BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 05 August 2015, 18:10:39

Titel: Wereldhavendagen
Bericht door: Hans Reints op 05 August 2015, 18:10:39
Tijdens de Wereldhavendagen van 4 t/m 6 september in Rotterdam, staat het spoorgoederenvervoer extra in de spotlights. Naast de bekende rondrit over de Havenspoorlijn, aangeboden door vervoerder DB Schenker Rail, kunnen bezoekers nu voor het eerst ook een excursie bijwonen naar de werkplaats van onderhoudsbedrijf Shunter aan de Blindeweg 17 (havennummer 2000-2500).
De excursie wordt georganiseerd door Rail Cargo information Netherlands, waarbij het voorlichtingsbureau nauw samenwerkt met de firma Shunter, het Havenbedrijf Rotterdam en de NVBS (Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor en tramwegwezen). Ook verlenen diverse marktpartijen uit de spoorgoederensector, zoals vervoerders en wagonverhuurders, hun medewerking.
Op de locatie van Shunter wordt een parade aan locomotieven en wagons tentoongesteld, waarbij de focus ligt op innovatie, veiligheid en duurzaamheid. Daarnaast krijgen deelnemers door presentaties en beeldmateriaal inzicht in de historie en het belang van het spoorgoederenvervoer voor de Rotterdamse haven. Tevens wordt een rondleiding aangeboden in de werkplaats van Shunter. Absoluut hoogtepunt van de excursie vormt de mogelijkheid mee te rijden met een locomotief. Volgens het voorlichtingsbureau Rail Cargo, biedt de excursie niet alleen volwassenen met kinderen, maar vooral ook jongeren een aansprekend programma. “Het is ons doel toekomstige logistici en technici te interesseren voor een carrière in de spoorgoederensector. Om die reden is er ook een informatiemarkt waar diverse spoorbedrijven en opleidingen zich presenteren.”
René van der Plas, Programmadirecteur Rail bij het Havenbedrijf Rotterdam: “Het spoorgoederenvervoer vormt een onmisbare pijler in de trimodale ontsluiting van de Rotterdamse haven als Gateway to Europe. Daarom ben ik blij met de extra aandacht voor het spoorgoederenvervoer tijdens de Wereldhavendagen.”

De excursies naar de locatie van Shunter vinden plaats op zaterdag 5 en zondag 6 september. Op beide dagen vertrekt om 08:30 uur, 10:30 uur, 12:30 uur en 14:30 uur een pendelbus vanaf Katendrecht. In totaal neemt de excursie circa 2 uur in beslag, waarna bezoekers worden teruggebracht naar Katendrecht. Deelnemers aan de excursie kunnen zich vanaf 24 augustus 10:00 uur inschrijven via de website van de Stichting Wereldhavendagen: www.wereldhavendagen.nl
Meer informatie hierover treft u binnenkort aan op de website van het voorlichtingsbureau: www.railcargo.nl
Bron: Rail Cargo information Netherlands
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: Bob R. op 24 August 2015, 13:54:44
De DB Schenker Harbour Express rijdt inderdaad ook weer:

Vanaf Rotterdam CS met een echte stoomtrein op het goederenspoor dwars door de haven naar het de Maasvlakte. Eens per jaar krijgt u deze unieke kans. U vervolgt de tour per bus langs alle havengiganten met als eindbestemming het EIC. De terugweg zal zich per schip vervolgen over de Nieuwe Waterweg naar het centrum (ook in omgekeerde richting mogelijk).

Let op: om door de toegangscontrole op Centraal Station te gaan dien je in het bezit te zijn van een extra toegangskaart. Onze medewerkers staan voor je klaar bij de Afdeling Tickets en Service in de centrale hal van Centraal Station.

Let op: vertrek per trein vanaf Centraal station of vertrek per boot vanaf Katendrecht, bij ss-Rotterdam.

Vertrek zaterdag 08:25                 Centraal Station, spoor 6
Vertrek zaterdag 08:15                 Katendrecht/ ss Rotterdam
Vertrek zaterdag 14.29                 Centraal Station, spoor 6
Vertrek zaterdag 14:00                 Katendrecht/ ss Rotterdam
Vertrek zondag 08:25                    Centraal Station, spoor 6
Vertrek zondag 08:15                    Katendrecht/ ss Rotterdam
Vertrek zondag 14.29                    Centraal Station, spoor 6
Vertrek zondag 14:00                    Katendrecht/ ss Rotterdam

wereldhavendagen.nl/db-schenker-harbour-express (http://wereldhavendagen.nl/programma/db-schenker-harbour-express/)
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: Bob R. op 08 September 2015, 08:19:19
Zaterdag bij Shunter geweest, erg leuke excursie!  (y)

Ik heb uiteraard de nodige foto's gemaakt (https://www.flickr.com/photos/trainshipandmore/albums/72157657904621459)
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: Rondje_HO op 08 September 2015, 10:11:24
@Bob: mooie foto's, ik kon niet maar nu heb ik het toch ook eens gezien  (y)
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: Bob R. op 10 September 2015, 15:58:36
 :) graag gedaan

2de dag de DB Schenker Harbour Express meegemaakt.
Daarbij gingen we heen per boot (de Ameland) en terug per SSN trein.
Begon met het inhalen van de "Pride of Rotterdam" wat al erg leuk was.
hier de foto's (https://www.flickr.com/photos/trainshipandmore/albums/72157658364336221)
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: Hans Reints op 10 September 2015, 16:12:38
Zie ik het nu goed, getrokken door zo'n rood ding??
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: André82 op 10 September 2015, 17:34:02
Wat moet er anders voor zitten dan?
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: Hans Reints op 10 September 2015, 17:51:54
Stoom......
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: Rondje_HO op 10 September 2015, 17:52:53
Ik dacht dat hij erachter liep, misschien als backup of geen omloopmogelijkheden of zo  ??? maar volgens mij trekt hij de trein inderdaad. Dat vind ik toch altijd een beetje jammer, heb ik in duitsland ook eens gehad. Een ritje met een "echte" stoomtrein, hing er ook een oude diesel voor  >:(

PS wel mooie foto's weer  :)
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: Thom op 10 September 2015, 19:05:17
Die 6400 zit ervoor omdat die Stomer geen ERMTS aan boord heeft, en dat is verplicht op de daar ook van voorziene Havenlijn.

Al een paar jaar gemeengoed met deze ritten.
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: Frits-Kapt op 10 September 2015, 22:38:23
Ook die diesel heeft geen ERMTS.

Waarschijnlijk bedoel je ERTMS.

Beetje flauw, ik weet het.
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: André82 op 11 September 2015, 04:18:09
Dan gaan we nog flauwer doen, ERTMS zit in het spoor, ETCS zit in de trein ;-) Over een paar jaar kunnen we stoom op het hoofdspoor alleen nog maar zo zien, tenzij ze ETCS gaan inbouwen in een stoomloc, lijkt me trouwens een hele mooie uitdaging ;-)
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: Mcn1986 op 11 September 2015, 08:01:46
Ertms is inderdaad wal. En ETCS is aanwezig op de loc.
De 6400 staat er niet alleen voor door het beveiligingssysteem maar ook vanwege de rook van de stoomloc in de tunnel als deze kracht moet leveren. Daar werkt de 6400 even :-)
Het is voor het zicht erg jammer, helaas laat de stoomloc zich ook lastig fotograferen op de maasvlakte door de strikte veiligheidsregels. 
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: Tomasso op 11 September 2015, 08:48:20
Overigens was er geloof ik subsidie voor om stoomloc's te voorzien van ECTS, die hoefden volgens mij niet de volle mep te betalen. Dat inbouwen kan volgens mij best, zo hebben ze ook ATB (vv) ingebouwd in sommige loc's...
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: André82 op 11 September 2015, 10:08:51
ATB-E bouw je iets makkelijker in een stoomloc dan ETCS. Tevens is ETCS heel kwetsbaar en waar zou je al die apparatuur inclusief beeldscherm moeten plaatsen? ETCS inbouwen voor museummaterieel is veel te duur en dan hebben we nog geen eens bekeken of het überhaupt wel mogelijk is.....
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: Bob R. op 12 September 2015, 09:34:38
In sommige omstandigheden maakt het voor de foto niet uit  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_09_12_09_29_40.jpg)

Dat maakte het van Maasvlakte naar CS aantrekkelijker, voor kinderen was het onbegrijpelijk  ::)
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: Thom op 12 September 2015, 15:28:55
ATB-E bouw je iets makkelijker in een stoomloc dan ETCS. Tevens is ETCS heel kwetsbaar en waar zou je al die apparatuur inclusief beeldscherm moeten plaatsen? ETCS inbouwen voor museummaterieel is veel te duur en dan hebben we nog geen eens bekeken of het überhaupt wel mogelijk is.....
Waarom zou ETCS moeilijker in te bouwen zijn ?

In de beginne is de basis het zelfde, een in komend snelheid signaal, een tractie onderbreking, een remklep, een asgever,  een centrale unit, een display en een paar km draad...

Staat me iets bij dat in het buitenland al stoomlokken van voorzien zijn zelfs.

Roepen dat het onmogelijk zou zijn bereik je niet zo veel mee, er komt een moment dat je er toch niet aan gaat ontkomen...
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: ZW1993 op 12 September 2015, 19:46:05

Staat me iets bij dat in het buitenland al stoomlokken van voorzien zijn zelfs.


Uit mijn hoofd o.a. de A1 Tornado in de UK.
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: ivanzon op 13 September 2015, 08:08:24
Die DLM 52 heeft dat toch ook?
Titel: Re: Wereldhavendagen
Bericht door: André82 op 13 September 2015, 17:17:16
Maar het wordt onbetaalbaar voor een hobbyclub... Ik moet bijna dagelijks werken met ETCS en weet dat het vrij gevoelig en kwetsbaar is. En met ETCS zelf ben je er ook nog niet, want je moet ook nog de andere beveiligingsmiddelen, zoals ATB en PZB, er in onderbrengen.