BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: freekvo op 15 August 2015, 17:49:58
-
Ik heb een heel raar probleem. De treinen worden aangestuurd met een IB Basic. De rails is FM profi.
Ik heb de volgende situatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_95.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_95.jpg)
Op het bovenste spoor rijden de treinen normaal door. Op het onderste spoor was dat voor onze vakantie ook het geval, maar na de vakantie stoppen de treinen (komend van rechts) op rails nr. 3. Als ik ze dan door duw naar rails nr. 4 gaan ze wel weer rijden. OK, een slechte verbinding of vuile rails, dus alles schoon gemaakt en vanaf de ringleiding een vaste verbinding gemaakt naar rails nr. 3. Het bizarre is dat de trein nog steeds stopt maar nu al op rails nr. 2. Voordat ik daar ook een vaste verbinding ga maken naar de ringleiding (ik kan er erg moeilijk bij want de perrons zijn al vast gelijmd): kan ik ook de spanning op de rails meten? Als ik dat nu doe met mijn multimeter, zie ik iets van 0,7 V op alle railsstukken. Dat lijkt me wel erg weinig maar ik heb er geen verstand van.
-
Duidelijk probleem, slecht contact via de raillas.
Groetjes
-
Inderdaad klinkt als slecht contact met de rails. De raillasjes iets aanknijpen zal zeker helpen.
Groeten ronald
-
Op welke stand heb je je meter staan ? AC of DC ? (ik denk DC ?)
Maar je moet ook niet vergeten dat een volt meter een hele hoge weerstand heeft en er dus behoorlijk minder stroom
loopt dan wanneer er een trein langs gaat.
-
De digitale spanning is een soort van wisselspanning. Met je V-meter in de DC stand zal je ongeveer 0V meten. Met je meter in de stand AC meet je wel een spanning. Je meter is echter gemaakt om een sinusvormige wisselspanning van 50Hz te meten en de DCC spanning is alles behalve een sinusvormige wisselspanning van 50Hz. Vermoedelijk meet je een spanning van 15V a 20V. In deze stand kan je dus prima meten of, zoals Wim reeds schreef, de raillassen slecht contact maken.
succes Frits
-
Een slecht contact dat vergelijkbaar is met, laten we zeggen 20k-ohm zul je niet ontdekken met alleen de universeel meter
op de V-ac stand. Een beetje digitale meter heeft een weerstand van 1M per volt volle schaal. M.a.w. een 20M-ohm op de
stand 20V-ac. Je verliest dan 1/1000 deel over de raillas en daar merk je dus bij het meten niks van. Die 20k-ohm is echter
wel meer dan hoog zat om een trein te laten stoppen.
Meten is weten, echter alleen als je weet wat je meet !
-
Om de zaak te belasten ,zou je een gloeilampje op de rails kunnen aansluiten, het mooist met een paar krokodillenklemmetjes.
Dan kan je betrouwbaar meten, maar alleen het lampje laat dat ook wel zien.
Je kan ook eerst meten vanaf de bovenste rail (Nr 1) naar de vierde rail van boven. Dan kan je zien waar de onderbreking zit en als dat goed is vanaf de 2e naar de 3e rail.
Peter
-
Mannen het probleem is toch duidelijk de oorzaak ook. ::)
Groetjes
-
Inderdaad wim. eerst eens rustig kijken naar de raillasjes voordat alles uit de kast gehaald gaat worden.
Groeten ronald
-
met een IB Basic. De rails is FM profi.
Hebben die profi wissels dat denkende Fleischmann gebeuren?
Dan is je misschien zo'n denkende verbinding eraan gegaan...
In de wissels van modelrail zit er zo'n nietje achtig ding....
): kan ik ook de spanning op de rails meten? A
Zet je multimeter in de Ohm stand of diode / piepstand.
Spanning op de rails NIET inschakelen.
Leg een meet probe op spoor buitenste rail van 2 en de andere op buitenste rail van 1 en dan buitenste rail van 3.
Je moet ongeveer 0 Ohm meten of je meter piept.
Alles goed? Alles herhalen op de de binnenste spoorstaven totdat de meter oneindig aangeeft of zeer hoge waarden....
Mvg
Robert
-
Allen, thnx voor de tips en suggesties. Morgen ga ik verder op onderzoek uit.
-
Wel eerst de stekker uit het contact halen........
-
De tip om de weerstand over de raillas te meten sprak me het meeste aan. En ja hoor, de meter bleef op 1 staan, dus geen verbinding tussen de ene spoorstaaf en de andere.
Ik heb nog even geprobeerd om de raillassen aan te knijpen maar bij de FM Profirails moet dat aan de onderkant en de rails ligt helemaal vast. Dus ik heb maar weer een verbinding gemaakt naar de ringleiding nu loopt de trein dus wel door.
Waarschijnlijk zijn de raillassen of de rails zelf geoxideerd door het vocht in de (maanden gelden aangebrachte) ballast of het gras. Ik hoop niet dat zich dit op meer plaatsen gaat voordoen. Ik heb al ongeveer om de 50 cm een verbinding naar de ringleiding gemaakt maar om dat nu op elk railstuk de gaan doen...................
-
Hi All,
Klaas Zondervan heeft op zijn site een goede manier beschreven om een digitale spanning te meten. Ik gebruik het apparaatje altijd als ik betrouwbaar wil meten hoeveel spanning er op de baan staat.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet
-
@Dirk, dat geeft inderdaad de meest betrouwbare waarde voor de spanning op de rails. Maarrrrr, dat geeft niet aan of de verbinding goed is. Daarvoor zou je hem of met een last moeten gebruiken (maar goed, kan je ook gewoon je multimeter op VAC zetten)of inderdaad een multimeter op de ohm stand.
Timo