BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 09 August 2015, 19:06:58
-
De Katwijkse Oranjevereniging (K.W.Binnen ) viert dit jaar feest,waarbij de Blauwe tram ook optreedt.
Dit is hun bericht op hun Website :
In de laatste week van augustus 2015 zal onder auspiciën van de Oranjevereniging van Katwijk aan den Rijn de Blauwe Tram daar weer gaan rijden. Dit is mogelijk gemaakt dankzij de medewerking van de Tramweg-Stichting, die voor dit bijzondere evenement twee voormalige NZH-tramrijtuigen, bekend als de A 106 en de A 327, zal inzetten. Motorrijtuig A 106 heeft vanaf de opening in 1911 tot 1949 voornamelijk gereden op de kustlijnen van Leiden naar Katwijk en vanaf 1912 naar Noordwijk. Na de buitendienststelling in 1949 werd dit motorrijtuig zonder onderstel en andere onderdelen op een dekschuit overgebracht van Leiden naar Nieuwkoop. Daar heeft deze tram ruim 35 jaar dienstgedaan als noodwoning; naderhand zelfs als geluidsstudio. Na 32 jaar restauratiewerk door vrijwilligers van de Tramweg-Stichting zal het voor het eerst zijn dat deze tram weer passagiers gaat vervoeren: een première!
Het Leidsch Dagblad meldde ,dat de trams op 21 Aug in Katwijk worden neergezet.
De website v d vereniging is:
http://www.oranjeverenigingkatwijk.nl/Najaarsfeest
Website van Hist.Genootschap "De Blauwe Tram":
http://www.blauwetram.nl/
V Gr, Peter
-
Hallo Peter,
Je raadt vast niet wie de initiatiefnemer is geweest.
Het nieuws was mij al enige tijd bekend door middel van onze werkgever (jouw voormalige)
Je weet dat daar een paar Kattekers bij zaten afkomstig uit Oegstgeest.
Helaas is het niet gelukt om de Budapester erbij te halen
Groeten Henk
-
Hallo Henk,
Inderdaad, de Kattekers wisten het al gauw daar kwam het plan vandaan..
Maar k wist het via de NVBS al in mei.,van een Katteker die onze voorzitter is. ;D
Groeten ,Peter
-
Zie ik het goed twee oudcollega's van het bedrijf wat er nu niet meer is in Oegstgeest.
Gr Gerard
-
Is dat Gerard, die in Noordwijkerhout woont of woonde ?
Stuur eens een PB ,ook als je het niet bent.
Ik weet niet welke collega je bent. ???
En nu weer On-Topic :)
Groeten ,
Peter
-
Hoezo on-topic
Ik wil ook wel eens weten of er (oud) collega's actief zijn op BNLS.
Anders blijft het zo hangen bij Peter, Ab en Henk en er is ook nog een Wim maar die kijkt niet dagelijks mee volgens mij
Soms heb ik de indruk dat er nog veel meer (verder weg gelegen) collega's met treintjes op dit forum bezig zijn, maar ik ken ze niet allemaal. Tsja het is ook een groot bedrijf, he - landelijk gezien dan
Nog even over Katwijk a/d Rijn: Ik heb gehoord dat de rails met dwarsliggers los op de straat worden aangelegd. Misschien aan ons hobbyisten om de zaak te ballasten met zakjes steentjes en verdunde houtlijm. Bovenleiding schijnt er niet te komen, er rijdt een generatorwagen mee. Beetje flauw maar je kunt niet alles hebben. Helaas ben ik net met vakantie als de boel gaat rijden. Misschien kan ik de laatste dag nog meepakken.
Groeten Henk
-
He ,Henk,
Die collega heeft zich niet willen/kunnen melden.
Ben ook wel benieuwd wie hij is.
Ik heb geen vacantie en hoop het spul te kunnen zien.
Het is een flink stuk spoor ,door de Rijnstraat.
Ik ben ook benieuwd ,wie het aanleggen gaat,een sponsor zoals Structon ?
Nu heeft Katwijk toch even een tram in plaats van de RijnGouwe. ;D
Groeten,Peter
-
Hier een fimpje over het spoorleggen.
http://www.allesoverkatwijk.nl/nl/nieuws/algemeen/rails-blauwe-tram-aangelegd
Peter
-
Zie ik het goed twee oudcollega's van het bedrijf wat er nu niet meer is in Oegstgeest.
Als je het MEB bedoelt zie ik er 3.
grt Piet.
En ja maar weer on-topic.
Ja dat van die Budapester is jammer maar ook wel weer verstandig.
Je moet de B412 zien als een statisch object dat absoluut niet rijvaardig en veilig voor passagiers is te krijgen.
Ik ben zelf als vrijwilliger aan het NZH-vervoermuseum verbonden en weet dus waar het over gaat.
Ondanks dat de medewerkers van de blauwe tram stichting zeggen dat het wel kan.
grt Piet.
-
Vanmiddag even wezen kijken in Katwijk.
De beide motorwagens stonden opgesteld aan het beginpunt van de Rijnstraat, met er tussenin de C117 (Onzichtbaar ) met een aggregaat.
Helaas was er een hoog bouwhek omheen gezet (Logisch ) maar daaroverheen zwart doek, zodat je alleen de bovenkant kan zien. Zeer fotograaf onvriendelijk.. >:(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4613_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4621.jpg)
Vr gr ,
Peter
-
Zeer fotograaf onvriendelijk.. >:(
De wereld draait nou niet bepaald om de hobbyfotografen...
-
Ook niet om een gerestaureerde tram , die als "gast"een feest komt opvrolijken?
Peter
-
Ik was vanmiddag in Katwijk om alvast een kijkje te nemen en de motorwagen A327 was ontspoort. Daarbij waren de houten
schortplatem baanruimers gebroken. Helaas had ik geen camera mee en daarvoor een linkje: http://www.omroepwest.nl/nieuws/23-08-2015/de-blauwe-tram-strandt-abrupt-hartje-katwijk-aan-den-rijn (http://www.omroepwest.nl/nieuws/23-08-2015/de-blauwe-tram-strandt-abrupt-hartje-katwijk-aan-den-rijn)
Groeten, Mark
-
Ik heb er gisteren niet op gelet hoe het spoor lag ,op mijn foto is het toevallig een recht stuk, op de link zie ik een nogal geknikte boog , dat is niet goed.
Maar mss kan je het nooit goed leggen als het zo los op het asfalt ligt zonder iets dat het op zijn plaats houdt. Een paar lange pennen zouden al helpen.
Vr gr,
Peter
-
Volgens mijn zegsman uit Katwijk binnen, is het spoor op diverse punten met het asfalt verbonden. Waarvan akte
-
O>K, Sobat.
Maar mss moeten ze de railkoppen aan de binnenkant bij de lassen gladmaken, anders klimt het wiel eruit.
Peter
-
Er zijn inderdaad pinnen in het asfalt geslagen die zorgen dat de bielzen niet weggedrukt worden. Maar wat mij wel opviel is om maar in modelspoortermen te blijven, is dat ze vergeten zijn een setje bochten te gebruiken. Het traject is een langerekte S bocht en is gemaakt met alleen rechte korte stukken. Door ze bij elke overgang een beetje krom aan te sluiten zijn de bogen gemaakt. Dat wordt heel zachtjes rijden.
Groeten, Mark
-
Nu ik dat zo zie terwijl er een ontsporing is geweest, zien die bogen er een beetje knullig uit , "Volker Rail"(?) had beter zijn best moeten doen. ;D
Het kan ook nog zijn, dat de zaak toch wat moeilijk loopt ,omdat welke motorwagen het ook is ,ze toch een star frame hebben met een tamelijk grote radstand van 5m , draaistellen zijn wat flexibeler in dat geval.
Die schortplaten ,waar een vorige inzender over sprak, zijn dan zeker de houten baanruimers?
Groeten ,
Peter
-
Aan de foto te zien, zou je bijna zeggen dat de A327 tussen het spoor gezakt is, in plaats van ontspoord te zijn.
Ik hoop dat de spoorleggers tramkenners waren en en niet enkel spooraannemers.....
Groeten, Rob.
-
Filmpje van de eerste rijdende tram met passagiers op Maandag 24 aug. 14.00
http://www.allesoverkatwijk.nl/nl/nieuws
Peter
-
Jammer voor de hobbyfotografen dat de hele route met hekwerk is afgezet. Daar is de terugkeer van de tram uiteraard ook voor bedoeld (Ja, ik heb het ook tegen jou, Eelco). Maar ik snap wel dat de nietsvermoedende automobilist of fietser verrast kan zijn door plotseling een tramrails op de straat. ;D
Leuk initiatief! Jammer dat ik er niet bij kan zijn.
-
Vanmiddag even wezen kijken.
Het was op deze Vrijdagmiddag behoorlijk druk bij de kaartverkoop aan het beginpunt (Zijde v d molen)
Het tramstel vertrok juist , vooraf begeleid door fluiten van de condukteurs en een belletje van de A327.
Na 10 minuten kwam het stel weer terug, nu trok de A106.
We zijn ook even in het Kerkgebouw/Verenigingsgebouw geweest.
Ik zag toch nog mij onbekende foto"s .Ook veel bekende plaatjes gezien natuurlijk, maar voor een Katwijker, die nooit meer iets van de tram gehoord en gezien heeft is het een geweldige tentoonstelling .Ook de foto's van de oude straten met oude huisjes hadden belangstelling.
Er was een mockup van de kop van de B412 te bekijken, ik dacht uit de tijd dat de echte B412 nog gerestaureerd werd in Voorburg bij Starlift.
Het was wel jammer, dat de zaal waarin de fims werden vertoond niet wat donker was gemaakt , op deze zonnige middag kwam erg veel daglicht naar binnen. Zelfs de lampen in de zaal bleven branden.
De vertoonde films zijn denk ik allemaal wel op YOUTUBE te vinden.
Peter
-
Ik ben zojuist terug uit Katwijk en tijd voor wat foto's:
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/forum/katwijk1.jpg)
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/forum/katwijk2.jpg)
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/forum/katwijk3.jpg)
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/forum/katwijk4.jpg)
Ze reden erg voorzichtig en hingen voortdurend naar buiten om te kijken of het goed ging in de bogen. Aan de foto is wel te zien waarom ;)
Verder was het erg druk, want Katwijk was uitgelopen voor alle festiviteiten. Er was een flinke braderie in de zij- en achterstraten met daarbij eten en muziek. Erg leuk en de tram had veel interesse. De tentoonstelling was interessant en liet het verloop van de blauwe tram zien in Katwijk en omgeving door de jaren heen. De bekende Boedapester kop stond ook weer opgesteld bij het entree.
Helaas geen ritje gemaakt want om 10:30 kon je alleen nog kaartjes kopen voor ritten vanaf 16:30. Dat is wel erg lang wachten en het ritje halen we wel een keer in als hij in Den Haag rijdt.
Kortom, een gelaagd feest!
Groeten, Mark
-
Het kwam er helaas niet van om naar Katwijk te gaan.
Op beurzen ben ik voor dranghekken,maar hier staan ze in de weg ;D
Natuurlijk wel begrijpelijk.
Zo te lezen,hier en op Facebook, was het een geslaagd festijn!!
gr Ed.
-
Fraaie foto's ! (y)
Maar nu een vraag :
Heeft iemand hier in kranten kunnen gelezen wat er in Katwijk gebeurd is en waarom ?
In het Leidsch Dagblad heb ik niets kunnen vinden deze week ,alleen over de voorbereidingen werd 2x een enkele foto getoond. Mss staat er iets over in de Bollenstreek editie ,maar ik vind dat Leidenaren het ook wel zal interesseren,want die trams reden immers ook ooit door Leiden..
Vr Gr, Peter
-
Maar nu een vraag :
Heeft iemand hier in kranten kunnen gelezen wat er in Katwijk gebeurd is en waarom ?
Waar vraag je nu naar?
De ontsporing, of het evenement?
Ik ga er van uit dat het de ontsporing betreft...
Ik was maandagavond bij de officiële opening ( zie het draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65856.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65856.0.html)) en hoorde daar de volgende verklaring:
Het tramstel reed zeer voorzichtig de eerste proefrit met de A327 voorop.
Bij één van de 'hoekige bogen' zat een braam aan de binnenzijde van de rail.
Hier is de A327 met het wiel 'opgeklommen' en zodoende ontspoord, waarbij, zoals reeds gemeld, een deel van de houten baanschuiver kapot ging.
Op maandagochtend zijn alle railstukken bij de (geklemde) lassen aan de binnenzijde geslepen, zodat er geen bramen meer aanwezig waren.
Dit was op maandagavond goed te zien: blank geslepen plekken bij alle raillassen.
Vervolgens hebben de trams op maandagmiddag nog wel kunnen rijden.
Na de officiële opening hebben de trams in de stromende regen nog een aantal slagen gereden; redelijk langzaam weliswaar, maar alles verliep verder zonder problemen.
Groeten, Rob.
-
Hartelijk dank iedereen voor de berichten en de foto's. Heb ik er toch nog een beetje van meegekregen. De trams zien er prachtig uit. Zo uit de doos. Moet je op een modelbaan niet durven.
En zie je wel dat het kan: Spoorbaan zonder bovenleiding en toch electrisch materieel met stroomafnemers op het dak. Alle modelbaanrijders geexcuseerd!
Nu het achter de rug is kunnen we ons nog even bezighouden met al die oud-collega's. Wie zijn toch die Geer63 en PietB. Of moet ik daar een apart draadje voor starten of helemaal niet misschien.
Groeten Henk
-
Hallo Rob en Henk,
# Rob.
Ik heb het niet duidelijk geschreven ,die ontsporing was maar een incident , dat kan toch gebeuren bij een proefrit . Eigenlijk was het spoor alleen wat slordig gelegd met die korte stukjes rail.
In middels is er een fimpje op YOUTUBE verschenen over de ontsporing.
Het ging mij erom, dat hoewel ik ca 5 km van Katwijk afwoon, de informatie via de krant ,m.n. Het Leidsch Dagblad beneden de maat was gezien de prestatie van De Oranjevereniging , de mensen van het Genootschap De Blauwe Tam en veel vrijwilligers. Tweemaal is er wat over geschreven bij een foto.Er had best midden in de week een reportage over kunnen zijn gepubliceerd .
Gelukkig is het heel druk geweest alle dagen en meestal nog met mooi weer ook!
# Henk,
De mensen hebben zich niet meer gemeld ,Ik ben met jou toch benieuwd wie dit zijn voor collega's.
Ik zou tegen ze zeggen ,laat eens wat horen ,desnoods met een PB naar Henk of mij.
Jullie beiden de groeten ,
Peter
-
Er zijn meer info bronnen dan het Leidsch Dagblad......
Op Facebook werd je er mee dood gegooid!!! ;D
gr Ed.
-
OK, Faceboek wel, maar de gewone pers uit de directe omgeving van Katwijk liet weinig horen.
Trouwens ,daar kijk je pas als je iets verwacht. Niet iedereen kijt steeds op FB ...
Groeten ,Peter
-
Heren,
Enkele foto's in dit Flickr.com album: https://www.flickr.com/photos/cklx/albums/72157657099598250
Ander andere deze:
(https://farm6.staticflickr.com/5731/20361530564_535aa2ef30.jpg) (https://flic.kr/p/x2haDN)
Laatste dag Blauwe Tram - Last day of the Blue Tram (https://flic.kr/p/x2haDN) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
@ Peter Kleton: het Leidsch Dagblad moet je niet meer lezen. Dat regionale krantje is op sterven na dood.
Er werken nog iets van 8 redacteuren...
CKLX
-
Mooie foto's. dank je wel; kon er (helaas) niet bij zijn.
Heb, naast een paar A300-en in model , ook nog een paar resinkappen van de A-100; moet ik nu nodig eens wat mee gaan doen.
Gr Frank
-
Originel foto. CKLx vanaf de molen. (y)
Off-topic :
Ik wist niet dat het slecht ging met het LD,maar ze zijn veranderd sinds ze opgekocht zijn door het T.Concern.
Veel sensatie ,weinig informatie.
Het is jammer dat er geen concurrentie is van een andere regionale krant.
# Frank,
Ik heb een model bewaard uit de verzameling trams in schaal 1: 30, die ik in de jaren 70 gebouwd heb. en dat is een A 100 stel. ;D
Als ik hem zie ,zie ik `Katwijk`weer voor me.
Peter
-
Laatste (?) bericht over de trams:
Gisterenmorgen is het materieel weer weggbracht naar Den Haag.
Alleen het spoor moest nog verwijderd worden. Dan is het weer geschiedenis geworden. :( :(
Vr Gr, Peter
-
Laatste (?) bericht over de trams:
Tot ziens op 18 - 19 juni 2016 in het Nederlands Openluchtmuseum......... ??? 8) ;D
Groeten, Rob.
-
Citaat van: Peter Kleton op Vandaag om 16:40:02
Laatste (?) bericht over de trams:
Tot ziens op 18 - 19 juni 2016 in het Nederlands Openluchtmuseum......... ??? 8) ;D
Groeten, Rob.
Zijn die trams daar dan ook ? ;D
Gr Frank.
-
;D
Groeten, Rob.
-
als ze dan maar ook de B36 meenemen. :-*
Greetz Martijn
-
Hoezo on-topic
Ik wil ook wel eens weten of er (oud) collega's actief zijn op BNLS.
Anders blijft het zo hangen bij Peter, Ab en Henk en er is ook nog een Wim maar die kijkt niet dagelijks mee volgens mij
Soms heb ik de indruk dat er nog veel meer (verder weg gelegen) collega's met treintjes op dit forum bezig zijn, maar ik ken ze niet allemaal. Tsja het is ook een groot bedrijf, he - landelijk gezien dan
Nog even over Katwijk a/d Rijn: Ik heb gehoord dat de rails met dwarsliggers los op de straat worden aangelegd. Misschien aan ons hobbyisten om de zaak te ballasten met zakjes steentjes en verdunde houtlijm. Bovenleiding schijnt er niet te komen, er rijdt een generatorwagen mee. Beetje flauw maar je kunt niet alles hebben. Helaas ben ik net met vakantie als de boel gaat rijden. Misschien kan ik de laatste dag nog meepakken.
Groeten Henk
Zie dat mijn naam door mijn collega Station W al reeds genoemd is. Ik kom hier niet dagelijks en had dit draadje dan ook nog niet gezien. Ik was november 2014 al op de hoogte van de plannen en heb alle stappen met de uitdagingen daarbij in alle kleuren verteld mogen horen. Het leek me dan ook een hele uitdaging om de Blauwe Tram terug te krijgen in Katwijk. Maar nadat er augustus 2014 een onderzeeer Katwijk aan de Rijn binnenvoer, is ze ook dit project weer gelukt.
Uiteindelijk heb ik zelfs als helderse zeeuw tussen alle notabele kattekers mee mogen rijden met de officiele openingsrit. Wat een hele belevenis was.
Groetjes,
Wim B
-
Hallo Wim B.
Wie ben je ?
Stuur eventueel een PB naar Statiom Wageningen of mij .
Groeten ,
Peter