BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Hans Grasmaijer op 11 August 2015, 01:46:33
-
Ik heb op mn analoge baan uitsluitend Fleischmann loks. Voor de aansturing van het blokbeveiligingssyteem gebruik ik de schakelcontacten Fleischmann 6432. Deze krijgen de impuls via het palletje onder de Fleischmann loks. Het werkt zonder storing, heeft de beperking dat je de lok maar op één manier op het spoor kan plaatsen(palletje zit niet in het midden tussen de rails) en het palletje is een typisch Fleischmann item, andere fabrikanten passen dit niet toe.
Om toch loks van andere fabrikanten te laten rijden zou ik ipv de schakelcontacten 6432 de magnetische variant van Fleischmann 6425 (reedcontact) in combinatie met magneetjes kunnen toepassen, maar die ombouw staat niet hoog op de lijst van mogelijke oplossingen.
Zou het misschien mogelijk zijn om zon'n palletje onder een Roco lok aan te brengen?
Is daar ervaring mee?
-
Als je het "vlees" hebt om het gaatje te boren en in de loc de ruimte hebt om het palletje aan massa te koppelen
zou je denken dat het te doen moet zijn. Het zal dus ook van de loc in kwestie af hangen ? En er zal het nodige
passen en meten aan te pas komen verwacht ik.
-
Kijk eens hoe het paddenstoeltje op je Fleischmannmodellen zit gemonteerd. Vooral op recente modellen, omdat de opbouw daarvan soortgelijk is aan die van Rocomodellen. Bij een doorsnee Rocodraaistel is het misschien een oplossing om een aangedreven as op te offeren en zo de onderste laag tandwielen te kunnen verwijderen. Dan heb je gelijk plek zat.
Voor een zoektocht op het web is het goed om te weten dat de gebruikelijke Duitse term Kontaktpilz of Pilzkontakt is.
Ik vind dan alleen mensen die vragen of ze het dingetje ongestraft kunnen demonteren, maar er zullen best mensen zijn die ze aan modellen van andere fabrikanten hebben gezet.
Ze zijn in ieder geval als los onderdeel verkrijgbaar. Een setje bestaat dan uit het contact, een veertje en een borgring.
Bijvoorbeeld bij ETS, kijken vanaf 644402.
http://www.etsemmen.nl/voorraad-fleischmann-onderdelen (http://www.etsemmen.nl/voorraad-fleischmann-onderdelen)
Ze zijn er dus in verschillende lengtes. Nog een reden om even goed naar je Fleischmannmodellen te kijken.
-
Ah! Weet ik eindelijk waar dat rare palletje onder m'n enige Fleischmann lok voor is :)
Reinout
-
Niet alleen Fleischmann paste het paddestoeltje toe. Mijn BR216 van Röwa heeft 'm ook.
In de latere versies van dit model is hij verdwenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rwa_V160.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rwa_V160.jpg)
Rob
-
Marklin Hamo paste die paddenstoelcontacten ook wel eens toe!
-
Weet ik ook waar het voor dient, maar maak je daar een mooie schakeling mee. Iemand een link naar een pagina? Kan het zo 123 niet vinden.
Paul
-
Heerlijk palletje.
Ik had daar vroeger mijn complete baan mee geautomatiseerd. Van keerlussen en schaduwstation tot het hoofdstation zelf. Jammer dat deze bij het digitale verkeer niet meer werkt. Dit zou een heleboel schakelingen kunnen verrichten.
Gelukkig hebben we de foto's nog ;D ;D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_36.jpg)
Met spoorse groet,
Mart
-
Automatische keerlussen.
Een Fleischmann 64'er heb ik eens een hele middag door deze lussen laten rijden; zonder enige problemen.
In de linkerlus was mijn station opgenomen, in de rechterlus het eerder getoonde schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Automatische_Keerlussen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Automatische_Keerlussen.jpg)
Met spoorse groet,
Mart
-
Als de vraagsteller in de toekomst locs/treinstellen van andere merken wil aanschaffen ,denk ik dat het eenvoudiger is een magneet aan te brengen dan een pilz contact.
Bovendien zijn de locs/treinstellen dan niet meer richtingsafhankelijk.
Ombouw op reedcontacten zou ik adviseren.
Je hebt dan ook geen ontsierende "3e rail" ,de reedcontacten vallen nauwelijks op.
Zelf rijd ik jaren met dit systeem op mijn analoge baan en het bevalt mij prima.
Mvg,
Romani-P
-
Hallo modelbaan bouwers/ verzamelaars / rijders en buitenlui,
Dat palletje heeft mij ook veel plezier opgeleverd, maar zoals Mart heeft aangegeven, het werkt niet bij digitaal spoorbedrijf. Ik heb nu ook afscheid genomen van schakelcontact FLM 6402, H0:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4436_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4436_2.jpg)
Maar in het grootbedrijf wordt het schakelcontact nog steeds gebruikt, of dat ook FLM is, weet ik niet ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4438_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4438_4.jpg)
-
Je zou eens kunnen denken aan oude trix express slepers
tegen woordig heet dat dacht ik INDUSIE
op menig (stoom)loc zie je die nep blokken zitten
kan je daar misschien een contact in maken
En met digitaal kan je met een extra uitgang draad van de decoder op een contact ook wel wat doen met die rail contacten