BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: kenneth van zanten op 14 August 2015, 21:59:06
-
hallo allemaal, ik ben nieuw hier en heb een vraag over roest op de rails, ik heb al gezocht hier, maar nog niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden. ik heb de meeste rails, het gaat over Marklin M rails, al zeker een jaar of 15 a 20, maar de laatste 10 jaar lagen ze opgeslagen op zolder ivm plaats gebrek, sinds januari zijn we verhuisd en heb ik weer de ruimte om mijn hobby weer op te pakken, nu is het probleem dus dat er erg veel roest op de rails zit, en de loc's er niet meer op rijden, tenminste dat vermoed ik, aangezien ze helemaal niets doen, en heb er 3 geprobeerd, iemand een idee wat te doen ?? heb gelezen over wasbenzine, wd40 en een railgummetje, welke zou voor mij de beste kunnen zijn ? en ligt het dan echt aan de rails, of de puntjes tussen de rails, als het kan in jip en janneke taal, zo technisch ben ik namelijk niet, bvd
-
Hangt van de mate af waarin de rails verroest is. Deze kan onbruikbaar zijn geworden, dan kan je ze beter weggooien. Als er een beetje roest op zit dan is het er met een roco railgum zo af te halen.
Dat de lokomotieven niet rijden kan er ook aan liggen dat de olie in de motoren vastgekoekt is, je zal deze dan eerst schoon moeten maken.
-
Puntcontacten van M rails roesten redelijk snel (van C rail trouwens ook, als je ze nat hebt gehad). Railgum of eventueel een fijn schuurpapiertje wil wel eens helpen. Maar laat eens een fototje zien?
-
Hallo Kenneth,
Ik heb vorig jaar een grote partij marklin M-rails gekocht (nostalgie)
Ik heb zowel de railstaven als de puntkontakten schoongepoetst met de Roco railgumblokje
Dit gaat relatief snel en het resultaat is prima.
Het maakt geen krasjes en daardoor blijft de rail prima.
Bij krasjes neemt het vet en vuil op
Je zou de rail daarna evt nog met een thinnerlapje kunnen ontvetten.
Probeer er een paar en als er niets afkomt heeft het ook weinig zin
succes jandcargo
-
Kenneth
Het moet wel heel erg gesteld zijn met je M-rail wil je het weg moeten gooien, meestal is het oppervlakteroest. Gebruik liever geen schuurpapier maar een railgummetje. Gewoon een paar keer heen en weer ( als het moet met wat kracht) en je zal zien dat er blank metaal tevoorschijn komt. Idd niet de puntcontacten vergeten. Is meestal meer dan voldoende, en als dat niet meer werkt dan moet je echt gaan bedenken of dit nog de moeite waard is.
Daarnaast zullen na zo een lange stilstand zeker de wielen van het materieel schoongemaakt moeten worden, mogelijk ook de sleper. Ook het binnenwerk zal waarschijnlijk schoongemaakt en geolied moeten worden. Is niet heel lastig, maar je moet het net even weten hoe.
-
bedankt voor de reacties, ben vanmorgen naar de winkel geweest, en heb zo'n gummetje en olie gehaald , en ga het zo is proberen, ik laat het nog wel even weten, nogmaals bedankt alvast
-
zo, ben even aan de hobby begonnen, en het is gelukt, inderdaad heel eenvoudig met het rail gummetje, heel voorzichtig beetje olie op de wielen en ze gingen weer, ben nu wel even bezig om alle rails te doen, maar weet dat het de moeite waard is nu. nogmaals bedankt voor alle informtie
-
fijn dat het toch gelukt is, Kenneth!
Doe nog even fotootjes van rails die je al behandeld hebt en van rails waar nog wat roest op zit.
(vóór en na-foto's)
Dit is beter voor de beeldvorming van de lezers als zij met eenzelfde probleem zitten. ;-)
-
komt goed, zal morgen even een paar foto's maken
-
sorry, het lukt me niet om de foto's hier te plaatsen, iets met te grote foto of zoiets, maar het resultaat is perfect, ben een klein uurtje bezig geweest en heb een kleine 100 rechte rails en een paar bochten al schoon
-
Hallo Kenneth,
Even een paar basisdingen bij het reinigen van marklinlocs.
Liever geen olie op de wielen: trekt vuil aan=isolatie
Met een naald tussen de tandjes van de tandwielen het vuil eruit peuteren.
Ik maak dan ook met beetje thinner de tandwielen schoon.
Dan voorzichtig beetje dunne olie op de tandwielen.
het belangrijkste lager(dat vaak wordt vergeten) zijn de 2 lagertjes van het anker (het hart van de elektromotor). Hier boven zitten die ministukjes schuimrubber
Drupje olie op beide lagertjes doet wereldwonderen voor het mooi lopen.
succes jandcargo