BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Blom op 16 August 2015, 20:35:32
-
Vandaag begonnen met de ombouw van een Artitec stalen D. Hij wordt, zoals vele bagage en postrijtuigen in mijn verzameling voorzien van een sleper, stroomvoerende koppelingen, binnenverlichting en de nodige elektronica om een en ander te schakelen (relais etc). Ik dacht nog een Digirails functiedecoder te hebben liggen maar vond in plaats daarvan een oude Uhlenbrock 76900 functiedecoder. Omdat deze 4 functie uitgangen heeft overweeg ik nu schakelbare sluitverlichting in te bouwen. Helaas is mijn kennis aangaande sluitverlichting op een TPII-III stalen D nihil (ik rij primair Duits, TP II) dus vraag ik me af of een stalen D überhaupt als laatste wagen in een trein voorkwam en zo ja, waar hij sluitverlichting zou hebben (hoog, laag, enkelvoudig, dubbel, links, rechts, etc).
Alvast mijn dank voor eventuele info,
Jan
Aangepast vanwege opmerking hieronder, oeps....
-
Artitec heeft geen Plan D uitgebracht! Wel een 4 deurs stalen D. Is wat verwarrend, maar het zij zo.
Sluitverlichting zit bij deze D-s gewoon links en rechts boven in de kopsekant.
Kijk op www.artitec.nl en bij de technische instructies stalen D
-
Sobat,
Oeps......... aangepast :(
Dank je,
Jan
-
Het is afhankelijk van het tijdperk waarin je rijd, wat voor sluitseinen de treinen hadden.
De standaard was; overdag twee rood/witte hoekborden hoog (bij de dakrand), in het donker twee lantaarns welke rood licht uitstralen naar achteren, en wit licht naar voren.
Eind jaren 50 werden de stalen D's voorzien van ingebouwde sluitseinen, en dan werden die toegepast.
Groeten Arjen
-
Arjen,
Ik was daar al bang voor. En hoogstwaarschijnlijk werden de borden én lampen aan de sluitseinijzers opgehangen, anders zal het naar voren stralende witte licht weinig zin hebben. Hoewel ik niet op zie tegen wat gefröbel ben ik bang dat het me nooit gaat lukken functionerende sluitverlichting aan de sluitseinijzers te hangen.
Heb je enig idee hoe een en ander werkte als een stalen D in die tijd de grens over ging richting Duitsland? Liet men de Nederlandse sluitseinen (bord of licht) hangen of verving men deze voor de overeenkomstige Duitse seinen ? De Duitse seinen uit die tijd hoefden immers alleen naar achteren (rood) uit te stralen....
Jan
P.S. Wellicht is het handiger om de stalen D gewoon direct achter een lok te plaatsen en de sluitsein geheel te vergeten.....
Jan
-
Hallo,
Gelukkig zie je op veel foto's dat zo'n Stalen D ergens midden in de trein meereed. Er is dus geen noodzaak om die sluitseinen in elkaar te fröbelen; het lijkt me ook een heel lastig karweitje. Een stalen D vlak achter de loc is uiteraard ook verantwoord.
Aangezien in latere tijden die Stalen D's "vaste" sluitverlichting kregen die - naar ik aanneem - ergens in de kopeinden was aangebracht, zal het aanbrengen daarvan heel wat minder problemen opleveren. Het meest (uiterst) precieze werkje is dan de 2mm ø gaatjes in de kopwanden te boren zodat daar rode LED's (het soort met zo'n 2mm dik rond "staafje" als lichtgeleider) doorheen kunnen.
Gegroet,
Rob (die al in zijn treinen een rijtuig of wagen heeft lopen waarin - aan één zijde - LED sluitlichten zijn aangebracht)
-
In 1 van mijn stalen D's heb ik ook sluitseinen aangebracht. Betreft 1 met sluitverlichting in de kopwanden. De 2 seinen uitboren. 1206 smd led erachter en de 'gaten' opgevuld met kristal klear zodat er een perfect glaasje ontstaat. Andere methode die ik nu zou toepassen, 2 lichtgeleiders maken en aan het uiteinde van de lichtgeleider een smd led.
-
De bagagewagens reden in de dertiger jaren standaard achter de locomotief.
In Duitsland was dit ook verplicht, als een schutwagen tussen de loc en de houten rijtuigen.
Bij de grens werden de sluitlampen en borden gewisseld voor het desbetreffende land, zeker als het buurland andere seinen kende.
Ik heb zelf enkele NS lantaarns van philotrain uitgeboord, en hier een smd ledje ingefreubeld. het witte licht naar voren is me nog niet gelukt, misschien een volgende poging.
Groeten Arjen
-
@Arjen,
De bagagewagens reden in de dertiger jaren standaard achter de locomotief.
Hier had ik nog niet eens bij stil gestaan maar je hebt geheel en al gelijk.
@Rob,
Gelukkig zie je op veel foto's dat zo'n Stalen D ergens midden in de trein meereed
Dat is ook een oplossing :) Ik heb alleen de samenstelling van de gehele trein nog niet duidelijk op het netvlies. Gaan we naar het oosten (Duitsland) of het zuiden (La Douce France).... De laatste optie staat mij bijzonder aan omdat ik me tot op heden, zoals gezegd, primair op Duitsland heb gericht, Frankrijk of België is dan weer eens heel wat anders.
@Allen,
Bedankt voor de suggesties. Ik ga eerst de stalen D maar even voorzien van een sleper, een relais en stroomvoerende koppelingen en laat de sluitverlichting maar even voor wat het is.
Groeten,
Jan