BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Johan G. op 13 August 2015, 13:29:45
-
Even kort. Na 5 jaar niks doen(na mijn pensioenering) weer bezig aan mijn in 2006/2007 begonnen H0 baan van 2 x 3.6 meter. Toen waren de wissels nog niet te bedienen. Nu kwam ik er pas achter dat er van de 14 wissels 5 digitaal zijn. De analoge wissels ga ik (voorlopig) bedienen met een wisselstroomtrafo op 18 volt.(die doen het allemaal) De digitale wissels (waarvan ik niet weet of ze het doen) echter wil ik met de locmaus 2 bedienen.
Mijn vraag is; wat moet ik met de groene en 2 zwarte draden. Ik heb al gelezen dat de groene de programmeerdraad is, maar kon nergens vinden hoe en waar de zwarte voor zijn. De wiissels zijn toen 2e hands gekocht. Wie weet dit?
b.v.d. met vriendelijke groet, Johan
-
Die twee zwarte draden moeten naar de rails of direct op de centrale worden aangesloten. Verzorgen de voeding en leveren de digitale informatie. De programmeerdraad moet je alleen tijdens het toekennen van een adres op één van de polen aansluiten.
Is het deze?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60292.msg3221485288.html#msg3221485288 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60292.msg3221485288.html#msg3221485288)
-
(y) Prachtig Henk. Bedankt voor de snelle reactie. Kan ik weer verder. Die onder mijn wissels zijn wit maar las net dat dit niet uitmaakt. Ik heb het idee om die 5 wissels via een 6 polige draaischakelaar aan te sluiten om ze te kunnen (her)programmeren. De wissels laat ik dan volledig "met omschakelaars/relais" geïsoleerd van de sporen. gr.Johan en tot wederdienst bereid.
-
:) :D Inmiddels de 5 digitale wissels geprogrammeerd met dank voor de medewerking.
Mijn gevolgde werkwijze om de digitale wissels met een ROCO LOCMUIS 2 te programmeren.
Eerst het te programmeren wissel isoleren van de andere digitale onderdelen, zoals locomotieven.
De TWEE zwarte draden samen met de voeding AAN de twee spoorstaven van het wissel verbinden. (zonder dat werkte het bij mij niet)
Aan èèn van de twee spoorstaven de groene programmeerdraad klikken.
Programma beginnen met P + STOP tegelijk in te drukken. (ik ben er niet zeker van dat dit nodig is)
P + * TEGELIJK INDRUKKEN, (na loslaten moet er “0 3” te zien zijn wat wel even kan duren)
Dan het adres met de pijltjes instellen, vastleggen met de “P” knop. (kan een paar sec. duren) en èèn van de 4 F-knoppen indrukken.
Het wissel zou nu met de vastgelegde F-knop bediend moeten kunnen worden. (zò deed ik het met 5 wissels)
De groene draad kan losgemaakt worden. (voor in de baan kunnen programmeren kan die eventueel met een schakelaar onderbroken worden, wat ook kan om de wissels “onafhankelijk van elkaar” te isoleren zodat niet alle andere onderdelen ontkoppeld moeten worden).
-
Die onder mijn wissels zijn wit maar las net dat dit niet uitmaakt.
Hallo
Dat maakt toch wel iets uit, zeer veel zelfs.
De rode zijn de oorspronkelijke versies. Deze hebben als nadeel dat ze de wisselstand na uitschakelen van de baan niet onthouden.
De aanduiding van de wisselstand op bijv een keyboard kwam dan vaak niet met de daadwerkelijke wisselstand overeen.
Na klachten hierover heeft roco dit aangepakt en de witte versie geintroduceerd. Bij deze was dit probleem verholpen.
Rode aandrijvingen konden toentertijd bij de winkelier omgeruild worden voor witte.
Bij een stationaire baan zou ik de aandrijving toch apart aansluiten.
De reden is da als je in een fout gestelde wissel rijdt je een kortsluiting in je baan kan krijgen waardoor de centrale in stop gaat. Je wissels kun je dientengevolge dan ook niet meer omzetten.
Zet je de rijstroom apart via een schakelaar, dan kun je deze even uitschakelen zodat je de wissel alsnog goed kan zetten.
Bart
-
Dank Bart. Ben ik blij dat ik de witte heb. Erg trouwens dat Fleischmann er mee ophoudt. Moest ik even kwijt.