, keuze is koop. Het gaat hem er alleen maar om dat je die vieze knik in je sporen aan de rechtzijde weg moet krijgen, Dat is pas een "tang op een varken" in vergelijking met een geboegen brug die met de bolle of holle kant bekeken wordt.
Naar mijn bescheiden mening is een vlot spoorverloop primair over de richting van een boog in een brug.
Het is waar dat het mooier is naar een holle kant te kijken waardoor je rijtuigen iets dichter tgen elkaar hangen dan naar een bolle bocht waarbij de rijtuigeniets vrder van elkaar hangen. Maar sluiten je rijtuigen dan ook perfect aan op een rechtspoor, of kan je er dan ook "doorkijken". Heel relatief natuurlijk.
-
Ik las op de vorige pagina je laatste wijzigingen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_Baanplan_Schaduwstation_2_1.png)
Hoewel het me nog niet helemaal duidelijk is, je gaat voor een hondebot-baan, in twee verdiepingen.
Dus links boven en rechtsonder heb je in feite een keerlus (zodra je ergens een overloop wissel plaatst, en die teken je ook ergens).
Het is me niet helemaal duidelijk of de Bietschtalbrug op de bovenste of op de onderste verdieping komt, maar veel maakt dat ook niet uit, voor het principe. Waarvoor het wel uitmaakt, is dat kopspoor, spoor 4 in je tekst. Want om kop te kunnen maken in deze schets moet die trein twee keer door de keerlus (een keer op de heenweg, en een keer op de terugweg). Of hij maakt kop in de berg, maar waarom zou die dan nog rondjes moeten rijden?
Op zich is zo'n kopspoor best mooi op een baan, bijvoorbeeld om museumtreintjes op weg te parkeren. Maar ik zie je Lötschberger daar al op heen en weren, en dan denk toch maar een meegebogen wissel rechts toevoegen, en vergeet dat kopspoor maar.
Als je in die linkerlus de kopsporen weg laat heb je een veel eenvoudiger schaduwstation (dat scheelt je ook 3 wissels en een kruising), en je houdt meer ruimte voor ongelijke kruisingen voor FSC of Magnorail in plaats van een extra analoog baantje. Er gaat toch niks boven een rijdende PTT-bus voor het Zwitserleven gevoel.
-
Al een tijdje is het rustig hier in dit draadje. dit omdat ik in alle stilte bezig was een nieuw baanplan te bedenken. de vorige was leuk, maar was het net niet helemaal naar mijn idee. het volgende plan bevat geen bietschtalbrug meer, maar toch wil ik binnenin staan. de baan komt dus ook niet meer op schragen maar op losse poten van 110/120 cm lang. Alles wordt in modules opgebouwd, en op de module overgangen bevinden zich allemaal rechte stukken spoor, haaks of schuin dat wel. ik heb zoveel mogelijk flex bochten gebruikt. soms kon het niet anders, daar ligt standaard r5/R6 maar op die stukken valt een berg overheen waar de trein de tunnel ingaat. ik ga werken in 2 niveaus (schaduwstation en zichtbare gedeelte), en ik wil het zo gaan bouwen dat de bovenkant ook makkelijk demontabel is van de onderkant. (het worden eigenlijk 2 modules op elkaar.) zie tekening:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_modulebak.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_modulebak.png)
aan de rechterkant zie je een soort "lade" deze komt aan de binnenste ring te zitten zodat ik makkelijk bij het schaduwstation kan in geval van...
dan nu het plan. de baan wordt opgebouwd in modules van 120x60, welke bij de 4 hoeken nog een stuk van 20x60 aanvast gemaakt wordt. het wordt een soort L module. verder komen er nog modules van 40x60 tussen om zo de afmetingen te krijgen die ik wil. (4 meter bij 2 meter. het gat in het midden wordt 2,80 bij 80cm).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Schaduwstation_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Schaduwstation_1.png)
Dit is het schaduwstation. ik ben nu alles aan het finetunen, let vooral niet op de kleuren die heb ik aangebracht om te weten wat al gedaan is etc. de pijlen geven een ontkoppel stuk aan. tussen die 2 sporen rijdt 1 trein. getrokken door 2 verschillende locomotieven. als deze op de baan is geweest komt die op het andere spoor weer te staan als waar die van vertrok. waar vervolgens de andere loc tegenaanrijdt, de binnenkomende lok ontkoppelt en dan weer met een andere lok vertrekt de baan op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Niveau_1_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Niveau_1_1.png)
Dit wordt het zichtbare gedeelte. met in het zicht dus zoveel mogelijk flexrails bochten. dit gedeelte bevind zich 12 cm boven het schaduwstation. aan de linkerkant is wat ruimte voor een bedrijven terreintje om wat te kunnen rangeren. ik kan een trein van 6 rijtuigen met lok kwijt, echter denk ik dat het mooier is om er 5 achter te hangen. maar dat moet ik terplekke even uitvinden. verder is het baanontwerp afgeleid van dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Voorbeeld_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Voorbeeld_1.png)
Ooit gemaakt om op een eettafel te kunnen rijden en kon ingeklapt worden. echter heb ik er gewoon een schaduwstation tussen gezet ipv de lus over de baan heen.
zijn er vragen of positieve opmerkingen, plaats ze gerust!
groetjes remco
-
Hallo,
Het sporenplan is me niet helemaal duidelijk. Hoe is het schaduwstation met de zichtbare rijbanen verbonden? Is dat in de linker bovenhoek?
Wat ik wel meen te begrijpen is dat je in het schaduwstation rangeerbewegingen wilt gaan uitvoeren met de noodzakelijke aan/afkoppelingen die daarbij horen. Het is voor mij zondermeer een noviteit, zoiets heb ik nog nooit eerder gezien. Ik vrees dat je nog niet helemaal doordrongen bent van alle tegenslag die je daarbij kan overkomen. Afkoppelen met behulp van een ontkoppelrail zou nog wel kunnen lukken, maar áánkoppelen? Wellicht dat dit met Roco-Universalkoppelingen (die heel soepel kunnen werken) nog wel zou lukken als alle NEM-koppelinghouders uiterst nauwkeurig op de goede hoogte onder de rijtuigen zitten. Héél misschien zal het in enkele gevallen ook nog wel lukken om de Roco "harpoen"-koppelingen in elkaar te laten grijpen, maar daarna hebben we het wel gehad. Bijna alle koppelingen hebben herhaaldelijk een "helpend handje" nodig om aangekoppeld te raken. Dat handje moet dan naar ik verwacht in the blind in de schaduw onder de tafel waarop de rijbanen liggen kunnen rondwaren, en meestal heb je zelfs twee handjes nodig!
Ik ben benieuwd hoe andere forumisten , die hopelijk méér/andere ervaring hebben op jouw plannen zullen reageren. Wellicht zijn die positiever vanwege hun dagelijkse ervaringen met aan- en afkoppelen van treinen op afstand in de ondergrond.
Gegroet,
Rob van Kooy
-
hallo Rob,
inderdaad is het verbonden met het bovenste spoor, maar ook onderaan op de bovenste rij module's. (links is een brug getekend, het rechterspoor gaat naar het schaduwstation.)
verder gebruik ik deze koppelingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/215277_RB_00_FBEPS_1000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/215277_RB_00_FBEPS_1000.jpg)
ik heb nog niet zo heel veel ervaring ermee, maar als ik ze met de hand aankoppel, en ik hou 1 rijtuig vast met de hand, kan ik de andere er vrij gemakkelijk inhaken. Het idee was dan ook als volgt:
- trein (lok met wagons) komt binnen op kopspoor.
- andere lok komt er met lage snelheid van achteren aangereden en koppelt aan. de weerstand wordt door de voorste lok geboden.
- hierna koppelt de lok pas af
- trein rijdt in tegengestelde richting en met andere lok weer weg het schaduwstation uit.
ik wil alles ook laten rijden via koploper, dit zou het bovenstaand rangeerproces vergemakkelijken en automatiseren. voor mij is het ook nog de vraag of het lukt maar hopelijk kunnen zoveel mogelijk mensen mij daar advies in geven. ik kan momenteel niks uittesten omdat ik geen centrale heb. maar zodra ik deze weer aangeschaft heb wil ik het gewoon op paar rechte stukken rail uitproberen.
groetjes remco
-
Nog even een update:
het schaduwstation heb ik nu helemaal "uitgelijnt" en alles op 0,1 mm afwijking ligt op zijn plek. heb een aantal aanpassingen gedaan (vooral bovenin) zodat het beter tot zijn recht komt. ook de 2 kopspoortjes waren nodig omdat ik erachter kwam dat de ruimte tussen de sporen die daar eerst liepen en het spoor daarboven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Schaduwstation_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Schaduwstation_2.png)
ik heb alleen nog een vraag over de hellingen. ik heb de helling op 2,5% staan, lijkt me goed genoeg voor max 2,2 meter trein. echter het begin en het eind van de helling heb ik minder staan. Dit omdat er een vloeiende overgang moet zijn natuurlijk.(het donkergrijs gedeelte begint de helling. het witte gedeelte daarna is de 2,5% helling en de getallen daarna is het einde van de helling op niveau 1 maar staat niet getekend). Is dit slim om dit zo te doen en in het plan te verwerken of kan ik beter de gehele helling 1 percentage aanhouden? Het gaat dus om vooral de vloeiende overgang!
gr remco
-
Hallo,
ik zie dat mijn plaatjes het grotendeels niet doen, misschien omdat de server plat heeft gelegen. maar ik krijg ze nu ook niet meer opnieuw geupload. misschien dat ik het met tekst wel kan verwoorden. aangezien ik ook nog geen antwoord heb ontvangen op mijn vorige vraag:
als ik een helling inteken bij scarm, kan ik dan het begin en eind punt van de helling een andere percentage aanhouden als de rest van de helling. dus het begin en eindpunt op 1,8% en het middengedeelte op 2,5%. dit heb ik gedaan voor de vloeiende overgang. of is het beter gewoon de hele helling 1 percentage erin te tekenen en dit tijdens de bouw op het begin en eindpunt net iets anders aan te pakken. Het gaat dus vooral voor het vloeiende overgang!
voor de rest kwam ik dit tegen:
http://www.teammitropa.nl/eenvoudig-een-modulebaan-bouwen (http://www.teammitropa.nl/eenvoudig-een-modulebaan-bouwen)
het gaat vooral om de eerste afbeelding waarbij je ziet hoe hun de modules aan elkaar "koppelen". ze maken er ook gelijk een staande poot van. dit scheelt natuurlijk heel veel poten want nu hoef je dat alleen te doen op de module overgangen. zou dit ook daadwerkelijk werken? want dit kan ik natuurlijk ook op schragen laten rusten (waar ik er nog 20 van heb). ik moet dan alleen iets bedenken hoe ik het geheel nog in hoogte versteld ga krijgen, iemand een tip of idee? ik had zelf het idee om die "vork" te gebruiken, dan een stukje balk met erin een slagmoer, schroefdraad, dan weer een stuk balk, en dan een plankje wat rust op de schraag. alleen hoe krijg ik de schroefdraad vast in het stukje balk? een slagmoer kan niet want dan moet de schroefdraad 2 verschillende omwentelingen maken omdat het tegenovergesteld van het bovenste blokje is.
ik hoor graag wat ideeen en antwoorden op mijn vraag
gr remco
-
In de balk onder de vork zet je de bouten gewoon "vast".
Dat kan je doen door een (slag)moer langs de onderzijde te voorzien en langs boven gewoon een lange bout er in te draaien tot die vast zit.
In het plankje op je schragen boor je een gat en je werkt met 2 ringen en 2 moeren.
Je geeft speling op de onderste moer en regelt alles uit met de bovenste moer.
Als alles mooi waterpas staat, blokeeer je de boel gewoon door de onderste moer aan te draaien tot tegen het plankje.
De ringen onder en boven vermijden dat je de moeren in het plankje gaat trekken.
Ook kan je dan het gat in het plankje iets groter maken zodat je een beetje zijdelingse speling op de schraag door een eventuele scheefstand ook kan opvangen.
-
Hallo Frans,
bedankt voor je antwoord. je idee komt duidelijk bij me over. waar ik echter niet aangedacht heb in de vorige post: er zit natuurlijk een speling in de schroefdraad. is het dan mogelijk met deze opstelling dat de boel gaat "wiebelen"? ik zit nu een beetje ideeen op te doen, misschien zijn poten beter of kijken wat ik nog meer kan doen. ik moet zowiezo losse poten hebben voor de buitenste 4 hoeken. enig idee waar ik kant en klare verstelbare poten kan halen en ik een hoogte van 100/120 cm kan bereiken? ik ben niet in het bezit van een kolomboormachine en om een balk aan de onderkant dan een slagmoer in te zetten en met schroefdraad poten eronder ben ik bang dat het gat niet "recht" is en dat gaat wrikken met het schroefdraad.
gr remco
-
ik wil alles ook laten rijden via koploper, dit zou het bovenstaand rangeerproces vergemakkelijken en automatiseren.
Ik snap het punt van Rob van Kooy. Koppelingen (vooral als je veel verschillend materieel door elkaar hebt) vormen soms een beer op de weg.
Maar Koploper heeft er iets voor (niet voor die beren op de weg), wel voor de manier waarop e.e.a. te automatiseren is. Het zit alleen een beetje weggestopt in hun forum:
Zie o.a.:
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4384
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4373
Er wordt zelfs een voorbeeld bestand gegeven waarmee je kunt zien hoe anderen het doen.
ik ben niet in het bezit van een kolomboormachine en om een balk aan de onderkant dan een slagmoer in te zetten en met schroefdraad poten eronder ben ik bang dat het gat niet "recht" is en dat gaat wrikken met het schroefdraad.
Met die poten heb ik ook het nodige achter de rug. Ik kan je wel vertellen: neem geen vurenhout, en fixeer de onderkant hetzij met multiplex hetzij met een stalen huls.
Mijn poten hadden niet alleen de neiging om uit elkaar te zakken en te gaan scharen, maar ook de stalen bus die ik in de poot had gedraaid, ging scheef zitten in het hout, dat rondom de bus versplinterde.
Ik ben nu over op rechthoekige eikenhouten poten (hard hout). Ronde stalen poten heb ik ook geprobeerd, ben ik ook van terug gekomen (daar kun je geen dwarsverband op aanbrengen). En dwarsverband is echt noodzakelijk om een beetje starre constructie te krijgen.
-
... er zit natuurlijk een speling in de schroefdraad. is het dan mogelijk met deze opstelling dat de boel gaat "wiebelen"? ...
Door de onderste moer aan te draaien ga je net die speling wegwerken. Boutafmetingen moeten natuurlijk een beetje in verhouding zijn. Je gaat geen 100mm regelen op een M3 draadstang.
Wat de eindsteunen betreft, dat kan je oplossen door de "vork" niet op het eindschot te zetten maar op een tussenschot.
Verder is het me op Rail wel opgevallen dat veel banen staan opgesteld op luciferhoutjes in plaats van degelijke poten of schragen ;)
De clubbaan bij MTD (Vaerwegh Dok) wordt zelfs niet geregeld. Er worden schragen geplaatst waar in de langsrichting steunbalken liggen met daarop de modules.
(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Tentoonstellingen/MTD%202015/20151022_115414_zpsieosxon9.jpg) (http://s164.photobucket.com/user/suske_1959/media/Tentoonstellingen/MTD%202015/20151022_115414_zpsieosxon9.jpg.html)
-
bedankt voor de reacties.
ik denk dat M8 of M10 voldoende moet zijn? op zich is 5 cm hoogte al voldoende om het te regelen. zoveel afwijking zit er ook niet in die schragen. echter nog de vraag. kan de plank die op de schraag komt niet kromtrekken dan? of kan dat niet als je ze vastschroeft op de schraag? (heb hier niet altijd het juiste zicht op)
Verder heb ik een andere mogelijkheid bedacht in me schaduwstation, waar ik wat vragen over wil stellen. alleen ik krijg nog steeds geen plaatjes geupload. iemand al een mogelijk idee? en ik blijf de vraag nog even herhalen voordat deze verdwijnt onder de andere posten.
als ik een helling inteken bij scarm, kan ik dan het begin en eind punt van de helling een andere percentage aanhouden als de rest van de helling. dus het begin en eindpunt op 1,8% en het middengedeelte op 2,5%. dit heb ik gedaan voor de vloeiende overgang. of is het beter gewoon de hele helling 1 percentage erin te tekenen en dit tijdens de bouw op het begin en eindpunt net iets anders aan te pakken. Het gaat dus vooral voor het vloeiende overgang!
gr remco
-
Remco,
Ik en bij MTD vermijden we normaal hout of plankjes. We gebruiken steeds op maat gezaagd multiplex van 8, 12 of 18mm dikte.
Geen risico op kromtrekken en dergelijke meer. Kost ietsjes meer dan het gewone plankje, maar het ontbreken van miserie is ook wat waard.
Voor die stelbouten zijn M8 meer dan sterk genoeg
Wat betreft je vraagje over de hellingen in SCARM:
Als je de spiraal opbouwd met vaste lengtes, of je de flexibele rails later opsplitst in stukken, dan kan je door alle railstukken te selceteren een beginniveau in de eerste knop en een eindniveau in de laatste knop ingeven. Zo krijg je een gelijkmatige helling (maar dat wist je al).
Door nu in een tussenliggend punt te gaan staan, kanje daar het niveau iets aanpassen. Je zal merken dat de helling in de naastliggende delen zich ook aanpast. Het is een beetje stoeien met et programma, eerst even op een blanco blaadje en dan in feitelijke baanplan.
-
Hallo Frans,
met plankje bedoelde ik eigenlijk ook multiplex of triplex. mijn excuses voor het woordgebruik.
wat je schrijft over de helling in scarm had ik zelf ook ontdekt. echter mijn vraag is misschien iets onduidelijk.
Ik heb een helling. daarvan heb ik begin en eind van de helling paar railstukken op 1,8% staan. het middengedeelte van de helling heb ik op 2,5% staan.
nu is mijn vraag mbt. het uitvoeren, dus het maken van de helling:
is het goed zo dat ik dit gedaan heb (met het oog op een vloeiend begin en eind van de helling) of kan ik beter gewoon de helling op 1 hellingspercentage zetten en dit in de praktijk kijken hoe dit uitpakt. (in scarm zou dan de helling ineens beginnen met 2,5% wat zorgt voor een knik en geen vloeind verloop)
hopelijk komt de vraag beter over.
gr remco
-
het woordgebruik
De eeuwige NL/B twist in het woordgebruik zal er wel voor iets tussenzitten ;)
Voor wat betrefthet fysiek maken van je helling:
Vertrek met een strook MPX (multiplex) 6mm op ongeveer 20cm voor de aanvang van je helling en fixeer dit eerste stukje. Door nu de strook aan het andere einde in de goede plaats te dwingen zal je automatisch een vlotte overgang krijgen naar je helling toe. Aan de andere kant doe je gewoon hetzelfde.
Je kan ook vertrekken met 2x3mm dikte en met kortere stukjes in je spriaal overlappen. Hierdoor krijg je als vanzelf een vloeiend verloop.
Kunst ishet strookje bedding niet te willen forceren in een bepaalde plaats, maar het over de draadstangen even zijn juiste plek te laten zoeken alvoens je het echt vastzet.
Succes ermee.
-
Zo,
eindelijk kunnen er weer plaatjes geupload worden. In de tussentijd het 1 en ander bijgeschaafd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Schaduwstation_3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prt_sc_Schaduwstation_3.png)
vooral het engels wissel links onderin is een hele verbetering. (de tegenboog is R4, het engels wissel zelf R10. hier hoef ik dus geen problemen mee te ondervinden?)
De helling begint in het paarse gedeelte achter het wissel. Ik heb de helling nu 1 percentage gegeven, 2,3%. hoe ik dit met de bouw moet gaan doen moet ik nog even over nadenken. want als ik de strook inzaag, dan heb ik daaronder natuurlijk geen bevestigingspunt zitten voor de draadstangen!
tevens nog de vraag over de vorken, deze vraag is voornamelijk voor frans:
In de balk onder de vork zet je de bouten gewoon "vast".
Dat kan je doen door een (slag)moer langs de onderzijde te voorzien en langs boven gewoon een lange bout er in te draaien tot die vast zit.
Over wat voor balk hebben we het dan, een vuren houten balk volstaat volgens mij niet. moet het zoals hier boven beschreven wordt een eikenbalk zijn? en deze wordt denk ik verticaal geplaatst toch?
gr remco