BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: wob op 14 August 2015, 23:35:37

Titel: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: wob op 14 August 2015, 23:35:37
Uit lang vervlogen Trix Expresstijden heb ik nog een rongenwagen Rlmms58 in mijn bezit. Het model stond in 1968 (!) voor het eerst in de catalogus.
Ik meen te weten dat het model door Röwa gefabriceerd werd voor Trix. Supergedetailleerd, zelfs nog volgens de huidige normen.
De mallen zijn naderhand overgenomen door Roco (typeaanduiding Kbs442). Roco heeft het model wel wat vereenvoudigd en daarmee plaats ingeruimd voor een ballastgewicht. Dat is dan ook het grote manco van het oorspronkelijke model: het weegt bijna niets zonder de standaardlading met 3 blauwe koeltorens. De wagen is dus niet zonder lading inzetbaar.

Ik ga proberen de wagen alsnog te voorzien van ballast. Maar eerst nog even wat foto's van het oorspronkelijke model van Trix en het afgeleide model van Roco.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6913.jpeg)
De Trixwagen. De 3 blauwe koeltorens staan erachter. Op de wagenbodem is het stof te zien naast waar de koeltorens stonden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6916.jpeg)
De Rocowagen (NS)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6911.jpeg)
Hèt verschil is te zien aan de onderzijde. Boven op de foto de geweldig gedetailleerde Trix en onder de Roco die voorzien is van een kortkoppelmechaniek.
De Trix is compleet in reliëf. De planken van de wagenbodem zijn ook aan de onderzijde te zien. Zelfs de dikte van de planken is ongeveer op schaal. Dat verklaart het lage eigen gewicht van de wagen. Verder kent het model handgrepen onder de buffers. Tevens is te zien dat de remschoenen aan weerszijden met elkaar verbonden zijn.
Bij Roco liggen de aspotten conform het voorbeeld meer naar binnen. Bij Trix kon dit niet omdat de assen enigszins kunnen draaien voor het rijden in krappe bogen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6912.jpeg)
Boven op de foto de Trix en onder de Roco.

De Trix was reeds lang voorzien van standaardwielen (welke rijden op Peco code 75) en is voorzien van NEM koppelschachten welke indertijd onverwacht nog bleken te passen ook. Maar nu is het tijd voor het aanbrengen van  een kortkoppelmechaniek.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6929.jpeg)
Rechts de Roco met kortkoppeling en links de Trix. Het gat is aanzienlijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6930.jpeg)
Het gat gedicht. De koppeling zit een fractie te laag. En dat terwijl ik de schacht nog wat verder omhoog gebracht heb door wat materiaal van de pin weg te nemen. Maar voor de handgrepen onder de buffers komt het wel goed uit dat de koppeling wat lager zit.

Binnenkort meer. Eerst een wagenbodem bestellen van Moebo.

Groet, Bas
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: henk op 15 August 2015, 08:43:32
Ben benieuwd Bas.  :)
Ik vind de geschiedenis van deze modellen altijd wel leuk. Meerdere modellen uit de Trix/Röwa boedel kunnen nog steeds goed mee. Alleen die nemschacht is er denk ik later opgezet en over de wielstellen heb ik ook zo mijn twijfels. In 1968 bestond het fenomeen nemschacht hooguit in het hoofd van Willy Ade.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2956.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2956.jpg)

Die wielen van modellen die Röwa zelf uitbracht voldoen inderdaad prima aan de huidige normen.
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: Silvolde op 15 August 2015, 15:00:40
Bas / Henk

Ik heb mijn Röwa exemplaar, wat nog in een gesealde kunststof verpakking zat (Röwa 2072), erbij gehaald. Naast de opschriften heeft dit SNCF model ten opzichte van de DB versie een geel handrem wiel. Wat mij aan dit kunststofmodel opvalt is het relatief hoge gewicht. (66 gram zonder belading).
Mijn Trix exemplaar met drie airconditioners (?) (Trix Express nummer 3612) weegt 114 gram; elke airconditioner weegt vanwege het ballastgewicht 30 gram zodat de lege rongenwagen slechts 24 gram weegt.
Uiteindelijk bracht de Röwa 1972/73 catalogus duidelijkheid. Daarin is voor het eerst de rongenwagen zonder belading opgenomen en heeft de versie met de Messer Griesheim tank de beschrijving dat dankzij de metalen bodem de rongenwagen ook zonder lading goed rijdt.

Rob
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: wob op 15 August 2015, 17:18:32
Alleen die nemschacht is er denk ik later opgezet en over de wielstellen heb ik ook zo mijn twijfels. In 1968 bestond het fenomeen nemschacht hooguit in het hoofd van Willy Ade.
Die NEM schacht is van Trix en heb ik er heel veel later bij gekocht. Ik was toen verbaasd dat ze überhaupt bleken te passen.

Die wielen van modellen die Röwa zelf uitbracht voldoen inderdaad prima aan de huidige normen.
De wielen zijn in mijn geval ook van Trix en ook later gekocht

Op de foto zie de NEM-schachten op de voorgrond liggen. Het kortkoppelmechanisme van Symoba is nu gemonteerd. Goed te zien is ook hoe mooi de wagenbodem er uit ziet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6937.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6937.jpeg)

Ik heb mijn Röwa exemplaar, wat nog in een gesealde kunststof verpakking zat (Röwa 2072), erbij gehaald. Naast de opschriften heeft dit SNCF model ten opzichte van de DB versie een geel handrem wiel. Wat mij aan dit kunststofmodel opvalt is het relatief hoge gewicht. (66 gram zonder belading).
Mijn Trix exemplaar met drie airconditioners (?) (Trix Express nummer 3612) weegt 114 gram; elke airconditioner weegt vanwege het ballastgewicht 30 gram zodat de lege rongenwagen slechts 24 gram weegt.
Uiteindelijk bracht de Röwa 1972/73 catalogus duidelijkheid. Daarin is voor het eerst de rongenwagen zonder belading opgenomen en heeft de versie met de Messer Griesheim tank de beschrijving dat dankzij de metalen bodem de rongenwagen ook zonder lading goed rijdt.
De gewichten die je noemt stemmen overeen met wat ik gewogen heb. De Roco weegt 64gr (ongeveer gelijk aan jouw model van 66gr). En de Trix zonder belading weegt slechts 22gr (ongeveer gelijk aan mijn meting van 24gr). Om de wagen dus betrouwbaar zonder lading te kunnen inzetten heb ik 64-22=42 ballast nodig. Dat wil ik realiseren met bladlood van 0,85mm dik op de wagenbodem die 30x142mm meet. Dat komt aardig uit als je rekent met een soortelijke massa van lood van 11.3 kg/dm3.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jouw SNCF er aan de onderzijde uitziet. Zo ongeveer als mijn Roco?

Wordt vervolgd.
Groet, Bas

Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: Silvolde op 15 August 2015, 17:43:57
Hoi Bas,

Bijgaand twee foto's van de SNCF uitvoering.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_1317.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_1317.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_1000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_1000.jpg)


Groet,
Rob
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: wob op 16 August 2015, 11:12:00
Hoi Rob,

De onderzijde van jouw SNCF ziet er net mooi uit en met net zoveel diepte als mijn lichtgewicht. Ik vraag me af waar dan het gewicht van jouw model vandaan komt? Is de "houten" bodem misschien in metaalspuitgietwerk uitgevoerd?
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: wob op 16 August 2015, 11:33:02
Hier dan een foto van de wagen verzwaard met bladlood van 0,85mm dik. Het gewicht klopt zo'n beetje met wat ik berekend had.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6941.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6941.jpeg)

Het bewerken van lood is me enorm meegevallen. Snijden gaat heel eenvoudig, alsof het karton is.
Vooraf vreesde ik vooral dat ik het lood niet geheel vlak zou krijgen. Maar ook dat ging eenvoudig met behulp van een deegroller op een glasplaat.
Oppassen alleen dat lood giftig is. Ik heb bij het gebruik van de deegroller een stukje keukenrol over het lood gelegd. Want als looddeeeltjes onverhoopt in de houten deegroller komen, dan lijkt mij dat niet gezond. Voor de glasplaat maakt dat niet uit, want die is zo hard dat je die gemakkelijk weer schoon kan spoelen.
En niet vergeten om je handen te wassen. (Ik weet overigens niet in welke mate lood giftig is. Misschien is zoveel voorzichtigheid niet echt nodig?)

Nu nog een nieuwe wagenbodem van Moebo eroverheen. Die is 0,4mm dik. De totale dikte (exclusief wat lijm en eventuele onvlakheden) is dan theoretisch 1,25mm. Ik had al met een kartonnen dummy getest in hoeverre dat storend is voor het beeld. Het blijkt maar maar weinig op te vallen. Het verschil wordt nog kleiner als in mijn Roco ook van een nieuwe bodem voorzie.

Groet, Bas
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: Floris Dilz op 16 August 2015, 12:21:42
Voor dat ene plaatje lood lijken je voorzorgen me wat overdreven, maar kwaad kan t niet om wat voorzichtig te zijn... het is niet of in de tijd van loden drinkwaterleidingen iedereen spontaan dood neerviel, meer dat het voor baby's niet zo handig was om veel lood in het drinkwater te hebben. Nu zijn de loden drinkwaterleidingen weg en de huidige generatie kinderen stuitert compleet oncontroleerbaar rond met meer ritalin en rugzakjes dan ooit tevoren dus dan zou ik zeggen dat er grotere problemen op te lossen zijn dan een beetje lood links en rechts...
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: Silvolde op 16 August 2015, 12:34:05
Heerlijke humor Floris!
Lood bewerken is op zich niet gevaarlijk; daklood is zoals Bas beschrijft ook heel gemakkelijk te vlakken en te snijden. Ik heb het zelf ter verzwaring bij de montage van Bochmann & Kochendörfer kolenbakken gebruikt.

Rob
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: henk op 16 August 2015, 12:38:51
En het is niet zo dat onze omgeving loodvrij is geworden. Dankzij decennialang gebruik van loodhoudende benzine, is het loodgehalte van de atmosfeer een keer of 80 hoger dan 100 jaar geleden. En dat verandert nooit meer. Niemand weet wat het effect is, aangezien we nu eenmaal niet kunnen vergelijken met een controlegroep die niet aan dit loodgehalte wordt blootgesteld.  ;D
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: ex44 op 16 August 2015, 20:24:45
Hier in huis zijn de drinkwaterleidingen (nog steeds) voor een groot gedeelte van lood. Ik woon hier al jaren, en het enige merkbare gevolg is dat ik elke dag een beetje ouder word.
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: Hans Reints op 16 August 2015, 21:14:16
Een paar keer per maand komt het wel op het Journaal dat er in Amsterdam e.o. met de regelmaat van de klok figuren dood gaan aan loodvergiftiging 8)
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: Remunj op 17 August 2015, 06:38:51
overdosis  ;D
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: Johnnytrein op 17 August 2015, 11:23:55
Ik heb het zelfde verschijnsel als 44 ook hier zijn de waterleidingen nog gedeeltelijk in lood.
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: wob op 17 August 2015, 18:59:34
Hoe dan ook, als er al iemand een loodvergiftiging oploopt, ik in ieder geval niet!
En in dit geval verdwijnt het lood straks ook nog eens onder een laag planken ;D
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: Boele op 17 August 2015, 22:18:34
Lood, dat is toch dat groene uitslag op waterleidingen.........?
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: ex44 op 17 August 2015, 23:09:13
Citaat
En in dit geval verdwijnt het lood straks ook nog eens onder een laag planken

In mijn geval ook hoor...
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: Calimero op 18 August 2015, 05:45:09
Het zijn vooral de rood loden buizen die groen uitslaan .....
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: wob op 18 August 2015, 09:12:30


....de rood loden buizen ....
.....ook wel koper genoemd
koperoxide, kopergroen, zie je ook op koperen daken, het koper kleurt na verloop van tijd groen wat dan weer een beschermende laag vormt tegen verdere oxidatie

het begint nu overigens wel erg off-topic te worden...
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: wob op 02 September 2015, 21:30:56
Het was lang wachten, maar vandaag zijn ze dan eindelijk bezorgd: de wagenbodems van Moebo.

Zo uit de verpakking zijn ze niet geheel vlak. Om ze vlak te krijgen moeten de bodems dus vastgelijmd worden op de ondergrond.

Maar bij de Trix wagen zijn de bevestigingsogen aan de binnenzijde van de bak weergegeven (bij Roco niet) en deze steken iets uit. Het blijkt dat de bodem van Moebo daar precies onder valt en ook blijft zitten. Ik hoef de Moebo-bodem dus niet op het lood te lijmen.
Maar de dikte van het pakket (lood+Moebo) blijkt toch wat groter dan ik gehoopt had. Het enige wat ik daar aan kan doen is een deel van de kunststof bodem verwijderen om het lood te kunnen inlaten. Dat is geen leuke klus. Vooralsnog ga ik dat niet doen.

De imitatieplanken van Moebo zijn overigens veel breder dan die van de standaard kunststof bodem van Trix/Roco. De Moebo-plank meet omgerekend al gauw zo'n 22cm in werkelijkheid. Gevoelsmatig lijkt mij dat te breed, maar ik kan het niet hard maken.
Ik houd me aanbevolen voor informatie over "het grote voorbeeld".

Op de voorgrond de Trix, voorzien van de Moebo-bodem. Daarachter de Roco met originele bodem die veel smallere planken heeft
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6944.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6944.jpeg)

Hier staan de wagens naast elkaar. Het verschil in hoogte van de boorden vind ik tamelijk storend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6947.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6947.jpeg)

Nu is ook de Roco voorzien van een Moebo-bodem. Het hoogteverschil van de boorden is wat teruggebracht, zij het nog niet helemaal genoeg. (Ik kan natuurlijk ook de Roco-bodem iets opdikken om het verschil op te heffen).
De verfblikjes staan er overigens om de bodem vlak te houden, zolang nog niet vastgelijmd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6949.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6949.jpeg)

Ben benieuwd naar jullie reactie(s)

Groet, Bas
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: Calimero op 03 September 2015, 00:36:54
Degelijke vloer planken voor in huis waren vroeger ook al snel 22cm dus wie weet ......
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: wob op 04 September 2015, 10:02:48
De breedte hangt ook samen met de dikte. Brede vloerdelen die (te) dun zijn trekken in werkelijkheid snel krom en/of gaan scheuren.

Ik heb nog verder gezocht naar foto's van de werkelijkheid, maar ik kan geen foto vinden waarop de wagenvloer goed te zien is.

Wel ben ik een model in spoor 1 tegengekomen, waarvan verwacht mag worden dat de vloerdelen goed op schaal zijn.
http://spur1info.com/nachrichtenleser/items/neuauflage-der-rungenwagen-von-wunder-18.html

Op basis daarvan denk ik dat de originele verdeling beter klopt dan die van de inleg van Moebo. Maar de imitatie van de naden is door Moebo veel fijner uitgevoerd.
En vooral ook omdat het net hout lijkt, ziet het beeld er per saldo toch veel natuurgetrouwer uit.

Nog een plaatje om het verschil te laten zien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6951.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG6951.jpeg)


Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: Wies op 04 September 2015, 11:33:10
Toevallig staat een Kiss zesasser (spoor 1) op mijn werktafel. Bij die wagon is de plankbreedte 6 mm (x 32 = 192 mm). Mijn Wunder rongenwagons (spoor 1) zijn in kisten opgeborgen, waar ik momenteel niet bij kan (druk doende met verhuizen van de baan). Mocht er behoefte zijn, dan kan ik over een paar weken wel wat opmeten.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: wob op 04 September 2015, 13:03:07
Mocht er behoefte zijn, dan kan ik over een paar weken wel wat opmeten.
Graag. Ik ben gewoon nieuwsgierig.

Trouwens, mooi hoor, spoor 1...

Groet, Bas
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: Wies op 10 September 2015, 18:24:32
Zo, de verhuizing is achter de rug, nu weer de modules aan elkaar zetten (ongeveer 100 m lengte). Vanwege de andere afmetingen van de ruimte moeten er wel aanpassingen komen: afbuigen naar links moet nu naar rechts, nieuwe modules ertussen, andere ertussen uit, enz.

Toch tijd gevonden om de Wunder rongenwagen (spoor 1) op te duiken en de plankbreedte op te meten. Resultaat: plankbreedte is 5,5 mm (x 32 = 17,6 cm). Ik kan er een paar honderdste naast zitten, maar dat zal per saldo niet veel uitmaken.

Ik heb trouwens ook nog even naar mijn Röwa wagen (# 2056) gekeken. Die Willy Ade was zijn tijd toch ver vooruit wat betreft detaillering.

Nog veel plezier met je verzwaarde wagen.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: wob op 11 September 2015, 15:00:57
100m aan modules, nee toch? Waarschijnlijk 100/32 = ca 3,00m.
Veel succes in ieder geval.

Een plankbreedte van 176mm vind ik geloofwaardiger dan 220mm.
Niettemin is de imitatie van Moebo goed getroffen.

Ja, Ade liep flink vooruit. Zijn modellen kunnen zich nog steeds meten met wat tegenwoordig wordt aangeboden.

Groet, Bas
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: Wies op 11 September 2015, 15:28:19
100m aan modules, nee toch? Waarschijnlijk 100/32 = ca 3,00m.
Echt, bijna 100 m baanlengte, zo'n 80 modulebakken en ongeveer 15 minuten rijtijd van eindpunt naar eindpunt. Om een beeld te schetsen: kleinste radius waarmee wij werken is 2,31 m, lengte van een wissel (10 graden) 60 cm. Tja, in spoor 1 valt alles wat groter uit ;) . Ik zou zeggen, kom eens langs in Houten, waar ik bij de demo-baan van Ernst Jorissen sta.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: wob op 13 September 2015, 21:52:33
Spoor 1 vind ik fascinerend.
Ik kom vast een keer kijken!
Titel: Re: Verzwaren rongenwagen Rlmms58
Bericht door: wob op 23 September 2015, 22:02:13
Mocht iemand van jullie ook Moebo-bodems willen toepassen dan hier wat tips:

- Uit zichzelf staan de bodems (van gelazerd karton) enigszins hol in de lengterichting. Ze moeten dus verlijmd worden. Géén houtlijm gebruiken (wat ik in eerste instantie probeerde). Want dan gaat de bodem bòl staan in de dwarsrichting. En dan moet je er zowat een olifant op zetten om de boel alsnog vlak te krijgen.
- De bodem mag ook niet met een hard voorwerp worden aangedrukt. Want geheid dat je krassen krijgt. De bodem blijkt erg kwetsbaar.
- Ik heb uiteindelijk gewone hobbylijm gebruikt en de bodem aangedrukt met de zijkant van een stuk karton (van 1mm dikte).

De bodem van de Trix hoefde overigens niet te worden verlijmd omdat de boel gefixeerd wordt door de nagebootste ogen aan de binnenzijde van de boorden.

Ik had in totaal 3 wagens om van een bodem te voorzien, inclusief de Trix. Moebo levert in setjes per 2. Ik moest er dus 2x2 afnemen. Omdat ik heb zitten klungelen met het eerste exemplaar, kwam het toch nog goed uit dat ik er 1 extra had.

Zo dan hier het eindresultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7205.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7205.jpeg)

Groet, Bas